načítám data...

Kia Niro: Hybridní trefa roku!

Mnoho odborníků tvrdí, že budoucnost automobilů leží v hybridech a elektromobilech. V týdenním testu jsme zjišťovali, jak je na takovou budoucnost připravena Kia

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Niro: Hybridní trefa roku!

Musím se přiznat, že ve chvíli kdy jsem se dozvěděl o testu nové Kia Niro, zavítal jsem na oficiální stránky značky, abych vůbec zjistil co mě čeká. Niro v mi záplavě všech těch nových modelů nějakým způsobem uniklo a marketingová podpora modelu také nebyla z nejvýraznějších, takže jsem ani netušil že už vstoupilo na náš trh. Na stránkách automobilky mě přivítal poměrně jasný reklamní slogan: ,Kia Niro. Designem crossover, podstatou hybrid.' Co si budeme povídat, rozhodně jsem z tohoto marketingového hesla neskákal nadšením. Nejsem velkým obdivovatelem crossoverů a přestože znám výhody a přednosti hybridů, nikdy tak úplně nevyhovovaly mým potřebám. Jenže jak už to tak bývá, člověk se mění a s ním i jeho potřeby a priority. Na začátku tohoto roku jsem se stal poprvé otcem a Kia Niro, jakožto hybridní crossover, by měla být pro mě alespoň teoreticky naprosto ideálním automobilem. Mladá rodina, žijící ve velkém městě. Cesty k lékaři, převoz kočárku a dětského harabudí, návštěvy prarodičů, tetiček a strýčků. To by přece měla být pro tento typ vozů přímo modelová situace, ne? Dokáže mě Kia Niro přesvědčit o svých kvalitách a obstojí ve svém přirozeném prostředí? To zanedlouho zjistíme. 

Ještě než se dostanu k samotné jihokorejské novince, dovolím si menší odbočku k hybridům. Pro většinu lidí se hybrid automaticky rovná Toyota. Nejznámější zástupcem této kategorie je jistě Toyota Prius. První generace vyjela na silnice před dvaceti lety a za tu dobu se kolem něj vytvořila aura výjimečnosti. Ta auta totiž fungují skvěle. Jsou spolehlivá a jezdí s minimálními provozními náklady. V době kdy evropské automobilky věnovaly svou pozornost dieselovému motoru, Toyota pilovala svůj hybridní systém. Dnes již víme, která cesta byla správná. Diesely jsou pomalu na ústupu, zatímco hybridní vozy se objevují jak houby po dešti. A Toyota má před ostatními vybudovaný obrovský náskok. Mohou ostatní automobilky Toyotu v oblasti hybridů vůbec někdy dohnat? To ukáže až budoucnost, ale karty jsou rozdány jasně. 

Kia není na poli hybridů a elektromobilů úplným nováčkem, vzpomeňme třeba na Optimu hybrid, či plně elektrický Soul. Niro je však výjimečné. Jíž od začátku bylo vyvíjeno jako automobil pro alternativní pohon. V první fázi tu máme klasický hybrid. Letos v Ženevě byl přestaven plug-in hybrid a čistý elektromobil by měl dorazit co nevidět. Pokud se vám nechce čekat, může zkusit také sesterský model Hyundai Ioniq, který využívá stejnou techniku. S tím rozdílem, že Hyundai můžete mít jako čistý elektromobil už dnes. A také každý vypadá zcela jinak. Ioniq je pětidvéřový liftback, který se snaží stylizovat trochu jako konkurenční Prius. Naproti tomu Niro je vzhledově konvenční crossover, který vlastně ani nevypadá nikterak speciálně. 

Od té chvíle co se šéfdesignérského kormidla chytil Peter Schreyer, tak vypadají všechna auta se znakem Kia prostě a jednoduše k světu. Dostala jasnou tvář, na první pohled se dá identifikovat značka. Zároveň však není jejich design přehnaný, naopak bývá vcelku jednoduchý a prostý zbytečných kudrlinek. To je skvěle odvedená práce, klobouk dolů Petere. Nejinak je tomu také u testované novinky. Niro vypadá jednoduše a zároveň svěže. Jasně definovaný tvar, žádné výstřelky. Trochu je poznat, že primární je pro tenhle model americký trh, ale není to na škodu. Samozřejmě nechybí tygří nos, ale jinak je design až neuvěřitelně strohý. Přesto je při osobním setkání poměrně zajímavý. Je zvláštní že Niro vypadá tak obyčejně, protože auta na alternativní pohon obvykle vypadají jinak. Snaží se svou výlučnost podtrhnout někdy až bláznivým vzhledem (viz nový Prius). Kia jde opačným směrem a naopak vypadá jako zcela běžné auto. Za tenhle přístup dávám rozhodně palce nahoru. Líbí se mi, že si na nic nehraje. 

Na podobnou notu hraje také interiér. Jednoduchý, velmi kvalitně sestavený a naprosto obyčejný. Nečekejte komplikované tvary, speciální volič převodovky ve tvaru bonsaje ani přístrojový štít z USS Enterprise. Před vámi je obyčejný volant, dva základní budíky (klasický rychloměr a pak ukazatel jízdního režimu), displej infotainmentu má průměrnou úhlopříčku a celá palubní deska naprosto obyčejný tvar. Rozhodně necítíte, že byste měli sedět za volantem hybridu. A víte co? Já takové řešení kvituji s povděkem. Líbí se mi, že se vykašlali na získávání pozornosti blbostma typu surfařská vlna místo přístrojové desky a digitální les stromů, abyste viděli kolik metrů ledu na Antarktidě jste svou jízdou záchránili a místo toho se soustředili na důležité věci. Líbí se mi spousta odkládacích ploch, velká schránka v loketní opěrce, bezdrátové nabíjení telefonu v přihrádce před voličem automatu, bezchybná audio konektivita a mnoho dalších věcí potřebných ke spokojenému cestování s malým dítkem. Niro určitě potěší prostorností interiéru. Především pak šířka vnitřku je příkladná. Dozadu se vejde i dospělý muž, aniž byste mu museli amputovat nohy. Co potěší méně je kvalita sedadel, s tím si mohli Korejci vyhrát lépe, jsou dost tuhá a prakticky bez bočního vedení. Naopak bez připomínek hodnotím zavazadlový prostor. Papírový objem 427 l sice neslibuje zázraky, ale kočárek s hlubokou korbičkou a nějakou tou taškou navíc, se do něj vejde naprosto bez problémů. Samozřejmě pokud obden stěhujete jeřáb, či jinou těžší techniku, asi to pro vás nebude to pravé ořechové.  

Stejně jako v přístupu k designu, liší se také Kia od Toyoty přístupem k technice. Přestože na první pohled vidíme jistou podobnost například v oblasti výkonu, ve skutečnosti se liší jejich pohonné jednotky více než dost. Tak na například převodovka. Toyota používá planetovou převodovku e-CVT, zatímco Kia sází na klasickou dvouspojkovou DCT se šesti stupni. Co je lepší řešení si netroufám posoudit bez přímého srovnání. Subjektivně je mi ale příjemnější DCT, se kterým auto při akceleraci nevyje jak vlk na úplněk. Objektivně má Kia výhodou v tom, že zvládne táhnout přívěs o hmotnosti 1300 kg, což je o hodně víc než umí Toyota a také při vhodných podmínkách (nízká zátěž a žádné stoupání) umí jet čistě na elektro klidně 120 km/h. Další rozdíl je v bateriích kde Toyota používá NiMH (někde Li-Ion), kdežto Kia má ve svých útrobách Li-Pol. Ty se dobíjejí opravdu velmi rychle, takže není problém pohybovat se například po městě čistě v elektrickém režimu podstatně déle, než by se při pohledu na nevelkou kapacitu baterií (1,56kWh) mohlo zdát. 

Jak tedy Niro jezdí? Opět se budu opakovat, ale je to celé velmi podobné konvenčnímu autu se spalovacím motorem. Když si zvyknete na to, že po zmáčknutí startovacího tlačítka nenaskočí motor, ale auto se neslyšně rozjede, pak nemá Niro čím překvapit. Jasně, od semaforu vyrazí s příjemnou razancí když potřebujete (elektromotor dává všechny svoje Newtonmetry ihned), ale nic zvláštního se neděje, prostě běžná jízda. Papírové zrychlení i maximální rychlost jsou podhodnocené, takže nemusíte mít strach, že by auto nejelo. Rychlost se dokáže vyšplhat až na nějakých 187 km/h a zrychlení z nuly na sto se reálně odehraje někde v okolí 10 vteřin. A s těmito hodnotami se už dá žít bez problémů. Jízda sama o sobě je poměrně pohodlná i když ne tak plavná jako umí třeba právě Toyota. Vyšší stavba karoserie se musí někde projevit. Určitě chválím pevnost celé karoserie, nikde nic nevrže a nekroutí se. Okresky nejsou sice tím správným prostředím pro Niro, ale neztratí se na nich. Limity podvozku jsou dostatečně daleko a myslím, že většina řidičů dosáhne vlastních limitů mnohem dřív. Jen vás takové okreskové řádění nebude bavit. Řízení je zcela bez citu a největší problém budou brzdy. Ne že by snad nebrzdily, ale mají takové zvláštní fungování. Pedál brzdy je necitlivý, a na každé zpomalení budete potřebovat mnohem víc síly než je obvyklé. Nevím jestli je to kvůli rekuperaci, ale rozhodně by to mohli konstruktéři naladit mnohem lépe. Tohle chování není příjemné ani ve městě. Vzhledem k tomu, že se bavíme o hybridu, určitě by vás zajímala spotřeba, že? Ta pro mě byla velkým překvapením. Po Praze jsem se s Nirem pohyboval lehce pod pět litrů na sto, ale to se asi dalo očekávat, že městský provoz bude hybridu vyhovovat. Elektromotor ve městě pomáhá opravdu hodně. Co jsem však nečekal byla spotřeba na dálnici. Vyrážel jsem na jeden den do Německa a protože jsem spěchal, opravdu jsem Niro nešetřil. Přesto se spotřeba udržela pod 7 litry i při celkovém rychlostním průměru 130 km/h. To je poměrně hezký výsledek a čekal jsem minimálně o litr a půl více. Celkově se během týdenního soužití spotřeba ustálila na 5,5 litrech, což je pro můj způsob použití naprosto akceptovatelné číslo. 

Jak nová Kia obstála? Velmi dobře řekl bych. Niro se chová jako běžné auto. Za jeho volantem nemáte nutkání sledovat jestli jedete na baterie a šetříte, nebo jestli využíváte i spalovací motor a vaše peníze tak lítají výfukem ven. Chováte se naprosto standardně a ono to funguje. Nenucené ovládání, příjemný a prostorný interiér, rozumná spotřeba a dobré odhlučnění. Na městské dojíždění je to naprosto ideální společník. Je to takový ten typ auta, který vás vůbec ničím neotravuje, skvěle poslouží, je na něj spoleh a jako bonus ho určitě neuvidíte na každém rohu. Není to auto se kterým se půjdete projet v neděli ráno, ale všechno ostatní zvládne dobře. Cena atakuje 650 tisíc v této nejvyšší výbavě, což není úplně málo. Jestli se vám to vyplatí nebo ne, to už je jen na vás. Já dávám palec nahoru. Nikdy jsem neměl nutkání pořídit hybrid, Toyota Prius mě ničím neoslovuje. Ale tuhle Kiu bych si jako druhé auto do rodiny dokázal představit. 

 

Technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec 1 580 ccm / synchronní motor s permanentním magnetem
Výkon soustavy: 140 koní v 5 700 ot./min
Točivý moment soustavy: 265 Nm při 1 000 – 2 400 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická DCT
Maximální rychlost: 162 km/h
0-100 km/h: 11,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,4 l/100 km

Pohotovostní hmotnost: 1500 kg 
Cena od: 599 980 Kč
Cena s testovanou motorizací a výbavou Exclusive: 669 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Franz Kafka
26. března 2017, 18:27
2

U nás to pravděpodobně asi trhák prodejů nebude. Na ty účely co jsou pěkně popsány na začátku článku to auto vypadá za ty peníze více než dobře. Když to srovnám s tím co v současnosti za "hrůzy" vyrábí třeba Opel tak je jasné, že důvodů proč si nekoupit v kategorii do 800 000 ,- Korejské auto, už skoro neexistují. Jinak mimochodem první srozumitelný test toho auta v češtině. Ne že by byl úplně první, ale alespoň bylo vysloveno vše důležité bez "výmluv". Dobrá práce Dane.

reagovat
MG
MGRR
26. března 2017, 21:38
1

Od 2008? mi proslo rukama i firmou desitky Priusu a celkove kilometraz je v milionech km (stabilne 13ks obmenujicich se hybridu). U Priusů jde hlavne o budouci ne-naklady. Prius koupite klidne v Nemecku lehce zajety 50-120.000km a bez toho, ze do nej date korunu navic... a za to dam po zkusenostech ruku do ohne, kazdy najede 300, ale spise 600.000km. Ano, v kopci a pod plnym plynem hlavne u II. motor vyje, ale u ktere 1.5 atmosfery ne... navic to "fajn zrychleni" s atmosferou nedate. Novejsi III. maji lepsi 1.8 ktera je tizsi, auto vice odhlucnene, ma navic rezim PWR ktery funguje skvele. Prius IV uz je jina kategorie, jezdi skvele. Vzdy jde o nulove naklady. CVT prevodovka, to niko nikdy u Priusu nerozbil (vymena oleje spociva ve dvou sroubech vylit a nalit 3,7L jako u motoru), brzdy temer nepouzivate, vice se brzdi "P" maximalni rekuperaci, chova se to jako brzdovy retarder, nebo jako kdyz podradite o jeden-va kvalty dolu.... vetsinou z kopcu. Kiu neznam a nevidim jediny duvod ji porizovat. Denne se dojizdet necim musi a jezdit vzdy plna-plna do 5,4L max. vc. dalnic 150km/je prijemne... obzvlaste, kdyz Priusy nemaji starter s mechanickou vazbou, alternator, DPF, neresite zamrzlou naftu, cerpadlo a vstriky... (tdickari co jezdi za 4l a pak plati a vyhazuji tisice za rozvody... proc? u Priusu jsou rozvody, pumpa, naveky a preziji Vas) Kia mi da smysl, az po deseti letech zkusenosti jinych budu vedet, ze ma mensi nez nulove naklady... navic kia = vzdy obri prodelek/propad ceny. Prius a to jakykoliv model z Nemecka, nehavarovany a do 120.000km koupite a za tri roky a 50.000km navic prodate v Cesku za stejne penize.

reagovat
hurkar
27. března 2017, 20:47
0

super poznatok, vďaka N°1

PeterLuk
26. března 2017, 21:51
0

Za seba síce môžem povedať, že sa mi Ioniq, až na pár detailov, oproti takému Priusu celkom páči, na pomery hybridov, ale tento krok Kie, skryť hybrid do absolútne obyčajnej karosérie kvitujem. Teda, nie žeby ma auto samotné nejak zaujímalo, ale je fajn, že konečne niekto ponúka hybrid, ktorý nevyzerá ako hybrid (pravda, sú tu hybridné verzie bežných áut, ale hovorím o autách vyvinutých primárne ako hybrid).

reagovat
MG
MGRR
27. března 2017, 14:43
0

Mnoho lidí má asociaci Hybridu Prius od Toyoty, ale Prius posledních 5-10let není moc podstatným autem Toyoty. Hybridní technologie je posledních deset let ve spoustě modelů, od Yarisu, Aurisu, více modelů Lexusu, ještě mne napadá Previa, Camry, Avalon. Nezapomínejme, že Toyota "věnovala" svou hybridní technologii BMW, která je bude masově montovat do všech svých typů (konečně bude novodobé BMW zase spolehlivé :) Kia to bude mít těžké... teď jsem se vrátil Priusem III. z cesty DE-CZ-DE 30-40% dálnic a výsledek je 4,4L po odečtení počítadla, litrů a po hrdlo naplněné nádrže.

Kia přeji úspěch, jen jsem reálně skeptický z pohledu pořizovací hodnoty a velmi malé hodnoty po třech letech, "kvality - životnosti - koroze - servisních nákladů". Díly Hyundai-Kia je na díly často mnohem dražší, než prémiové značky - dodávám je z přímo z Korea. Také půjde časem o neprodejné Korejské auto s DSG, ale možná se pletu ve všech bodech :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem