načítám data...

Náhrada za MPV. Mercedes ukazuje, jak velký posun udělaly osobní dodávky

Máte spoustu dětí, nebo jen potřebujete kolem sebe prostor. Sháníte náhradu za své staré MPV? Tohle by mohlo být řešení.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Ještě minulý rok jsme psali, že není třeba mít strach z toho, že prakticky skončila kategorie MPV. Tenkrát jsme radili, že ji můžete vcelku bez problému nahradit nějakou tou osobní verzí dodávky. A byla to pravda pravdoucí. Jenže situace se za poslední měsíce poněkud změnila. Oblíbené osobní dodávky od Stellantisu (dříve PSA) si dnes koupíte jen v elektrické podobě. Nové Tourneo Connect od Fordu teprve přichází na trh. Renault Kangoo v osobní variantě zatím u nás není v nabídce a kdoví kdy (a jestli) bude. Celá situace na trhu je taková neveselá a ta nabídka jednotlivých modelů je poměrně osekaná. Prostě není na výběr. Jedním z mála dostupných vozů této kategorie je novinka od Mercedesu. Model Citan Tourer. A právě jemu jsme se podívali na zoubek blíže.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nebudeme si tu nic moc nalhávat. Mercedes Citan první generace nebylo zrovna zdařilé vozidlo. Převtělení Renaultu Kangoo v prémiověji vyhlížející Mercedes se příliš nepovedlo a skoro by se chtělo říct, že vlastně Renault byl z těch dvou asi i lepší auto. Němci si toho však byli asi vědomí, a proto si při vývoji této generace vymínili, že se budou na konstrukci výsledného produktu podílet mnohem více než před tím. A je to vidět na první pohled. Ne, že by nešlo poznat, že jako základ opět posloužilo Kangoo, tomu se samozřejmě nevyhnete. Tentokrát je však finální produkt s hvězdou ve znaku natolik doladěný a dotažený, že klidně může hrdě na přídi nést své legendární logo.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Zvenku je jasně poznat, do které rodiny tohle auto patří. Přední část s výraznou maskou chladiče ukazuje rodovou příslušnost Mercedesu. Světla hádám, že si Citan vypůjčil z třídy B, což jistě není na škodu. A navíc nutno podotknout, ze opravdu skvěle svítí (LED High Performance). Od A sloupku dál pak zase vidíme jasnou návaznost na příbuzný Renault, ale to patrně nešlo zakrýt. Osobně kvituji výběr laku. Svítivě žlutá (někdo říkal dokonce zlatá) metalíza je výrazná a opravdu velmi pěkná. Ani uvnitř nezamaskuje Citan svůj původ, ale prozradí to spíše detaily než cokoli jiného. Věci jako plechové zaklapnuti dveří, hlasité cvaknutí zámků při odemčení či klasický velký klíč, který ve svých osobácích Mercedes už nepoužívá poměrně dlouho.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Samotné ztvárnění palubní desky je však poměrně elegantní a na poměry kategorie vcelku pěkné. Mercedes si dal záležet i s výběrem plastů. Nečekejte žádné velké rozmazłování, určitě však nebudete zklamaní. Na první, ani druhý pohled tu nenajdete nic, co by kvalitativně neodpovídalo nebo bylo snad přehnaně laciné. Tradiční kulaté výdechy klimatizace mě pak vyloženě potěšily. Dokonce se dostalo i na systém MBUX, byť s trochu menším displejem než býváme u této značky zvyklí. Ten rozhodně nadchne svou grafikou a funkčností. Dokonce nabídne i populární hlasové ovládání, které však není tak využitelné jako v ostatních modelech. Nepřenastavíte si tím ani klimatizací nebo vyhřívání sedaček. Jeho využitelnost se tak prakticky omezuje pouze na vykládání vtipů, což však spolehlivě zabaví dětskou část posádky. Nadšený jsem byl z množství přihrávek, poliček a schránek všechno druhu. Jako majitel bych se až skoro bál, že co tam odložím už nenajdu, protože to zaházím ostatními věcmi. Celková prostornost a variabilita interiéru je na vynikající úrovni a rozhodně si ji bude pochvalovat i náročná rodina. Posuvné boční dveře, křídlové zadní. Sedačky si složíte do roviny, místa po střechu je více, než budete potřebovat. Prostě ideální rodinné auto. Vadila mi snad jen nemožnost sklopení sedačky spolujezdce do roviny, když jsem potřeboval naložit nerozloženou postel. Takhle musela putovat na střechu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Citan jsme dostali ve variantě 113, což znamená, že se pod kapotou nachází přeplňovaná zážehová jednatrojka ze společně kooperace Renaultu a Mercedesu. Nikterak se netajím, že je mi tento motor sympatický a považuji jej za to lepší mezi downsizovanými malorážkami. Je velmi kultivovaný, má lineární průběh výkonu, prostě svou posádku ničím neotravuje. A je tomu tak i v tomto případě. 130 koní a 240 Nm na Citan bohatě stačí. Auto je v provozu poměrně hbité, překvapivě tiché a jezdí se nim vážně příjemně. Snad jen na takový ten efekt gumového plynu jsem si chvíli zvykal, ale to není nic neobvyklého. Pro běžné cestování se jedná o velmi příjemnou pohonnou jednotku. A pokud máte raději diesel, Mercedes vám vyhoví i v tomto ohledu. Vznětový motor jistě potěší nižší spotřebou. S benzinem jsem jezdil totiž za něco málo přes osm litrů. Příjemné překvapeni mi přichystal též podvozek. Tyhle osobní dodávky mají často problémy, že jako prázdné moc nefungují. Jsou stavěné na vyšší zátěž a bez nákladu občas po silnici poskakuji a cestovní komfort tak bývá nevalný. Citanu se však povedlo tomuto nešvaru vyhnout. Na cestách se pohybuje s lehkostí, od podvozku zbytečně nemlátí a jezdí se s ním vážně příjemně na poměry osobních dodávek. Pozor si tak dávejte snad jen na vyšší citlivost boční vítr, což je dané stavbou karoserie. Na dálnici to občas pocítíte.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Mercedes-Benz Citan Tourer PRO 113, jak zní celé jméno testované dodávky, je nadmíru příjemný společník pro každý den. Situace na trhu osobních dodávek je v dnešní době opravdu posmutnělá a Citan Tourer je tak jedním z mála zástupců, hrdě držícím prapor své třídy. Nabízí přitažlivý mix vlastností, které ocení snad každá větší, případně aktivní rodina. Jedinou menší kaňkou zůstává příplatková výbava, respektive cena jednotlivých položek, která umí výslednou cifru povznést do nepříjemných výšin. Soužití s Citanem se mi však docela líbilo a trochu přemýšlím, jakou přidanou hodnotu může tak přinést chystaná třída T, která by měla být tou luxusnější variantou. Citan Tourer mi totiž přijde jako ideální kompromis pro každodenní potřeby.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 332 ccm
Výkon: 96 kW (130 koní) 
Točivý moment: 240 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální 
Maximální rychlost: 183 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 12,4 s 
Pohotovostní hmotnost: 1 558 kg 
Užitečné zatížení (testované verze):  537 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 6,8 (8,2) l/100 km
Zakladní cena verze 113:  610 445 Kč
Cena testované verze:  853 630 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře