načítám data...

Mazzanti: Tajemné supersporty ze srdce Toskánska

Itálie není domovem pouze Ferrari, Lamborghini či Pagani. O slovo se hlásí supersporty značky Mazzanti a jsou tradičnější, než možná čekáte.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Kdykoli se nadšený autíčkář ocitne na italské půdě, jeho kroky neomylně zamíří na místa, kde se psala historie motorismu. Monza. Imola. Miláno. Modena s muzeem Ferrari. Bologna, kde se rodí lovci toreadorů, slavná Lamborghini. Přiznejme si to, Itálie nás motoristy fascinuje svou vášní ke krásným a silným automobilům. Italský design je umění. Italský motor je symfonie.

Co kdyby se ovšem v zemi nekonečného stylu a sošné krásy zrodilo něco nového, tak jako v případě fascinujících supersportů Zonda Horacia Paganiho? Že to už dnes není možné, že svět motorismu již zná všechno? Mýlíte se. V této nádherné zemi se totiž rodí nové, exkluzivní a neotřelé sportovní vozy jména, které náleží bájnému přízraku starých Etrusků. Vítejte ve světě Mazzanti.

Možná jste o malé továrně s názvem Mazzanti Automobili už slyšeli. Třeba ve spojení Faralli & Mazzanti, jak se nazýval výrobce stojící za unikátním gétéčkem Antas. Mazzanti dnes samostatně vyrábí své vlastní supersporty Evantra, které vám mohou být známé například z videoher Asphalt 8, nebo Drive Club od Sony. Autíčkář měl jedinečnou příležitost navštívit továrnu, kde vzniká supersport Evantra nově spolu se silnějším dvojčetem Evantra Millecavalli, který je v současné době nejvýkonnějším produkčním autem v Itálii. 

Evantra je pojem, jehož původ bychom našli v jazyce starých Etrusků. Má několik významů. Používal se buď jako obecné označení jakéhosi tajemného přízraku, častěji však přímo ve spojení s konkrétní bohyní, kterou Etruskové uctívali. Evantra je bohyně nesmrtelnosti, symbol věčnosti.

Továrna Mazzanti vyrábějící vozy Evantra na zakázku přímo podle požadavků zákazníka se nachází ve městě Pontedera, v provincii Pisa. Motocyklovým znalcům je toto město známé hlavně výrobou motocyklů a skútrů Piaggio. Ve velké průmyslové zóně jižně od města hledáme továrnu s erbem Mazzanti, k mému velkému překvapení se jedná o nenápadnou budovu, jakých jsou zde desítky, jediným poznávacím znamením je již zmíněný erb, pod nímž stojí dva černé Golfy, zkrátka nic, co by naznačovalo něco o přítomnosti nejvýkonnějšího italského supersportu. 

Setkání s panem Lucou Mazzantim je domluveno dlouho dopředu, i přes jeho nabitý program si udělal chvíli času na malý automobilový magazín z Čech, jistá nervozita mě nutí si tuto skutečnost neustále připomínat. Veškeré obavy jsou rozptýleny vlídným přivítáním, doprovázeným ustaranými omluvami, že jsme přijeli právě v době, kdy probíhá rozšíření výrobních prostor, z původní dílny na menší továrnu, s několika oddělenými pracovišti. Pan Mazzanti doprovázený sympatickým mladíkem Niccolem, který má na starosti PR a komunikaci, však vysvětluje, že máme štěstí, neboť kromě výstavního modelu Evantry uvidíme již sériový kus, který si již nalezl svého zákazníka v Číně, a samozřejmě také prototyp tisícikoňové Evantry. Dva prodané kusy ze tří vyrobených nezní jako mnoho, ovšem při ceně pohybující se mezi 700 000 a 1 200 000 Eur nemusíte vyrábět moc kusů, abyste byli schopni zajistit potřebný vývoj a pracovní sílu.

Luca Mazzanti měl sen. Sen o jedinečném supersportu, který bude představovat jeho vizi dokonalého výkonného auta, s vysokým výkonem, vlastní karoserií elegantních tvarů a exkluzivním, zakázkovým zpracováním. A nejen to, snil i o tom, že bude schopen svou vizi lidem prodat, a nejlépe si tak vydělávat na vlastní živobytí. Nyní se zdá, že je na velmi dobré cestě. Syn automechanika, s odvěkou vášní pro historické a závodní automobily, které se v mládí učil opravovat, ladit a později i renovovat a stavět, aby s nimi mohl závodit. Pod křídly firmy Faralli & Mazzanti navrhnul retro GT Antas, aby posléze pokračoval v budování vlastního podniku. 

Evantra představuje první kompletně vlastní počin pana Mazzantiho. Samotný vývoj začal v roce 2010, ovšem myšlenka je daleko starší. Představení Evantry se konalo v roce 2013 v Monaku, a od té doby se Evantra účastní různých přehlídek a popularitu získává mimo jiné i ve zmiňovaných videohrách. I když vypadá velmi moderně, můžete nakonec podlehnout mírné skepsi, která je společná všem zakázkovým malosériovým supersportům. Velké ambice a plány, které však nestaví na žádných tradičních hodnotách a výsledkem, pokud se ovšem nějaký koná, je spíše lákadlo pro extrémně bohaté, které rychle upadá v zapomnění.

Vaše skepse je pochopitelná, historie viděla mnoho takových případů. Co do prodejů, Evantra si vede dobře, objednávky přicházejí a první kus se v těchto dnes připravuje na cestu do Číny. Pravdu budete mít s lákadlem pro extrémně bohaté, ostatně pan Mazzanti se netají tím, že se má jednat o exkluzivní výrobek dle jeho představ, který současně nebude pro každého, a díky maximálnímu přizpůsobení zákazníkovi bude také drahý. Kde ale narazíme, budeme-li se snažit Evantru odsoudit jako další one-off projekt, je odkaz na historii. 

Ne, není to názvem pocházejícím z dávných dob, je to odkazem na šedesátá léta. Jelikož v té době malosérioví výrobci nemohli dosáhnout na odpovídající techniku domácí produkce, stavitelé sportovních a závodních vozů se obraceli za oceán, do země burácejících osmiválců. Vzpomeňte na De Tomaso, Bizzarrini, nebo Iso. Pozadu nezůstávala ani zakázková tvorba karoserií pro americké vozy, například Scaglietti Corvette, Pininfarina Rodine Corvette a jiné. Zdá se tedy, že supersport na zakázku s americkým motorem je typicky italskou záležitostí.

Velký osmiválec pohánějící Evantru pochází od GM, tedy spíše jeho základ, protože byl řádně přepracován. Motory LS  mají zkrátka skvělou koncepci, snadno se ladí a jsou skladné. V Evantře je osmiválec umístěn uprostřed a disponuje výkonem 750 koní, to vše na zadní nápravě. Ve spojení s 860 Nm točivého momentu to znamená jediné. Stovka za tři sekundy a pekelný přebytek výkonu. Aby byla Evantra použitelná i na běžné silnici, nabízí možnost volby jízdního režimu, mezi silničním Strada a okruhovým Corsa. Evantra má totiž sloužit i jako velmi neortodoxní GT. To tisícikoňová Evantra Millecavalli zahazuje jakékoli civilní ambice a má být extrémním náčiním, které bude fungovat hlavně na okruhu, stále však bude mít značky a bude se moci pohybovat na silnici.

Profil karoserie s relativně dlouhou přídí a splývavou zádí skutečně připomíná profily klasických vozů šedesátých let a důvod je prostý. Jak Luca Mazzanti vysvětluje, nelíbí se mu dnešní moderní supersporty s motorem uprostřed a krátkou, zkosenou přídí. Evantra tedy i přes svou koncepci nemá zkosenou příd, což kromě vzhledu poskytuje i výhody ve formě druhého zavazadlového prostoru, jeden se totiž nachází ještě za motorem. Soudě podle velikosti obou prostorů, Evantra by vás teoreticky mohla odvézt i na dovolenou delší, než dva dny. Karoserii je možno objednat buď v celokarbonové verzi, nebo v kombinaci hliníku a skelného kompozitu, kdy v případě hliníkových částí přichází ke slovu staré dobré umění klempířské. Zajímavostí a poznávacím znamením Evantry jsou výklopné dveře uchycené vzadu, které při otevření evokují lovícího dravého ptáka. Toto řešení je i překvapivě pohodlné pro zavírání, jak jsem měl možnost si vyzkoušet.

Panely karoserie skrývají kombinaci moderní kompozitové buňky prostoru pro posádku a osvědčeného trubkového rámu, jde tedy o jakýsi semi-monokok, jehož výhodou je rozebiratelnost, nízká hmotnost a relativní jednoduchost výroby s předvídatelnou životností a spolehlivostí. Převodovka je šestistupňová automatická, s možností řazení pomocí pádel. Možná překvapí, že obě nápravy jsou typu McPherson, ovšem ladění podvozku krom silnic probíhalo i na okruhu v Modeně, odpovídající jízdní vlastnosti by tedy měly být zaručeny.

Tam kde je aerodynamika standardní Evantry dílem oku skrytým, bez okázalých aerodynamických prvků, Millecavalli jde opět do extrému. Spousta spoilerů, křídel a křidélek, všechno vypadá funkčně, celkovému dojmu nelze upřít jisté kouzlo, snad až závodního vzezření. Chybí jenom nalepit čísla, loga sponzorů a můžete závodit v kategorii GT3. Za vývojem aerodynamiky jsou ovšem tisíce hodin simulací, výpočtů a testů, a to v případě obou modelů. Za celým vývojem stojí kromě zkušeného duchovního otce i tým inženýrů ve spolupráci s externími dodavateli působícími v různých odvětvích motorsportu.

Interér vozů se striktně řídí požadavky zákazníka a u obou verzí je značně odlišný. Evantra se nese v duchu elegance a kvality použitých materiálů, zejména se jedná o přírodní italské usně nejvyšší kvality, ručně zpracované tradičními postupy typickými pro danou oblast, sešité zručnou rukou zkušeného čalouníka. Věřte mi, na dotek neexistuje mnoho příjemnějších materiálů, než je přírodně vyčiněná, jemně kartáčovaná kůže. Voňavý, měkce polstrovaný pokojíček však doplňují prvky moderních supersportů, ať už jde o volant s displayem zobrazujícím data v reálném čase, obrazovku infotainmentu či originálně řešený volič jízdních režimu vystupující ze středového tunelu. Evantra Millecavalli se zase ubírá cestou uhlíkových vláken, alcantary a moderního designu. 

Zajímavý je způsob vzniku extrémní verze Millecavalli. Jeden švýcarský zákazník totiž projevil zájem o Evantru, ovšem ‘běžná’ verze se mu zdála příliš málo, chtěl tedy něco víc. Luca Mazzanti jeho přání vyslyšel a extrémní verze spatřila světlo světa. Již první kus je tedy prodán a později bude předán zákazníkovi, díky jehož nápadu ale vzniknou ještě další 4 kusy tak, aby byla zachována exkluzivita této verze. Na jejím vývoji se dále odzkouší nové postupy, uplatnitelné ve výrobě Evantry i případných dalších modelů.

Itálie je země supersportů. Jak se zdá, je to i země, kde se rodí lidé, kteří milují automobily natolik, že jdou za svým snem a postaví vůz, který je v noci budí ze sna a pronásleduje celý život. Evantra je jedním z nich. Myslete si o ní cokoli, jedno je jisté, a totiž že odhodlání, nadšení, řemeslná práce a láska k autům nejen že nevymírá, nýbrž vzkvétá. Když jsem se pana Mazzantiho ptal, zda má ještě nějaké druhy obživy, nebo jestli svým cílům věří natolik, že do nich bezvýhradně vkládá svou budoucnost, odpověděl velmi stručně s tím, že jeho budoucností jsou automobily Mazzanti. Můžeme mu jenom popřát, ať se mu dobře daří a třeba inspiruje i další nadšence, kteří svůj život zasvětí kráse automobilu.

 

Tiskové fotky poskytla firma Mazzanti Automobili/ Photo credit Mazzanti Automobili

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. září 2016, 10:54
0

Interier je krasny umelecky dilo. Ten se mi fakt libi. I zvenku to vypada hodne zajimave, navic je tam osvedcena technika, takze by to mohlo jako celek fungovat, ale tu cenu strasne prestrelili.

reagovat
GanGreen
25. září 2016, 11:41
0

Moc pěkný čtení! Ty dveře, sou hodně dobrý, zase něco "trochu" jinýho... ale jak piše Knightrider, ta cena.... :/ ne že bych si to chtěl někdy koupit :D ale bylo by hezký to aspoň někde potkat, s touhle cenovkou mám však obavu...

reagovat
JayK91
25. září 2016, 14:49
0

Asi jsem se zamiloval ... tak snad, když teď začnu šetřit, tak na to za těch 100 životů vydělám :D :D

reagovat
RCNP
25. září 2016, 15:53
0

Interiér pěknej, užasný výkony ale nějak mi ten exteriér nic neříká. připadá mi to trochu okoukaný a místama trochu designově laciný, přitom to vidím asi po druhý v životě. Vypadá to jako kit car na bázi lotusu od výrobce karavanů. Nechci být hater a fandím výrobcům na míru, to dneska trochu chybí, tak snad se jim bude dařit.

reagovat
M P
25. září 2016, 18:13
1

Pravda, on ten styling není pro každého, sám jsem tomu přicházel na chuť dlouho. Snad jen dodám, že naživo to vypadá úplně jinak, hezky nízká silueta, úplně jiný dojem. No a ta ostrá verze je skvělá, protože má širší bodykit a kola hezky vyplňují blatníky, přičemž mají i docela vysoký profil, což mi vyhovuje víc, než obrovské kolo s gumovou slupkou.

Aleš
25. září 2016, 20:08
0

Zajímavý článek. Když se prosilo o více technicky zaměřených článků tak jsem alespoň já nečekal,že se někdo vypraví do Itálie. Auto se mi velice líbí,jen ta cena. S tou jim to málo kdo koupí. Co se týče vzhledu tak se podle mě může rovnat akorát Zonda.

reagovat
Kryton2X4B-523P
26. září 2016, 06:46
0

Mně osobně ta cena přijde celkem přiměřená na to co si za to člověk kupuje. Přece jen je to pořád malosériové auto dělané na míru zákazníka. To znamená, že co kus to originál. Tady se to nedá sekat jak na běžícím pásu podobně jako u Lamborghini nebo Ferrari. Tam přece jen vyrábí auta po stovkách, takže se dá zisk a náklady nějakým způsobem rozložit. Ale zaplaťte vývoj zcela nového auta na čtyřech kusech prodaných vozů. To se prostě musí projevit. A osobně si myslím, že za něco tak výjimečného si lidi velice rádi připlatí. Vy byste nebyli rádi že jste jen jedni ze čtyř lidí na světě co vlastní ostrou verzi? Na autě je vidět, že jeho tvůrce ho opravdu dělal srdcem a chtěl nabídnout to nejlepší co může a myslím že se mu to vážně povedlo, takže je fér jeho snahu patřičně ocenit. Ať je cena sebevyšší, já myslím, že je zcela zasloužená.

reagovat
Ma
Malis
26. září 2016, 19:37
0

Parádní článek! Díky!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem