načítám data...

Jsou létající auta nesmyslem? Poučme se z historie - část třetí

12. června 2017, 07:22 18 komentářů M P Historie

Po létajících automobilech nejrůznějších tvarů, druhů a koncepcí z celého světa se podíváme na kousek téměř domácí. Bude aspoň ten mít konečně úspěch?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jednou jsem řekl, že o létajících autech bude na Autíčkáři seriál, a svému slibu jsem nakonec dostál. Podívali jsme se na historii klasických létajících aut, i těch, která nepoužívají k letu pevná křídla, nýbrž nosné rotory, nebo třeba padákové kluzáky. Jeden by z toho přehledu nabyl dojmu, že pokusy s létajícími auty jsou vyhrazeny pouze západním zemím. Pakliže jste však nebyli poslední tři roky zavřeni v temné jeskyni bez přístupu k internetu nebo televizi víte, že i nedaleko od našich hranic se objevil projekt létajícího automobilu, který vypadá velmi nadějně. Mají jej na svědomí naši východní bratři z Nitry a vývojem strávili posledních 25 let. Jak je na tom projekt dnes, a co předcházelo jeho mediální slávě, si řekneme právě dnes.

Nápad vyvinout vlastními silami prakticky použitelný létající automobil, jehož provoz by nevyžadoval složité montování pro přechod z pozemní konfigurace na letovou, se zrodil v hlavě slovenského designéra doc. Ing. Štefana Kleina akad. soch. Znalci designu jej patrně znají, pro nás ostatní je důležité zmínit, že se pan Klein věnuje průmyslovému a automobilovému designu. Spolupracoval na projektech s BMW, Audi, výrobcem bagrů Menzi Muck, nebo stojí za návrhem dieselové lokomotivy 772. Také působí na Vysoké Škole Výtvarních Umení v Bratislavě, kde vyučuje design. Jak už bylo uvedeno, posledních 25 let se zabývá myšlenkou tvorby létajícího automobilu. Důležité je také zmínit, že je nadšeným pilotem jak bezmotorových, tak motorových letadel, o létaní tedy leccos ví.

Vývoj projektu létajícího automobilu, Aeromobilu, pana Kleina měl tři významné fáze. První návrhy vznikaly v letech 1990 až 1994 a není o nich mnoho známo. Určitě si všimnete, že od současné podoby Aeromobilu se značně odlišují. 

Později se objevuje prototyp zvaný Aeromobil 2.0, který už sdílí základní koncepční uspořádání s aktuálním modelem, stejné uspořádání se objevuje v patentové přihlášce. Důležitým rysem je provedení křídla, jehož poloviny se skládají směrem vzad, pohon vrtulí v tlačné konfiguraci a vodorovné ocasní plochy sloužící současně pro uchycení zadních kol podvozku. Motor je umístěn za prostorem pro posádku, v trupu vozidla.

V roce 2010 také byla založena společnost Aeromobil, tvůrce vozidla Štefan Klein spojil své síly s Jurajem Vaculíkem coby investorem a obchodním mozkem. Tou dobou probíhaly práce na mezitypu Aeromobil 2.5, který dokonce absolvoval první kratší lety, lépe řečeno skoky, nad letištěm. Pozornějšímu čtenáři neunikne jistá změna uspořádání ocasních ploch vozidla se dvěma svislými ocasními plochami, které jednak elegatně ukrývaly zadní podvozková kola, jednak snižuje celkovou výšku stroje. Stroj s nosným příhradovým rámem je potažen plátnem, na některých částech byly využity kompozitové panely. Základní rozvržení je zachováno. Prostor pro dvoučlennou posádku sedící vedle sebe, uprostřed uložený motor Rotax 912 o výkonu 100 koní poháněl buď tlačnou vrtuli, nebo přední kola, podle režimu provozu. Nízká hmotnost okolo 450kg byla předpokladem pro velmi slušné dynamické vlastnosti na zemi, ve vzduchu se očekávaly výkony na úrovni ultralehkých letadel.

Aeromobil 3.0 oficiálně představený v roce 2014 vypadal zase o něco lépe, a hlavním důvodem byl přechod na kompletní zakapotování konstrukce kompozitovými panely. Okamžitě po představení si stroj získal ohromnou popularitu v nejrůžnějších světových médiích, získal ocenění od amerického magazínu Popular Science, nebo byl exponátem na světové výstavě EXPO 2015. Došlo k prvním pořádným zkušebním letům, při kterých se ověřily dobré letové vlastnosti nepříliš zaostávající za kategorií malých letounů s motorem Rotax. 

V květnu roku 2015 ovšem mohl být všemu konec. Přímo uprostřed dobře rozjetého programu letových zkoušek totiž médii proběhla zpráva o nehodě Aeromobilu 3.0. S prvními zveřejněnými fotkami se zdálo být jasné, že prototyp je zničen. Ovšem jakkoli strašidelně pohledy na poničený stroj mohou působit, vězte, že se nehoda obešla bez vážnějších následků jak na zdraví pilota, tak na samotném létajícím automobilu, to vše díky padákovému záchrannému systému. Co se vlastně stalo? Podle dostupných informací (zprávu o letecké nehodě se mi zatím nepodařilo dohledat kvůli uživatelské přívětivosti stránek slovenského leteckého úřadu) se stroj dostal ve výšce okolo 300 metrů do vývrtky. V takové výšce už mnoho prostoru na vybírání vývrtek nezbývá a v dané fázi zkoušek nebyl ještě Aeromobil na vývrtky testován. Duchapřítomnost pilota-tvůrce umožnila aktivovat raketový záchranný systém, jehož padák značně zmírnil následky celého incidentu. Po několika opravách mohl stroj zase pokračovat v létání. 

V následujících měsících došlo k masivnímu rozvoji společnosti, přidávali se stále další odborníci zejména z automobilového průmyslu, nejčastěji angličané spojovaní s automobilkou McLaren a vývojem takových vozů jako je MP4-12C. Designéři, výpočtáři, vývojoví inženýři, techničtí poradci z obou odvětí, automobilového i leteckého, ti všichni pracovali na zatím poslední verzi, Aeromobilu 4.0. Ten přináší několik vylepšení dosavadní konstrukce, mezi nejdůležitějšími zmiňme rozsáhlejší použití uhlíkových kompozitů patrně za použití zkušeností z vývoje McLarenů, nebo pozměněné řešení předního podvozku, který se pro let zatahuje do trupu, přičemž na zemi poskytuje zvětšený rozchod kol vysunutého podvozku vyšší stabilitu. Současně dochází také ke změně principu pohonu při pozemním režimu, ten je totiž hybridní, s elektromotory v předních kolech, elektrickou energii poskytuje potom spalovací motor jinak sloužící pro pohon vrtule. Mluvě o McLarenu, cvičenému oku neunikne jistá podobnost vzhledu přední části Aeromobilu 4.0 s designovým jazykem právě vozů McLaren. Je-li tomu skutečně tak, se asi nikdy nedozvíme, pravděpodobné to ale je. Aeromobil 4.0 byl představen na výstavě luxusních značek Top Marques v Monaku, letos v dubnu. Na stejné výstavě o pár let dříve vystavovali svůj supersport třeba pan Mazzanti z Itálie, o němž jsem psal dříve. Dokonce se zástupci společnosti nechali slyšet, že právě Aeromobil 4.0 už je velmi blízko sériovému modelu, a dokonce si jej brzo budete moci předobjednat. 

Jak tomu však často bývá, realizace velkých myšlenek neprobíhá vždy bez nesnází. Lidé stojící za odvážnými projekty nakonec často ukazují, že primárním cílem bývají spíše zájmy vlastní, nežli ona původní myšlenka, spousta nadějných projektů skončila kvůli nedostatečnému financování a komerčnímu nezájmu velkými dluhy a mrzením. Zhruba v době, kdy se chystalo představení na monacké výstavě, proběhla slovenským tiskem zpráva, že duchovní otec myšlenky létajícího auta a potažmo Aeromobilu, Štefan Klein, ve společnosti Aeromobil končí. Důvodů mělo být hned několik. Ukázalo se, že nadějný projekt začínal mít problémy s financováním, potažmo investory. Již před výstavou v Monaku tedy měla být zahájena jednání s potenciálními novými investory, dnes už víme, že se to podařilo a financování dalšího vývoje by tedy mělo být opět zajištěno. Současně se proslýchalo, že skřípe spolupráce mezi oběma původními zakladateli společnosti Aeromobil, tedy Kleinem a Jurajem Vaculíkem, nic bližšího však není známo. Oficiálním důvodem odchodu Kleina ze společnosti je podle slovenského tisku touha věnovat se dalším projektům na vlastní pěst, tedy s tolik potřebnou tvůrčí svobodou.

Sám jsem měl tu čest s panem Kleinem potkat osobně a kdybych měl vyzdvihnout jednu věc, bylo by to jeho nadšení pro věc, do které vložil přes čtvrt století snů, vlastní práce a nemalé množství peněz. Jak se mu bude dařit nadále, je otázkou, stejně tak netušíme, co chystá, za sebe bych mu však chtěl popřát hodně úspěchů v budoucím počínání.

A co Aeromobil? Aktuální Aeromobil 4.0 vypadá nakonec vcelku dobře, ačkoli zůstává velkou neznámou, jaký druh zákazníků může takový stroj oslovit. O tom také nakonec byl celý náš krátký seriál. Ukázali jsme si, že je možné vyrobit použitelné vozidlo schopné pohybu jak po zemi, tak ve vzduchu, problém však vězí někde jinde, a to často ve výstřednosti, nepraktičnosti či příliš kompromisním způsobu užívání. Vzhledem k malosériové výrobě byly také dosavadní létající automobily, pokud byly nabízeny k prodeji, velmi drahé. Ačkoli je tedy kategorie létajících automobilů spíše okrajovou oblastí automobilismu, bude jistě velmi zajímavé sledovat, jak se jí bude dařit nadále. Přinejmenším může ze spojení leteckého a automobilového průmyslu vzniknout lecjaká inovace prospěšná pro všechny.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
12. června 2017, 08:05
0

Bude aspoň ten mít konečně úspěch?

Aniz bych nekomu pral neco zleho, nebude.

reagovat
M P
12. června 2017, 09:50
0

Jako minimálně věřím tomu, že se podaří tento aparát certifikovat a nabídnout k prodeji. Zda-li to někdo koupí, nebo ne, je velká neznámá, ale myslím, že pár výstředníků se vždycky najde. Akorát budou muset holt do té dubajské pouště přidat i klimatizaci :D

bitner
12. června 2017, 10:53
0

Hlavne v tom hodne lidi utopi silene prachy, pokud z tohoto letadla zavcas nevystoupi. Cetl jsem, ze to opravdu chteji certifikovat na EASe, coz je samo o sobe silene drahe. Kvuli tomu napr. skoncil ten posledni kunovicky prototyp - certifikaci pro civil jednoduse nikdo nezaplati.
A ruku na srdce - at tu pomylenou koncepsi nalakujes a nalestis sebevic, tak to porad bude jenom pomylena koncepce. To uz bych do budoucna sazel spise na autonomni multikoptery. A ani to samozrejme nebude zalezitost pro masy.

M P
12. června 2017, 11:56
0

To máme asi trochu rozdílné informace, pokud jde o EV55 z Kunovic. Tam, pokud vím, nešlo o to, že by nikdo certifikaci nezaplatil, ale o poněkud nezodpovědný přístup malajského investora (nebo naopak velmi zodpovědně sledující vlastní zájmy).

Já už jsem slyšel různé věci o současném fungování Aeromobilu, ale protože to jsou spíše drby a ne zcela zaručené informace, tak bych to nerad šířil.

bitner
12. června 2017, 13:29
0

Je to mozne, ja jsem tohle slysel pred dobre 5 lety, takze nevim. Pry to chteli protahnout nejakym zpusobem pres armadu, ale to by pro civil stejne nic neresilo.

Polar Bear
12. června 2017, 09:49
0

Já myslím, že létající IAD bude možná až tehdy, až se bude jednat o opravdový pohyb v 3D prostoru a nikoliv o let. Navíc bych neřekl, že "létající auta" k něčemu v dnešní době potřebujeme.

reagovat
Franz Kafka
12. června 2017, 14:04
1

Tak nějak to vidím také. On to myslím Matěj dobře shrnul v diskuzi pod minulým dílem. V současnosti lidé, kteří mají na to tohle zaplatit dojedou na letiště k letadlu, nebo k vrtulníku limuzínou. Potom někde zase nasednou do jiné limuzíny. Takže tak jak je psáno nahoře. Možná se najde pár výstředních milionářů kteří to koupí ze zvědavosti a pro zábavu, ale reálné využití těchto věcí také nevidím... Opět kdo chce létat udělá si pilotní průkaz a koupí letadlo:)

krab
12. června 2017, 14:38
0

Je to zajímavý čtení Matěji! Jsem si ráno u snídaně početl...

Jenom pro zajímavost: kolik myslíš, že by těch Aeromobilů dokázali ročně prodat a kolik by mohl teoreticky stát? Ví se to?

reagovat
M P
12. června 2017, 15:31
0

Podle dostupných informací se čeká cena kolem milionu dolarů, a je pak otázka, jaká by byla návratnost projektu. Obvykle to při vývoji malých letounů bývá tak, že bod návratnosti bude někde kolem desítek kusů, samozřejmě záleží na konkrétním projektu, zda to bude 30 nebo 90 ks.

sumy
12. června 2017, 14:43
1

Vzhledem k faktu, ze se jedna o kategorii Ulla, tak vyvrtky ani testovany nebudou. Uz ani nevim kde jsem zaverecnou zpravu cetl, ale cele to byla chyba pilota. Zatacky na malych rychlostech... Vykony to v realu bude mit nahony daleko od letounu stejne kategorie, napr WT-9 Dynamic, VT-4 Viper atd. No a jak jsem jiz psal u minuleho dilu, pouzit Rotax k pohonu na zemi, je totalni ptakovina. My mame na 4roky starel letadle nvrcenejch skoro 800mth a uz to neni zadna hitparada. Nehlede na fakt, ze krivka rotaxu dava alespon nejaky vykon az kolem 4.000rpm, vzdyt s vrtuli na nizkem uhlu musi tocit alespon 2000rpm jako volnobeh. Tech 100hp je tam pouze jako kratkodoby vykon kolem 5500rpm.
No a cena 1mio€, kdyz za 2mioKc jsou uz naprosto luxusni letadla? To si radeji za zbylych 25 koupit poradny supersport ;-)

reagovat
M P
12. června 2017, 15:34
0

Dobře. Ale nebude to Ulla, na to je to moc těžký. Teda aspoň bylo, když jsem to počítal...
Druhá věc? Dynamic, Viper, to jsou všechno krásné příklady, ale vlastně špatné, protože v rámci kategorie jsou to brusy, při jejichž návrhu už se řeší aeroelastické jevy a podobně, na svou kategorii vysoce výkonné mašiny.
S Rotaxem pro pohon na zemi taky nesouhlasím, ale zase, kdyby tam bylo CVT, tak ti výkon až ve 4000 zas taolik nevadí.
Jinak máš samozřejmě pravdu, za ty peníze to nebude volba pro nikoho, kdo má rád dobrá auta a dobrá letadla současně. Nicméně, vypadá to, že to zase tak špatně opravdu nelétá, a ze současných možností je to asi nejlépe létající věc.

M P
12. června 2017, 20:03
0

Co jsem byl nucen v článku opravit a zjistil jsem až dnes je, že čtvrtá verze aeromobilu, tedy ona žlutá, je po zemi poháněná elektromotory v předních kolech. Jedná se tedy o hybrid, kde elektrickou energii dodává právě onen rotax. Zda je to lepší nebo horší, těžko říct, ale pro úplnost jsem to doplnil.

sumy
14. června 2017, 08:25
0

Co se kategorie tyce, predchozi verze byla 100% Ulla, neb slovaci maji limit 600kg. Proto ostatne i nektera era litaj ne na OK, ale OM. Pohon elektromotory uz dava vetsi smysl, ale dokud musi rotax vrcet na zemi, tak je to pakarna. Vzdyu uz jen system chlazeni Rotaxu je primo podmineno dostatecne proudicim vzduchem. Castecne vzduchac, castecne vodnik, castecne olejem a ani s original termostaty to neni kdovijaka hitparada( co chvili si uplivne vodu, ale olej se na 90-konec zluty/zacatek zeleny dostava stezi.
Pod GA to certifikovany fakt nebude.
Nejvic me bavi predstava, jak pred kazdym startem nejakej sejk protaci vrtuly, aby si to "odkrklo" a mohl zkontrolovat olej, jak si spini hnaty osmakavanim gumovejch prirub karbiku atd, atd. Jedna vec je to, jak dlouho trva z "kocky" udelat "psa". Druha je vsak ta, ze dukladna predletovka se pod 10minut neda udelat. Tedy prijedu, 20minut saskuju a odletim aparatem, kterymu "naklepe" jakykoliv ulla v cene 7-10% tyhle nadhery.
Navic, z meho ciste subjektivniho pohledu je tlacna vrtule az vzadu totalni hovadina. Momenty, ktery to musi vyvozovat pri startu budou sileny.

M P
14. června 2017, 08:48
0

V zásadě souhlasím a ty argumenty, které zmiňuješ, jsou vlastně jen špičkou ledovce důvodů proč nekombinovat auto a letadlo. Ale zase ze zkušeností víme, že každá výstřednost má svého kupce, otázka je, nakolik dobrý nápad je spoléhat se na tuhle skutečnost při tak nákladném vývoji :) Jinak pro zajímavost, na čem létáš?

sumy
14. června 2017, 13:43
0

Nejvic mam na P92 classic s zwietakt Rotaxem. Ted uz 4 rokem P92-SuperDe Lux se 100konikovou 912. Rad litam s L-23(ale to se snad uz letos dokopu k plachtarskejm papirum-tedy jen s instruktorem za zadkem)No a pak se vsim co se mi kdy dostane do ruky a ma dvoji rizeni-mam jen Ulla noty :-/ (Dynamic, Sumak, Yeti, Tl-32 Tajfun.... Zatim nejsilnejsim zazitkem byl Cmelak s dvojim rizenim. To je neuveritelny, co to umi :-O
Ted si delam zalusk na preskoleni na Sluku jen s vetrnym stitkem :-)

sumy
14. června 2017, 13:51
0

Jo a takovej muj sen, co si postavim jako ELSA je Praga BH111

yellec
14. června 2017, 19:16
0
reagovat
M P
14. června 2017, 19:25
0

Ano, díky! Proč jsem to jen nebyl schopen najít?



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem