načítám data...

Jsou létající auta nesmyslem? Poučme se z historie - část druhá

03. června 2017, 07:22 9 komentářů M P Historie

Létající auta s pevnými křídly jsou nuda. Co třeba něco bizarnějšího? Dnes se podíváme na opravdové speciality mezi létajícími auty!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už minule jsem vám sliboval, že se podíváme na trochu zajímavější výsledky lidského snažení dostat naše milované automobily na nebesa. O těch běžnějších, tedy létajících autech s pevnými křídly, si můžete přečíst zde. Minule jsem se také zaobíral smysluplností prostého spojení auta a letadla, přičemž výsledkem bylo poznání, že takové snahy končí většinou fiaskem pramenícím ze spojení nevýhod auta a letadla. Možná tedy nakonec nebude nejlepším řešením použít jako základ letadlo s pevnými křídly, nýbrž něco zajímavějšího. Třeba vrtulník? Konec konců, Airbus se zabývá studií právě na základě vrtulníku, nebo lépe řečeno stroje s kolmým startem a přistáním. Zjevnou výhodou takového řešení je prakticky nulová délka dráhy potřebné pro vzlet, lidsky řečeno, vzlétnete i přistanete na fleku. 

Tušíte-li ovšem alespoň něco málo o principech fungování a konstrukce vrtulníků, můžete hned namítnout, že se jedná o příliš složitý létající stroj, vyžadující navíc značné množství výkonu, a odvážnější jedinci dokonce prohlásí, že vrtulník létá pouze proto, že je tak hnusný, až jej země odpuzuje. V takovém případě přichází na scénu létající aparát zvaný vírník. Jeho hlavní rotor není poháněn motorem, nýbrž nabíhajícím proudem vzduchu a pro dopředný pohyb slouží motor opatřený většinou tlačnou vrtulí. Takový stroj potom spojuje výhody vrtulníku a letadla s pevnými křídly. Nemá takové nároky na výkon, a aspoň co se týká přistání, jeho nároky na plochu jsou srovnatelné s vrtulníkem v režimu autorotace. Lidsky řečeno vzlétnete na padesáti metrech a přistanete na tenisový kurt. 

Proč se ale pouštím na automobilovém webu do rozdělování koncepcí letadel s rotujícími nosnými plochami? To z toho prostého důvodu, že i takové létající stroje mohou být vzorem pro létající automobily, jak si ostatně hned ukážeme. A možná byste nevěřili, někteří odvážní konstruktéři dokonce nahradili pevná křídla a rotory prostým padákovým kluzákem. Připraveni poznat to nejpodivnější, co konstruktéři létajících automobilů vymysleli? Začněme tedy.
 

První bezkřídlý –  Autogiro AC-35

Nebude velkým překvapením, že první létající automobil bez pevných křídel vzniknul zrovna ve Spojených státech, kolébce letectví. Nevypadá možná příliš jako prakticky použitelný automobil, musíme ovšem vzít v potaz dobu vzniku. V roce 1935 totiž byly i dnes tak běžné vrtulníky horkou novinkou, vírník schopný pohybu po silnicích tedy musel být považován za stvoření ďáblovo. O co tedy šlo? Prazvláštní létající aparát s tažnou vrtulí a nosným rotorem není typickým zástupcem vírníků, neb jeho poháněná vrtule není tlačná, což je daleko vhodnější z aerodynamického hlediska.

Oproti tomu podvozek připomíná dobu svého vzniku zcela zřetelně, ovšem zdání klame. Pokud byste hledali, které kolo je při jízdě po zemi poháněno, pak vězte, že se jedná o to zadní, u letadel běžně nazývané jako ostruhové. Další aspekty konstrukce jsou už zcela poplatné době vzniku, přední část tvoří trubková příhradovina, část za kabinou je dřevěná, celý stroj je potažen plátnem. Co do letuschopnosti nebyl prototyp AC-35 příliš úspěsným, podle dostupných informací provedl několik zkušebních letů v průběhu roku 1936, a dále se s testováním nepokračovalo. Pro zajímavost dodejme, že pro vzlet i přistání si tento podivuhodný stroj vystačil s necelými 60 metry dráhy.

 

Wagner Rotorcar – nadějný německý neúspěch

Abychom se dostali k vrtulníkům, musíme tentokrát do Německa. Tam v roce 1962 pod taktovkou konstruktéra Alfreda Vogta vzniknul létající stroj připomínající helikoptéru a automobil v jednom. Jak už to v rámci pokusného vývoje bývá, vzniklo několik iterací, všechny ovšem spoléhaly na dva protiběžné nosné rotory, obvykle vídané u helikoptér sovětské provenience, poháněné hvězdicovým leteckým motorem. Teprve třetí prototyp byl prvním, který podniknul zkušební lety, ovšem mezi lety 65 a 71 zažil období stagnace a po předání projektu společnosti Helikopter Technik München se po něm slehla zem.

 

PAL-V One – holandský motocyklový vírník

V nedávné minulosti se s konceptem létajícího pozemního přibližovadla vytasili pánové ze země tulipánů. Jejich počin s názvem PAL-V One kombinuje opět letové vlastnosti vírníku s jízdními vlastnostmi tříkolového motocyklu, ne nepodobného oblíbeným tříkolovým skútrum známým z produkce výrobce Piaggio. Tandemové uspořádání kabiny poskytuje prostor pro řidiče a pasažéra, skládací hlavní a tlačný rotor se pro let rozloží a výsledkem je vírník schopný se měřit s klasickými vírníky. Motor o výkonu 170 kW umožňuje dosahovat maximální pozemní rychlosti až 180 km/h, přičemž cestovní rychlost letu je totožná. Za cenu okolo 300 000 amerických dolarů tedy můžete plně vychutnávat svobody, kterou vám kombinace jízdy a letu tímto strojem nabízí. Opět můžeme jen odhadovat, zda tento projekt dosáhne alespoň minimálního komerčního úspěchu a nezůstane pouze hračkou pro výstřední jedince.

 

GyroDrive – česká snaha o díru do světa

Vírníky si získávají stale více popularity i v našich končinách. Přerovský výrobce Nirvana Autogyro se nedávno pochlubil videem, v němž jejich upravený vírník GyroDrive, vycházející z modelu Cavalon, cestuje až do Prahy na Václavské náměstí, kde si pilot/řidič v jedné osobě zastaví na kafe. Vypadá to celé velice lákavě, ostatně se jedná o standardní vírník Cavalon, který dokáže létat až rychlostí 180 km/h. Pohon ve vzduchu obstarává letecký motor Rotax 912 o výkonu 100 koní, Jediným limitem pro jízdu po silnici se tak zdá být rychlost omezená na 45 km/h, ale můžete doufat, že ostatní účastníci silničního provozu budou vaším vozidlem natolik fascinováni, že vám lehké zdržení provozu blahosklonně prominou. Pro milovníky moderních technologií můžeme přidat informaci, že výrobce uvažuje o implementaci hybridního pohonu, který by pro jízdu po zemi používal elektromotor.
 

Padákové šílenství – Parajet Skycar a I-Tec Maverick

Pro vozidla, která jsou určena zejména pro volný čas a nejsou na ně kladeny nároky na vysokou cestovní rychlost a dolet, lze použít padákový kluzák. Jeho výhodou je, že ve složeném stavu poměrně kompaktní a lehký, nevýhodou nutnost opětovného zabalení po přístání, které může být časově náročné.

Britský Parajet Skycar si získal popularitu zejména svou cestou z Francie do Mali, kdy za 40 dní překonal více než 4000 km jak po zemi, tak vzduchem. Terénní bugina je z podstaty věci rychlejší na zemi, díky motoru Yamaha o výkonu 140 koní dosahuje rychlosti až 185 km/h, zatímco ve vzduchu na padáku je schopen rychlostí pouze polovičních. Parajet pracuje také na zástavbě motorů konstrukční řady Sigma ze stájí firmy Ford.

Milovníky motorů Subaru osloví spíše americký stroj I-Tec Maverick. Dalším pozitivním aspektem je koncepce pohonu, jedná se totiž o zadokolku. Snad jen přítomnost převodovky CVT může petrolheady poněkud odradit.

Obě vozidla však spojují terénní schopnosti s jistou flexibilitou přínašející schopnost překonávat nesjízdný terén vzdušnou cestou. Mimo jiné proto I-Tec jednu dobu hledal možnosti jak dodávat svůj Maverick misionářům působícím v pralesech jižní Ameriky.

Jak vidíte, oblast létajících automobilů je odvětvím velice rozmanitým. Zdá se, že lidské kreativitě se meze nekladou, ovšem není možné opomíjet skutečnost, že přes značnou vynalézavost konstruktérů dávají běžní uživatelé stále přednost konvenčním způsobům dopravy a volí automobil nebo motocykl pro jízdu po silnicích, a letadlo případně vrtulník pro létání. Příště se podíváme na stroj, který je nám jednak velmi blízký, a jednak slibuje, že bude konečně tím, který změní pohled na létající auta jednou pro vždy. Zdá se, že veškeré předpoklady k úspěchu má, můžeme tedy jen napjatě sledovat, jak vlastně nakonec dopadne.

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
03. června 2017, 08:48
1

Tohle tema mě moc nezajímá, tak přiznám že jsem článek ani nečetl, jen bych k tomu řekl, že létehjící auto je podle mě uplněj nesmysl, protože to je spíš jezdící letadlo, případně jezící vrtulník s autem a běžnou přepravou po silnici to má většinou pramálo společnýho... přijde mi to ve všech případech jako tak velkej kompromis až je to spíš k ničemu, neni to ani pořádný auto ani pořádnej "letoun"...

reagovat
M P
03. června 2017, 11:11
0

A to je přesně ten závěr ke kterému jsem postupem času přišel taky a opakuji to v článcích. Ale kdo ví, třeba nás v budoucnu čekají auta jako z Pátého elementu :)

Raspby
03. června 2017, 15:08
0

Jsou to urcite velmi zajímavé pociny, ale názor na to mam stejny. Nicméně první naznak letadla asi taky nebyl moc použitelný ale kam to nakonec vedlo :). Nicméně realnou budoucnost vidím spise taky jako auta ala paty element nebo speedery ze star wars. Ale od toho jsem asi ještě hodne daleko....:)

Franz Kafka
03. června 2017, 15:57
0

Hezké. Všechny vyjmenované projekty jsou použitelné a vlastně úspěšné jen ne komerčně. Problém je složitost údržby a nepraktičnost. Až to bude vypadat jako Ford Focus kombi, kde se jedna hnací vrtule složí do kufru a druhá na střeše do rakve.Potom to bude úspěch asi jako auta na cng alespoň. Do té doby si to dovolí maximálně jako srandu lidi typu Richard Branson. Budoucnost aut vidím na pevném podkladu nadále. Jen letadla nakombinují vlastnosti heli a letounu jako Harrier a budou schopné cestovat do vesmíru;D

reagovat
Ma
Matúš
04. června 2017, 17:30
0

Ono čo sa týka vírnikov, tak ľudia, ktorí sa nejak vyznajú v lietaní ich označujú ako najnebezpečnejšie lietajúce stroje, aké ľudstvo kedy vymyslelo.

reagovat
sumy
05. června 2017, 13:01
1

Tak najdou se i vetsi zverstva, ale klid a jistotu si predstavuju jinak nez ve virniku.
Kazdopadne ta sranda od Nirvany jezdy na elektro. Ten hybrid ma pouze umoznit krmeni elektromotoru z alternatoru rotaxem. Coz je ostatne totalni nesmysl, neb u letadel se resi motohodiny a u rotaxu se resi darhy prohlidky co 100hodin. Po 50 kontrola... I ty minuty nez to clovek odpichne z drahy se pocitaj a u letadel co treba litaj vycvik se 1/3 "zivotnosti" motoru propali ma zemi.

sumy
06. června 2017, 11:29
0

Jinak jako slusny zaklad na litajici povoz dle mne prave predstavili germani, viz https://lilium.com
To i me jakozto zastanci co nejmene univerzalnich a co nejmene elektrifikovanych stroju dava smysl.

M P
12. června 2017, 15:46
0

Ty jo! tohle jsem úplně minul a musím říct, že to vypadá fakt skvěle! Moc se mi to líbí

Se
Sedrik
05. června 2017, 14:29
0

Mě toto téma zajímá a za článek moc díky - jsem rád, když to pro mě někdo takto hezky shrne :)

Myslím si, že lidi mají obecně z létání velký respekt a aby se větší část motoristů přemístila do vzduchu, muselo by se létání obecně zpopularizovat natolik, aby se piloti-řidiči cítili za kniplem stejně bezpečně, jako za volantem. Myslím tím klasickou obavu "když dostanu infarkt za volantem, tak se sice vybourám, ale můžu přežít. Když se mi totéž stane v letadle, je se mnou ámen, protože spadnu z 5 kilometrů". Navíc i v dnešní době je například přistání pořád ještě dost obtížná aktivita (vycházím jako lajk z toho, co říkají piloti stíhaček a velkých dopravních letadel - nevím, jak je to u vírníků a vrtulníků) a když si člověk vezme, jak "na autopilota" dneska lidi jezdí v autech, nečekám že by titíž lidé byli ochotni věnovat 100% a víc svojí pozornosti dopravnímu prostředku.

Opravdový rozmach tedy čekám pouze v případě, že někdo přijde s nějakým revolučním "sci-fi" pohonem - kdy se auta budou chovat stejně, jako na silnici ale budou u toho ve vzduchu. Například když zastavím, tak prostě auto zůstane viset ve vzduchu. A bude nějaký systém jízdních výšek-úrovní, kde se bude jezdit pořád "jen ve 2D". Právě něco jako v tom pátém elementu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem