logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář futurista, Recenze & testy

Kia Niro PHEV: Za lepší zítřky

Nabídnout rodinný crossover bez naftového motoru bylo ještě před pár lety čiré bláznovství. Kam se od té doby automobilový svět posunul? A proč rychlost zachraňuje svět?

Automobilka Kia představila svůj středně velký crossover před dvěma lety. Poměrně konvenčně vypadající automobil se zdál být rodinným ideálem. Uvnitř přehledné kompaktní karoserie je spousta místa, s vozem se snadno manévruje a obecně auto vyhoví všem požadavkům na rodinný přepravník. Kontroverzi a rozpaky však vyvolala nabídka pohonných jednotek. K dispozici je totiž jen jedna jediná – Kia Niro se nabízí výhradně jako hybrid.

K pohonnému ústrojí se ještě vrátíme, pojďme si však nejprve představit vůz jako takový. Na první pohled není Niro ničím nápadné. Narozdíl od aerodynamických ekotvarů vozů jako Hyundai Ioniq či Toyota Prius je tohle dost obyčejně vypadající auto. Přídi dominuje typická maska řadící Niro do rodiny vozů Kia, ostřeji řezaná karoserie trochu krabicovitého tvaru slibuje slušný vnitřní prostor. Je Niro hezké? To je vždy složitá otázka, každý máme jiný vkus, čistě za svou osobu musím říci, že se mi Niro líbí. Opravdu líbí. Široká přední maska vůz zdárně opticky rozšiřuje, výrazná koncová světla usazená poměrně vysoko rozbíjí velkou hmotu mohutné zádi, celé to působí jednolitě, dynamicky a vyváženě.

Je to prostě hezké obyčejné auto. A to je skvělé. Mnoho podobných hybridů dostalo podivný kabát uzpůsobený primárně pro zvýšení efektivity pohonu a mně to vždy přišlo tak trochu falešné. Takový hybrid se potom chlubí fantastickou spotřebou, člověk se však nemůže ubránit dojmu, že na těchto číslech má ono pohonné ústrojí jen malou zásluhu, protože na uzoučkých kolech s minimálním valivým odporem a s karoserií tak přísně aerodynamických tvarů by měl nízkou spotřebu i pětilitrový osmiválec. Niro tuhle hru nehraje. Výhled vzad neruší žádné podivné křídlo, střecha klesá tak, aby se pod ní vešel člověk a pro pneumatiky nemusíte jezdit k prodejcům jízdních kol. Žádná omezení, prostě obyčejné auto.

Uvnitř je Niro také velice konvenční. Nebýt parkovací brzdy ovládané na americký způsob pedálem, nebylo by tu vlastně nic zvláštního. Interiéry aktuálních modelů Kia jsou kvalitní, přehledné a ač se tu nikdo nesnaží o nějaké designové výstřelky, je to příjemné místo k životu. V případě Nira je tu ve všech směrech spousta místa a dostanete i slušnou výbavu včetně příjemností jako je vyhřívaný volant, kompletní paleta jízdních asistentů či konektivita radiomapy s mobilním telefonem. Zavazadlový prostor ukrývá pod podlážkou balík baterií, jinak je však jeho objem hybridním ústrojím neomezený a pojme bez potíží i kočárek.

Pojďme se tedy koneně vrátit k motoru resp. motorům. Jak jsem už zmínil, velký výběr tu není. Každé Niro je vybaveno zážehovou ‘jedna-šestkou’ GDi a elektormotorem. Celkový nejvyšší výkon soustavy udává Kia 141 koní. Jiná pohonná jednotka k dispozici není. Vybrat si tak můžete pouze mezi základním hybridem a verzí plug-in (PHEV). A právě tu máme dnes v testu. Plug-in hybrid se od základního provedení liší vlastně jen dvěma věcmi. Tou první je větší balík baterií, který umožňuje provoz i v čistě elektrickém režimu, tou druhou je elektrická přípojka, kterou lze vůz dobíjet z elektrické sítě.

Stále je to hybridní vůz, nikoli elektromobil, ani plné nabití tak neumožní nějaké daleké cesty čistě na elektřinu, navíc elektrický motor sám o sobě poskytuje výkon pouhých 44 koní – má to tedy vůbec smysl? Má. Dojezd 55 ‘elektrických’ kilometrů není v městském provozu vůbec marný. Nemusíte se bát vyjet baterku ‘do dna’, stále je tu i benzínový motor, takže máte k dispozici skutečně celých 55 km (u elektromobilu i u auta se spalovacím motorem by hodnota dojezdu 55 km znamenala začít ihned přemýšlet o dotankování či dobití). Pro běžné městské pojížďky, pro které je Niro předurčeno – s dětmi do školy, na kroužky, do supermarketu etc. – je to tak akorát. A to se tu bavíme o provozu, ve kterém konvenční vůz vyloženě trpí. Krátké poskakování se studeným motorem znamená většinou ošklivá čísla na ukazateli spotřeby. Přes noc si Niro v garáži opět dobijete (trvá to dvě hodiny, takže to zvládnete i přes oběd) a vaše návštěvy u pumpy se tak značně omezí.

Jízda na elektřinu je plavná a tichá, auto se chová úplně stejně, jako kterýkoli konvenční vůz s automatem, což je ve městě jednoznačně výhoda. Stačí pustit brzdu a auto se samo sune kupředu. A protože se sune na elektřinu, můžete si v menu radiomapy nastavit, jak moc se má samo sunout kupředu. Hezký detail. V kombinovaném režimu si vůz sám volí způsob pohonu a pokud chcete, je tu i rádce, který vám na základě údajů z navigace poradí, kdy se vyplatí nešlapat na plyn a nechat auto ‘plachtit’. Bohužel tu není žádné tlačítko, které by Niru přikázalo vyrábět na okreskách elektřinu pro pozdější použití ve městě. I když… ale k tomu se ještě dostaneme.

Všechno je to hezké, ale tohle je Autíčkář, nás zajímají trochu jiné věci. Přesouvám tedy volič převodovky do režimu Sport. První věc, která se stane – naskočil dosud podřimující spalovací motor. Druhá věc – najednou mám otáčkoměr. A třetí věc – ztuhlo řízení. No tak uvidíme. Už první vlásenky nad Berounem odhalují překvapení – to auto není jízdně vůbec špatné! Podvozek je poměrně dobře čitelný, těžiště je díky konstrukci, která si nehraje na terénní vůz, příjemně nízko a řízení klade ten správný odpor. Samozřejmě to není žádné sportovní auto, citu v řízení mnoho není a základní charakteristikou podvozku je čitelná bezpečná nedotáčivost, nicméně ano, je to i trochu zábava. Motory jsou ve sportovním režimu ve službě permanentně oba, reakce na plyn je bezprostřednější a celý rodinný dostavník je takový radostnější a výrazně agilnější. Jsem ohromen.

Zajímavým vedlejším efektem po průletu okreskami ve sportovním režimu je, že baterie je opět plně nabitá. Takže díky tomu, že jsem tu teď popustil uzdu vášním, budou obyvatelé Berouna, do kterého se vracím, ušetřeni výfukových plynům. Protože spalovací motor se ve sportovním režimu nevypíná, má ve volnějších chvilkách čas i energii dobíjet akumulátor. Tomu říkám skvělé řešení. Pro čistší města jezděte rychle!

Takže je to vlastně báječné. Kia Niro PHEV je fantasticky univerzálním rodinným autem, ve městě oceníte elektrický provoz a příjemné manévrování, mimo město překvapí agilitou a jízdními vlastnostmi. A to všechno při velmi rozumné spotřebě okolo šesti litrů a se slušnou výbavou na palubě. Naprosto ideální automobil. Tedy mohl by být, ale není. Vlastně jeho pořízení nemá vůbec smysl. Problémem je totiž cena. Zatímco základní hybridní Niro startuje pod hranicí 600.000,- Kč za už v základu velmi dobře vybavený vůz (připlácet je možné jen za několik málo položek, mezi kterými jsou takové zbytečnosti jako promítání loga Kia na zem při otevřených dveřích), plug-in hybrid se základní cenou dotýká milionu. A to je opravdu hodně. Dobíjecí hybridy jsou obecně drahé hračky, například u nedávno testovaného Volva to však není takový problém. Volvo je drahé samo o sobě a zákazník je s tímto faktem srozuměn a smířen – a je zkrátka ochoten dát peníze navíc za plug-in hybrid, protože takové auto chce. Kia Niro však není luxusní zboží a musí tak obstát i v oblastech, kde stojí emoce stranou. A tady s touto cenovkou nemá nejmenší šanci

Verdikt

Kia Niro je pro mě příjemným překvapením. Auto je to prostorné a praktické, umí být úsporné i agilní a navíc se mi opravdu líbí. Krom toho vůz podporuje radost z rychlé jízdy, protože s vědomím, že tak chráníte zdravé ovzduší ve městě, se podobné radovánky provádí radostněji a bez výčitek. Snad jen zvuk motoru by mohl být trochu více uchu lahodící, ale na takové věci se u rodinných crossoverů příliš nehraje. Rozhodnutí nenabízet jinou než hybridní variantu bylo odvážné, ale po týdnu soužití s Nirem jej dokonale chápu. Jedinou potíží je tak cena za verzi s větším balíkem baterií. Čistě elektrický provoz a možnost dobíjet auto přes noc v garáži jsou příjemné bonusy, bez nějaké formy státní dotace je však takové auto jen málo konkurenceschopné. Pokud však netrváte na čistě elektrickém provozu a hledáte rozumný rodinný automobil, zajděte se na Niro podívat. Možná vás přesvědčí, že hybrid už je dnes skutečně plnohodnotnou alternativou ke spalovacím motorům.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 580 cm3 + synchonní elektromotor
Výkon: spalovací motor 104 koní (77 kW) v 5.700 ot./min
            elektormotor 44 koní (32 kW) v 1.800 – 2.000 ot./min
            celkový výkon soustavy 144 koní (104 kW) v 5.700 ot./min
Točivý moment: spalovací motor 147 Nm v 4.000 ot./min
                            elektromotor 170 Nm v 0 – 1.800 ot./min
                            celkový točivý moment soustavy 265 Nm v 1.000 – 2.400 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová DCT
Maximální rychlost: 172 km/h (el. omezená)
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 1,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 6,2 l/100 km
Cena (Niro PHEV Premium): 974 980,- Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

-1 reagovat
saage
24. 3. 2018, 09:01

Co si komu co udelal, ze si musel testovat tohle? Prohral si redakcni sazku?
-
Komentář upraven 24. 3. 2018, 09:01:53

0
Honza Hamster Křeček
24. 3. 2018, 09:13

Ne, Niro opravdu není vůbec špatné auto, pro takový ten běžný rodinný život je perfektní. Už jsem testoval auta, která byla skutečně za trest, ale tohle mezi ně nepatří.

4
beastar
24. 3. 2018, 14:10

Saage buď rád za první normální článek v sekci Autičkář futurista. Navíc teda známej přesně tohle pořídil a je z toho nadšenej:)) Mě to taky přišlo dobrý...

1 reagovat
Inženýr
24. 3. 2018, 09:23

I když jsem v otázce paliva a aut obecně spíše konzervativní, plug-in hybridům fandím.

Má to slušný dojezd na baterku, takže jak píše Honza - dobrá volba do města. Na poskakování okolo komína je 50 km víc než dost.

Pak je tam ještě klasický benzín, takže v čem je problém? V ničem.

Pokud to opravdu musí být, ať je to třeba takhle.

0
beastar
24. 3. 2018, 14:11

Přesně tak si to představuju taky. Páč proč ne že jo.

1 reagovat
bitner
24. 3. 2018, 10:03

Pockat, opravdu je ten benzinovy motor 1,6 o vykonu 77 kW preplnovany?! To je prece uplne bezna hodnota pro atmosferu.
Jinak ten system plugin hybrid skutecne dava vyborny smysl, ale jak uz zaznelo v clanku, dokud to nebude za normalni cenu, no way.

0
Honza Hamster Křeček
24. 3. 2018, 10:10

Máš samozřejmě pravdu, není přeplňovaný, je to atmosféra.

0
beastar
24. 3. 2018, 14:13

To ale nikdy nebude stát jako Duster;)) Hlavně je to ve slušný výbavě a jak karosérie tak hybridizace podléhá trendům a módě. A takový věci levný bejt nemůžou.

0
bitner
24. 3. 2018, 21:01

Jo, Kia bude vzdycky drazsi jak Dacia. Asi. Ale i tak budou jednou Dacie v hybridu. Nejpozdeji az to bude povinne. I ten Logan v zakladu za 170 000 ma ABS, ESC, ASR a mereni tlaku v gumach, protoze by to tady jinak nemohli prodavat. Ma i 4 pytle, i kdyz tam nevim, jak je to je, jestli to tam maji povinne.

0
beastar
24. 3. 2018, 21:49

I got u... But to má i ta nová Lada. A další keplíky do 4 kil. Taková je doba. Kia dělá dobrý auta poslední dobou sama pecka. Zatimco Dacie dělá pořád to stejný a sází jenom na cenu. Takže srovnáváme stejně nesrovnatelny.

0 reagovat
VK
24. 3. 2018, 11:13

Dá se i sportovní modus bez ztuhnutí volantu?

0
Honza Hamster Křeček
24. 3. 2018, 11:17

Ne

-1
VK
24. 3. 2018, 13:24

Docela podstatná závada.

1
Honza Hamster Křeček
24. 3. 2018, 13:54

Ani ne. Když se nad tím zamyslím, nevím, k čemu by mi ve městě byl sportovní režim a mimo město lehoučké řízení. Stále se bavíme o rodinném crossoveru, nepředstavuj si ani pod tužším řízení nějakou posilovnu...

0
VK
24. 3. 2018, 15:29

Docela by mě zajímalo, odkud se bere přesvědčení, že pro řízení na okreskách je potřeba mít místo volantu posilovací pružinu, že právě tužšší je to ono, co všichni potřebují pro příjemný pocit z řízení. Takže třeba ani u nové V60 i přes nastavitelnou účinnost serva to skutečně do lehka nastavit nejde. Atd. atp, Nwiro další příklad.

-1 reagovat
PepaSFI
24. 3. 2018, 11:50

bohužel, důvěru v plugin hybridy snižuje to že je obvykle automobilky používají jako falešné eso v rukávu aby si vylepšily sluníčkové skóre. Stačí se podívat na ty údaje o spotřebě. nejen že se reálná zdaleka neblíží té deklarované, on je tam dokonce několikanásobný rozdíl. To být u "normálního" auta, to by byl škandál meziplanetární úrovně. Vykázat 5 litrů a jezdit třeba za 18. Jak to může dosáhnout spotřeby 1,3 litru na 100km? Nejspíš nijak. Spotřeba elektřiny se v tichosti nepočítá, kde se v té baterce vzala nevíme a děláme že se o tom nemluví. A pokud teda na tu hru přistoupíme a budem dělat jakoby nic, že měříme jen 100 km a půlku ujedem "zadarmo", furt to nevychází.

0
Honza123
24. 3. 2018, 12:29

Normovana spotreba je nesmysl a meri se jen kvuli tomu, ze dava moznost regulovat. Ale pokud z ni vzejdou podobne hybridy, je to porad 100x prinosnejsi, nez donedavna masove prosazovane diesely.

Urcite budu radeji na silnici potkavat bezne (o auta se nezajimajici, pouze se prepravujici) lidi v hybridech, nez ve smradlavych dieselech, za kterymi je potreba uz kilometr predem zapinat vnitrni cirkulaci, jako je to bohuzel v soucasnosti..

0
beastar
24. 3. 2018, 14:17

Ty jo hale já nevim kde jezdíte ale čistě v Praze tý smradlavy nafty dávno ubylo. Klasický ty kouřící diesely tady nevidim. A když už tak to davno nehuli má to 6 filtru pevnejch částic a emise nižší jak starý osmiválce v benzínu. Dokonce i dodávky a taxíky už jezdej převážně na cng a lpg. To co tady popisuješ to je nějakej Bruntál nebo vybydleny pohraničí?

1
Honza Hamster Křeček
24. 3. 2018, 14:23

Teď zabrušujeme do komplexnější problematiky a musíme z ní zas nějak vybrušovat. Předně je potřeba si připomenout, že testovací cyklus je předepsaný, málokdy má nějakou vypovídající hodnotu a automobilka ho nemá možnost ovlivnit. Ostatně od toho tu jsme my, abychom vám popsali, jaké které auto je ve skutečnosti. U hybridů (a ještě více u plug-in hybridů) je navíc spotřeba víc než kde jinde závislá na způsobu využití. S nabitým autem jsem zvládl jeden poměrně rušný pracovní den v Praze se spotřebou benzínu 0. Stačilo to jen přes oběd píchnout v obchodním centru do zásuvky. A i v hybridním režimu je auto ve městě úsporné. Mimo město, kde se tak často nezastavuje a nebrzdí, je rekuperace v zásadě k ničemu a tomu odpovídá i spotřeba, která se prakticky neliší od auta s konvenčním spalovacím motorem. Jako bonus můžete brát aspoň těch pár elektrických koní, když potřebujete zrychlit třeba při předjíždění.

Jistě, i ta elektřina se někde musí brát, ale jednak se zdroje elektřiny natolik liší, že by bylo hodně obtížné je nějak zahrnovat do stávajícího systému měření spotřeby a druhak je tu ten nepopiratelný fakt, že zatímco spalovací motor vypouští škodlivé látky přímo ve městě, kde je jejich koncentrace potom vysoká, elektrárny stojí v místech, kde je jiné znečištění minimální a výsledná míra znečištění vzduchu je tak zanedbatelná. Nehledě na to, že elektřinu lze vyrábět i jinak než pálením uhlí.

Takže jsou povinné hodnoty spotřeby reálné? Spíš ne. Znamená to, že hybrid je jen nafouknutá bublina bez reálného dopadu na životní prostředí a spotřebu? Určitě ne, především ve městě má hybrid smysl.

2
Honza123
24. 3. 2018, 14:54

Beastar: stredni cechy, okoli Prahy.. Neni snad cesty, kdy bych nepotkal nejaky smradlavy sazomet, za kterym zustava pri kazdym pridani smrad a kour (typicky Oktavky 1 a 2, Golfy 4-5, Tourany, Sharany, Passaty 5-6 - u tech vsech je lepsi zapnout vnitrni cirkulaci s velkym predstihem, protoze v tech autech je sance potkat benzinovy motor tak maximalne 1:50).. A specialni kapitola sama pro sebe jsou diesely nastartovany nekde uprostred parkoviste, klidne 10-15min a 100m okolo se nejde nadechnout, aniz by se clovek skoro nepoblil.. Poslednich par let uz nastesti vetsina lidi dostava rozum, takze treba novou Fabii, nebo Rapid clovek v dieselu skoro nepotka..

8
PepaSFI
24. 3. 2018, 17:31

Praha se špatně srovnává s venkovem. jednak jsou v Praze citelně, dá se říct násobně větší platy a pak je tam taky mnohem větší koncentrace firemních aut. Takže je vozový park o generaci modernější, málokdo jezdí Octavií starších generací s dieselem bez filtrů a katalyzátorů.
To s těma nepřetržitě nastartovanýma dieselama je nějaká úchylka, fóbie, hrůza z ticha a klidu, nebo možná náboženský příkaz. Něco jako buddhistický modlitební mlýnek který musí furt hrkat jinak by naftový jehovista nedošel osvícení. Chápal bych to když je hic nebo mrzne, aby běžela klima nebo topení. Ale oni to dělají furt. Přijedu k myčce, tam fronta minimálně na půl hodiny. Vedle přijede votuněný Seat se zadkem začouzeným jak raketa Falcon, vyleze hošík s velikým kšiltem, opře se o auto a tlachá s podobným týpkem. A auto půl hodiny dělá chrochtychrochtglaglagla a smrdí jak žumpa.

0
beastar
24. 3. 2018, 19:47

Typickej pohled mimopražských lidí co tady nežili a nežijou:) Násobně vyšší platy to taky záleží v jakym oboru děláš ale hlavně tady jsou mnoho násobně vyšší životní náklady. To co sem tady dal za byt, tak za to bych měl v Liberci 4 rodinný domy,D

Jinak tak nějak souhlasim. Za Prahou ty oktávky a golfy v naftě potkávám taky (1,4,5 atp) asi to spíš moc neřešim.

0
Adam Forman
26. 3. 2018, 11:56

Osobně jezdím na venkově (Pardubice a okolí) a se začouzenými osobními nafťáky se moc nepotkávám. Věřte mi, všiml bych si, protože 9/12 měsíců jezdím bez střechy. Co je skutečně výživné, to jsou náklaďáky a kamiony. Když vedle kabrioletu zastaví stará T815 s výfukem v úrovni mé hlavy, můžu jít rovnou žádat o azyl do německa.

0
beastar
26. 3. 2018, 14:32

Je toho o dost míň, než ještě poměrně nedávno. Ty starý levný nafty málokdo chce. A ty novější už maj zase filtry a další věci a lidi se bojej že to je drahý. Což maj mj pravdu. Spousta fejmous nafta heroes nedávných dob už dovrčela. Takže asi potkáš když to teda jako žereš, ale nebude to takový jako před 10 lety třeba. Kdy 1.9 tdi kralovala.

0
PepaSFI
26. 3. 2018, 14:53

kolem Pardubic, v těch rovinách se čmouďák tolik neprojeví. Přijeď někam do kopečků a poznáš ty stvůry pekelný. V práci je těch smradů plný parkoviště, když to všecko nastartuje začne se to rozjíždět, to je randálu a smradu jak v čertovým mlejně. Tuhle se v práci rozčiloval jeden cyklista, jeden z mála normálních, jak mu cestou do práce do kopce ti ropáci dopřávají udírnu, a že jak je možný že to projde technickou. Říkám mu, podívej se doma na papír z emisí svýho benzinovýho Suzuki SX4, to je jak týdenní nákup co všechno tam je napsaný. A hádej v čem je to jiný u dieselů. Naprosto a úplně ve všem. Tam se neměří za prvé nic a za druhé vůbec nic.

0
beastar
26. 3. 2018, 14:57

Je klidně možný to co popisuješ jako čertův mlejn. Ten konec už je ale vyloženě demagogická pitomost. Buď trochu soudnej jo;) Měří se toho dost. Taky těm kolegům u vás v práci co s tím jezdí zvoní hrana. Dojde tk a mnohým to emise neprojde, anebo naposled! Věř mi jezdim na emise každej tejden s něčím tak to tam vidím a slyšim.

0
PepaSFI
26. 3. 2018, 18:07

pokud vím tak u dieselů se měří jen kouřivost v režimu který nemá s reálem nic společného. To co má vyjít je vpodstatě fiktivní údaj který stanovili ve fabrice a přidali něco na toleranci. Donedávna se ještě přičítala další tolerance která vůbec být neměla, takže prošlo skoro všecko. Způsobů jak měření ovlivnit je celá řada, to tady nebudem radši probírat, stejně je to všeobecně známé. Vím že to často fixlovali i bez požádání, kdyby toho víc neprošlo, přišli by o zákazníky a taky ta sonda tím měřením trpí tak proč zvyšovat provozní náklady. Neměří se nic dalšího, oxidy dusíku, uhlovodíky, oxid uhelnatý, všecko príma jedy s kterýma s benzinem neprojdeš.

0
beastar
26. 3. 2018, 19:01

Oh to sem přesně čekal jak se tady objeví oxidy dusíku. To zase nesmíš být takový cíťa:D A větší kouřivost zachytí filtr pevných částic ne však u všeho. Třeba starší CRDi mají už teď problémy projít to stejné TDI PD. Mimochodem jestli ti jde o ty mňamky, co to vypouští do světa tak to potom musíš vinit i benzín a sprotředkovaně i LPG a elektrokraksny. To jsou prostě auta nikdy nebudou ovzduší čistit.

„Samozřejmě že automobilky mají možnost obsah oxidu dusíku ve výfukových plynech snížit. Především je třeba, aby ta směs, která se spaluje, prohořela a dohořela co nejlépe. V současné normě Euro 6 pro spalovací motory je norma pro benzinový a naftový motory prakticky nastejno. V těch posledních letech byl u nafty tlak na snižování výrazně vyšší než u benzinu. Je to také výrazně složitější,“ říká Jan Koubek z internetového pořadu Meziplyn. Má pravdu ten chlapec.

Navíc na snižování NOx by měli prvně zapracovat hlavně fabriky a to zejména v USA a v Číně, ale to by sme si zase asi nekoupily levný tenisky. To nic nemění na tom, že ti prostě dieselový auta na ME dneska hodně často neprojdou. Nevim jestli seš v denní praxi a je to u vás jinak tak to děláte špatně a v tom bych hledal problém.

0
PepaSFI
26. 3. 2018, 20:03

ono je to trošku složitější. Když ta směs shoří dokonale, dělá to oxidy dusíku. Když shoří nedokonale, dělá to saze. A to je problém dieselu, že nespaluje ideální směs. U benzinuje jasno, chudá nebo bohatá směs je špatně a je poměrně jednoduché to zajistit. U dieselu to nejde a tak se to řeší strašně složitýma postupama který popravdě řečeno fungujou jen někdy.
Ano, je mi jasný že podle nejnovějších norem je to lepší. jenže tady se dlouhý roky prostě měřilo dvojím metrem a zřejmě to bude přetrvávat dál. To co je u benzinu vážná chyba se u dieselu prostě nekontroluje. Teď akorát začínají mít problémy ty diesely který fungovaly díky té nesprávně přičtené toleranci. Čili ty co nejspíš už dávno neměly jezdit nebo možná nikdy neměly jezdit z principu, ne kvůli momentálnímu stavu. A nevím jestli to tušíš, ty NOx nejsou nějakou fikcí ekologistů jako CO2, to jsou skutečný svinstva. To je ten kyselý dusivý smrad co štípe do očí a do nosu. Rozprášená žíravina. Kdysi dávno se dělaly pokusy s benzinovýma motorama na chudou směs. Jenže se s tím muselo přestat protože směs v přebytku vzduchu dělá co? Oxidy dusíku. Jedy a žíraviny.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte