načítám data...

Jeep na baterky. Renegade vyměnil klasický pohon všech kol za elektromotor

Nejmenší Jeep vyměnil kardan za elektromotor. Může to fungovat? A je tohle budoucnost?

zobrazit celou galeriiFoto:   Josef Vyškovský

Budoucnost přišla už i do míst, kde i přes existenci Jeepu na základě Fiatu je stále svět správně. Jižanská vlajka vlaje při západu slunce u chatrče na konci trailu, chlapi nosí pořádný klobouk a umí házet lasem, a i ty silikonové implantáty jsou tady opravdovější. A baterky tu jsou leda ve vysílačce. Tedy donedávna byly jen tam.

Vlastně nechápu, jak někdo dokáže s vážnou tváří tvrdit, že Renegade je ošklivý. Chápu slova jako absurdní, zbytečně vysoký a podobně, ale ošklivý? Vždyť se na něj podívejte! Celé to vypadá, jako by někdo z návrhářů donesl do práce malůvku svého dítěte, které nakreslilo svoji ideu Jeepu. Hele, uděláme to roztomilý, do města, ale furt tomu necháme to, co dělá Jeep Jeepem! Ano, nabízí se otázka proč? Ale na ni odpověď neznám.

Co ale znám, jsou rozměry Renegadu. 4,2 metru na délku, 1,8 metru na šírku a 1,7 metru na výšku. Je kratší než Škoda Scala. Což se ve městě rozhodně hodí, stejně jako dobrá světlá výška a pneumatiky o profilu tak velkém, že odřít kola by představovalo vážně hodně snahy. Ale Renegade není jen autem do města.

Foto: František Čáslavský

Je fakt, že interiér už tady dávno není jak v doopravdickém offroadu, kde k čištění použijete smeták a hadici. Palubní deska je vespod bílá, sedačky jsou z bílé kůže a koberec má vlas! I přes svou barevnost je to ten stejný utilitární interiér. Ovládací prvky a kolečka jsou velká, příjemně se ovládají a ovládání klimatizace člověk zvládne i poslepu. Super. Oproti tomu působí obrazovka se spoustou spíše malých ikonek tak trochu složitě. Zbytečně složitě. Je tady schované například vyhřívání sedaček, ke kterému se musíte prokliknout do menu, volby pohonného ústrojí a vše ostatní. Je možné si jej dost upravit k obrazu svému, hlavně co se rozložení ikonek týká, ale i tak to není úplně ono. Snad jestli by to nešlo trochu zjednodušit, což?

Nejvtipnější věcí na Renegadu jsou vždy spousty maličkých věcí. Od Jeepu, který se škrabe do kopce na čelním skle, přes člověka zdolávajícícho vrchol u zadního stěrače. A do toho reliéfy Jeepu úplně všude. Jejich hledání a okukování mě bavilo celý týden…

Koláž: František Čáslavský

No jo, až na ty barvy v interiéru jsme ještě pořádně nic nového neviděli, pojďme se tedy podívat na pomyslného slona v místnosti. Pohon Renegadu obstarává maličkým turbodmychadlem přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,3 litru, který skrze šestistupňovou převodovku pohání přední nápravu. Ale počkat, kde je pohon všech čtyř kol? Schovejte ty pochodně, je stále přítomen, ale o pohon zadních kol se stará elektřina. Ano, není tu žádné mechanické spojení mezi přední a zadní nápravou (nebudeme-li počítat karoserii, ale vy určitě víte, jak to myslím).

Jak to může fungovat? Překvapivě dobře. Podařilo se mi rozgumovat zadní kolečka? Nikoli. (Ani jsem se o to moc nesnažil, abych pravdu řekl.) Prospekt slibuje, že na elektřinu lze ujet až 50 kilometrů, což by za ideálních městských pojíždět mohlo odpovídat. V hybridním režimu se bez větších problémů vejdete do spotřeby kolem pěti a půl litru benzínu, pokud ovšem nevyrazíte na dálnici. Ta se Jeepu líbí ze všeho nejméně a je pro posádku i nejméně komfortní. Tedy, pro cestu po nejdelším schodišti ve střední Evropě je vhodné, ale spotřeba vyleze mezi sedm a půl a osm litrů a hluk při stotřiceti za hodinu je docela nepříjemný a nevyhnutelný.

I když se zdá, že je to Jeep do města, přecejen bych v něm ocenil trochu měkčí podvozek. Ne, že by byl vysloveně prkenný, ale je spíše tužší. Z hlediska jízdních vlastností fajn, i když je skoro vyšší než širší, tak na silnici působí dost jistě a na svou výšku se naklání až nepřiměřeně málo. Na vymetání okresek super, ale bude to s ním vůbec někdo, vyjma novinářů neznajících míru, dělat?

Foto: Josef Vyškovský

Nejlíp je nakonec Jeepu mimo zpevněné cesty. Hned několik dní po sobě jsem po konci pracovní doby odpojil Jeep z nabíječky a vyrazil za dobrodružstvím, které nabízely přilehlé brownfieldy a podobná místa. I bez režimu pro nezpevněné cesty si poradíte velmi dlouho a na volbu 4WD LOW došlo až v momentě, kdy jsem podcenil, jak moc bude jedna blátivá plocha vyschlá. Nebyla a bahno jsem pak dostával až ze střechy. Ale to tak má být, to je v pořádku. Nájezdové úhly jsou tu docela slušné a vážně by mě lákalo zkusit, jak si poradí v nějakém pořádném terénu. Mohlo by to být velice fajn.

Verdikt

Renegade je i s balením baterií navíc stále fajn auto. Jsem si dost jistý, že většina prodaných kusů bude typické auto do města, které větší terén než obrubníky u supermarketu nikdy neuvidí. Možná je to mrháním potenciálu, ale vzhledem k cílové skupině, která si Renegade kupuje, to nevadí. Pokud chcete malé SUV, které vás sveze v lese i ve městě, bude moci parkovat v Praze zadarmo a nebude se brát moc vážně, proč uvažovat o něčem jiném?

Za fotky exteriéru děkujeme Pepovi Vyškovskému!

Technické údaje

Motor: přeplňovaný čtyřválec 1332 ccm + elektromotor
Výkon celkově: 140 kW (190 koní) při 5000 – 6500 ot./min
Výkon spalovacího motoru: 96 kW (130 koní) při 5500 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 270 Nm při 1850 ot./min
Výkon elektromotoru: 44 kW (60 koní)
Točivý moment elektromotoru: 250 Nm 
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 182 km/h
0-100 km/h: 7,5 s 
Hmotnost: 1 770 kg 
Průměrná spotřeba dle WLTP: 2,1 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 5,5 l/100 km
Cena již od: 954 900 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře