načítám data...

Land Rover Defender 90 D200: Dospělácká hračka

Málokterý automobil působí na automobilové nadšence tak kontroverzně jako nový Defender. Otestovali jsme jeho kratší variantu, která nyní přichází na trh.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Land Rover Defender 90 D200: Dospělácká hračka

Defender je praotcem zakladatelem rodu, je to vůbec první modelová řada, jakou Land Rover nabídnul, nejstarší z mnoha, veterán, legenda. Ten původní se objevil už krátce po válce, roku 1948. Tehdy se ještě nejmenoval Defender, nejmenoval se vlastně vůbec nijak, byl to zkrátka Land Rover, ostatně jiný ani nebyl. Automobil byl optimalizován pro poválečnou Británii, vyráběl se z velké části z hliníku namísto nedostatkové oceli a byl určen k práci na obnově zbídačené země. Land Rovery byly vším. Byly to stavební stroje, používaly se v zemědělství, lesnictví, jako dodávkové vozy, sanitky… zkrátka co bylo právě potřeba.

Foto: Land Rover

Jak léta plynula, Británie přestávala být zbídačenou a spolu s celou zemí se měnil i Land Rover. Ač charakteristické tvary zůstaly, vůz rostl a sílil. Přibyla dlouhá varianta s druhým párem dveří, rozrůstala se výbava a navyšoval se výkon motorů pod kapotou. V sedmdesátých letech se objevil Range Rover, dnes bychom řekli luxusní SUV, vůz, který terénní drsnost Land Roveru spojil s komfortem a výbavou osobního auta. Původní Land Rover dostal označení Defender a nic nebránilo začít dále rozšiřovat modelovou řadu. 

Dnes bychom modelů v nabídce Land Roveru napočítali hned sedm. Všechna ta auta mají společný filozofický základ, nabízejí odolnost a schopnost poprat se s nástrahami mimo asfalt a zároveň komfort a luxus. Ano, Land Rover už není výrobcem pracovní a zemědělské techniky. Přesto je každý jeden model jiný a svůj. Defender v této rodině platí za toho nejdrsnějšího. A právě tady nastal asi ten nejzásadnější problém nového Defenderu. Prý není dost drsný. A ve srovnání s předchůdcem nelze, než dát tomuto tvrzení zapravdu.

Foto: Autíčkář.cz

Ale ono to není tak jednoduché. Starý Defender nebyl vlastně ani tak drsný, jako byl starý. Při vší úctě k legendárnímu výrobci, tohle auto bylo už před deseti lety zralé do muzea a ne do showroomů. Když chcete auto na práci, koupíte si pick-up, když budete chtít veterána, koupíte si opravdového, starého. A když chcete primitivní účelový stroj, nebudete zbytečně utrácet za Land Rover. Takovou jednoduchou hromadu železa umí svařit i v Rusku, na to je inženýrů Land Roveru škoda. Ti umí daleko lepší věci a nutit je stále dokola skládat auto z primitivních jeklů je zvrácené.

A tak vznikl nový Defender. Tohle auto je Land Rover pro 21. století, moderní a technologiemi nabitý offroad, berte, nebo nechte být. Pro test jsem si vybral kus, jak bych si jej naspecifikoval já sám. Krátká třídveřová karoserie, základní motor, konvenční odpružení vinutými pružinami, plechová kola a navrch plátěná shrnovací střecha. Je to stále ten moderní offroad, ale přitom se nebrání svému původu - naopak, hrdě jej dává na odiv. 

Foto: Autíčkář.cz

Takováto konfigurace navíc není drahá, cenovka testovaného kousku ze základního necelého 1,5 milionu poskočila příplatky o nějakých dvě stě ticíc. Já vím, pořád to není málo peněz, ale za slušně vybavený a velice schopný offroad je to dobrá nabídka, konkurence není levnější. Pokud vůbec nějaká konkurence je - ale o tom bude ještě řeč.

Zvenku se nový Defender výrazně odlišuje od všeho, co značka vyrábí. Odkazy na minulou generaci jsou zde spíše v náznacích. Asi nejvýraznějším z nich je kromě tvaru světel dvojice okének po stranách střechy. V případě delšího provedení se tahle designová legrácka stala skutečně JEN designovou legráckou, protože skončila z důvodu správných proporcí v kufru. Zato u krátkého provedení je svět v pořádku, okýnka prosvětlují prostor zadních sedaček a nezasahuje do nich pevnostní rám karoserie.

Foto: Autíčkář.cz

Testované auto dorazilo v hezké kombinaci modrého laku a bílé střechy, která perfektně ladí s bílými koly. A ano, jsou to kola plechová, žádný choulostivý litý disk. Navíc jsou obuta do pneumatik o rozměru 225/70 r18, to už je pořádný gumový balon. Poškodit kolo je tak úkol pro skutečně pokročilé nešiky. Kdyby vám však ani toto nestačilo, auto nese konvenční odpružení, dalším úpravám se tak meze nekladou, různých terénních kitů bude jistě brzy na trhu dost. Krátký rozvor posunul přechodový úhel na krásných 25° (verze se vzduchovým podvozkem zvládnou ještě víc), nájezdové úhly pak zůstávají špičkové (31° vpředu resp. 37,9° vzadu). Sání se posunulo vzad, ukrývá se pod mřížkou v blatníku u dveří řidiče. Díky tomu je instalace ‘šnorchlu’ skutečně primitivní, ostatně sám výrobce ho nabízí jako příslušenství. Instalace zvýšeného sání však neznamená navýšení brodivosti, ta zůstává u verze s vinutými pružinami 850 mm.

Foto: Autíčkář.cz

Uvnitř kabiny se snoubí hrubá robustnost s moderními technologiemi. Testovaný kus dorazil v provedení s tzv. průchozí kabinou. To znamená, že mezi předními sedadly není ani konzole s loketní opěrkou, ani volitelné třetí sedadlo, je tu jen plastový výlisek s odkládacími přihrádkami – masivní, omyvatelný a pochozí. Kdo už někdy zažil nějaké to opravdové terénní dobrodružství, ten už ví, proč je právě toto uspořádání nejlepší. Ne vždy je možné nebo výhodné vůz opustit dveřmi řidiče, může je blokovat strom, může za nimi být hluboká bahnitá louže či příkrá strž, zkrátka možnost projít vozem k druhým dveřím je v terénu velmi vítaná. Kabina je ostatně opravdu prostorná, pro posádku je tu místa dost. Se zavazadly je to už horší, od krátkého provedení nezle čekat zázraky.

Foto: Autíčkář.cz

Samotná palubní deska je vlastně velmi jednoduchá. Po celé šířce se táhne pogumovaná polička, lemovaná madlem z materiálu připomínajícího neoprén. Podobný materiál je i na hraně okna dveří, tady se myslelo i na loket frajersky vystrčený z okna. Na tu poličku jsem si velmi rychle zvykl a teď mi v každém dalším autě chybí. Dále je tu dvojice displejů, jeden supluje přístrojovou kapličku před řidičem, druhý je klasický dotykový displej radiomapy. Přístrojovým štítem se nebudeme zdržovat, tam nic převratného nenajdete, displej je konfigurovatelný, přehledný a hezky graficky zpracovaný. Pěkným party-trickem je snad jen ovládání displeje tlačítky na volantu – ta se mění podle toho, co právě děláte, ikony mizí a jiné se objevují. Není to nic zásadního, ale je to milé.

Foto: Autíčkář.cz

Testovaný kus byl vybavený obří látkovou shrnovací střechou. Prakticky celou plochu střechy nad posádkou lze otevřít a užívat si to pravé safari. Ano, za stejné peníze můžete mít i střechu moderní skleněnou, která v rychlostech okolo 160 km/h jistě nebude vydávat žádný zvuk, ale nebuďte měkoty, za ten pocit safari to prostě stojí. Za pozornost stojí i zpětné zrcátko, které je ve skutečnosti zároveň i displejem. V běžném režimu je to obyčejné zrcátko, tedy vidíte v něm, co je vzadu (v případě Defenderu tedy hlavové opěrky, rezervní kolo a vrcholky stromů), stačí ale přepnout páčku a je tu krásný čistý širokoúhlý obraz z kamery v ploutvičce na střeše. Chce to den či dva a zvyknete si tak, že nebudete chtít nic jiného.

Foto: Autíčkář.cz

Radiomapa ukrývá několik zajímavostí, u kterých bych se rád zastavil. Krom obvyklých funkcí tu totiž najdeme i pár specifických pro Land Rover, které usnadňují jízdu v terénu a tahání přívěsů. První z nich jsou kamery. K dispozici jsou kamery pro jízdu po silnici, v terénu a speciální sada kamer pro jízdu s přívěsem. Ta krom skvělé navigace řidiče tažným zařízením k přívěsu nabízí i jakési rozšíření zrcátek, něco podobného, jako nástavce zrcátek pro milovníky karavanů. V terénním módu pak systém skládá obraz z kamer tak, že řidič vidí i pod auto. Na displeji krásně vidíte, zda kola najíždějí na překážku tak, jak bylo v plánu.

Foto: Autíčkář.cz

Dále radiomapa nabízí sonar. Jako fakt. Díky této funkci vidíte, jak hlubokou vodou projíždíte a jakou máte ještě rezervu ke konstrukčnímu limitu. Potom je tu i pomocník pro rozjezdy na kluzkých površích, obrazovka zobrazující rozměry vozidla nebo obrazovka systému Terrain Response, na které přehledně vidíte chování systému a jednotlivých kol. Samozřejmostí je systém pro bezpečné sjíždění svahů a redukce převodovky.

Foto: Autíčkář.cz

U zařízení Terrain Response ještě chvíli zůstaneme. Systém je totiž jedním slovem skvělý. Volba správného režimu znamená, že auto zvládne prakticky cokoliv, co si na něj vymyslíte. Během testování se nám podařilo s Land Roverem zapadnout do rozmáčeného pole. Situace nevypadala dobře, silniční pneumatiky se v mazlavé hmotě prakticky neměly o co opřít. Land Rover se však nevzdal. Po přepnutí systému do režimu pro kluzký povrch se auto začalo pomalu sunout vpřed. Není přitom potřeba být nějaký mistr volantu, není nutné znát správnou konfiguraci uzamknutí diferenciálů, auto si všechno řeší samo. Ani na prudké sešlápnutí plynu Land Rover nereaguje přehnaně a snaží se za každou cenu udržet všechna kola v záběru a bez protáčení. Defender se sunul jako tank a po chvíli se z mazlavé pasti vysvobodil. 

Foto: Autíčkář.cz

Již jsem zmínil, že to, co testovaný Defender pohání, je základní pohonná jednotka. S tou se pojí menší brzdy a tedy možnost objednat si vůz na již zmíněných plechových kolech, toto by byla i moje volba. A nejen kvůli kolům, ten motor se k Defenderu skvěle hodí. Ona je to sice základní motorizace, ale pořád je to řadový šestiválec o výkonu 200 koní – to je pro offroad víc než dost. Spojení s osmistupňovým automatem je výborné, auto dobře reaguje na povely a umí i hezky zabrat. Jen na dálnici ve vyšších rychlostech už začíná ztrácet, ale to už bychom toho od Defenderu chtěli moc. 

Foto: Autíčkář.cz

Ano, je tu i verze s osmiválcem a zrychlením z nuly na sto za šest vteřin, ale řekněte si sami a zcela upřímně – není to pitomost? Offroad na pořádných vysokých pneumatikách není předurčen k nějakému trhání traťových rekordů. Já vím, že většina Mercedesů Třídy G se dnes prodává na sportovních litých kolech a i ty opravdu rychlé dálniční přesuny zvládají bez potíží, má ale potom smysl pořizovat sobě terénní automobil? Základní Defender se ani na dálnici neztratí, jízdní komfort i stabilita na silnici je tu o úroveň výš, než třeba v Jeepu Wrangler, tím bych považoval věc za vyřízenou.

Foto: Autíčkář.cz

Verdikt

Na závěr jsem se chtěl chvilku věnovat srovnání s konkurencí, ale je tu problém – já žádnou konkurenci nenašel. Defender představuje vyváženou nabídku. Je stylovější než Toyota, modernější než Mercedes, komfortnější než Jeep. Třídveřová varianta se ani nesnaží tvářit jako rodinný vůz, zavazadlový prostor je tu spíše symbolický, ale to ničemu nevadí. Tohle je auto pro radost, a kdyby to vážně nestačilo, vždy můžete sáhnout po delším provedení.

Land Rover nabízí celou řadu příslušenství od šnorchlu přes naviják až po stan, možností individualizace je nekonečné množství. To jsou ale jen takové hračičky. Kde Defender jako správný Land Rover exceluje, je terén. Bez přehánění geniální systém Terrain Response, vynikající využití kamer, krátký rozvor a obdivuhodný rejd stojí za schopnostmi v terénu, které těžko někdo jen tak překoná. 

Foto: Autíčkář.cz

Jsou tu i nějaké záporné body? Přední nárazník by snad mohl být masivnější či vysunutější, chladiče jsou na můj vkus až příliš vpředu. Také bych uvítal madlo v interiéru na A-sloupku, to po stranách poličky je sice hezké, ale je příliš nízko. A nakonec by se mi líbila loketní opěrka na boku sedadla, sklopná opěrka po vzoru Range Roveru by nijak nebránila v procházení interiérem. Ale to je asi tak všechno. 

Nový Defender to od milovníků offroadů při svém uvedení na trh pěkně schytal. Já však budu novinku bránit, protože tohle auto se skutečně povedlo, Land Rover si patrně pod tíhou odpovědnosti dal opravdu hodně záležet, aby byl nový Defender dobrý. A on dobrý opravdu je.

Foto: Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2996 cm3, MHEV 
Výkon: 200 koní (147 kW) v 4000 ot./min.
Točivý moment: 500 Nm v 1250 – 2500ot./min.
Převodovka: osmistupňový automat ZF 
Maximální rychlost: 175 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  9,8 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (8,7 l/100 km) 10,3 l/100 km 
Nájezdový úhel vepředu: 31,5°
Nájezdový úhel vzadu: 35,5°
Přechodový úhel: 25°
Možnost bočního náklonu: 42°
Brodění: 850 mm 
Maximální hmotnost brzděného přívěsu: 3500 kg 
Cena (Defender 90 D200 S): 1 395 743  Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bavoraczech
26. srpna 2021, 08:33
0

Ha, utáhne tu těžkou Alfu! :-D
Jinak parádně napsaná recenze, nový Defender se mi vážně líbí a na základě tvé recenze bych si ho asi i koupil, kdybych měl zbytečný 1,5 M a rád jezdil do terénu :)

reagovat
Frankie
26. srpna 2021, 10:15
1

Vypadá to, že se jim opravdu povedlo postavit skvělé auto. Byt nadšencem do terénu, tak se už těším, až bude dostupný jako ojetý za nějakou přijatelnou cenu.

reagovat
Pólin
26. srpna 2021, 11:26
0

Jsem zvědavý, jestli si to bude tak šíleně držet cenu, jako předchůdce...
jinak auto parádní.
Umím si představit, že na vesnici to může stačit jako jediné auto, pokud člověk nemá moc velkou rodinu: dá se s tím konečně v pohodě jezdit i po cestách, v terénu to ujede všude, na kuli to má asi 3,5t(??), je to vevnitř odolné vůči špíně a poškození...

reagovat
Ha
Habakukk
26. srpna 2021, 13:34
1

Na vesnici ti jako jediné auto stačí Octavia II za zlomek ceny. Jinak to je auto pro dva kdy se vyhodí zadní sedačky a auto má kufr stejně jako krátký Wrangler. Na těžké tahání to moc nebude, je to krátké a nemá to vzduch tedy mě z toho vychází okrajová stylovka což není špatné, ale pracant to nebude.

ma
martinw
26. srpna 2021, 13:34
1

na tu vesnici si dojedes klidne i pres les nebo pres pole po vlastni ose :D

Honza 'Hamster' Křeček
26. srpna 2021, 13:45
1

3,5t ‘na kouli’ to ma, s tim platakem a Alfou to jelo, jako by sme ani nic netahli, prace to udela spoustu. Ale vejtraska jako stary Defik uz to nikdy nebude, to ne…
Jinak vzduch to může mít samozřejmě taky, ale ja bych se bez něj obešel…
-
Komentář upraven 26. 8. 2021, 13:47:06

Pólin
26. srpna 2021, 13:55
0

Tak všechno je relativní...znám i lidi, kteří na vesnici nemají žádné auto. S tou octou vozík plný dřeva z lesa nevyvezeš... jak psal Honza...na tahání to asi docela je... jako možnou konkurenci bych viděl nové Bronco, ale to se v EU ofiko neprodává...bohužel...

HeavySmoker
26. srpna 2021, 14:36
4

Náš vidlákov bez problémov funguje na Oktávkach s prívesným vizíkom, občas sa nájde pickup, obvykle japonský. Auto za mega a pol do lesa nikto ťahať nebude, vegetácia na poľnej ceste spraví z toho laku úpravu matte black asi za mesiac :) A na občasné naozaj ťažké práce existuje malotraktor od suseda. Je to pekné life-style auto, ale pred obecným družstvom by som ho zaparkované fakt nehľadal.

beastar
26. srpna 2021, 23:36
3

Před družstvem je Duster, nebo stará Vitara případně Nová tohle určitě ne.

Ha
Habakukk
27. srpna 2021, 07:09
0

Co má vypozorované tak nového Defa 110 kupují především majitelé středních stavebních firem vím o třech kteří si jej pořídili. Na dědině nemá auto jen tek kdo přišel o papíry, jinak každá i ta nejchudší rodina má nějaké přibližovadlo typu Felicia na poslední cestě. Dokážu si představit, že si to koupí majitel honitby, ale takový člověk nemá problém penězi, ale kolik takových je. Tedy sečteno a podtrženo v čr prodají pár kusů a tím to hasne.

Pólin
27. srpna 2021, 07:26
0

samo, že člověk, co někde ve družstvě vydělává 20k si tohle nekoupí, ani jako ten nejfajnovější povoz, natož tak jako auto pro všechno včetně těžší práce...zkrátka proto, že na to nebude mít... otázka, jestli u takového auta řešit lak, když je dělané do terénu...co větve, bahno...? Nepsal jsem, že je to lidové auto, které by si měl koupit každý, kdo bydlí na dědině...jen, že by to zvládlo všechno, co třeba já, jakožto majitel malého lesa potřebuju;) ale na druhou stranu chápu, že ledaskdo by šel do kolen, kdyby se mu na takovém autě objevil byť jen sebemenší škrábanec... A Ještě jedna drobnost: tady v ČR je to samozřejmě celé trochu posunuté...v UK třeba v Discovery jezdí farmáři v gumákách s vozem plným sena a tady je to nóbl kára, se kterou člověk udělá parádu... To je takový místní rozdíl mezi zamýšleným a reálným použitím těchhle aut.

Ha
Habakukk
27. srpna 2021, 07:44
1

No jo Discovery 5, ale v ČR stojí v základu 1,5 mega. Cesty v Anglii a Čr jsou rozdílné tady máš hromady šípků a zarostlých cest a ten lak trpí jako prase. Pokud je to nové auto tak je v podstatě dále neprodejné nebo za velmi nízkou cenu. Jako majitel větších lesů funguje autem s hodnotou 20% nového defa a práce udělá možná ještě víc.

sheogh
26. srpna 2021, 11:48
0

Super auto i recenze!

reagovat
le
lekla_ryba
26. srpna 2021, 23:11
-2

No jo. To jsou ty nový skvělý auta. Tak jsem si raději koupil land cruiser dvoukilo....

reagovat
beastar
26. srpna 2021, 23:34
0

Já vím že konkurence není levnější. A offroad autům moc nerozumím. 1,3 bych za to prostě ani náhodou nedal. A když čtu o tom úžasném terrain response a sonaru. Jako hračka? Bude s tím vůbec ještě zábava? Reálně mi to přijde zábavný asi jako Merkava a ta má alespoň kanón.

reagovat
Le
LennyLeonard
31. srpna 2021, 15:46
0

Super cteni, diky hlodavce. Moc rad by jsem se vratil v case a videl jak to slo v tom poli v tom bahne.
Souhlasim s tim ze ve zdejších luzich a hajich se tohle auto nepouziva tak jak v UK alespon co jsem videl v dobe kdy jsem tam zil. Nic proti tehle novince, uz se tesim az si ji za par let jako ojetinu zkusim poridit, ale verim ze ten co jsem tehda sedlal ja bude neprekonatelnej

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem