May, Clarkson a Hammond ukončili speciálem ze Zimbabwe svojí společnou televizní kariéru. Zná je snad každý motoristický nadšenec, určitě si vzpomenete na jejich legendární cestovatelské speciály z různých koutů planety. Velké výlety si ale necháme na jiný článek, já bych dnes ale rád zavzpomínal na deset momentů z obyčejných řadových dílů.
Lancia Delta Integrale (Top Gear S14 E3)
V tomto díle se trio moderátorů snaží vysvětlit, proč považují Lancii za nejcharizmatičtější značku automobilů na světě. Zvláště u Clarksona je evidentní, že si natáčení s italskými auty opravdu užil a má je moc rád. Snad proto, že jde o hodnocení už tehdy prakticky mrtvé značky, objevilo se tu kromě chvály i dost (zcela oprávněné) kritiky. Pořad končí segmentem, který uvádí Jezza větou o tom, že “než nejcharizmatičtější výrobce automobilů definitivně odešel, vyrobil poslední připomenutí toho, co dokážou, když se opravdu snaží.” Mezitím tu na pozadí britského venkova projíždí krásná červená Integrála a Richard Hammond za volantem je zcela upřímně nadšený tím, jak je to auto skvělé. Přidejte do toho prostřihy na typicky žlutočerné budíky a zvuk přeplňovaného dvoulitru, výsledkem je sice poměrně krátký, ale skvělý klip, který si i po více než deseti letech od doby, kdy jsem ho viděl poprvé, vybavím pokaždé, když slyším o Lancii.
Nezničitelný Hilux (Top Gear S3 E5)
Epizoda, která se zapsala do dějin. Dokonalá ukázka toho, proč je japonský pickup nejoblíbenější volbou všech, kdo hledají spolehlivost a robustnost – ať už jste farmář, polární expedice, nebo terorista. Rozmlácený Hilux, který kromě přílivu a požáru přežil i pád z výškové budovy, zdobil mnoho let studio Top Gearu. Po odvysílání se zásadně zvýšila poptávka a s tím i ceny staších ojetých Hiluxů, z oprýskaného pracovního auta se prakticky přes noc stala legenda a svého druhu statusový symbol.
Levné závodění (Top Gear S18 E7)
Autosport je bezpochyby drahý koníček. Ale musí to tak být? Možná si ještě pamatujete na lepší doby, ve kterých jsme seriálem “plechcup” na našich trackdayích dokazovali, že to celé jde dělat i levně. A dneska o tom snad už každého přesvědčili kluci z Gumballkanu. Top Gear na toto téma mě potěšil mimo jiné i tím, že zde podobně jako náš bývalý redakční tým ZBRT (zero budget racing team) zvolil jeden z moderátorů, konkrétně Hammond, VTSkové Saxo. A stejně jako on, i my jsme časem zjistili, že jde sice o vcelku schopné náčiní, ale některá technická řešení v oblasti uchycení podvozku a motoru vůz nakonec poslaly na vrakoviště. Můžeme tedy prohlásit, že ZBRT dopadl jako Hammond. Kdo z vás to má?
Porsche za 1500 liber (Top Gear S5 E6)
Tahle epizoda je pravděpodobně jeden z důvodů, proč se dodnes občas zasním nad inzercí, kde si hledám Porsche s motorem vepředu. Klasické devět set jedenáctky mi nikdy moc neříkaly, silueta placatého brouka se mi příliš nezamlouvá a ani koncepce vše vzadu mi nepřijde zrovna skvělá. Ale modely s motorem vepředu, to je jiná. Jednu hodně rezatou 924 jsem dokonce před pár lety málem koupil, na poslední chvíli jsem ale dostal rozum a vyžilý vrak, jehož zprovoznění by mě jistojistě finančně zruinovalo, jsem nechal jinému šťastlivci. Poslední dobou se ceny těhle pěkných gétéček dostaly do závratných výšin a tak už si orezlé “Porsche za 1500” asi nikdy nekoupím. V tomto díle se pro mě jasným vítězem stal James May, jeho bílá 944 byla sice v nejhorším stavu ze všech tří vozů, ale (zdálky) vypadala fakt skvostně.
Nejlepší auto pro sedmnáctiletého řidiče (Top Gear S13 E2)
Tahle challenge má všechno. Mizerná auta, která dobře známe i v našich reáliích, segment s vylepšováním, který dopadne nevyhnutelným zhoršením vozů, kanadské žertíky, Jamese Maye leštícího škrábanec, Clarksona snažícího se vyřešit problém rychlostí (což dopadne zahrabáním se na louce). Navíc se zde ukáže, že kombík od Volva je lepší než sportovní kupé, nebo německý überwagen, což je neoddiskutovatelný fakt hodný připomínání.
British Leyland (Top Gear S10 E7)
Britský automobilový průmysl jsem nikdy neměl nijak zvlášť zvládnutý, epizoda o British Leyland je v tomto směru cennou studnicí vědomostí. Rover SD-1, Dolomite Sprint i Austin Princess jsou dokonalou esencí sedmdesátých let a ačkoli jsou to objektivně křápy, mají zkrátka něco do sebe. Úkoly v této výzvě byly skutečně zajímavé, finále s vozy naplněnými po strop vodou zajistilo dílu vpravdě kultovní status.
Obytná auta (Top Gear S15 E4)
Výzva s kempovacími auty v sychravém Cornwallu dokazuje to, co kolegyně redakční Viola stále nechápe – auta jsou na ježdění, bydlet se má v hotelu. Trojice si tu upraví auta do podoby ideálních “camperů” a každý na to jde svým specifickým způsobem. Výsledek je ale u všech stejný – velice nepohodlná noc plná vlhka a zimy. Vítězem výzvy je jednoznačně Clarkson, jehož kombíkový Citroën CX s moderně-architektonickou vilkou v zadní části patří mezi vůbec nejzdařilejší výtvory vzniknuvší v rámci těchto pořadů. Škoda jeho vpravdě drtivého konce.
Řidič moderního Peugeotu (Top Gear S22 E5)
Jako memento počátku úpadku produkce koncernu PSA (nyní Stellantis) dnes působí díl o Peugeotu a jeho řidičích. S nadsázkou tu je vysvětleno, proč jsou moderní Peugeoty ideální vozy pro každého, kdo auta vlastně ve skrytu duše nesnáší. Co se Peugeotu samotného týče, situace se od vysílání postupně zlepšila, aby se v posledních letech mohla zase pomalu horšit (Stellantis holt nemá zrovna dobré období), karikovaný portrét “řidiče Peugeotu” (popřípadě u nás spíše Hyundaie ix20) je tu ale vystižený skutečně mistrně.
Pocta Jimu Clarkovi (Grand Tour S3 E5)
V Grand Touru dostali moderátoři mnohem větší tvůrčí svobodu a čas od času se tak objeví segment o tématu, které je jim skutečně blízké. Tyto krátké pořady jsou většinou zpracovány s velkou pečlivostí a je z nich cítit nadšení a zápal pro dané téma. Za zmínku stojí třeba vozy astronautů, o kterých natáčel May v devátém díle třetí řady, nebo rallyové rivalství Lancie a Audi od Clarksona v sedmé epizodě druhé sezóny. Nejraději z těchto krátkých filmů mám ale poctu Jimu Clarkovi v režii Richarda Hammonda. Možná proto, že jsem do té doby o Clarkovi vůbec nevěděl, přitom je jeho příběh opravdu strhující.
Pohřeb Fordu (Grand Tour S3 E14)
Velice emotivní a krásná epizoda mapující historii sedanů evropského Fordu. Sierra, Scorpio, Mondeo, Granada, Capri…trio společně vzpomíná na všechna tahle skvělá auta, přidává osobní vzpomínky, nechybí segment se Sierrou Cosworth na závodní dráze. Já osobně mám Fordy moc rád a i když jsem zatížen spíše na americkou produkci značky, velké evropské modely se mi také vždycky líbily. Konec výroby Mondea uctí trojice velkým a velice důstojným a emotivním setkáním s fanoušky značky v katedrále, do kterého se prolínají archivní fotografie spokojených vlastníků aut modrého oválu. Aby toho nebylo málo, končí celá epizoda ještě sestřihem ikonických momentů Top Gearu a Grand Touru, jde totiž o poslední “normální” díl, dále se natáčely jen speciály.
A jaký “obyčejný” díl byl váš nejoblíbenější? Podělte se s námi v diskuzi, ideálně i s odkazem, bude z toho příjemný filmový večer.
Jyrki
04. 10. 2024, 21:25 1 reagovatje jich celá řada, ale jako první se mi vybaví Well aged Scotch, kde prohání X1/9, Alfu GTV6 a Lancii Gammu Coupe.
A teď když jsem to napsal, některé Gammě vybouchne motor :-)
Sato
04. 10. 2024, 22:00 4 reagovatMoj najoblubenejsi diel uz na vzdy bude ako si vyrobia limuziny a robia odvoz nejakym "celebritam". Hammond ma MG cabrio, James zadkami prioperovanu dvojicu saab900 a alfa 164. No skutocny top je Clarksonova cervena absurdne dlha Panda, ktora sa na konci rozlomi. To najlepsie pride na zaver, ked chce Clarksonov pasazier konecne z toho vraku vystupit, Clarkson ho zastavi, povie len "Dignity" a ako spravny sofer mu ide otovrit dvere.
K dalsim zlatym no menej casto opakovanym klasikam by som zaradil scenku gwiz vs table, "rozumny" test mk7 Fiesty, pripadne road trip Pagani zonda, ford gt a F430.
wondy
05. 10. 2024, 09:04 1 reagovatTop Gear je mrtev, at žije Top Gear! S reasonably priced car jezdím už skoro 10 let. Je sice zelené a ne světle modré a má poněkud šikmější zadní část, ale je to spolehlivý pracant.
rivka
05. 10. 2024, 09:06 0 reagovatJéé, právě jsem TG dokoukal, na Primě Cool :) Epizodu s campervany tam opakovali včera, nešlo se nedívat, po x-té :) Z Grand Touru jsem viděl jen několik prvních běžných dílů a speciál žádný :-( Nejoblíbenější díl? To se snad ani nedá, při tom počtu... :-) Těch dvacet let to pro mě musela být úžasná jízda, doslova :-)
PepaSFI
05. 10. 2024, 11:02 1 reagovatpřipomněl bych díl který se u nás z jakýchsi záhadných důvodů nevysílal, kde Hammond havaruje v tom rychlostním specialu a kde předvádějí, jak se má opravovat silnice.
Hodně se mi líbí už zmíněný díl s home made limusinami, to je taková sbírka absurdit že to asi nejde překonat.
Skvělý byly vánoční díly, rady pro výběr dárků. A ze specálů mám asi nejradši polární speciál, May coby polární cestovatel co vlastně nikam jet nechtěl a spousta drobných vtípků které vynikly protože nebyl prostor pro velké blbnutí. Chceš do toho led?
Jakub Pospíšil
05. 10. 2024, 12:37 7Jojo, vánoční dárky jsou legendární...
Bigg.I
05. 10. 2024, 20:43 1 reagovatMám toho v paměti hodně, momentálně asi první auto pro teenagera a V8 v Patagonii.
martin_100
06. 10. 2024, 07:57 0 reagovatTop gear se svatou trojici zbožňuju. Díly po vyměně moderatorů besleduju, nebaví mě.
Grand tour neznam to ještě ve vysílání není tak nemůžu posoudit. Z TG vybirat je těžký. V podstatě vsechny díly byly povedený. Baví mě Vietnam na motorkách a pak ten díl kdy v poxobnych končinách jedou s naklaďákama stavět most. Jinak mam rád tu bláznivost, když třeba niči karavany, kupuhpu šunky za pár korun a tak..... Všechno jednou končí ale tuten pořad bude mít furt pevný místo v historii.
Sato
06. 10. 2024, 09:03 0The grand tour zo zaciatku nebola nic moc, postupne sa to zlepsilo ale na top gear kvalitu to malo len uz obcasne. Jeden cas mi dokonca novy top gear kde dominoval Chris a Matt prisiel lepsi nez GT. Dokonca aj Rory ktoreho som najprv povazoval za "diversity hire" sa ukazal ako celkom fajn. Ked to Matt zabalil tak to zase slo do kopru. Dvojica kriketakov co tam Chris nafasoval mi prisla dost slaba, o akcetne ani nehovoriac.
PepaSFI
06. 10. 2024, 09:24 1obávám se že Grand tour v televizi neuvidíš, je to z jiné zóny trhu, ne z televize ale z ryze komerčního Amazonu. Takže buď mít zaplaceno tam nebo hledat na internetu v ne úplně legálních sférách. Existuje web kde je speciálně všecko z TG i GT anebo různé ty seriálové zdroje. Odkazy dávat nebudu, nepřítel naslouchá, jak říkají u sousedů, hladaj a kukaj.to. Doporučuju ještě Clarksonovu farmu. To je taky dobrý, sice to není prvoplánová sranda, někdy je to dokonce hodně smutný ale fakt dobrý. Krásně udělaná sonda do radostí a strastí zemědělce.
martin_100
06. 10. 2024, 09:46 0A je to dabovaný? Jinak Farmu znam v knižní podobě a baví mě.
PepaSFI
06. 10. 2024, 19:55 1s titulkama, dabovaný jsou jen TG co byly v naší televizi. Na kukajto musíš odklikat hromadu reklam než to začne přehrávat ale pak už to běží bez přerušování.
jbigllesCZE
07. 10. 2024, 07:34 2pro mně je nejvíc TOP kolumbijský speciál, do značné míry osudový. Vsadím se, že nikdo z vás neuhodne proč :)
protože je to velice náročné, dovolím si malou nápovědu viditelnou vlevo od mého nickname :) ano, fakt kvůli tomu dílu. :)
Filip Střítežský
08. 10. 2024, 12:08 0 reagovatTopGear nás naučil spoustu důležitých faktů, nejen o autech. Američani jsou hloupí, závodit se dá levně, BMW Isseta nemá zpátečku a Porsche 928 je "alright".
ratan groch
08. 10. 2024, 17:25 1 reagovatBez akychkolvek pochyb pre mna bol najzabavnejsi moment, ked Jeremy a Richard mudrovali nad videom, ktore zhodnotil, ze je ako Saddam Hussajn. "A teraz pojdeme po jeho synoch, Udajovi.... A ako sa volal ten druhy???" A Richard Hammond sa nad jeho menom zamyslel a potom ma rozosmial tak ako malokedy v zivote. Video ma 25 sekund.
C70C
08. 10. 2024, 18:54 0 reagovatZa mě, nejhezčí test byl Aston V12 Vantage. J. C. tam o autě řekne jedinou větu a stačí to na to, abych to auto chtěl..