načítám data...

Nejlepší motor na světě

Ocenění Motor roku v posledních letech vyhrávají hlavně úsporné přeplňované motory s malým počtem válců, existuje ale početná skupina lidí, která si myslí, že nejlepším motorem na světě je small block s rozvodem OHV. Pojďte s námi zjistit proč!

zobrazit celou galeriiAutíčkářovy názory: Nejlepší motor na světě

Rodina motorů small block koncernu General Motors je legendou nejen mezi americkými motoristy. Tyto motory v různých obměnách pohánějí široké spektrum vozidel od sportovních Corvette přes velká full-size SUV až po pracovní pickupy.
Původní small block Chevy se vyráběl od padesátých let a dostupný je i dnes. Novější generace small blocku, označovaná jako LT, poháněla vozy platforem B, D, F a Y body. Třetí generace, LS, byla využívána až do roku 2007.


Právě LS, tedy třetí generaci nového small blocku, mnozí označují za nejlepší motor na světě. Může se vám zdát divné, proč tento titul nosí zrovna osmiválec s rozvodem OHV, taková prehistorická konstrukce…
Důvodů je hned několik a právě o nich – a také o dalších zvláštnostech úprav, výhodách a nevýhodách motoru – mluvil Tom Nelson, majitel firmy Nelson Racing Engines s redaktory kanálu /Drive. 
Tom Nelson je přesně ten člověk, kterého vyhledáte, když si chcete nechat postavit motor LS na zakázku. Jeho více než dvacetileté zkušenosti se závodními motory a počiny jako motor pro SCC Tuatara, šílená dune buggy nebo Camaro F-Bomb, daily driver Davida Freiburgera (Motor Trend, Roadkill), zkrátka mluví za něj. 


Proč je tedy LS tak populární volbou pro swapy motorů a pohání i takové vozy jako jsou Mazdy RX7 nebo například Jeepy? 


Za prvé, díky svému hliníkovému bloku je lehký. Hmotnosti osazeného motoru se pohybují v rozmezí 170 až 190 kg. A to mluvíme o osmiválci, který produkuje minimálně 400 koní a není problém z něj poměrně snadno získat až 550. Pro srovnání, nedávno zde probíranou E34 pohání litinový šestiválec o objemu 2 500 ccm, který váží lehce přes 190 kg. Takže ano, LS jsou lehké motory. 


Další výhodou hliníkového bloku ve srovnání s litinovým je schopnost hliníku odvádět teplo. Takto výkonný motor produkuje obrovské množství tepla a toho je třeba se zbavit, přičemž část tepla odchází přes blok. U hliníkového motoru může samotný blok snížit celkovou teplotu v systému mazání až o 10 stupňů. 


Když už porovnáváme materiály, z nichž může být blok vyroben, litinový by byl asi o 50 kg těžší. Současně je ale mnohem levnější, jeho cena dosahuje asi čtvrtiny ceny bloku hliníkového. 


Velkým trumfem LS oproti jiným osmiválcům je jeho velikost. Už bylo řečeno, že tento motor má rozvod OHV. To s sebou, kromě snadné servisovatelnosti, přináší malé nároky na prostor. Jistě jste již někdy viděli velký osmiválec s rozvodem OHC, resp. DOHC. Hlavy válců motorů s rozvodem OHV jsou neporovnatelně menší než hlavy s rozvodem OHC/DOHC. Proto je LS celkově nižší a užší než jiné osmiválce. Vačková hřídel se nachází mezi řadami válců v bloku motoru. Tím pádem můžete osmiválec LS snadno zastavět například pod kapotu malého roadsteru. Vy víte, kterého roadsteru.


Celková konstrukce motoru LS je velmi důkladně promyšlená. Ze zkušeností úpravců, ladičů a provozovatelů vyplývá, že díky důmyslnému návrhu pístních kroužků tento motor netrpí vysokou spotřebou oleje. Dále je blok velmi kompaktní a tuhý, což přispívá jeho trvanlivosti. V neposlední řadě věnovali inženýři General Motors velkou pozornost hlavě motoru a sání. Hlava motoru umožňuje velký průtok vzduchu, což je klíčové pro zvyšování výkonu. 

Sání je pak zajímavou kapitolou samo o sobě. U GM zvolili takzvaný long runners intake manifold, což není nic jiného než sání s velkou délkou. To velmi prospívá hutnému projevu motoru ve středních otáčkách. V porovnání s motory s kratším aftermarketovým sáním, jehož instalace je mezi nejrůznějšími úpravci velmi oblíbená, bude mít motor se standardními long runnery nad upravenými navrch až do asi 5 500 otáček, kde se projeví výhody krátkého sání s velkým průměrem. Nelson k tomu dodává, že většinu motorů pro silniční použití staví právě se sériovým sáním, které považuje za velmi povedené.


Když si vše shrneme, získáme lehký osmiválec s velkým potenciálem pro úpravy, který díky malým rozměrům můžeme najít v různých motorových prostorech, například v Porsche 911.


Stále ještě nejste přesvědčeni, že LS je nejlepší motor na světě?
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

An
Andre
09. října 2015, 22:47
0

Namontovat americký V8 do Porsche, nebo BMW 5er je hřích. :(

reagovat
Matěj
10. října 2015, 18:41
0

S62B50 v M5 je fantasticky motor, necha se tocit az do 7 tisic, krasne zni atd atd. Ale zase je dost slozity, diky dvojitem Vanosu celkem narocny na udrzbu. Zastavba LS usetri navic asi 50 kg, takze si dokazu predstavit urcite situace, kdy swap LS muze davat smysl. Ovsem ne v pripade, ze si clovek chce nechat svou M5 v originalni podobe. Navic oproti bavoracke V8 zni LS dosti "americky", o nejake sofistikovanosti nemuze byt moc rec:D

An
Andre
10. října 2015, 19:36
0

Ale zas bych si namontoval LS do jedničkového bawora, nebo staré E36 a měl tak ultimátní stroj. :)

Re
RedX
10. října 2015, 09:33
1

Jsem dlouholetý příznivce japonské a německé techniky. Ale v první řadě mám rád automobil jako celek - od jeho technické skladby až po jeho obrovský (a kladný) společenský dopad.
Viděno z tohoto globálního pohledu, americký LS V8, potažmo SBC nelze neobdivovat.
Spektrum výkonů, jaké je schopný podávat, spektrum vozů, jaké je schopný pohánět, spektrum a objem aftermarketových dílů, které pro něj existují... je to zkrátka neporovnatelné s čímkoliv jiným.

Vraťte se zpátky o 25 či více let (mně je 27 btw) a vybavte si naše (post)socialistické československo a škodovácký OHV čtyřválec se třemi klikovými ložisky. Většina nebo velká část vozů je poháněna tímto motorem, díly na něj mají všude okamžitě dostupné (obchody, vrakoviště, garážista Franta), případně můžete udělat rychlý swap dílu z auta, které zrovna nemusí nikam jet či je odstavené právě jako zásobárna pro tyto účely a v každé vesnici je pravděpodobně několik lidí, kteří motor umí opravit či alespoň poradit.
Teď se přesuňte do zámoří a představte si to samé s tím, že SBC/LS pohání vše od běžných osobních a užitkových aut (větší sedany, kombíky, kupé, pick-up trucky, vany a lehké nákladní) přes věci jako rekreační obytné vozy, motorové čluny a další.

Tohle vše rečeno, nijak extra mě netěší, když vidím LS V8 v miatě, rx-7, S2000, nissanu sx či jinde. Ale v žádném případě mě to nezarmoutí a neušklíbnu se s nechutí.
Pokud chcete hlavně jezdit a mít k dispozici spoustu výkonu se zcela normální použitelností a údržbou, LS je perfektně racionální volba.

PS: Samozřejmě mě víc potěší, když mají výše zmíněná auta například swap 2JZ nebo vyladěný původní motor :) ale proti tomu, kdo zvolil cestu LS, neřeknu ani popel.

reagovat
CerVus
10. října 2015, 09:48
0

LS měli standartně montovat do rx-8. Výkonu by to mělo 2x tolik s mnohem menší spotřebou, přitom by to nebylo o moc větší.

reagovat
Nedy
10. října 2015, 18:26
0

Amen! :-)

..
..
10. října 2015, 23:52
0

Small block byl asi třetí slovo, co mě napadlo. když jsem viděl nadpis, ale auta v Evropě a v USA se vždy výrazně lišila a small block se tu nikdy běžně nevyskytoval, tak to zkusme odlišit - co je podle Vás nejlepší evropský motor?

reagovat
CerVus
11. října 2015, 14:06
0

bmw N52B30

Dr
Drivinglover
11. října 2015, 15:42
0

m52tub28 - škrtítící klapka na lanku :)

Matěj
12. října 2015, 09:27
0

Za me Rolls Royce Merlin:), ale myslim, ze vetsina lidi by rekla neco jako starsi Busso, nebo bavorske S50 a S54.

martin_100
11. října 2015, 11:38
0

tss jsme v čechách tady jedině koncernový TDI :-) :-) :-)

reagovat
ma
martin
11. října 2015, 13:07
0

co to presne znamena ,,potkat motor" a ,,prevrtat motor" ?

jinak si myslim ze nejlepsi je GM 3800 z prelomu 80-90 let a z europy Saab 2.3 turbo nez to koupilo gm;

jinak mame 10 let citroen 1.4 benzin, zatim bez zavad, jen same zavady s plubnim pc, displejem atd

reagovat
Matěj
12. října 2015, 09:19
0

Nejsem zadny kovany expert, ale laicky receno, prevrtat motor znamena zvetsit prumer valcu, pro ziskani vyssiho objemu. Da se najit dokonce par seriovych motoru, ktere sdili blok, ale jeden ma vetsi objem. Samozrejme blok na to musi byt dimenzovan.

Motor se jako "potkany" oznacuje tehdy, kdyz dojde vlivem selhani napr.rozvodoveho remene/retezu ke stretu otevrenych ventilu s pistem v horni uvrati. Pro vetsinu motoru konecna, ale opet se najdou exemplare, ktere jsou navrzeny tak, aby se ventily a pisty nepotkaly, takze v pripade selhani rozvodu nedojde k destrukci motoru jako takoveho.

Kdyby me nekdo chtel opravit nebo neco dodat, smele do toho.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP 1973
Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP

1973 rok výroby
211 koní výkon
7 456 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw  2013
Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw

2013 rok výroby
328 koní výkon
3 600 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C c280 1995
Mercedes-Benz Třídy C c280

1995 rok výroby
193 koní výkon
2 799 ccm objem

GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD 2003
GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD

2003 rok výroby
310 koní výkon
5 ccm objem