načítám data...

Lancia Kappa: Důstojné stáří

Auta se vyvíjí. To, co jsme před lety považovali za futuristický model, je dnes již zastaralé a okoukané. Jsou však auta, která stárnou do krásy.

zobrazit celou galeriiHistorie: Lancia Kappa: Důstojné stáří

Lancia Kappa, nebo chcete-li Lancia k, přišla na trh v roce 1994. Ve výrobním programu značky nahradila model Thema a s tím se pojilo i její rozporuplné přijetí. Thema totiž byla velmi oblíbená a fandové značky už stačili provedení Thema 8.32 s motorem Ferrari zařadit mezi své modly. Thema 8.32 sice nebyla čistě objektivně vzato až takový zázrak, dynamicky se jí prakticky vyrovnala verze Turbo a jízdní vlastnosti se do značné míry odvíjely od koncepce pohonu ‘všechno vpředu’, ale bylo tu výsuvné křídlo, spousta voňavé kůže, krásná přístrojová deska plná budíků se žlutou grafikou a především – byl tu ten nápis ‘Lancia by Ferrari’. A to vše teď měl nahradit nový automobil, Lancia Kappa.

Foto: Lancia

Oproti subtilní bohatě prosklené Themě působila novinka skoro až obtloustle. Sedanu nebylo lze upřít jistou majestátnost, dalo by se tu dokonce hovořit i o nějaké té ladné italské eleganci, ale zároveň to nebylo nic z toho, na co byli zákazníci Lancie zvyklí. Další rozčarování přišlo uvnitř. Tam, kde Thema nabízela lány kůže a dekor ze vzácných dřevin, tam Kappa měla dřevo jen namalované na kusech levného plastu. A motor z Ferrari? Na ten zapomeňte úplně, ty časy už jsou pryč.

A tak skalní fandové, jak už tomu bylo v historii tolikrát, odcházeli z prezentace nového modelu zklamáni. Ti, kdo se rozhodli dát Kappě ještě šanci, brzy začali objevovat skryté kvality tohoto italského korábu. Ale ty měl odhalit až čas.

Foto: Lancia

Lancii Thema vyráběla karosárna Pininfarina v provedení kombi. U Kappy tomu nebylo jinak. Originálně pojatý velký kombík, označený tradičně SW, přišel na trh v roce 1996. Zadní náprava dostala tlumiče Nivomat s automatickou regulací světlé výšky a zavazadelník s dvojitou podlahou proměnil Kappu v opulentní rodinný vůz devadesátých let. Sportovní verzi s motorem Ferrari už Lancia, jak jsem zmínil, nepřipravila, pro Kappu však připravila jinou specialitku – v roce 1997 přišlo provedení Coupé.

Foto: Lancia

Kappu Coupé vyráběla karosárna Maggiora, která má na svědomí i takové legendy, jako jsou DeTomaso Mangusta, ale v jejích dílnách vznikal například i roztomilý Fiat Barchetta. Coupé bylo dvoudveřovou variantou Kappy, nepředstavujte si ale nějaký sportovní vůz. Tohle auto bylo určené k dlouhým cestám v luxusu a pohodlí. Jeho design je předmětem vášní do dnešních dní, sám se přiznám, že jsem si na něj dodnes úplně nezvykl. Nelze mu však upřít originalitu a díky detailům jako bezrámové dveře či podavače pásů i jistou dávku toho správného luxusu.

O svou verzi kupé Lancia Kappy se pokusilo i studio Bertone, které už v roce 1995 představilo svůj koncept s názvem – a teď se prosím nesmějte – Lancia Kayak. Navzdory jménu to však byl spíše luxusní motorový člun pro silnice a osobně bych asi tuhle verzi kupé měl radši.

Foto: Bertone

Teď jste možná nabyli dojmu, že Kappa byla takovým velkým vozem stárnoucího muže. A do jisté míry máte pravdu. Kappa byla především o prostoru, komfortu a skvělé výbavě. Sedadla byla více než kde jinde pohodlnými křesly potaženými alcantarou či jemnou kůží, byla tu automatická klimatizace, audioaparatura s měničem na CD (to byly takové plastové disky, na které bylo možné ukládat hudbu v poměrně dobré kvalitě) a dokonce se tu objevila i jakási první verze satelitní navigace.

Foto: archiv redakce

Zároveň to však byl italský vůz stárnoucího italského stárnoucího muže a tedy ani tady nesměl chybět temperament. Dokázala Kappa vykřesat z jízdního projevu alespoň nějakou zábavu i bez plaketky Ferrari? Odpověď zní: Jednoznačně ano! Nabídka motorů totiž vůbec nebyla špatná. Byly tu osvědčené jednotky od Fiatu i Alfy Romeo a to vždy v tom nejlepším provedení. Základem byl dvoulitrový atmosferický zážehový pětiválec, známý i z pozdějších Lancií a Fiatů. Motor se skvělým zvukem, výkonem hezkých 155 koní a ochotou točit až 7.000 ot/min už sám o sobě nebyl špatnou volbou. Následoval jeho větší sourozenec o objemu 2,4 litru a velmi pěkným stádem 175 koní a potom tu byl vrchol nabídky. 

Foto: Lancia

Tedy ony tu byly vlastně dva vrcholy nabídky a oba stály za to. Na jedné straně legendární třílitrové Busso od Alfy Romeo, na druhé straně Fiatí dvoulitr s přeplňováním. Ten stejný dvoulitr, jaký jste mohli najít i v Lancii Deltě HF Integrale. Později byl tento čtyřválec nahrazen ještě charismatičtějším pětiválcem o výkonu 220 koní. Aby se výkon výbušných turbomotorů vůbec dostal ke slovu, Lancia na přední nápravu instalovala svůj chytrý diferenciál Viscodrive. Tato kombinace zajišťovala až nečekaně dynamické svezení, jaké od relativně velkého vozu čekal málokdo. Pro klidnější povahy tu naopak byla čtyřstupňová automatická převodovka Aisin.

Kappa, vyjma verze Coupé, byla v nabídce samozřejmě i v provedení s naftovým motorem. Jednalo se vždy o pětiválec 2,4 litru, v roce 1998 však byl původní turbodiesel nahrazen moderní jednotkou JTD s v té době zcela novým systémem common rail.

Foto: Autíčkář.cz

Ačkoli rozvrzané plastové imitace dřeva v interiéru Kappy nakřičely do světa nic o špičkové kvalitě, hlubší pohled odhalil, že Lancia tohle auto postavila skutečně bytelně. Nápravy tu jsou masivní, protikorozní ochrana naprosto příkladná a motory spolehlivé. Dnes mají první Kappy za sebou čtvrt století života. Původní podvozek často vydržel stovky tisíc kilometrů ve skvělé formě, karoserie jakbysmet. Motory, pokud se jim dostalo alespoň základní údržby, stále neztratily jiskru a provozovat letitou Lancii tak ve finále není vůbec nic složitého.

Foto: Autíčkář.cz

Dnes se hodnota této Lancie propadla na své dno a slušnou Kappu pořídíte při troše štěstí za týdenní mzdu a balíček cigaret. Přitom však Kappa stárne s gracií, nevypadá ani po letech jako nějaký starý vylítaný křáp, stále je komfortní, stále má svou eleganci a především – ve většině případů stále funguje.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Csaba
01. května 2020, 16:22
1

Kappa se mi líbí ještě víc než Thema i když je pravda že ten dřevoplast uvnitř je děsivý. To ale bylo dobou a snižováním nákladů obecně u většiny výrobců. Nejvíc se mi líbí kombík, ale je jich málo, na rozdíl od sedanů. Kupé už si jede svou vlastní,
"youngtimerovsko-investiční" cestu :(. Když jsem ještě pracoval, jezdíval jsem často z Brna do Šumperku a vždy mě fascinoval průjezd Zábřehem kde pravidelně u jedné benzinky stálo vedle sebe tak 5-6 sedanů, patřících nějaké taxislužbě. Nevím teda jestli ty auta všechny jezdily a vydělávaly nebo byly jen do zásoby / na díly, ale stejně na ně byl pěkný pohled. Zrovna v takové prdeli :-) člověk potká značku/model který jinde nevidí měsíce a ještě tolik kusů vedle sebe... On je ten Zábřeh v tomhle zajímavej, kousek dál naproti je areál kde stává (stávalo, už jsem tam 5 let nebyl) asi 5 ks Audi kupé z 80 tých let, v různém stavu rozkladu.
Pěkný článek o skoro už zapomenutém a nedoceněném autě kdysi legendární a progresivní značky, díky za něj.
A teď mě omluvte, musím se jít věnovat dámě (Dobrý Will Hunting) což přeloženo do "autíčkářštiny" znamená podívat se na Sautu a Bazoši kolik teď ty Kappy stojí :)

reagovat
Bulldog
01. května 2020, 17:06
2

též jsem šel pogooglit na kolik přijde. Coupe za mě fantastické auto a ta cena je mimo.
Hamstere, díky za tyhle články o Lancii. Nedávno jsi mě inspiroval a pořídil jsem pětiválcovou Lybru sedan. Aisin potvrzuji že je těžká pohoda :)

Berzelius
03. května 2020, 19:28
0

Ty Kappy v Zábru a v Šumpru jezdí do teď a co vím tak jsou překopaný na plyn a většina automaty a tuším že pod 500 000km má nalítáno málokterá a co jsem tak pokaždé vyzvídal od šoférů tak servis jen spotřebka + plus občas tlumiče a spojka, bo je nikdo nešetří že. Pokud už potřebuju taxi ze Zábru nebo Šumpru tak si prvně schválně volám je..bo se vždy rád sněma svezu :-)...jo a ještě není to tak dávno u nich jezdila Thema, který byli přdchůdci Kapp u té taxislužby.

JK
J K
01. května 2020, 17:58
4

Hezká náhoda, zrovna se tady pokouším navoskovat jednu Kappu ( druhá stojí v koutě) a mezitím na Autíčkáři vychází článek na stejné téma. Ta v popředí už bohužel začíná umírat na nejspíš typickou bolest Lancií té doby.. odlupování se laku od barvy.

reagovat
Bulldog
01. května 2020, 19:33
0

Podle wiki se kupe s naftou delalo.
Pisou ze pouze v manualu.

reagovat
Jy
Jyrki
01. května 2020, 20:17
0

ke Kappe Coupe doporucuji tento odkaz
https://www.bozhdynsky.com/cars/lancia-kappa-coupe/

spousta zajimavych informaci. JTD se tam udajne dal jen do par prototypu, coz by odpovidalo, na prodej jsem Coupe JTD nikdy zadne nevidel a ze po ni pokukuju roky

Bulldog
01. května 2020, 20:29
0

no ono těch coupe se udělalo snad 3000 ks celkově, možná proto ty ceny takhle vyskočily.
Mě by nenapadlo to hledat s JTD... naopak koukal jsem a nikde nevidím s bussem aktuálně, mobile.de, nikde nic..

Wa
Wakantanka
03. května 2020, 20:43
0

Bulldog, čo som hodil očkom na autoscout, tak tam je tých kupé hádam viac ako sedanov. A zopár kombíkov sa tiež nájde. ????

Skipper
01. května 2020, 20:09
1

Podobné články mě nutí prohledávat inzerci :D

reagovat
beastar
01. května 2020, 20:31
0
reagovat
Oh!Gust
01. května 2020, 21:40
0

https://www.sauto.cz/osobni/detail/lancia/ostatni/18446851?goFrom=list

Aj druhá, len plebejskejšia (sedan, nafta), nevyplnili model a teda bola zamaskovaná.

Ha
Habakukk
03. května 2020, 14:03
0

Tak po přečtení článku jsem se šel podívat na sauto co se tam válí a na ten turbo kousek jsme se díval, ale jako láce a výplatu mě moc nepřišel tedy v připadě, že nejsi ministr.

Augi
01. května 2020, 23:27
0

Krásné povídání o zapomenutém modelu zapomenuté automobilky, díky!

reagovat
Al
Alda838
02. května 2020, 15:55
0

Děkuji za hezký článek, sám provozuji 3 sedany a můžu potvrdit celkem velkou odolnost těchto vozů.
Škoda toho interiéru, ten je až na sedadla nic moc, ale pro mě je lepší, když šetřili na interiéru než na podvozku nebo antikorozní ochraně.
A lak ten začne odcházet dřív nebo později asi na každé kappě i když teď tu mám jednu co jsem koupil na podzim má 23 let a lak je hezkej až na lemy.

reagovat
lu
lumix
02. května 2020, 18:17
0

Minulý rok byla na prodej Kappa coupé, v modré metalíze a krásným koženým červeným interiérem s 2,0 turbo za pouhých 99.000 dovoz Itálie krásný stav. Já blbec ohrnul nos nad předním pohonem a taky jsem měl obavy z motoru, o kterém se moc pochvalné nevyjadřovali s ohledem životnosti a problémemech se zadiranim. Někde nám ještě fotky.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem