reklama
načítám data...

Mongol Rally 2018 část 2.: O UFO na kopci, zatáčkách v mlze a tureckých celnících

Mongol rally odstartovala a s ní i naši neoficiální účastníci. Jak daleko se zatím dostali? Překročí hranice kontinentu?

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách, Garážoví kutilové: Mongol Rally 2018 část 2.: O UFO na kopci, zatáčkách v mlze a tureckých celnících

Mongol Rally odstartovala, 300 "závodních vozů" se dalo do pohybu a my s nimi. Našim prvním cílem je však Praha. Pro vstup do Iránu je totiž za potřebí Carnet de passage – dokument pro bezcelní dovoz auta do země. Pro nás to především znamená složit nemalou finanční zálohu a zaplatit poplatek, za který dostaneme stoh papírů. Ten nám musí na vjezdu a výjezdu do a z Iránu orazítkovat, jinak nedostaneme zálohu zpět. V Praze taky vyzvedáváme naše pasy s ruskými a mongolskými vízy a pak míříme zpět do Brna. Nestihli jsme se totiž sbalit. Prioritu má tak 100 kg náhradních dílů (v podstatě jedno náhradní auto v rozebraném stavu). Po naložení dalších zbytečností jako spacáky a oblečení auto sedí tak, že zaručeně prasknou zadní ramena.

Konečně jsme se dali do pohybu. Naším prvním cílem je Transfagarasan v Rumunsku. Chceme se pěkně povozit, hlavně ale otestovat auta, dokud jsme blízko domova. Počasí na horách je značně nevyzpytatelné, dole svítí slunce a nahoře se střídá déšť s mlhou. S chlazením do kopce tedy zatím žádný problém. Řidičskou nirvánu si užijeme až cestou dolů kolem přehrady Vidraru. V první vesnici pod Fagarasem zastavujeme, abychom koupili chleba, u aut mezitím zastavila bulharská E30, mladík s přítelkyní si fotí naše vozy. Strhla se dlouhá diskuze o třicítkách, ženy se v mnohem kratší době shodnou na tom, že kluci jsou všude stejní a mají štěstí na tolerantní partnerky. Když otevřeme kapotu Jitky, zazní výkřik "That's my old engine! How awesome!"

Mezitím jsme zatměli, rozložíme tábor na první lepší louce. V noci prší a my jsme přímo uprostřed záplavové oblasti obrovské přehrady, moc klidu nám to nepřidá. Ale krástě tu voní máta. 

reklama

Ač jsme letos žádný trajekt neplánovali, povedlo i to. Naše navigace si usmyslela, že na cestu přes Dunaj most určitě nepotřebujeme, což jsme zjistili až v přístavu. Nevadí, do Bulharska jsme se tedy dostali lodí a zažili dosud nejpřísnější hraniční kontrolu – museli jsme otevřít kufr a dokonce i střešní box!
Cílem v Bulharsku je monument Buzludzha. Cestou obhlédneme jeskyni Devetashka a Hotnické vodopády. U těch se rychle setmí, hejna krvelačných komárů nás ale zaženou na útěk, takže chceme dojet až k onomu monumentu. Čeká nás 80 km ve tmě po cestě, co ze všeho nejvíc připomíná minové pole. Morálka posádek je na bodu mrazu. Už jen z tvrdohlavosti tam musíme dojet! Kolem půl jedné v noci se to opravdu podaří, jsme ve výšce 1700 metrů, fouká prudký vítr a teplota červenci taky moc neodpovídá. Nám, co spíme v autě, je to vcelku jedno, Jura a Michal ale spí ve stanu, pokud tedy neodletí i s ním.

Ráno vypadá všechno jinak. Monumentální stavba ve vycházajícím slunci vypadá, jako kdyby na kopci přistálo UFO. Monstrózní kongresová hala a sloup s rudou hvězdou jsou pozůstatkem komunistického režimu. V dobách, kdy se zde pořádaly sjezdy, byl celý hlavní sál včetně stropu  vyzdoben mozaikami. Donedávna byla tato ruina vyhledávána milovníky urbexu, dnes je vstup dovnitř zakázán – v květnu se zřítil kus stropu. Tedy, dovnitř se někudy dostat dá, ale to bychom museli vstanout dřív než hlídač a tak si tento objekt prohlédneme z aspoň z protějšího kopce. Po takovém výkonu si odpoledne u moře určitě zasloužíme, míříme tedy do Burgasu a další den do Turecka.

Na hraničním přechodu s Tureckem si vystojíme dlouhou frontu, překvapivě ale jen na bulharské straně. Z Turků máme obavy, vezeme na střeše kanystr s benzinem a spoustu náhradních dílů. Posbíráme razítka do pasů, řidiči už bez auta nemůžou vycestovat ze země. Ještě kontrola zavazadel. Pán v uniformě ze stínu na druhé straně parkoviště zavelí "Bagáž kontrol!". Otevíráme kufry a čekáme co se bude dít dál. Pán v uniformě o 20 vteřin později, aniž by zvedl a opustil stín, jen mávne rukou abychom jeli dál. Tak to by bylo.

Se záměrem vyhnout se přelidněnému Istanbulu co největším obloukem míříme k novému mostu přes Bospor. Nejedeme po dálnici, ale po menších cestách a jeden asi dvacetikilometrový úsek se zrovna opravuje. Turecká oprava však spočívá v tom, že se cesta poleje čistým terem a pak se posype bílými kamínky. Ne všechny však přilnou k teru a tak nás protijedoucí auta pěkně bombardují. Není proti tomu obrany a tak naše skla schytávají pěpkných pár zářezů, naštěstí žádný z odletujících kamínků nemá dostatečnou razanci aby způsobil větší škody než malý ďůlek ve skle. Dál už to šlo relativně hladce a večer šestého dne cesty jsme dokázali to, co se Pandě nikdy nepodařilo. Jsme v Asii!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
31. července 2018, 11:08
0

Dobrá práce. Mám ale jeden dotaz - jak přesně fungují mrkačky na Jitce? Přijde mi, že na každé fotce je má jinak otevřené/polozavřené. Povedlo se vám je nakonec rozchodit, nebo jsou zafixované a jen se pomalu propadají?

reagovat
sk
skretik
31. července 2018, 11:38
1

Taky jsem si všiml ze na každé fotce má "přivřeny oči" ... třeba je to odkaz na zem původu #JDM

Wanix
03. srpna 2018, 16:54
0

Nakonec jsem je rozchodil normálně, jen se občas seknou o blatník nebo nárazník jak to nelícuje :D

bitner
31. července 2018, 11:35
0

O tom bulharskem komunistickem chramu jsem nemel tuseni. Je to neco obludne uzasneho. Fascinujici fotky zde: http://www.buzludzha-monument.com/gallery/

reagovat
beastar
31. července 2018, 12:28
0

My jsme tam byly před dvěma lety. Divné místo šla z toho na mě taková ta hrůza asi jako když stojíš před tim hnusným barákem, kde sídlí BIS.

BigBen
31. července 2018, 14:29
0

Fotogalerie monumentu je fatální, to je jak z apokalyptyckýho filmu.

beastar
31. července 2018, 14:42
0

Má to tam génius loci takovej :D Jinak ono obecně sem chtěl dodat, že kluci dodali taky docela pěkný fotky....

Rien
01. srpna 2018, 14:36
0

ja tam byl asi pred peti lety a byla tam takova mlha, ze to nebylo videt cely ani kdyz jsme stali primo u toho:D

Ha
Habakukk
06. srpna 2018, 15:31
0

Tam se nutně potřebuji podívat.

krab
31. července 2018, 11:57
0

Paráda a držím palce. Ta Bužludža je vážně zvláštní místo. Jako přijet k tomu v noci, nevědět, že jsi tam a ráno na tebe ve spacáku vykoukne silueta toho Ufa na kopci ... až bych se lekl :)

reagovat
liška
31. července 2018, 12:04
0

super a konečně vím, kde je ta jeskyně co mi občas v korporátu svítí jako screensaver :)

reagovat
Knightrider
01. srpna 2018, 14:47
0

To je fakt nadhera. Jen tise zavidim a tesim se na pokracovani. :-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem

Chevrolet C10 Cheyene 1976
Chevrolet C10 Cheyene

1976 rok výroby
165 koní výkon
5 730 ccm objem