načítám data...

Co nového u Škody aneb Proč mají koncepty sebevražedné dveře

Je to moc obyčejné, křičí jedni. Je to moc úchylné, křičí druzí. A přesně takový je smysl konceptů – přimět lidi křičet.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud jste se před pěti minutami nevrátili z roadtripu po okolních galaxiích, nejspíš se vám o konceptu Vision 7S už i zdá. Škodovka nám po nějaké době ukázala, jak se hází granát do poklidného toku událostí. Veřejnost na oplátku ukázala, jak významné místo má domácí značka v jejích hlavách a srdcích, protože o ničem jiném se tu lidi už dlouho tak krásně nepohádali. Nejspíš i proto, že nešlo jen o předvedení designové etudy, ale taky o představení nového loga a celkové identity značky. 

Společným jmenovatelem všech novinek, které Škoda odprezentovala, je designové zjednodušení – minimalistické linie, jednoduchá typografie, zkrátka velký úklid všech nadbytečných prvků. Čistě z pohledu image a estetiky se škodovce podle mě vydařila mistrovská kombinace konzervativismu a moderny. Během prezentace ve mně jednu chvíli trochu hrklo, že definitivně přijdeme o ‚slepičí hlavu‘, ale ukázalo se, že si jenom sedím na vedení. Obrázkové logo bude ke značce patřit dál, jen se přestane objevovat na autech. Ne že bych byla až takový fanda, ale slepice by mi chyběla. A písmenka jsou sice elegantní, ale pořád jsou to jenom písmenka. Ta má každý.
Nechám-li stranou marketingové kudrlinky provázející každou novinku, slyším pod tím vším jasné poselství: „Jsme připraveni na změnu.” Uvidíme, uvidíme.

Jakou změnu přináší Vision 7S? Tak například návrat MPV. Oficiálně to nikde nezaznělo, auto se řadí k rodině SUV, ale já to vidím! A není to jen v protáhlé siluetě nafouklého kombíku, nýbrž i ve vnitřním uspořádání zaměřeném jednoznačně na komfort a rodinu. Inzerovaný dojezd (ovšem že je to elektrické) činí 600 kilometrů, i to by byla příjemná změna. Pak tu máme spoustu nových materiálů, které na fotkách nevyznějí, ale naživo vypadají sakra zajímavě. Konektivita na sto způsobů a interaktivní prvky, to už dnes patří k dobrému tónu napříč automobilovým průmyslem. 

Samozřejmě je tu pár detailů, které do výroby nepůjdou. Vždycky mě zarazí, kolik hejtu se snese na hranatý volant, knipl, joystick nebo cokoliv jiného, čím je auto osazeno (protože to nepůjde ovládat). Kolik námitek se týká nepraktických dveří (protože to na parkovišti neotevřete), obřích kol (protože to bude drncat) a tak dále, a tak dále. Vždyť je to koncept, kristova noho! 

Jeho fundamentálním smyslem je především to, aby se o značce mluvilo. V tomto ohledu má Škoda splněno na výbornou. A pak jsou tu ještě dílčí jednotlivé rysy, které se v nějaké podobě objevují u většiny konceptů a mají svůj – ne možná na první pohled viditelný, ale zcela logický – smysl. Vision 7S je dokonalá výkladní skříň, v níž si tyto neustále se opakující extrabuřty můžeme prohlédnout.
Vezměme si třeba proti sobě otevírané dveře a skořepinové sedačky. Na těch nenechá nit suchou snad jediný zapálený komentátor – na produkčním autě se nikdy neobjeví, tak proč je kruci designéři cpou do každého konceptu? Co třeba proto, že jednoduše dobře vypadají? Nebo proto, že lépe ukáží vnitřní dispozici vozu a usnadní fotografům snímky interiéru? Dostat je do produkčního auta svázaného spoustou požadavků a regulí samozřejmě tak snadné nebude a nejspíš cestou zmizí. Stejně jsou na tom kola, jejichž rozměr vyvolává pochyby o možnosti jakéhokoli výraznějšího pohybu v podbězích. Prostě vypadají cool. Hranatý volant možná nevypadá dobře, ale zase vzbudí pozornost. A můžeme pokračovat dál – jsou tu tenoučké sloupky, bezrámové dveře, simply clever detaily dotažené ad absurdum, zkrátka všechno to, co byste si do auta dali, kdyby vám bylo úplně jedno, jestli to bude fungovat.

Jenže právě o tom vlastně koncepty jsou. V záplavě oslavných ód a nesmiřitelných hejtů na škodováckou novinku, která v naší vlasti patří k tradicím, úplně zanikla sama podstata konceptu, hlavní a vlastně jediný důvod, proč automobilky tato auta staví. Designérská studie nemá ambice vozit děti do školy, trhat rekordy ve spotřebě, nemá ambice vůbec fungovat jako auto. Vlastně ani nemusí být pojízdná.

Představuje okno do budoucnosti. Ukazuje, kam značka směřuje, jaká bude její filozofie v příští dekádě a jaký designový jazyk můžeme očekávat. Co na tom, že Vision 7S je ve skutečnosti šestimístné auto, důležité je poselství, že se Škoda i nadále bude orientovat na rodinu a její potřeby.

Když se to vezme kolem a kolem, budoucí produkční auto se od konceptu jako celek nemusí nijak zvlášť lišit. U Škody to tak často bývalo. Podíváte-li se na Vision iV a Enyaq Coupé, mnoho rozdílů na nich nenajdete – samozřejmě vyjma ‚sebevražedných‘ zadních dveří, skořepinových sedaček, kamer na místě zpětných zrcátek a hranatého volantu. Produkční verze Visionu 7S bude velké rodinné elektrické hranaté auto. Žádné jemné linie nás patrně nečekají, tady bude vše ve znamení robustnosti, solidnosti a ostrých hran. A recyklovaných materiálů, to je jasná věc. Protože to jsou věci, které teď táhnou – udržitelnost, minimalismus a jednoduchá typografie místo obrázků. Osobně si počkám, až se slepičí hlava za pár (desítek) let vrátí. Bude to velká sláva!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Be
Beran
03. září 2022, 19:45
0

Slepicka je schovana na stredovych krytkach kol. Zajimalo me, jak tam dostanou napis a oni nechali tam logo.

Osobne tenhle koncept vnimam podobne jako vision D, stejne jako s rapidem prichazi opravdu novy designovy jazyk. A koncepty scaly, kamiqa a enyaqa mezitim jenom jako takove hrani.

reagovat
Viola Procházková
04. září 2022, 13:15
0

Je tam nápis...

Be
Beran
04. září 2022, 15:43
0

Tak to se omlouvam za mystifikaci. Asi jsem zoomoval spatnou fotku.
Vypada to dost blbe.

Ronoath
03. září 2022, 23:23
3

Já bych škodovce přál, aby svá auta už konečně začali používat ti, kdo je navrhují. Jezdím teď čtyři roky starým Kodiakem a stále mě překvapuje nedodělanost a nedomyšlenost auta. Pár příkladů: tlačítkem offroad vyberu nejen jakysi jízdní režim, ale i užitečný přehled teploty oleje, vody a nadmořské výšky (lze konfigurovat). Když tlačítko stisknu znovu, režim se vypne a objeví se poslední obrazovka před volbou onoho režimu. Když stisknu menu klimatizace tlačítkem a chci, aby zmizela dalším stiskem stejného tlačítka, nefunguje to tak. Proč?

Hlasové ovládání rozpozná 1 příkaz z 10 správně. Přepnul jsem menu do angličtiny, tam mám úspěšnost 50:50. S láskou vzpomínám na předchozí o rok starší Fiat Tipo, kde to fungovalo bez chyby. A to chci naprosto stejné věci - přehrát interpreta, skladbu, album. Škoda je naprosto ztracená.

Nádherná funkce je sklopení zrcátka spolujezdce tak, abych lépe viděl na obrubník při couvání, ale zase fail - často zrcátko takhle zůstane sklopené a já to musím ručně spravit.

Říkal jsem si, že simply clever asi musí něco znamenat. Ano, mé nadávání u víčka palivové nádrže, která oproti Fiatu není bezzátková a já na zátku pravidelně zapomínám (ještěže je připevněna)

Prostě Škoda by místo vymýšlení 3,14 čovin měla začít testovat své vozy skutečnými lidmi v běžném životě a ne experty na excelovské tabulky v kanceláři.

reagovat
MB
MBMB
04. září 2022, 09:27
2

Tak logika u tlačítek je celkem jasná. Kolem voliče převodovky jsou přepínače, které přepínají mezi zapnuto/vypnuto, případně i více polohami. Off-road režim je opravdu jízdní režim, který se zapíná a vypíná, jako třeba ESP, a jen jako vedlejší funkci má i to speciální zobrazení na obrazovce, které se vypne společně s tím režimem.
Tlačítka kolem obrazovky plus tohle tlačítko menu klimatizace jsou prostě jen rychlé volby na položky infotaimentu z hlavního menu. Jejich stiskem vždy jen vyvolám danou nabídku. Například tlačítko navigace taky nepřepíná mezi navigací a předchozím zobrazením. Prostě jen otvírá navigaci. A když chci zpět, tak prostě musím zmáčknout tlačítko nabídky, kde jsem byl předtím, případně ji znovu vybrat z hlavního menu.
Tím neříkám, že ten systém jako celek je nějak dobrý. Ale takhle je to zkrátka navržené a ten princip je podle mě jasný a konzistentní. Co může být trochu matoucí, je to, že to tlačítko menu klimatizace je umístěno takhle zvlášť a ne taky vedle obrazovky jako ta ostatní tlačítka rychlých voleb.

Blix
04. září 2022, 17:01
0

Já měl takhle Volvo V50 (po fl) a BMW E91 (před fl), volvo mi přišlo všude takové trochu mimo a neintuitivní, zatím v bmw mi připadá že ti vývojaří tím autem fakt jezdili. Ale vysvětlit to nějak moc nejde.

Calif
04. září 2022, 07:29
1

Při dnešních, budoucích cenách elektřiny vyjde levněji provozovat Dodge Ram V8 ...

reagovat
Sa
Sato
04. září 2022, 14:57
0

tak ma napada, kolko stoji kwh z nejakeho lepsieho diesel generatoru?

MB
MBMB
04. září 2022, 17:54
0

1 kWh stojí přibližně 0,4 litru nafty, tedy při dnešních cenách nějakých 20 Kč plus pořizovací náklady a servis. Za tu cenu mohu 100% nabíjet jen na těch nejdražších rychlonabíječkách, čili je to nesmysl.

Jakub Pospíšil
04. září 2022, 20:06
2

Jako je to nesmysl už z podstaty věci, ale zároveň to je o dost blíže ceně za nabíjení na rychlonabíječce, než bych čekal.

ro
rock
05. září 2022, 12:02
0

Teď koukám namátkově na nějakou (Atlas Copco QAS 80) elektrocentrálu, píšou tady výkon 64 kW, spotřeba 5,5 l/h. To mi vychází na přibližně 10 kWh / litr nafty, tedy přibližne 4 Kč / kWh.

MB
MBMB
05. září 2022, 12:53
0

10 kWh/l je přibližně výhřevnost nafty. To by ta centrála musela mít 100% účinnost, což samozřejmě nemá. Ta spotřeba evidentně nebude při maximálním výkonu.

ransom
07. září 2022, 12:10
0

Jediná ekonomická možnost by byla: Starý dieselgenerátor z depozitu ČSLA (bývaly nepoužité). Sehnat takový, to ale bude malý zázrak. V roce 1988 kluciz mojí roty jeden takový vyvezli ven a prodali soukromníkovi. Což je ale přes třicet roků... A protože ten motor spolkne cokoli, honit to transformátorovým nebo hydraulickým, topným, případně i nerafinovaným rostlinným olejem. To bys ale zase musel mít zdroje.

Jakub Pospíšil
07. září 2022, 19:13
0

Jojo, to je něco jako kamna na vyjeťák. S trochou šikovnosti nejen, že člověk topí celý rok v dílně zadarmo, ale ještě za to, že si palivo odveze, dostane nějakou kačku.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem