načítám data...

Mazda MX-5 ND 2.0 - Prokletí chudého studenta

Před nějakou dobou jsem se dostal za volant nové MX-5 jako první z redakce. Až s odstupem času bych rád shrnul, jak na mě působila.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mazda MX-5 ND 2.0 - Prokletí chudého studenta

Revidovat své dojmy z ND poté, co jsem si opět přečetl, jak se líbila Vavrisovi,  je těžké. Nejenom, že jeho článek mi způsobil opět akutní nutkání zjistit si, jaká by byla měsíční splátka a jak dlouho bych dokázal vyžít na instantní nudlích, ale také mi tak trochu přivodil deprese z toho, že neumím pořádně trefit čistou stopu ani pohazovat zadkem auta a že jsem vlastně docela běžný uživatel automobilu, který se má hodně co učit…

Stejně jako mnoho dalších majitelů jsem i já zapůjčil svou MX-5 na akci zvanou Kodo party. Můj vůz putoval společně se mnou do Bratislavy, kde po patřičném naleštění dělal parádu po boku dalších MX-5 ostatních generací a jeho pořizovací cena mezi mnoha návštěvníky způsobila velký zármutek, že takové ceny u nich nejsou. Z večírku jsem si odnesl kromě slušného množství alkoholu v krvi a drobných pozorností od Mazdy i talíř řízků, které jsem na dalším večírku směnil za další alkohol a hlavně příslib několika krásných chvil s bílou ND hned druhý den.

Nebýt alkoholu, tak bych snad nemohl dospat, jak jsem se těšil. Druhý den ráno jsem si dokonce užil toho luxusu, že mě vedoucí prodejny vyzvedl a do showroomu zavezl. Menší nepříjemností bylo zjištění, že mi z mého auta uniká chladící kapalina, ale to je jiná story… Stačilo připevnit převozní značky, podepsat papír, že případné pokuty mi přepošlou, a mohl jsem nasednout.

Proti všem předchozím generacím (nebo alespoň oproti NA a NB) je posez jiný, člověk je víc utopený vevnitř a rám okna má spíš nad hlavou než někde před. To sice ubírá pocitu větru ve vlasech, ale člověk se rozhodně cítí víc v ‚race‘ módu. S tím jde ruku v ruce pocit stísněného prostoru. Nastěstí mám postavu normovaného euročlověka, takže mě nikde nic netlačí. Peněženku a telefon odhazuju na plochu před řadící páku a můžeme startovat. Zvuk neurazí ani nijak zásadně nenadchne. Tak jedem!

Už první metry mi přinesly pocity, jež jsem nikdy nezažil, ale to přisuzuji hlavně faktu, že jsem nikdy předtím nevyjížděl autem z místnosti dveřmi, které znáte ze supermarketu. Prvních pár kilometrů mi ale stačilo, aby mi ND přišlo povědomé. Chod pedálů a odezva na ně? Chod převodovky? To všechno znám. A co proklínané řízení? Ano, je trochu jiné, možná na první dojem tupé, ale jako dítě s mnoha a mnoha hodinami odehranými na simulátorech jsem z něho neměl nijak špatný pocit a docela rychle si zvykl. Během krátkého proplétání Bratislavou jsem seznámil rádio s  flashdiskem, vypnul i-stop, stáhl okýnka a přišel na to, že podvozek od Bilsteinu je vážně fajn. Místní silnice jsou velice často ve stejně smutném, ne-li smutnějším, stavu jako u nás. ND je ale žehlí bez větších problémů, občas je jen slyšet hlasité ‚žuch’ a nějaká ta rána. Oproti mému NA je to balzám pro páteř. Mimo město objevuji dynamiku a sílu 160 koní. A ejhle! Takhle kdyby jela každá MX-5, bylo by na světě krásně. Projevem bych to nejspíš přirovnal k 1.8 z NA. Dost síly od nižších otáček, ale když se dostanete k vrcholu, už je to takové bez emocí, skoro by se dalo říct, civilní. Na víceproudých komunikacích jste snadno mezi rychlejšími a pořád jedete za 7,5 litru. Tehdy bych řekl, že to auto miluju už jen proto, že tohle moje potvora neumí, ale to byla ještě rozbitá…

Když už jsem si vyzkoušel jízdu ve měste i mimo, zamířil jsem na zábavnou okresku. A kam jinam má člověk v Bratislavě jet než na Pezinskou Babu? Sice nejsem ani zdaleka takový řidič jako Vavris, ale i tak vám o tom povím. V mé hlavě k tomu hraje tohle. Než se člověk dostane k té zábavné sekci s vracečkami, musí projet lehce zakroucenou silnici, kde se ND vlastně nudí. Letí dopředu a všechny zákruty projíždí s minimálním zásahem brzd. Ty se dostanou ke slovu až u první vracečky, zároveň s nimi i párkrát zařve motor při podřazování. Zatočit, šlápnout na plyn a najednou se projeví i samosvor. Ochocho, chachacha! Pročpak na zadek nedali nálepku ‘Pozor! Vybočuje!’? ND se nechá umravnit lehkým kontra a zdá se, že kontrola trakce ani nezasáhla. Slibuji spolujezdkyni, že už se budu chovat slušně, ale víte, jak to je, slibem nezarmoutíš. Když jsme se během chvilky dostali až na vrchol, byl jsem skoro smutný, že je Baba tak krátká. 

Ať si kdo chce říká, co chce, ND vám dá z jízdy stejný pocit radosti jako starší generace. Je pravda, že řízení je trochu tupé a člověk si na něj musí zvyknout, ale na celkovém dojmu to nic nemění. Jinba ittai – tedy spojení jezdce s koněm tady funguje a MX-5 si vážně nechá líbit všechno, co na ni zkusíte. No nic, už je čas, měl bych se vrátit. Do showroomu přijíždím ‚trochu později’, než bylo domluveno, a po vysvětlení, že jsem se trochu zapomněl, se setkávám s pochopením a šibalskou otázkou, jestli jsem si Babu užil a jestli samosvor fungoval. No fungoval, co jiného řict :-).

Na závěr se nabízí otázka. Vyměnil bych za novou? Dovolte mi na to odpovědět trochu obsáhleji. Dostal jsem se tak daleko, že jsem si zjistil, kolik by mě to měsíčně stálo. A pak dlouho uvažoval, jestli bych tak dlouho přežil na instantních nudlích. A jestli bych neměl raději začít pracovat na plný úvazek. Ale s postupem času touha opadla a já si zase uvědomil, proč bych si radši nechal svoji potvoru. Mám rád atmosféru pozdních osmdesátých let, která na mě dýchá ze spartánského interiéru, zelené podsvícení budíků a pocit, že nejsložitější kus elektroniky je ECU. A hned po ní mechanismus otevírání mrkaček. Jen občas mě během každodenního dojíždění do práce napadne, o kolik by to bylo pohodlnější v novém autě, které by bylo stejně zábavné, jako Rudá potvora. A pak si vzpomenu na ND a pocit, že bych ho doopravdy potřeboval. No, třeba někdy, až budu velký a budu si zároveň s ND moci dovolit i normální jídlo.

Byly na vás předchozí odstavce moc dlouhé? Pak pro vás mám stručné shrnutí svých pocitů a dojmů.

TL;DR: Dostal jsem se za volant ND a i ta relativně krátká doba, co jsem s ním strávil, mě začala nutit k přemýšlení, jestli není čas začít pracovat jako dospělý muž a jedno si koupit.

P.S.: Omlouváme se za kvalitu fotek, bohužel na focení nebyly zrovna vhodné podmínky a nástroje.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Le
Leo29
10. září 2016, 08:45
0

Ja len ze tam mas preklep 160 koni nie 190

reagovat
František Čáslavský
10. září 2016, 09:52
0

Nojo, šestka a devítka jsou moc blízko u sebe. Díky, opraveno! :-)

[email protected]
10. září 2016, 10:59
0

Ve chvíli kdy jsem viděl ND RF "targokupé" sednul jsem si na zadek a řekl to musím mít... Co na tom, že nevím kde pojede pes pokud se mnou v autě pojede něco nechlupáteho dvounohého... Že nevím kam dám kola co poběží na trackday.... Musím jí mít... Jen nebýt ten chudý študák :-(

reagovat
Mi
Milan M.
10. září 2016, 11:30
0

Těch překlepů tam máš víc než jen v počtu koní, chtělo by to ještě poladit ;o)

reagovat
Ev
Evlo
10. září 2016, 12:09
0

Tak motivovalo me to si ND pujcit, nebo alespon zavolat do mazdy jestli me to pujci, tezko rict jak to dopadne, ze. (Kupovat to nebudu, protoze me z mazdy potvrdili, ze sice servis autorizuji, ale negarantuji kvalitu jeho sluzeb :D ).

reagovat
Fr
Franc
10. září 2016, 13:23
0

Lol, mazda v roce 2016 vydolovala pomoci vesmirne technologie z atmosferickeho dvoulitru kulervoucich 160 koni! jen houst a vetsi kapky!

reagovat
ro
rowan
10. září 2016, 15:56
0

Sis zapomněl vzít ráno prášky?

Sa
Safa
10. září 2016, 16:15
1

Haters gonna hate...

da
davidos
10. září 2016, 19:30
0

Hoši nezlobte se na me ale vám to prijde jako hate? Do prdele vzdyt to klidne mohlo mit koni 200 v nejake verzi a nic by se nestalo.

Matěj Podhorský
10. září 2016, 19:45
0

A nemusíme ani chodit tak daleko. 200 koní...BRZ

bitner
10. září 2016, 20:17
0

Matej: ted to chci napsat:
Mazda 2,0 160k - 784
Subaru 2,0 200k - 799
V tomhle bych fakt nemel co resit.

Matěj Podhorský
10. září 2016, 20:22
0

Mně nejde primárně o výkon. Správné auto podle mě musí mít mnohem víc, než jen adekvátní výkon. Tyhle dva sporťáky však podle ohlasů mají vše potřebné, i když je každý trochu jiný, a tak by případné rozhodování bylo otázkou priorit. Já třeba nechci kabrio...v ten moment nemám jinou možnost, než-li zvolit výrobek Fuji Heavy Industries, nebo Toyoty

Vavris Vavrisovic
10. září 2016, 20:43
0

I pres vykonovy handicap pusobi motorove ND lip,nez Toyobaru. Tim myslim pocit sily a vykonu. Spicku ma jednoznacne lepsi Toyobaru. Ale podle vseho je skyactive krasne laditelny. BBR uz prodava kit na 228 konu

Ča
Ča Snač Aj
10. září 2016, 21:11
0

Ovšem BBR si za to také nechá hezky zaplatit a tím už se cena dostává nehezky nad Toyobaru. http://www.bbrgti.com/product/bbr-mx-5-nd-super-200/
btw kde jsi našel ten kit na 228? Díky

Sa
Safa
10. září 2016, 22:00
0

Tak dobře, ne hate. Ale rejpání do jednoho z nejlepších sériových atmosférických motorů Skyactive? To mě mrzí, vždyť Mazda je jednou z mála "běžných" automobilek, které nejdou cestou downsizingu! MX-5 navíc přece není o výkonu, pro mě je hlavně o skvělých jízdních vlastnostech, o radosti z větru ve vlasech při každém kilometru se střechou dole, který ujedu. Její výkon považuji za zcela dostatečný. Srovnání s Toyobaru podle mě není relevantní. Jediné, co mají tahle auta podle mě společného, je radost z jejich řízení. Ale jinak mají každé úplně jiný účel. A kdo chce přifouknout, tak si prostě dokoupí kit, ne? :o)

Vavris Vavrisovic
10. září 2016, 22:15
0

Nekdo to daval na cesky facebook mx-5 klubu tusim,ale priznam se,ze jsem to podrobne nezkoumal..

Safa: mx a toyobaru k sobe imho maji ideove i jizdne strasne blizko,jsou si nejvetsimi konkutenty

fr
franc
10. září 2016, 23:29
0

pred 17 lety, v dobe slavne premiery "ostre" druhe generace mx5, nekdo z atmo dvoulitru vykresal koni 240 (250ps v jdm verzi)
ke konci produkce se s2000 dala nova koupit za min jak 900k... tzn temer za cenu toybaru ci dvoulitrove miaty

kdyz se bavime o aftermarket upravach, f20c, porad v atmo plneni, zvladne za cenu kompletniho prekopani hlavy, privodu paliva, sani a podobnejch sracek, jako to dela bbr, ktere tak z mazdiho dvoulitru vycaruje magickych 228 koni, davat koni 300,, s e85 330... a to stale v modu pro bezne jezdeni..
porad atmo, ale hardcore modu i 380, ale to uz jsme v kateorii dragsteru

pointa je, ze mazdinymu motoru by se musely prekopat komplet vnitrnosti, aby za vydatne pomoci preplnovani tenhle vykon vubec dal a nerozsypal se na sracku.. u f20c se za cenu takove prestavby s turbem divame nekam k 700hp.. a to porad u motoru se stock blokem i hlavou

a neplati to jen pro hondy a jejich skvely b, k a f serie, treba nissan pred dvaceti lety delal 200k atmo 1.6ku v puslaru SR16VE N1
dvojlitrovej sr20ve s podobnym vykonem jako toybaru je daleko vetsi tahac s charakterem

nova miata je hezka a je hezky, ze uchovavaj jeji kladne stranky, v dnesni dobe emisnich skrtu muzem bejt radi aspon za minrej upgrade motoru oproti predchudcum, kterej jeste porad reaguje na pedal, ale nejakej zivejsi motor s trochou charakteru by ji slusel vic, zbytek auta proti motoru totiz ma charakter

s patou generaci, nez spalovaci motory nadobro vymizej z povrchu zemskeho seskrtany emisnimi normami, by mohla prijit se srdcem, co nepusobi jak slon v porcelanu
bmw pred nekolika lety ukazalo, co se da udelat s primym vstrikem u benalu a je skoda, ze to mazda nepochytila

Sa
Safa
10. září 2016, 23:31
0

Vavris: To je právě ten úhel pohledu. Že jsou si ideově blízko, to nezpochybňuju. Ale nejsou si největšími konkurenty. Já tahle tři auta beru jako brášky, mezi kterými není rivalita. A ano, mám je rád všechny tři, a moc. Jen Majdu o malilinko víc... ;o)

jc
11. září 2016, 11:17
0

Ja vidim rozdil v tom, ze MX5 je pro nekoho mozna lepsi na vikend, ale Toyobaru je urcite lepsi jako daily. V kazdem pripade diky za kazde takove auto.

Ev
Evlo
11. září 2016, 11:21
0

Me teda staci moje, nekdy kdysi 96kW stoleta miata abych vedel, ze vic koni v tom aute nechci, protoze takhle se v tom moc neda zabit.

PeterLuk
11. září 2016, 12:31
0

On niekto pri Miate rieši výkon? Ak ak už hej, tak predsa existuje kvantum možností ako ho dostať.

Ev
Evlo
11. září 2016, 21:07
0

No jasne, ale zvysit vykon tak aby pak furt to auto fungovalo jako seriova miata podle me neni o tom tam narvat turbo, ale potreba jsou i ty veic kolem, minalne brzdy a podvozek, a to udelat dobre uz asi nebude jen tak.

Ono u miaty v serii je super, pro me, i to, ze na okruhu vyletim na travu a nic se tomu nestane, snizene krupne naraznik. A mit dobry podvozek s rozumnou svetlou vyskou, bude tak 60 000.

Jinak me prijde, ze 96 je akorat, proste me to dovoli udelat chybu a hlavne i v 60 se da jet zabavne.

jc
11. září 2016, 11:46
0

"Já třeba nechci kabrio...v ten moment nemám jinou možnost, než-li zvolit výrobek Fuji Heavy Industries, nebo Toyoty"

Akorat tu Toyotu taky vyrabi Fuji Heavy Industries :-) Jak to tam vypada:

;t=11m29s

reagovat
Matěj Podhorský
11. září 2016, 12:17
0

Jo, moje chyba:) chtěl jsem tak moc neopomenout Toyotu, až jsem to popletl úplně

PeterLuk
11. září 2016, 12:21
0

Eej, fotky z Pezinskej Baby? Skvelé flek na fotografovanie. ;) A na jazdenie. Hlavne na jazdenie, ak nechytíš dôdhodcu vo Fábií :D

reagovat
Knightrider
11. září 2016, 17:18
0

Bylo by dost tristni, kdyby to nebylo lepsi, nez jeho o 25 let starsi predchudce. Jen kdyby to auto nebylo tak strasne osklivy. A ta bila to pak zabije uplne. :-(
Jinak to bude urcite fajn auto.

reagovat
Ma
Martin1
12. září 2016, 22:59
0

Pěkný článek. A 160k s 200NM stačí až až, ještě radši nevypinám kontrolu trakce a i tak vracečky valím s kvílením gum a lítající zádi :-D První pískají přední gumy, aby se vlezly do zatáčky a pak zadní, jak je samosvor cuká zpátky do zatáčky a bleskově ven. Kdyby to policajti věděli, tak měří MX-5 ve vracečkách a i tam je to mnohdy na řidičák :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem

Jeep Commander V8  2006
Jeep Commander V8

2006 rok výroby
230 koní výkon
4 700 ccm objem

Imperial LeBaron  1973
Imperial LeBaron

1973 rok výroby
275 koní výkon
7 200 ccm objem