O novém modelu Lancie se sice v kuloárech už chvíli šušká, až do dnešního rána to ale byly vesměs spekulace nad různými 3D rendery. Zaznívaly názory, že se chystá nová generace “ypsilonky”, už čistě elektrická, a že by to snad měl být vcelku dostupný malý elektromobil na platformě nové elektrické Pandy. Takové auto možná vzniká též, ale evidentně nejde o jediný projekt.
Od dnešního rána totiž díky řetězci poměrně bizarních událostí už víme, že se chystá i trochu větší Lancia využívající koncernovou platformu Stellantis E-CMP2 – stejnou, na které stojí třeba nedávno testovaný Jeep Avenger. Ta je sice primárně produkována jako elektrická, avšak jak jsme viděli už u Avengeru, lze do ní vcelku snadno dodat i spalovací motor. Dobré zprávy, že?
A jak tedy o nové Lancii víme? Podle fotek vám to už asi došlo. V malebném městečku Montbéliard na východě Francie, hnedle u švýcarských hranic, totiž dneska v noci někdo zajel autem do místního vodního kanálu. Auto ráno objevili kolemjdoucí a zavolali hasiče. A taky novináře, kteří pořídili tyhle fotky. Na první pohled auto nepřipomíná žádnou běžnou evropskou konfekci, na ten druhý se na přiblížené fotce níže zaměřte na emblém na c-sloupku karoserie.
V krátké tiskové zprávě se dále dozvídáme, že hasičští potápěči provedli na místě průzkum kvůli případné záchraně uvízlých osob, ale nikoho ve voze nenašli. Policie ještě prozradila, že vůz byl podle policie kradený a že vyjádření, zda byl využit k trestné činnosti se nepodařilo získat. Šlo o náhodu, kdy automobilový zlodějíček ve vhodné příležitosti ukradl předprodukční prototyp omylem, nebo o akt průmyslové špionáže? To se asi nedozvíme, i když osobně si myslím, že první možnost je správná.
Nuže – co z tohoto “leaku” (haha, pun intended) dále o nové Lancii vysledujeme? Líbí se mi, že ačkoli je na platformě crossoverů (2008, Avenger, Fiat 600e), má vůz spíše hatchbackové proporce (odmyslíme-li si prověšená kola). Líbí se mi splývavá silueta, zajímavá grafika světel, skryté kliky a další luxusně vypadající detaily, které se k Lancii historicky rozhodně hodí. Zajímavý detail je i velký nápis Lancia na kontrastním černém pásu spojujícím zadní světla (přiblíženo níže).
Bohužel nemáme žádné obrázky přední části, z dostupných materiálů můžeme odtušit snad jen minimálně dva páry světlometů. Tady se francouzští reportéři moc nepředvedli. I tak jim ale děkujeme za špionážní fotky ve velkém rozlišení, nám už nezbývá, než čekat na oficiální představení, které přijde hádám, vzhledem k očividné dokončenosti vozu, poměrně brzy.
Ačkoli je skutečnost, že italům kdosi ukradl prototyp utajovaného vozu jistě mrzutá, jednu výhodu to přeci jen má – pravděpodobně žádný jiný vůz neměl tak exaktně zkontrolováno, kolik litrů se vejde do jeho zavazadelníku. Jen je otázka, zda to při vylovení někdo změřil…
13. prosince 2023, 00:20
0
Tak a přesně to se stane, když v souladu s pravidly provozu prototypů mimo fabriku nestihnete do minuty přikrýt auto plachou a zamknout čtyřmi klíčky…
13. prosince 2023, 05:50
4
Nejlepší reklama je vždycky ta virální a "nechtěná".
13. prosince 2023, 08:55
0
A že by to byla nová Delta?
13. prosince 2023, 18:06
0
Ne, podle francouzských novin byla z kanálu na Rhone vylovena Lancia Ypsilon. Tam byl plan na predstaveni v unoru 2024.
13. prosince 2023, 09:27
0
Asi nerozumiem obchodnej politike Stellantisu. Už majú jednu sexy italskú značku čo sa takmer nepredáva a nikto ju už nepozná (Alfa), aký obchodný význam má uviesť na trh ešte viac zabudnutú značku ktorá od roku 2015 mimo domoviny neexistuje?
13. prosince 2023, 09:41
3
Záleží jak to pojmou. V Itálii už to nějaké zázemí má. Přebouchat pár plechů na koncernové technice zas tolik nestojí a Lancia si na svém malém trhu na sebe snad vydělá (píšu snad, nevím). Jestli to ale chtějí pojmout globálně a oživovat Lancii, tak to vidím stejně jako ty. S Alfou už to nějaký pátek zkoušejí, tak by měli spíš konečně pořádně zabrat tady.
Jenže je to spojení francouzské a italské firmy. Tady s logikou moc počítat nejde, takže kdo ví 😀
13. prosince 2023, 10:07
0
Logika tomu koncernu vládne. Zavítal som so showroomu Alfy so zámerom kúpiť štvorlístok vo veľkom krajskom meste. Odpoveď "Auto vám predáme, ale servis naň neposkytujeme." Nemali naň certifikáciu a poslali ma do... 300km vzdialeného servisu. Je teda správne, že keď vymakali nákupný zážitok, je čas rozširovať portfólio.
13. prosince 2023, 11:37
2
Nevím no. Co můžu napsat za náš part of business všechno funguje dobře. Včetně prodejů a servisu. Tím neříkám že na Slovensku třeba je vše v pohodě. Není. Co se týká Lancie je to ve hře už delší dobu. Oživit značku a složit to s dostupné techniky na hotové platformě. Takže tohle moc novinka není. Na domovském trhu se stále značka těší dobrému jménu. Asi jako kdyby se uvedla v ČR nová osobní Tatra. Třeba na platformě Fabie.
13. prosince 2023, 12:47
1
to: HeavySmoker
Nevím, jak je to teď, když se Stellantis rozrostl o PSA, ale za starých časů koncernu Fiat si Alfa a Lancia nijak moc nekonkurovaly. Alfa prémie se zaměřením na sport, Lancia prémie se zaměřením na luxus.
Jak to mají teď, to netuším. V rámci koncernu leze Lancii do zelí DS. A DS je tak drahá, že posadit Lancii cenově ještě nad DS by byla sebevražda. Alfa má svoji pozici jistější, Peugeot víceméně končí tam, kde Alfa začíná.
13. prosince 2023, 12:57
0
Přesně jak to píše Rock - Fiat auta pro masy, Alfy zaměřené na sport a Lancia na luxus. Plus teda bych ještě doplnil, že cenově se ty Lancie pohybovali mezi Fiatem a Alfou, tzn. byly to takové luxusnější fiaty - hodně techniky sdílené (např. Bravo a Delta, Ypsilon a Panda), zatímco Alfa měla techniku svou.
13. prosince 2023, 13:28
1
beastar: Nepochybujem že keby som býval v Prahe, som spokojný a nič si nevšimnem (zvlášť ak tomu šéfuješ ty!). Skúšal som to aj v Hradci Králové, tam som sa dozvedel že Giuliu ako predvádzačku nemajú (QV už absolútne nie), servis jedine Brno/Praha/Ostrava, ak si to doveziem ako mladú jazdenku z DE tak mi záruku neuznajú. Potom si človek vlezie do BMW, o ktoré sa postarajú za každou vŕbou, záruku uznajú v celej EÚ a je to ťažké rozhodovanie. Naozaj na tom treba zapracovať, Lexus je podobne okrajová vec v ČR/SR, ale v tom sú v úplne inom vesmíre pokiaľ ide o jednoduchosť vlastníctva.
rock/riccardo: Na teoretickej rovine tomu rozumiem a dáva to zmysel. Ale bavíme sa o stave keď Alfa má tri autá, z toho dve už zastarané. Maserati má len dve autá odpovedajúce 21. storočiu a dve mŕtvoly, Fiat má len radu 500 a jej deriváty a Lancia má jedno zastaralé auto v jednej krajine. Je teda otázne, či treba rozvíjať novú značku alebo sa starať o tie zavedené. Lancia má krásnu históriu, ale človek milión dnes ani nevie čo to je. Samozrejme sa teším na to čo s Lanciou predvedú, len sa obávam že to nie je správne poradie priorít.
13. prosince 2023, 20:27
0
By som sa celkom čudoval keby zarezali model vďaka ktorému ešte v podstate žijú. A keď vidím koľko ich stále z Poľska na kamiónoch vozia dupľom.
13. prosince 2023, 21:05
0
ale je to s podivem, protoze poslední Ypsilonka nebyla pěkná ani tehdy a za tu dobu jsem ji na chuť nepřišel. Tu obludu vytaženou z vody bych nejraději neviděl. Je poplatná době, otřesná kola, nápis v černém pruhu mezi zadními světly, ostré linky. Elegance je nenávratně pryč. Ale pokud to bude obchodně úspěšné, značka se díky tomu udrží a ještě někdy přijde se skutečnou peckou, tak to téhle kreatuře odpustím a vezmu ji na milost.
14. prosince 2023, 10:30
2
HeavySmoker: Já v ČR nejsem ale to není důležité. Ono v zásadě jde o to že z části ty problémy co popisuješ. To je starost dealerství a lokálního zastoupení značky. A samozřejmě čím menší a méně zajímavý trh tím větší problémy. Zejména potom se speciálními edicemi je to složité. Protože výroba je a malou kapacitou a řekněme že i předváděcí auto se musí vyrobit a provozovat. Určitě není v silách takto obřího koncernu všude držet stejné sklady a stejné služby. V těchto věcech je nejsilnější logicky Fiat. Alfa Romeo jako taková je v rámci střední Evropy spíše okrajová značka. A asi oba víme že nebýt Benelux, Itálie a Francie je na tom stejně jako ta Lancia. Bohužel a s tím já dlouhodobě nesouhlasíme a je to to co zahubilo Saab. Nemůžeme konkurovat věcem jako je BMW, Mercedes. Protože to je prostě jinde celý brand postavený na luxusu, prémii. Nejinak je to s Lexusem kde Toyota je velmi silná celosvětově a má koncept showroomu s Toyotou. Mimochodem dobře vymyšlené a funkční.
Cenová politika AR je dlouhodobě mizerná a špatná dostupnost a servisní síť na nic vlastně dokázala udělat neúspěšnou Giulii kdy v PRCu a USe se čekalo mnohem mnohem víc. Právě i od čtyřlístku. Nedotáhli to celé dobře dokonce při uvedení na trhy. To co je u Alfy špatně. Potom jde právě u Maserati nějakým způsobem vyvážit výjimečnosti na silnici i jako vlastnictvím. Tam jsou podle mě ceny v pořádku. Není zájem aby to měl každý. Jediný co je opět příšerný problém je Levante který má být něco víc jak Stelvio. Oba modely třebaže skvělé to zabíjí. A já sám s tím mám problém protože proč. Trochu plánování takzvaně po Německu. A mohlo být všechno jinak. Pozdě, draho a designově nezajímavě.
...
Obecně tenhle skvost z rybníka. Nikdo nemůže čekat že Lancia oživí kdovíjakou parádu. Nejsou na to ani peníze ani zákazníci. A hlavně v modernější historii už není pořádně kam navázat. Kromě domácky úspěšně Ypsilonky a teoreticky do budoucna poslední Delty. Nikomu se ovšem nechce opakovat úžasný úspěch Mitsubishi Eclipse:D Takže jak to asi může dopadnout? No pro fanoušky značky blbě. Pro zákazníka snad dobře. Ono totiž na těch trzích kde to má jezdit to je přesně to. Už se nemůže nic vejít mezi Alfu a Mase. Navíc stačí se podívat jak to teď vypadá a těch značek je už moc. A přestože tady je globální dosah tak realita zejména v Evropě je poněkud jiná než někteří myslí. Fiat určitě neskončí.
14. prosince 2023, 11:51
0
Nevím, já v tom vidím trojče k Peugeotu 208 a Opelu Corsa. Asi tedy nic špatného (snad to nabídnou opět se svou paletou 1.2 benzin, 1.5 HDi a BEV, ať si vybere opravdu každý).
14. prosince 2023, 15:50
0
Jinak tady přední část, kdyby to někoho zajímalo.