načítám data...

Kanárské ostrovy stylově s Abarth 124 Spider

Dovolená v klidu na pláži pod tropickým sluncem a za vzdáleného šplouchání Atlantiku? To je jistě fajn, ale co si ji okořenit nějakým pěkným roadsterem?

zobrazit celou galeriiFoto:   Marek Brunner

Seznamte se s Markem. Marek je součástí Autíčkářova gangu už hezky dlouho, až dosud se ale skrýval v zákulisí. Pomohl získat redakční speciál a následně jej i dostat do cíle Gumbalkanu, účastnil se snad všech našich trackdays i pražských akcí Kafe & Káry. A nyní přivítejte Marka konečně i na našem odborném webu. A to hned ve velkém stylu, ten chlapec nelenil a rozhodl se otestovat Fiat 124 Spider. Ve vrcholné verzi Abarth 124 Spider. Na Kanárských ostrovech. 

Foto: Marek Brunner

Mám rád malá, klidně i trochu pomalá ale mrštná auta, ideálně bez střechy. MX-5 si mě chytla za srdíčko díky mrkačkám, mrštnosti a nikterak vysokému výkonu, který dovoluje jet takřka ve všech situacích “furt plnej”, aniž by člověk překročil povolenou rozumnou rychlost a působil na okolí jako chuligán, ideálně v kombinaci se sériovým výfukem. Navíc to je roztomilé a děti mávají, na benzínce posloucháte ohrané vtípky o autíčku z Kinder vajíčka, zkrátka neznám jiné auto za rozumné peníze (pravda, dnes už nerozumné), které by přineslo tolik radostných reakcí.

Co tedy dostanete v dnešní generaci MX-5 (ND)? Pocitově podobně málo místa ve všech směrech, radiomapu (do faceliftu bez Carplay), víc výkonu a design, který já osobně moc nemusím a nepřijde mi nijak přitažlivý. Zejména zadní partie jsou pro mě vyloženě zklamání. Naštěstí díky partnerství Mazdy a FCA jsme se dočkali i nástupce původní 124 Spider a Barchetty v podobě nového Fiatu 124 Spider. Na papíře není nikterak oslňující, oproti MX-5 se liší v podstatě jen nastavením podvozku, kapotáží, motorem 1.4 MultiAir a znakem na volantu. Bohužel prodeje byly znatelně slabší než u souseda z Hirošimy, a tak po pouhých třech letech výroba skončila. Škoda.

Foto: Marek Brunner

Díky slabým prodejům je 124 Spider v našich podmínkách docela vzácná, nepamatuju si, že bych ji někdy v blízké minulosti potkal v provozu. Abarth už vůbec ne. Naštěstí se dá potkat v půjčovnách na Kanárských ostrovech, kde jich jezdí celkem dost. Mnou zapůjčený kousek už měl pravděpodobně ledacos za sebou – 82 tisíc najeto, omlácený ze všech stran, víčko nádrže se zavíralo a otevíralo za jízdy a nesedělo, převodovka pravděpodobně před smrtí (v omezovači mě nenechávala řadit) – prostě otloukánek z půjčovny. 

Po vyzvednutí a vyparkování z řady natěsno zaparkovaných aut půjčovny jsem vyrazil pro drahou polovičku na hotel. Nejsem příliš emocionální člověk, často se nesměju jen tak, ale ty pocity, které jsem měl z první jízdy, jen tak nezapomenu. Najel jsem na místní rychlostní silnici, podřadil o dva kvalty, brapapa, zarval plyn do podlahy….a najednou jsem podjížděl připojovákem místní. A u toho se upřímně smál z plného hrdla, při řazení dalšího kvaltu a toho stejného cirkusu. Motor má citelný turbolag, ale po překročení zhruba 3500 otáček se dostaví kýžený výkon, ‘Fiata’ vystřelí za doprovodu protivného bručení výfuku typického pro výplody Abarthu. 

Foto: Marek Brunner

Podvozek je oproti sesterské Mazdě tvrdší, ale řidič nikterak nestrádá. Naopak, na místních silnicích, které střídají pěkný a hrubý asfalt, je velmi fajn – nenaklání se, funguje velmi dobře. Zároveň je nastaven přátelsky, s Abarthem se dá za jízdy popíjet espresso a zároveň jet točitou horskou okresku ostřejším stylem. Jízdu po Karlštejnsku jsem se snažil nasimulovat výletem na místní pláž po cestě, která byla kombinací prašné a kamenité cesty. Ani v této situaci se nenechal Abarth rozhodit, naopak jsem měl pocit, že zde je doma. Možná to má co dělat s tím, že i na světové rally scéně lze tyto roadstery potkat. Abarth se nesnaží řidiče zabít, Abarth je komediant. Dělá brapapa, rambajs všude kolem, vypadá u toho sexy, hází zadkem jako správná Italka, a přitom když už jsem byl unavený po celém dni za volantem, nastavil jsem tempomat a počkal, až zastavím před hotelem. 

Foto: Marek Brunner

Interiér je v zásadě stejný, jako v MX-5 generace ND, liší se jen několika drobnými detaily. Sedačky jsou pro Fiat specifické a asi jsem neseděl v sedačkách, které by mi tak skvěle sedly. Skvěle jsem do nich zapadnul, mají výborné boční vedení, přitom mě z nich nebolela záda. Radiomapa je s Mazdou identická, na sluníčku na ní není vidět nic, což je u roadsteru docela nepříjemné, ale budiž. Absenci Carplay nechápu, ale věřím, že bude způsob, jak jej i do starších kusů doplnit. Úložné prostory prakticky neexistují, pouze pod područkou je místo na klíček a před řadicí pákou na mobil. Ten odtud při ostřejší akceleraci ale vystřelí někam pod sedačku. Jediným objemnějším úložným prostorem v interiéru je tak velká schránka mezi sedadly. Ve dveřích není ani síťka, za to mě celou dobu tlačil do kolene plast nesoucí ovladače oken. Trochu mrzutý ergonomický fail, který by šel vyřešit lépe. 

Foto: Marek Brunner

Po dvou dnech strávených s tímto komediantem jsem odevzdání klíčků oplakal. Tolik srandy jsem od Miaty s oturbenou malorážkou nečekal. Následné prozkoumání trhu a cen začínajících na 25k € však přineslo kýžené vystřízlivění, náhradu za mou Hondu S2000 tedy ještě hledat nebudu. Myslím si však, že jde o velmi příjemný cestovní roadster, pokud přežijete dunění výfuku v nižších otáčkách, a rozhodně stojí za pozornost při výběru víkendovky bez střechy.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
08. prosince 2022, 20:25
2

Zvláštní, že se tenhle fiat tolik neprodával. Taky se mi líbí víc, zadek MX-5 ND se mi ekloval od začátku.

reagovat
Marek Brunner
08. prosince 2022, 21:05
2

Nejspíš to bude cenovkou. Ceníkově byl Fiat zhruba o 100 tisíc dražší, zároveň nepřinášel kromě vzhledu a motoru nic navíc. O Abarthu ani nemluvě, za 1,1 mio se v té době dal sehnat slušně vybavený Nissan 370Z roadster, po slevě i Nismo, a to jsou auta trochu jinde, minimálně motorem.

Pochtli
08. prosince 2022, 22:51
-1

Aha, takže zase velký oči automobilky.. Díky za info.

David Střítežský
09. prosince 2022, 00:21
5

ono taky zatímco si MX-5 posledních 30let budovala značku, image, povědomí, fanoušky, aftermarket; tak na 124 Spider se posledních 40let jen ... eh, zapomínalo?

af
afro-r1
08. prosince 2022, 20:38
1

Jedna-ctyrka a ctyri koncovky vyfuku...

reagovat
Trinom
08. prosince 2022, 21:23
2

Jedna pro každý válec! :D

krab
08. prosince 2022, 23:55
3

To je srandovní no ... Porsche má 6 a koncovku jednu :-D Alpina 8 a jednu zdvojenou.. Náhodou je ale Fiat 124 moc fajn auto, mě se hlavně líbilo po stránce designu, to je prostě pecka. Tak jak se mi moc nelíbilo nikdy ND, tak Fiat / Abarth byl úžasnej. Pritom to bylo jen o výměně několika panelů kastle...

af
afro-r1
09. prosince 2022, 06:49
0

Trinom: Neni to atmosfera, tak leda by mel ctyri turba.
; o )

Mi
Michal Lenc
09. prosince 2022, 07:50
1

Mě se ty čtyři koncovky víc líbily na tom testovacím maskovaném prototypu. Tam ještě nebyla ta ozdobná chromová koncovka, ale prostě jenom čtyři tenké roury výfuku. Přišlo mi to jako skvělé retro a trochu chuligánské. Škoda, že dnes musí být všechno sportovní a "epický". Jinak, když si vyhledáte "Spider 124 spy photo", tak uvidíte i varianty se dvěma koncovkami. Pro představu, jestli by to vypadalo líp.

https://eadwbdzx6ti.exactdn.com/wp-content/uploads/2015/12/Fiat-124-Abarth-Spider-5.jpg?strip=all&lossy=1&w=2560&ssl=1

Adam
09. prosince 2022, 09:59
0

Neposlal bys sem prosim cenu zápůjčky a odkaz na půjčovnu? Docela by mě to zajímalo :)

reagovat
Marek Brunner
09. prosince 2022, 10:08
1

Dával jsem 160e za dva dny, měl to být původně "jen" Fiat, ale dostal jsem upgrade. Půjčovna https://www.cicar.com/ , ale levnější ceny mají na https://www.cabreramedina.com/EN . Mají pobočky snad na každém rohu..

to
tomaass2
09. prosince 2022, 13:02
0

Cicar rozhodně doporučuju já i moje okolí - dobrý ceny, moc to neřeší, auta v dobrém stavu.

Taky jsem na něco lepšího na svezení koukal už 2x. Ale vždy nakonec bral střechu, abych si nespálil čelo :)

Na svezení mimochodem nejlepší Tenerife - ta horská silnice kolem Teide má dokonalý asfalt a luxusní výhledy. Na GC je asfalt i na moje poměry dost drsný :)

Be
Bernard L.
11. prosince 2022, 12:37
1

Na Miami jsem měl půjčený Beetle Convertible (jeden z posledních kusů z roku 2019, ale ještě ne final edition). Fajn svezení (od té doby je mne líto, že v Evropě není k sehnání hydroměnič, jen DSG).
Jednu vadu na kráse to mělo, slečna měla komplet spálený dekolt (mimo bíle šikmé čáry od bezpečnostního pasu) a já komplet krk.
Tak v těchto destinacích s otevřenou střechou fakt opatrně. :-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem