načítám data...

Mercedes-Benz R129 500 SL: Je opravdu tak úžasný, jak se říká?

Všude stojí, že Mercedes-Benz SL generace R129 je jedním z vůbec nejlepších aut planety. Je tomu tak?

zobrazit celou galeriiFoto: Tomáš Strach

Značka Mercedes-Benz má v motoristickém světě velké jméno. Jen samotná šíře jejího záběru na trhu těžko snese srovnání, protože nezáleží, jestli její zákazníci chtějí nákupní tašku, rodinného kombíka, luxusní limuzínu, nekompromisní sporťák nebo třeba kamion, třícípá hvězda jim dokáže vyhovět. Také si za svou dlouhou historii vydobyla pověst výrobce jedněch z nejlepších aut na planetě vůbec. 

Ať už se bavíme o libovolné generaci vozů této automobilky, vždy představují jeden z vrcholů evropské a tím i světové produkce v odvětví. Mně osobně jsou však nejbližší modely z devadesátých let a přelomu milénia. Starší generace jsou sice také určitě skvělé, ale až na jeden dieselový kus řady W123 (vlastnil ho kdysi strýc a byl výborný) jsem s nimi zatím neměl tu čest, takže se v nich moc neorientuji. Novější modely mi zase občas přijdou hlavně uvnitř zbytečně teatrální.

Foto: Tomáš StrachNaopak v typových řadách představených mezi roky 1989 a 2007 se vyznám a vždy mi svým charakterem docela seděly. Ať už jsem jel v malé W168 třídy A, tak akorát veliké W204 třídy C nebo rozměrné W210 třídy E, všechny se mi líbily vzhledem (dobrá, u toho Ačka je to trochu na debatu), zpracováním i jízdním pohodlím. A i když ostatní modely stejného stáří znám jen od pohledu ze silnic, jsem přesvědčen, že bych je docenil stejně. 

Dva konkrétní modely však v mém pomyslném žebříčku vyčnívají. Jak už jsem psal, moc se mi líbí Mercedes-Benz A209 třídy CLK se stahovací střechou. Považuji ho za pohledný a důstojný kabriolet, kterého bych jednou rád vlastnil. Nicméně to neznamená, že právě on stojí mezi mými třícípými favority nejvýš. Ne, ještě nad ním se nachází další otevřený model, jehož zbožňuju už od dětství, kdy jsem ho vídával v nespočtu amerických filmů vždy coby povoz toho největšího kabrňáka v okolí. 

Foto: Tomáš Strach

Ano, fascinuje mě Mercedes-Benz R129 třídy SL, řečený Žehlička. Přijde mi krásný, velkolepý, prostě dokonalý!  A každý, se kterým jsem o autě kdy mluvil, tvrdí, že je přímo božský a těžko se hledá lepší. Jenže víte jak to je. Co když to není tak úplně pravda? Sto lidí, sto chutí. Co když se jeden z mých velkých dětských snů rozsype v prach? Po jednom odpoledni stráveném v jeho společnosti už odpověď vím. Sen se nerozsypal, je to famózní auto! A já vám nyní řeknu proč.      

Obrovský podíl na dokonalosti vozu má zadání pro jeho vývoj. Pro pochopení musíme poměrně daleko do minulosti a sice do roku 1971. Tehdy byla představena třetí generace modelu SL s kódem R107. Byla nádherná, o tom žádná, měla však jeden palčivý problém. Její karoserie nebyla dostatečně tuhá. Auto se tak za jízdy všelijak kroutilo, což příliš nekorespondovalo s tvrzením, že Mercedes zvlášť v této velikostí třídě vyrábí vozidla bez chyby.

Foto: Tomáš Strach

Když tak v osmdesátých letech započal vývoj nástupce, inženýři dostali náročný úkol. Měli stvořit vůz, který bude i s otevřenou střechou tuhý a mohutný jako správný Mercedes. Ještě těžší úlohu obdržel italský šéfdesignér Bruno Sacco: musel mohutnost auta schovat do balení srovnatelně štíhlého a atraktivního jako u předchůdce.  

Zadání dodrželi, což bylo zjevné hned při představení v roce 1989. Nástupnický model dostal kódové označení R129 a obchodní název podle použitého motoru buď 300 SL (pro řadový třílitrový šestiválec) nebo 500 SL (s pětilitrovým vidlicovým osmiválcem) a byl pevný jako skála, i když to na něm nebylo vidět. Také okamžitě po svém představení vyvolal úžas a v průběhu svého života si dokázal získat takové renomé, že jen s drobnými změnami vydržel v produkci až do roku 2001. 

Foto: Tomáš Strach

Není divu. Zopakuji to, je božím autem. Stačí se na něj jen podívat. Ano, hodnocení vzhledu je subjektivní, ale tady si troufnu tvrdit, že R129 se musí líbit snad všem. Vidíte tu nádhernou štíhlou příď? Vnímáte ten krásný klínový profil? Všímáte si vkusných detailů v podobě kupříkladu nevtíravých předních či zadních světel nebo jemných klik? Tady není k nalezení jediný přešlap. 

A teď vám něco řeknu. Tato nádherná, ladná a lehkonohá karoserie skrývá skoro dvě tuny hmotnosti. Věřili byste tomu? Bruno Secco odvedl parádní práci, skutečně! Nevědět to, řekl bych, že auto má maximálně tak 1500 kg, natolik odlehčeně působí. Pro úplnost doplním, že testovaný kousek má na sobě pár detailů neodpovídajících ročníku 1992 a specifikaci, a sice AMG kola a spodní prahy s dvojím žebrováním místo tří. Ale tvrdím, že to na dojmu pranic nemění. 

Foto: Tomáš Strach

Ve stejném duchu pokračuje interiér. Jak jednoduchá palubní deska, tak decentní výplně dveří či nesmírně pohodlné perforované kožené sedačky s patentními integrovanými bezpečnostními pásy jsou opravdu nádherné. Přitom vnitřek nepotřebuje žádná světýlka ani blyštítka, aby působil draze. Má jen příkladně dosazené hluboce černé plasty, trochu ořechového dřeva na volantu a středovém panelu a koberce s hutným vlasem a i tak vytváří dojem jednoho z nejhodnotnějších kokpitů, ve kterém jsem kdy seděl. 

Až šokující je pak vzhledem ke stáří auta výbava. Toto SL ročníku 1992 svému majiteli nabízí: ABS, ESP, ASR, automatickou klimatizaci, autorádio s CD přehrávačem, vystřelovací bezpečnostní oblouk (v případě zájmu se dá zvednout kdykoliv, v nouzi se vzpřímí za 0,3 vteřiny), elektrickou plátěnou střechu, elektrické sedačky s pamětí na tři polohy u řidiče, elektrické ovládání volantu i úplně všech zrcátek (včetně vnitřního), tempomat a vyhříváná sedadla.

Foto: Tomáš Strach

Zvláštní zmínku si zaslouží satelitní navigace Becker Traffic Pro. Je tedy pravda, že do tohoto auta byla instalována dodatečně, jelikož představena byla až v roce 1999. Také musím zmínit, že dnes už není k ničemu, protože nepoužívá data o poloze (mapy jsou na CD) ze satelitů GPS, nýbrž z družic vlastněných NASA, které musely v mezidobí uhnout americkým vojenským, takže dnes sice stále činné jsou, ale ukazují odchylku 60 kilometrů. Avšak ani jedno z toho nevadí, kdo se jednou zahledí do jejích piktogramů, pochopí, jak cool i dnes je. 

Foto: Tomáš Strach

A ještě jednu věc musím okomentovat. Víte, toto konkrétní SL, věřte nebo ne, slouží jako daily. Majitel s ním jezdí vždy, když to počasí dovolí. Zkoušená R129 tak má na svém hrbu již více než půl milionu kilometrů. I přesto v ní nic nedrnčí ani nechrastí, i když je to kabriolet. Také funguje veškerá výbava. Je neuvěřitelné, jak kvalitně a bytelně je auto postavené. Vlastník tvrdí, že zatím kromě spotřebních dílů měnil jen tlumiče a to ještě preventivně, ne z nutnosti. Existuje-li nějaký Mercedes, který bezezbytku naplňuje všechny zvěsti o své nezničitelnosti, vidíte ho na fotkách.  

V pění ód budu pokračovat u motoru. Testovaná R129 je osazená benzínovým vidlicovým osmiválcem o objemu 4973 cm3 a nejvyšším výkonu 240 kW při 5600 ot/min, tudíž tím větším ze dvou původních motorů (v průběhu produkce se objevily ještě objemnější včetně panského šestilitru V12, ale interní zdroj mi potvrdil, že ten už nic moc navíc nepřináší, aby vyvážil přidanou váhu na přední nápravě).  

Foto: Tomáš Strach

Je to opět úžasná strojovna. Síly má v celém otáčkovém spektru dost na to, aby rozpohybovala i takto těžký vůz, byť je cítit, že určitou práci s ním přece jen má. Žehlička tak rychlost nabírá energicky, mimo první rychlostní stupeň však nikoliv agresivně. Také je zážitek ji poslouchat i se sériovým výfukem. V nejnižším otáčkovém spektru je jemňoučká, aby okolo tří tisíc začala epochálně rýt. A tento ryk jí vydrží až do omezovače ležícího u číslice 6.

Svou sílu přenáší na zadní kola pomocí čtyřstupňového automatu s hydrodynamickým měničem. Někteří by řekli, že je to obstarožní převodovka, která celý dojem z R129 kazí. Já si to však nemyslím. Podle mě naopak k autu parádně sedí. Její převody jsou možná dlouhé, ale téměř nezamyká měnič a vyjma kickdownu nikdy nepodřazuje. Místo splašeného cukání se tak 500 SL vždy při přidání plynu jen nadzvedne a na vlně točivého momentu vyrazí dopředu. Je to návykové!

Foto: Tomáš Strach

Výkon pohonného ústrojí by však byl zbytečný, kdyby se nemohl opřít do pevné karoserie a jistého šasí. To ale naštěstí není případ Žehličky. Naopak, nedokážu pochopit, jak tuhá otevřená karoserie projížděného SL s pěti sty tisíci na hrbu je. Nehne se opravdu ani o píď, ať už zrovna jede po nekvalitním asfaltu nebo se stáčí do ostrých oblouků. Auto se nenaklání ani nevrže a vyvolává dojem jednolitého monokoku. Akorát že jako bonus dokáže zajistit jízdu se Sluncem nad hlavou.  

Jistě, právě proto je R129 tak těžká, což je mimochodem trochu ironické, uvážíme-li, že původně se pod písmeny SL skrývalo německé Sport-Leicht neboli sportovní a lehké. Jenže ono to vlastně nevadí, protože podvozek váhu i přes své poměrně komfortní naladění bez problémů zvládá (cítil jsem ji spíš na brzdách). I díky větším kolům o rozměru 245/40 R18 srdnatě drží. Zatáčky tak jde ještě ve spojení s přesným řízením projíždět velmi svižně. 

Foto: Tomáš Strach

Na druhou stranu musím říct, že taková jízda se mi k Žehličce moc nehodí. Nepochopte mě špatně, ona ji zvládá perfektně. Jen mi jet pilu přijde jí nedůstojné. Mnohem lepší je se sundanou střechou a nějakou rockovou peckou v CD přehrávači cestovat pohodově a užívat si akustické kombinace bubnů s elektrickými kytarami a charakterního osmiválce. Pak teprve člověk pochopí, co znamená rčení říkající, že na nebi je mnoho hvězd, ale na zemi jen jedna.  

Verdikt

Mercedes-Benz R129 500 SL mě nezklamal. Je opravdu tak dokonalý, jak se o něm povídá. Není úhel, ze kterého byl nebyl nádherný, oplývá na svůj věk nepochopitelně rozsáhlou výbavou, jeho kvalita zpracování a bytelnost nemá konkurenci, jeho osmiválcový pětilitr je pohádkovým motorem, jeho podvozek má přilnavosti na rozdávání a tuhost jeho otevřené karoserie by mu mohl závidět i lecjaký dnešní hatchback. Jízda v něm je velkolepým zážitkem a já jsem moc rád, že už neexistuje jen v mých snech. Pecka!

Foto: Tomáš Strach

Děkuji moc majiteli za půjčení, radostnější svezení budu hledat stěží!   

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_

Technická data

1992 Mercedes-Benz 500 SL R129

Motor: atmosférický zážehový vidlicový osmiválec 4973 cm3
Výkon: 240 kW (320 k) při 5600 ot/min
Točivý moment: 470 Nm při 3900 ot/min
Převodovka: čtyřstupňová automatická
Provozní hmotnost: 1800 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 6,5 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 12,4 l/100 km
Spotřeba majitele: 12,5 l/100 km (majitelovo dlouhodobé a velmi přesné měření)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ho
Honza123
10. listopadu 2023, 12:48
0

Nemel by byt vykon u teto verze 225kW?

Jinak s tou spolehlivosti to neni az tak jednoduche, vetsina motoru (vcetne toho testovaneho) ma mechanicke vstrikovani, ktere je oproti elektronickemu mnohem slozitejsi, narocnejsi a drazsi na udrzbu (je zajimave, ze se ho Mercedes drzel tak dlouho, treba soudobe BMW maji elektronicke vstrikovani).

Navic nektere verze mely problem s kabelovym svazkem, kvuli nevhodnemu materialu opadavala izolace.

Jako skoro jistejsi volba mne prijde o generaci novejsi R230, ktere ma za mne take uzasny design (jen trochu skoda, ze nema platenou strechu), dokonce je o par desitek kg ve srovnatelne verzi lehci. Nejvetsi potencialni zaludnost je na nem ABC podvozek, ktery ale kdyz funguje je velice zajimavy a principem se trochu podoba hydropneumatickym Citroenum.

reagovat
Še
Šefča
10. listopadu 2023, 13:39
2

Ono mechanické vstřikování funguje lépe když se s ním jezdí každý den, proto na tomto autě asi funguje 😁. Pokud to auto jede jednou za 2 měsíce tak se zanese čerpadlo a opravdu to umře a je to drahé.

Ta kabeláž se většinou týkala hlavně předfaceliftů a 12válců a navíc to je mnohokrát vyřešené téma a prodávají se celé kompletní kabeláže.

U R230 je taky obrovský problém systém SBC, což byl od Mercedesu velký přešlap v technologiích, plus ty SL500 motory už nebyly tak "neprůstřelné" jako tyhle staré ingoty. A navíc se velice rádi lámou svíčky na spodní straně hlavy.

Pe
Pelle
18. listopadu 2023, 12:11
0

První verze 500sl měli KE-JETRONIC měli 240 kW pak přišlo LH-TRONIC vstřikování a to mělo 235kw a až poslední facelift měl motor m113 a tam bylo těch 225kw

Še
Šefča
10. listopadu 2023, 13:34
0

Měl jsem tu čest řídit žehličku SL500 s necelými 100tis km na budíku a ve verzi po faceliftu s 5stupňovým manuálem. A oproti jedné z posledních R107 560SL nebo W126 S280 se 4kvaltem musím říct že ta převodovka je o dost lepší...když chce člověk zrychlovat do kopce za koncem vesnice tak 4kvalt se to snaží tak nějak urvat kroutícím momentem zatímco 5kvalt hladce (doopravdy i některé o 10let mladší automaty více kopou) podřadí a nesnaží se ve 2tis otáčkách táhnout těžké auto do kopce. Takže z mé zkušenosti bych bral radši 5kvalt. Ale jinak krásný článek o opravdu extrémně nadčasovém a úžasném voze. Děkuji.

reagovat
Wa
Wakantanka
10. listopadu 2023, 20:13
1

Takže o akej prevodovke píšeš? Najprv že 5 stupňový manuál a potom si to radí samo teda automat. Nejaký som z toho popletený. :)

Še
Šefča
15. listopadu 2023, 08:41
0

Pardon samozřejmě myslím automat 😅 nějak se mi to popletlo

beastar
10. listopadu 2023, 13:59
1

Easy. Je.

reagovat
ro
rock
10. listopadu 2023, 16:56
0

Podle mne budíky z tohodle období (plus-mínus 85-95) byly to nejlepší a nejpřehlednější, co se kdy v autech objevilo. Těžko k tomu přirovnávat číslo v rohu centrálního displeje v Tesla Model 3.

reagovat
ro
rock
10. listopadu 2023, 16:58
0

Docela by mne zajímalo, jestli dá dřinu to udržet v provozu. Nejen obvyklé minimum motor-převodovka-podvozek, ale i tu rozsáhlou elektrickou a elektronickou výbavu...

reagovat
Pe
Pelle
18. listopadu 2023, 12:09
0

Zdravím vlastním 4 kusy r129 ale jen vzácné verze vyrobeny v pár kusech pro celý svět a nejvíce mi dal zabrat Brabus SL R129 6.0-32 KE-JETRONIC vstřikování auto mi nechtěl v Česku nikdo opravit ani v mercedesu ani jinde vždy to auto stalo půl roku někde v servise a pak mi řekli že to nejde opravit tak jsem si objednal odtahovku směr bottrop Německo a tam v brabusu mi udělali go motoru plus čerpadla atd a platil jsem 48000 euro jen motor go vyšel na 39999 euro ale jsem rád že auto mám spravene a taky jeho hodnota přesahuje 200000 euro kdyby jste se chtěli někdo podívat na moje r129 tak tady přidávám svůj instagram @brabusr129

Jyrki
10. listopadu 2023, 20:44
-1

Předně musím říct, že jsem v podstatě zaujatý. Mercedes mě uchvátil snad jen starým "Gullwingem", jinak se mi ta auta prostě nelíbí a tento model není vyjímkou.
Ale napsal to Jarda a ten titulek byl tak řvavý a konfrontační, že jsem si to musel přečíct. Tolik superlativů a tolik nadšení z toho čiší, že jsem hned otevřel inzerci, A to navzdory tomu, že se mi to auto nelíbí. Nicméně miluju kabriolety, tak si to nějak sám sobě obhájím. Je to opravdu pěkné čtení.
Nicméně stačí se podívat kdo dnes reprezentuje Mercedes třeba v F1...Wolff, Hamilton. Jsem vyléčený, inzerci zavírám a Mercedes si sám sobě zakazuji, je mi jedno jak moc je dobrý, není to moje krevní skupina.

reagovat
To
Tomas M3
11. listopadu 2023, 07:09
0

To auto je přesně jak píšete je úžasné robustní prostě krásné svezení. Jenom než ho dáte do stavu každodenního použití a to nemluvím o financích a dostupnosti náhradních dílů, měl jsem tu čest po čtyři roky a z toho jsem dva roky stále stál a opravoval. Tak nebylo vše sluncem zalité, hledáte díly a potom zase kdo to bude umět opravit a kdy se na vás dostane 🙂Na konec to ale stojí za to a budu na něj vzpomínat.

reagovat
Mi
Michal Lenc
11. listopadu 2023, 07:41
0

Auto je to krásný. Mě ale zaujal ten odstavec k té navigaci. Podle mě tam došlo k nějakému komunikačnímu šumu. Ten systém určitě využívá klasické GPS družice, protože v té době žádný jiný civilní systém nebyl. A vždy byl vlastněn a provozován americkou obrannou. (Nechci psát armádou, aby mě někdo nebral za slovo.)

K tomu, že ukazuje velkou odchylku, nezjistil jsem nic o tom, že by nové satelity vysílaly signál, který není zpětně kompatibilní s těmi původními. Hádal bych, že buď na té jednotce odešla anténa. Nebo tam bude nějaká HW nebo SW chyba. Anebo si to neporadilo s chybou přetečení týdnů v GPS. To bylo pár let nazpátek.

reagovat
mariov8
11. listopadu 2023, 15:13
0

Žehlička spolehlivá je, ale musí se udržovat a její údržba je náročná hlavně finančně. Každopádně je to pan automobil, svezení je návykové.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW X3  2023
BMW X3

2023 rok výroby
678 koní výkon
0 ccm objem

Abarth 500  2023
Abarth 500

2023 rok výroby
12 koní výkon
0 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

GMC Yukon Denali 2017
GMC Yukon Denali

2017 rok výroby
419 koní výkon
6 162 ccm objem