logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Lexus LC500 Hokkaido Edition: Umělecké dílo na čtyřech kolech

Osm válců, absence střechy a nespočet nádherných detailů. Je to recept na dokonalé svezení?

Lexus LC500 je tu s námi už nějaký pátek, přesněji přes 6 let. Na Autíčkáři jste si o něm taky mohli přečíst již několikrát. Třeba minulý rok na podzim si kluci v Brně užívali krásné žluté kupé a od té doby básní, jak je to úžasné a skvělé. Jenže já jsem spíše na ta auta bez střechy, cestování je tak větší zážitek (když se teda namažete opalovákem, v kabrioletu na vás prostě svítí nějak víc), a tak jsem si o otevřenou verzi elcéčka pěkně poprosil. Měl jsem totiž už docela dlouho v hlavě brouka, že bych si LC500 jednoho dne rád zaparkoval v garáži. A když se to líbilo klukům v Brně, proč bych neměl být i nadšený já?

Foto: Radek Kukuš

Už první pohled na tohle auto naprosto oslní. Příliš často se designu nevěnuji, ale tady prostě musím. Je to za mě i po šesti letech to nejhezčí auto na trhu. Moc dobře si pamatuji, jak jsem si lámal krk, když jsem jej viděl poprvé naživo. A to množství nádherných detailů, které nestárnoucí design umocňují! Třeba přední světla jsou tvořena třemi částmi – linkou denního svícení protaženou do hlavního světlometu, na nějž svisle navazuje blinkr, který navíc skrývá nádech pro přední brzdy. Nebo zadní světla s 3D efektem a opět svislými blinkry. Auto působí svalnatě a lehce, přitom úplně nejmenší není. V testované stříbrné navíc krásně vyniknou veškeré linky. Součástí limitované edice Hokkaido je také nahrazení chromové masky chladiče a vršku zadních světel černým chromem, který jen umocňuje výsledný dojem.

Foto: Radek Kukuš

Ani vevnitř nechybí mnoho krásných detailů. Ať už jde o jezdící budíky převzaté z LFA nebo odklápěcí krytku pro ovládání mechanismu plátěné střechy, stále je na co koukat. Příkladem je i madlo spolujezdce na středovém tunelu fyzicky oddělující jeho prostor od místa pro řidiče, kdyby snad středový tunel samotný nestačil. Je reálně naprosto zbytečné, ale komu by to vadilo, když je tak krásné. Stejně tak krásný je snad každý materiál, kterého se dotknete. Každý čudlík působí bytelně, ale čekali jste snad od Lexusu něco jiného? Tady je svět prostě v pořádku, místo nechybí v žádném směru a ani při natažené střeše jsem neměl pocit stísněnosti. Vysloveně perfektní jsou pak sedačky, které poskytují dostatečnou oporu v zatáčkách, ale nejsou ani trochu nepohodlné a strávit v nich celý den není problém. Zadní sedačky jsou však skutečně nouzové, sedí se na nich výše a já se tam prostě s nataženou střechou nevejdu. Dan sice tvrdil, že dozadu potomky v sedačkách naložil, ale i tak si myslím, že jako odkládací prostor pro kabelku poslouží lépe.

Foto: Radek Kukuš

Pokud na vzhledu není poznat věk, pak na technologické výbavě trochu ano – je to přeci jen už relativně staré auto. O infotainmentu ovládaném skrze touchpad již bylo napsáno mnoho a naprosto chápu proč. Nebudu lhát, není to příliš praktický způsob ovládání, od řízení mi přijde mnohem rušivější než dotyková obrazovka. Přitom je ten systém tak pěkný! Zejména ovládání klimakomfortu sedaček by mohlo mít dedikovaná tlačítka. Pro nový modelový rok je však nahrazen novým dotykovým systémem známým z aktuálnějších modelů, který je mnohem praktičtější a uživatelsky příjemnější. Asistenční systémy také nejsou vysloveně nejlepší, přišlo mi, že asistent jízdy v pruzích není schopný auto udržet uprostřed, což by dle všeho umět měl. Ale o tom to tu stejně není. Všechny tyto neduhy jsou odpuštěny, jakmile nastartujete…

Foto: Radek Kukuš

To totiž pětilitrový atmosférický osmiválec prudce vyštěkne. I přes filtr pevných částic za to umí pořádně vzít, zvukový projev je strašlivě návykový. Budete se vysloveně těšit na každý tunel po cestě, jen abyste mohli přepnout převodovku do manuálního režimu, podřadit o pár stupňů a užít si to. Od čtyř tisíc se otevře klapka, zvukový projev se znásobí a nepoleví ani v omezovači, kde jej převodovka ponechá, dokud pěknými pádly nepustíte další kvalt, aby osmiválec mohl znovu zahrát svou píseň. Perfektní zvukový doprovod pak doplňuje výtečný projev, kdy výkon lineárně graduje až do omezovače. Motoru sekunduje i zmiňovaná desetistupňová převodovka, která ve většině případů řadí naprosto hladce, jen ve sportovním režimu decentně cukne, a sází při podřazení meziplyny. Příjemným překvapením je i spotřeba, která při dálničních přesunech legálními rychlostmi klesá pod devět litrů, a tak se dá s na dnešní poměry obří nádrží (82 litrů) dosáhnout dojezdu přes 900 kilometrů.

Foto: Radek Kukuš

To, že je motor parádní, by se dalo celkem čekat, nebo já v to aspoň věřil. Překvapení mi přichystal podvozek a to jak pozitivní, tak mírně negativní. Vysvětlím. Od LC jsem očekával hbitost, lehkost a že podvozek zamaskuje hmotnost, jak to dnes často bývá zvykem. Uznávám, že takhle zpětně mi to přijde jako trochu nereálné přání. LC500 je totiž primárně auto na cestování, které má za úkol posádku hýčkat a zároveň i přinést nějaké potěšení, jakmile přijde zakroucený segment cesty. Vzhledem k tomu, že to je Lexus, plní svou roli pohodlného auta nadmíru dobře. Byl jsem vysloveně až překvapený, jak ladně umí plout krajinou v takovém tom klasickém kochacím tempu – na to je LC bez střechy prostě stavěné, na ty nedělní výlety krajinou, kdy z božského audiosystému Mark Levinson hraje Frank Sinatra a není kam spěchat. Umí za to samozřejmě i vzít. V tempu na šedesát procent je vysloveně parádní, a přitom stále pohodlné. Jakmile ale na pilu zatlačíte víc, začne být cítit hmotnost přes dvě tuny a ono spíše cestovní naladění. Neberte to prosím špatně, i bez střechy umí LC projíždět zatáčky dost rychle, jen cítíte, že už auto taháte ven z jeho komfortní zóny. Tento pocit navíc umocňuje absence samosvorného diferenciálu u této limitované edice, který jinak ve standardní výbavě LC500 je. Mimochodem, hybridní LC500h má otevřený. Je to trochu škoda, neboť věřím, že se samosvorem by chování na limitu bylo značně předvídatelnější a příjemnější. Obratnosti v nižších rychlostech pak pomáhá i zadní natáčecí náprava, díky které je projíždění úzkými ulicemi centra Prahy o dost příjemnější. 

Foto: Radek Kukuš

Nenucenému cestování bez střechy nenapomáhá pouze podvozek, ale i obecně konstrukce kabiny. Po nasazení větrné clony lze bez střechy jezdit v podstatě v libovolných rychlostech, ani za nižších teplot komfort neklesá. Dovnitř ani v nejmenším nezafouká, takže si stačí nastavit vyšší teplotu klimy, výhřevy sedaček, teplý “nákrčník” z opěrky hlavy a můžete vyrazit i za horšího počasí. A když začne už hodně pršet? Natáhnete čtyřvrstvou střechu a pokračujete dál. Kabina je poté skvěle odhlučněná, k čemuž si Lexus pomáhá i aktivním potlačováním hluku. Jasně, v kupé by cestování bylo asi ještě tišší, ale stále věřím, že LC bez střechy je prostě lepší. Přeci jen si takové auto člověk nekupuje na denní poskakování do práce, ale spíše na víkendové výlety.

Foto: Radek Kukuš

Závěr

Víte, jak se říká, že setkání s hrdinou z plakátu často končí zklamáním? Pro mě LC500 takovým hrdinou je a rozhodně z našeho setkání zklamaný neodcházím, ba naopak. Jsem nadšený z pohodlného podvozku, charakterního osmiválce pod kapotou i naprosto perfektního interiéru. Stále nechápu, že těchto perfektních sportovních tourerů nepotkávám více, už jen kvůli tomu motoru – tohle prostě žádná jiná automobilka v současnosti nenabízí. LC500 si mě naprosto získalo a já jen doufám, že má krize středního věku se přesně setká s cenovým dnem tohoto skvělého kabrioletu.

Za skvělé fotky děkuji Radku Kukušovi. Radkovu tvorbu najdete na jeho webu nebo instagramovém profilu @radek_kukush.

Technické údaje 

Motor: zážehový vidlicový osmiválec 4 969 cm3   
Výkon: 464 koní (341 kW) v 7 100 ot./min   
Točivý moment: 530 Nm v 4 800 ot./min   
Převodovka: automatická desetistupňová   
Maximální rychlost: 270 km/h   
0-100 km/h: 4,7 s 
Pohotovostní hmotnost: 2 035 – 2 055 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 11,7 l/100 km   
Průměrná spotřeba (v testu): 12,8 l/100 km    
Cena již od (limitované edice): 3 528 000 (3 699 000) Kč     

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

bitner
27. 10. 2023, 09:31 5 reagovat

Hokkaido Edition: nemelo by to byt oranzove?

Sato
27. 10. 2023, 10:21 6 reagovat

Pri teste nových BMW (ale aj MB a pod..) mi ani nevadí, že som len "chudobná stredná trieda", aj tak ma tá nová produkcia neláka, prípadne ma to rovno odpudzuje, no a potom prídete s týmto tu :D Paráda.

Btw rovnaká červená strecha za >1% ceny :) https://auto.bazos.cz/inzerat/174144170/opel-astra-cabrio-g.php

tomaass2
27. 10. 2023, 11:10 7 reagovat

Díky tomuhle stroji jsem “pochopil”, k čemu jsou takzvané “spořící obálky” u ČSOB :) Snad jich Lexus prodá dost, aby na nás jednou zbyly jako ojetiny… :)

sheogh
28. 10. 2023, 10:41 1 reagovat

Nadhera :-) V te zlute mu to sluselo vic, ale nej je za me olivova metaliza

Opelfahrt
29. 10. 2023, 11:44 0

Olivové cabrio jezdí někde kolem Brna. Jenou jsem za ním jel asi 30 km a ten lak se podle osvětlení krásně proměňuje. Nádhera.

tomaass2
29. 10. 2023, 20:46 0

Už jsem si ho na sauto dal do oblíbených :D

Každopádně u nás se dnes večer normálně venku v modré zóně objevilo stříbrné kupé! :)

VD
29. 10. 2023, 05:12 0 reagovat

Jen malá technická - zmiňovaný "asistent jízdy v pruzích" (LTA) je bezpečnostní "asistent sledování jízdy
v jízdních pruzích" a jeho primárním úkolem je upozornit na (jím vyhodnocené) těsné přiblížení k bílé čáře. Nejprve upozornit a teprve poté lehce zasáhnout do řízení (systém LDA pouze akusticky a graficky upozorní ale aktivně do řízení nezasahuje). Zapnutím směrovky se systém deaktivuje případně již spuštěný přeruší.
Z toho vyplývá, že vůz s LTA bude mezi bílými čárami zvolna kličkovat ale nikdy nepojede zcela uprostřed mezi nimi. Lze to zkusit na dálnici (ale jen pokud nikoho neohrozíte) - pusťte volant ALE STÁLE BUĎTE VE STŘEHU a uvidíte. Jen pozor na místa s nevýraznými čárami nebo bez nich - to vám LTA pošle vůz do protisměru svodidel nebo do příkopy. ZKOUŠEJTE to jen u vozů u kterých BEZPEČNĚ VÍTE, že tento systém MÁ a je AKTIVOVANÝ. A také raději "jen" ve stovce. V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEDÁVEJTE RUCE OD VOLANTU, JEN HO NA CHVÍLI UVOLNĚTE - STÁLE MUSÍTE MÍT MOŽNOST OKAMŽITĚ ZASÁHNOUT DO ŘÍZENI A DÁLNICE KOLEM VÁS BY MĚLA BÝT VOLNÁ.

MBMB
29. 10. 2023, 06:19 0

Přesně tak, řada lidí zaměňuje různé typy asistentů jízdy v pruzích, a pak může mít neadekvátní představy. První stupeň jen zvukem či vibrací upozorní na přejetí čáry. Další stupeň už dokáže otočit volantem a nasměrovat auto zpět do pruhu, což právě způsobuje ten ping pong mezi čarami, pokud člověk nic nedělá, ale k tomu ten systém právě neslouží. To dělají až další stupně, kdy ten následující už koriguje neustále a drží auto uprostřed, ale je to stále jen asistence řidiče, který by měl mít stále ruce na volantu a po určité době nečinnosti se to vypne. A pak už je přímo autonomní jízda v pruhu, kdy člověk může dát ruce z volantu a jede to samo bez omezení.

Opelfahrt
29. 10. 2023, 11:43 3

VD: Co to je za spam, ještě k tomu capslockem? To patří do návodu k použití nějakého spotřebiče, ne pod test LC500.

Stanley
29. 10. 2023, 12:20 3 reagovat

Několik LC500 jezdí v okolí, takže se z nich těším pravidelně. Bohužel všechny jezdí "rozumně", takže nejsou moc slyšet. Nedávno tomu ale jeden dal na křižovatce zcela nekorektně napít a ten zvuk, to hrozilo samo božstvo...

Koukl jsem, kolik stojí auta, kterými se jezdí z důvodu nutnosti, ne radosti, tedy např. Superby a Tesly, a v porovnání s touto nudnou konfekcí je aristokratická LC500 vlastně dost levné auto.

Vavris Vavrisovic
30. 10. 2023, 10:26 1 reagovat

Na chvilku jsem se k tomuhle LC500 přichomejtnul... Vůbec, ale vůbec mě neoslovila barevná kombinace. Přesto je ten interiér naprosto boží. Tedy až na ovládání, to už není nic pro boomery - času moc nebylo, takže jsem zůstal v pasti po většinu doby :D Potřeboval bych tak 2 dny hádám... A pak bych byl spokojený jak želva.

Audio... uhhhh... tohle bych mohl... krásný zvuk.

Chybějící samosvor - meeeeeh. One tire fire included v základní výbavě. Přitom s LSD by to asi bylo moooc hezké, neboť i přes velký půdorys a hmotnost, kterou to nezapře, to má na předku gripu do aleluja. Lehce zmaten jsem byl z řízení, "chytrý" posilovač na mě působil zvláštně. Ale najel jsem v tom prd a kluci si moc nestěžovali, takže možná jen nezvyk.

V8 řízná a silná. Celkově v této konfiguraci na mě poněkud moc odtažité. Takže jsem naštěstí nemusel po cestě domů vymýšlet, jak přeříznout dům ve dví, abych si to mohl koupit Ale pokud bych někdy měl potřebu cestovat skrz Evropu v uměleckém díle, vím kam jít :-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte