načítám data...

Mazda 6 Skyactiv-G194 auto: Proč automaticky?

Velký bílý kombík. Stoleté výročí. A technika, která se už nevidí...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mazda 6 Skyactiv-G194 auto: Proč automaticky?

Po letech se čirou náhodou ocitám v kombíku o kterém jsem kdysi prohlásil, že dělá obyčejné věci neobyčejně dobře. Dumám tedy nad tím, jestli jsem se tehdy mýlil, nebo jde pořád o to nadšené auto, které si na nic nehraje a přesto je s ním radost cestovat.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Máme zde nejsilnější motor řady, tedy dvousetkoňový atmosférický čtyřválec. Tahle výroční edice mi k němu poskytla šestirychlostní planetový automat. Jinak je auto naloženo výbavou a podobně barevně a funkčně vybavená Homura se liší jen pár detaily a barvou palubky. Bílá je nádherná, ale nelze ji udržet čistou, takže si ji třeba já dovolit nemohu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jinak je faceliftovaný interier uspořádanější, pocitově jednodušší a uhlazenější. Mám jen pár výtek: Ovládání klimatizace má menší kolečka. A i když cvakají zase krásně kovově, ta větší cvakala lépe. A mít tady nový volant s kovovými čudlíky by taky neuškodilo, ten je totiž nádherný. Jinak si stěží mohu stěžovat na nějaké knoflíky nehodné ceny, nebo pocit, že by se někdo na něco podstatného vykašlal. Stárnoucí radiomapa se dá používat i dotykově, takže sice zadáváte postaru Země, Město, Moře, Kuře, ale naklepat to jde rychle a vše podstatné funguje. Jen ten zvuk z rádia Bose mi přišel málo velkolepý. K duši auta se to venkoncem ale hodí. A ovládání kolečkem začínám mít nějak podezřele rád.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vytáhl jsem tedy silnou Mazdu na dálnici a poslouchal. Hluk byl jedinou velkou nectností starších verzí a tady jsou sice ližiny na střeše slyšet taky. A hodně. Ale jinak byla jeskyně utlumena a provozování dálniční nekázně se tedy meze nekladou. Tedy co se hluku týče. Bohužel převodovka má takovou díru mezi čtyřkou a pětkou, že se auto nad sto sedmdesát začne chovat lenivě, protože si odřadí a velká motorová pila vepředu vypadne z radostných otáček.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale komu by to dnes vadilo, že… Jinak je to pořád Šestka s až neslušně upovídaným a veselým podvozkem. Auto jakoby naplněné héliem, které se snaží schovat svou hmotnost a rozměry. Až jako bych viděl ty tenké plechy a filigránská řešení dob dávno minulých. Na rozbitých okreskách se ze startu zdá uskákaná a neklidná, aby pak přešla do nízkého letu a přiostřila. Chytněte ji pod krkem a z poddajného podvozku konejšivého kombíku se stane na špičkách utíkající baletka. Přisypte na hromádku ještě více a ona obuje brusle. Pak stačí jen malé korekce, auto začne reagovat na přenosy váhy a jen pocit, že se to nesluší, vás přiměje k tomu, abyste se nesmáli a nedojeli tak až do Užhorodu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tam, kde BMW zatlouká s velkou pompou kladivem nerovnosti do vozovky, tam Mazda jako srnka skáče přes kaluže. A přitom neexistuje jeden jediný detail, na který bychom mohli ukázat. Řízení je přesné a ostré tak akorát, ale nečekejte ukecanost prvního Golfu. Podvozek je hravý, pohodlný a poddajný, dají se v něm vypozorovat minimálně dvě osobnosti, ale to dnes umí už i Alfa Romeo. Motor je sice atmosférický, ale je to čtyřválec, takže nebublá a v nízkých otáčkách trpí na plastovost zvukového projevu. Jenže jako celek je to vyvážené a padne vám to do rukou jako máloco.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jen nechápu, proč bych v takovém voze chtěl mít automat. Když si představím, kdo by ocenil šestku nejvíc, pak je to relativně realisticky uvažující člověk, který chce univerzální auto, jež bude radost řídit. Člověk, který ocení věci, které jiní budou nenávidět, jako je třeba upovídanost. Člověk, který prostě rád řídí a nevadí mu přední náhon. Takový ten radostný táta od rodiny, kterému po cestě z práce lítaj v kufru dudlíky. A tomuhle tátovi já bych radil, ať si koupí Mazdu v manuálu. On ten motor je silný dost, nebude muset řadit, když nebude chtít a hlavně ta řadička je tak krásně mechanická.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Co na tom, že tenhle automat v rozumných rychlostech reaguje bleskově a je tak paradoxně i s atmosférou, která se musí napřed roztočit, hbitější, než většina naturbené konkurence s dvouspojkama. Tohle je auto, jež je radost ovládat, dopřejte si více ovládání.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Nejsilnější šestka je sice stárnoucí, ale přesto velmi zajímavý model pro každého, kdo rád kroutí volantem. Nenabídne dechberoucí zážitky silného motoru v jakýchkoli otáčkách, ale síly má dosti a reaguje rychle. Nenabídne zadní náhon a skotačivost s ním spojenou, ale dodá vám upovídaný podvozek s vyváženým řízením a několika skrytými osobnostmi. Bude vás obyčejně bavit každý obyčejný den. A to je dnes dost nedostatkovým zbožím…

Technické údaje

  • Motor: 2 488 ccm, 143 kw (194 koní) v 6 000 ot/min, 258 Nm ve 4 000 ot/min.
  • Převodovka: Šestistupňová, automatická, planetová s měničem.
  • Délka: 4 800 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 1 476 kg 
  • Spotřeba: Deklarovaná 7,6 l / 100 km, v testu okolo 10,5
  • Cena srovnatelné výbavy a motorizace cca 1 014 056,12 Kč s DPH

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
05. dubna 2021, 10:49
4

Ta politika tady v EU moc zajímavým autům nepřeje. Přitom za louží je k mání i oturbená verze tohoto motoru (CX9, CX5, CX30, 6), a jsou tam taky přísná emisní pravidla. Je to tady zbytečně ošizené.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
05. dubna 2021, 13:03
0

Turbo je zlo, my chceme poctivou dýchavičnou atmosféru, proto máme Mazdy tak rádi.

beastar
05. dubna 2021, 16:26
4

Si musíš ten výkon zasloužit s pedálem v podlaze.

Jakub Pospíšil
05. dubna 2021, 16:50
6

Když, se při předjíždění traktoru nezpotíš, není to motorsport.

Vo
Vosisko
06. dubna 2021, 00:02
0

Aaaa, vyznavači jediné turbo pravdy tu maj slet. Právě pro tu zábavu při předjíždění traktoru a dýchavičnost jsem si tu Mazdu koupil. To mě na tom dvouapůllitru baví ze všeho nejvíc. Jak je tupej a línej a jak to vůbec nejede. A teď jsem si pro zábavu koupil auto s úplně líným dvouvačkovým atmosférickým dvoulitrem od Lamprediho. Hele, to auto vůbec nejede, tedy krom situace, kdy máš pedál v podlaze a kvedláš tou pákou mezi sedačkama. No, nuda. Klucí, svět aut má bejt pestrej. U “dýzlu” je turbo super, u benzínu už to tak jasně nevidím. Tedy pokad to není F40 nebo S1...

Slower
06. dubna 2021, 10:43
2

Ja bych si dovolil nesouhlasit s tim, ze poctiva atmosfera musi byt dychavicna...

Honza 'Hamster' Křeček
06. dubna 2021, 12:38
3

Nemusí, to vůbec ne, já to myslel konkrétně na tu Mazdu, která by za mě mohla být super, mít to turbo..
Atmosferický motory maj svůj smysl i svoje kouzlo, o tom žádná.

Mám pocit, že Mazda se snaží jít za každou cenu proti proudu a výsledkem je motor, kterej nemá zátah turba, ale ani tu lehkost a bezprostřednost atmosféry. Ano, ty motory maj skvělou spotřebu, ale ty výhody atmosferickýho motoru tam až tolik nevidim. Zvuk to třeba nemá vůbec pěknej. Někomu to jistě vyhovuje, sto lidí - sto chutí, o tom taky dneska nabídka aut je.

Já od rodinnýho auta očekávám, že bude víc user friendly. I takový auto se dá udělat tak, aby z něj měl řidič radost.

Jimi
06. dubna 2021, 13:40
1

Ten pocit z aktuálních motorů mám podobný. Mazda umí podvozky, spolehlivost dobrá, design taky a interiér už konečně vypadá dobře. Ale nemá pořádný motor. SKY-X asi taky moc nezaujal. Na střední třídu je toho nenuceného výkonu málo. Na příště něco zkutí asi pravděpodobně s Toyotou, s kterou mají dohodu obchodního a kapitálového spojenectví (s Fordem to moc nevyšlo).

Vo
Vosisko
06. dubna 2021, 18:45
0

Já jsem s Mazdou 6 max spokojenej. Tedy zatím. Mám ji 3/4 roku. Cena výkon za pětimetrovou káru je víc než dobrá. Za 800000 tisíc, co víc by jste chtěli? Za ty prachy... Jezdit mě s tím baví a uživatelsky je přátelská až kam. Ono na trhu není moc co vybírat za ty prachy. Nebo máte nějaký tip? Na blbnutí mám jinou káru.

Opelfahrt
05. dubna 2021, 14:41
3

Tento motor se tady ale s manuálem nikdy neprodával. Jenom v USA, a to před faceliftem a v nižších výbavách.

reagovat
Avex
05. dubna 2021, 15:45
1

Je to škoda, do toho auta mi ten manuál prostě sedí.

Ha
Habakukk
07. dubna 2021, 11:38
0

Nikdy jsem nepřišel na chuť červené kůži a nečekal jsem, že tento kolotočářský interiér v kombinaci s bílými plasty uvidím v Mazdě holt zastoupení chtělo ukázat, že umí i divočinu.

reagovat
motion
07. dubna 2021, 22:40
0

Záměrem asi nebyla divočina, ale odkaz na Mazdu R360...

Ha
Habakukk
předevčírem v 09:12
0

Potom je to odkaz hodný dnešní doby tak nějak napůl. Pokud R360 tak místo bíle krémovou jako měl originál a barva interiéru bylo povětšinou spojena se stejnou barvou střechy. Mě by k tomu seděli bílé sedačky a byla by to krásná kombinace černé a bíle pokud více praktické tak černé sedačky, ale prostě třetí barva je tam jako pěst na oko.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP 1973
Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP

1973 rok výroby
211 koní výkon
7 456 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw  2013
Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw

2013 rok výroby
328 koní výkon
3 600 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C c280 1995
Mercedes-Benz Třídy C c280

1995 rok výroby
193 koní výkon
2 799 ccm objem

GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD 2003
GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD

2003 rok výroby
310 koní výkon
5 ccm objem