načítám data...

Jaguar X-Type 3.0 V6 - Za volantem opovrhovaného levobočka

Je jednou z nejlevnějších cest, jak jezdit v autě s jaguáří tlamou na kapotě... Co si o něm vlastně myslet?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zpronevěřil se snad všemi možnými způsoby. Jako první Jaguar se představil ve verzi kombi. A to je podle mnohých fanoušků značky špatně. Měl základ v plebejském Fordu Mondeo. A to je podle mnohých fanoušků značky špatně. Ke všemu se jako první Jaguar vůbec nabízel s dieslovým motorem a pohonem pouze předních kol. A to už je podle mnohých přímo smrtelný hřích. Říká se mu hanlivě Mondeár, pořídit jej lze za ceny od 30 tisíc korun a ortodoxní jaguáristé jej nejčastěji používají jako příklad, proč byla éra pod Fordem pro Jaguár špatně.

Příběh je prostý. Jaguar se měl pod křídly Fordu stát masovější značkou a k tomu potřeboval model pro větší množinu kupců. Logicky to vedlo do nižších cenových pater a tedy nižších segmentů. Sedan střední třídy byl pro tento účel zcela ideální (móda SUV se tehdy teprve batolila v plenkách), leč vhodná platforma v koncernu nebyla. Využití a úprava šasi DEW98 (S-Type, Lincoln LS) pro menší model by nebyla ekonomicky rentabilní, takže vše vyústilo v již všeobecně známý výsledek, kdy nový vstupní produkt Jaguaru – X-Type – využil jako základ platformu Ford CD132, na které o rok dřív vyjelo Mondeo třetí generace. Co naplat, že si díky ní uzmulo pozici nejlépe jezdícího vozu mainstreamové střední třídy, pro Jaguar to bylo nebývale plebejské řešení. Navíc vyžadující příčné umístění motoru. Fuj. Přidejte k tomu bloky motoru taktéž sdílené s Fordy a ‘Mondeo z Coventry’ (lépe řečeno z Halewoodu, kde ve skutečnosti X-Type vznikal) bylo na světě

Ve skutečnosti obě auta sdílela jen cirka 20% komponent a řeči o zaměnitelnosti podvozkových dílů a částí motoru a z toho pramenících příznivých cen servisu nemají mnoho společného s pravdou. Jistě, náboje kol nebo brzdy jsou identické, avšak o předním zavěšení McPherson třeba šéf testovacích jezdců Jaguaru Mike Cross s oblibou prohlašoval, že by jej ve Fordu stěží poznali. Zadní vychází z Mondea Turnier, avšak vzhledem k využití pohonu 4x4 také prošlo modifikacemi. Celohliníkové šestiválce AJ-V6, původně narozené jako Duratecy V6, pak doznaly celou řadu změn týkajících se téměř všech periferií. Mezi všelikými úpravami sání, pístů a výfuků je pro laika nejhmatatelnější změnou zřejmě implementace proměnného časování ventilů.

Přiznám se, že já nikdy na předsudky příliš nedal. Nevytvářel jsem si oblíbené značky ani privilegované země původu. Vždy mě zajímalo jen to, jaké dané auto je a jak jezdí. A X-Type se mi vlastně od svého představení docela líbil. Také si pamatuji, že v dobových srovnávacích testech nekončil vůbec špatně. Mnozí retro design odkazující na klasická XJ, avšak smrštěný na délku 4,5 metru, nepřecedí přes zuby, mi však přijde povedený a (nejen) z dnešního pohedu velmi osobitý a nezaměnitelný. Pokud nejste úplný automobilový analfabet, X-Type si patrně s jiným autem nespletete. A to byla také jedna z motivací Jirky, majitele šedého sedanu z roku 2006 osazeného nejvýkonnějším třílitrem. “ Všichni z okolí si kupovali Octávky a Passaty, ale když jsem zjistil, že za stejné peníze jde koupit skvěle vypadající Jaguar, nebylo co řešit…



Tenhle kousek (na rozdíl od většiny ostatních) přežil do dnešních dní ve skvělé kondici. Již zvenku bylo poznat, že k němu byl osud vlídný, ale vevnitř to bylo ještě o kus lepší. Stačilo se posadit, trochu se rozhlédnout a nasát atmosféru a není o čem. Tohle žádné Mondeo neumí. Na seslích jemná kůže, na palubní desce plochy pravého dřeva, vzadu málo místa. X-Type samozřejmě chtěl ukrást cosi z tržního koláče němécké prémiové trojky. Obzvláště pak cílil na kupce nejsportovnějšího zástupce – BMW řady 3. Když se za volant malého Jaguaru posadíte, není to ta ergonomická slast a skvělá pozice, jako když zapadnete do nízko posazené sedačky bavoráku. V X-Type sedíte ‘po Fordovsku’ trochu výš, naštěstí však stále v dobré pozici. Zorientovat se je jednoduché, žádný ergonomický faul se nekoná. Velmi se mi líbilo ovládání tempomatu kolečky. Musím však zopakovat ještě jednou, že X-Type od Jirky je vevnitř vážně skvěle zachovaný a proti takovému pokojíčku nemám nejmenších námitek.

Ale pojďme jezdit. Výchozí pozici neměl X-Type vůči BMW E46 na papíře vůbec vhodnou. Stačí se podívat na profil Jagaru, který nemá typický krátký přední převis vozů s motorem uloženým podelně za přední nápravou. Jednotka truní příčně a oproti řadovým šestiválcům z Mnichova je usazena mnohem více vpředu. Na první pohled je vidět, že to ‘chodí po rukách’…  Jenže naštěstí to umí chodit i po nohách. Jak jsem v úvodním odstavci prováděl výčet prvenství, kterými X-Type rozdráždil příznivce značky, disponuje ještě jedním, o kterém se moc nemluví.

X-Type byl totiž prvním Jaguarem, který koncepci pohonu uzpůsobil živým kočičkám. Pokud chováte kočky, jistě dobře víte, že kočka je čtyřkolka s preferencí zadku – ideálně je to vidět třeba v situaci, kdy ji něco vyleká na hladkých dlaždicích. X-Type je tedy v tomto ohledu pravým Jaguarem. Transfer pohonu zajišťuje poctivé železo. Mechanický diferenciál uzavíraný viskózní spojkou, který standardně rozděluje moment motoru v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Tolik teorie. Pořád tady ale máme ten visuálně (a fakticky) těžký předek – poměr rozdělení hmotnosti mezi nápravy je totiž přesně opačný.

Již po pár metrech je jasné, že X-Type chce být především cestovním autem. Spojka je sice dosti tuhá, ale řízení naopak spíše lehké. Z parkovistě po svých tlapách odjíždí tiše a jemně. Působí uvolněně. Přece jen to má být Jaguar. Třílitr je silný již od nízkých otáček, okolo 2000 už má velmi sympatické množství chuti. Bez přímého srovnání bych nerad pálil mimo terč, ale řekl bych, že řadové šestky od BMW jsou vespod lenivější. Popojíždění ve městě je klidné a kultivované, šestiválec o sobě dává vědět jen lehce, klima neslyšně udržuje teplotu a podvozek tlumí nerovnosti tím žádaným způsobem – tedy vzdáleným a tlumeným žuchnutím. Uvolněnosti je tolik, až si říkám, kde se skrývá všechna ta proklamovaná sportovnost.

První zatáčky mnoho moudra nepřinesou. I ony totiž potvrzují, že je X-type spíše cestovní. V nájezdu se lehounce zhoupne, bez protestů zatočí, ale že by to bylo nějaké tóčo, to ne. Řízení mi přijde možná až zbytečně lehké. Převodovka nepobrala bůhvíjakou mechanickou přesnost. Brzdy jsou z Mondea, tedy žádná sláva. Musí se na ně tlačit. Strojovna umí sympaticky sníst otáčkoměr a stejně sympaticky zatlačit do sedačky, jak se na 231 koní sluší a patří, ale opět jsme u toho, mám pocit, že v X-Type chci jezdit spíše uvolněně. A hele, tímhle běžným splýváním s provozem mi palubní počítač ukazuje hodnotu 7,8 l / 100 km. Opravdu tam vpředu jsou tři litry a někde pod mým zadkem střeva od čtyřkolky?

Zatím to zní jako nuda, co? Přesto, i kdybych v tomto okamžiku vystoupil, byly by dojmy pozitivní. Vybrané způsoby, velký motor a přiznivá cena dělají z X-Type velmi zajímavé auto. Jen ta šestka by se možná hodila pro cestování vyššími rychlostmi. Jenže já nikam nevystupuju. Právě jsem se dostal k oblíbeným pasážím okresek. Kočička bude muset vystrčit drápky. Stačí pár oblouků a najednou je všechno jinak. Ne, X-Type se neumí mrknutím změnit v agresivně naladěný okruhový sedan, pořád zůstává cestovně naladěnou záležitostí.

Jeho schopnosti jsou však velmi raifnované. Jeden by čekal, že se celá jeho sportovnost při prvním ataku rozsype, když při normální jízdě působí jako zraněná laň, která se do žádného sportování nevrhá. Za lehkým řízením a měkčím uložením se však neskrývá ani náznak rozbředlosti. Prostě si dobrzdíte před jedním protahovákem pravá-levá z kopce, číču tam pošlete, a ona to s noblesou prolítne jako by se nechumelilo. Prvotní zhoupnutí se již dále neprohlubuje (zde je dobré podotknout, že X-Type se prodával také ve verzi Sport, která měla o chlup kratší a tužší pružiny), karoserie je náhle pod kontrolou, a když mu v další zatáčce uprostřed oblouku zkusíte přitáhnout otěže, někde pod vámi se stane kouzlo a Jaguar utáhne, jako by se nechumelilo. S šestiválcem napříč… před přední nápravou… Vůbec bych se nebál konstatovat, že E46 na standardním podvozku disponuje o chlup větším množstvím nedotáčivosti.

Abyste mne nepochopili zle, celé tohle opičákování na okresce se pořád děje jako by mimoděk. S nonšalancí a lehkostí. BMW jako celek působí rozhodně pevněji a sportovněji. Efekt je ale velmi podobný. Příjemně mě překvapilo i řízení. Čtyřkolka se na něm téměř nepodepisuje a položku ‘parazitní momenty’ klidně můžete ze svého seznamu obav vyškrtnout. Třílitr pak jede skutečně přesvědčivě. Nepatřím mezi ty, ktří by nutně potřebovali velehory výkonu, myslím si však, že se v otáčkách nemá vedle dnešních přeplňovaných čtyřválců za co stydět.

Co říct závěrem? Asi jen – kašlete na předsudky. X-Type je skvělá konkurence pro zavedené ‘spolehlivé volby’. Jen s tím rozdílem, že stojí o kus míň. Jen pozor na problémy s mazáním třílitru, praskající transfery do roku 2004 a problémové automaty Jatco.

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický šestiválec 2 968 cm3 
Výkon: 231 koní (171 kw) při 6 800 ot./min.
Točivý moment: 284 Nm při 3 000 ot./min.
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 235 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,0 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba dle výrobce:10,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1 550 kg 
Cena na trhu (3.0 V6): 40 – 200 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
06. října 2018, 13:32
2

Viděl bych to tak, že pŕedsudkama trpí spíše autor vůči Jaguaristům. A hlavné předsudky o X-Typu šíří spíše motorističtí novináři tím, že je pokaždé zmiňují. Prakticky asi neexistuje článek o X-Typu, kde by se něco podobného nepsalo. Samosebou se na srazech objevují i X-Typy a rozhodné nad nima nikdo neohrnuje nos.
Auto je to z mého pohledu dobré, chvíli mi jedno okupovalo garáź, ale muselo do světa. Z mého pohledu tam právě ta atmosféra ve srovnání s větším XJ prostě chybí. Po otevření dveří tam není ta vůně pravé kůže a dřeva, která prostě k XJ patří. Uź jen zabouchnutí dveří je takové nějaké nijaké. Na rozdíl od velkého XJ. Těžko se to popisuje, je to potřeba zkusit. Převodovka je přímo děsná, řazení je nepřesné a nebyla to jen otázka mého kusu. Kamarádova s nájezdem 70 000 km je na tom stejně. Spojka je pak opravdu divná. Bohužel automat není řešením, dokonce je potřeba se mu vyhnout obloukem, jelikož v případě X-Typu je potenciálním zdrojem velkých problémů. Co se týče motoru, tak má svá pozitiva i negativa. O riziku zadření díky malé olejové vaně ví asi všichni. Co se týka pozitiv, tak v nízkých otáćkách je prostě famózní. Vlastně je jedno, jaký je tam pŕevodový stupeň, to auto prostě jede. Jenže problém je, že mi nepřišel moc točivý. Přidáte plyn, začne to hućet o néco víc, trochu se to pohne a konec. Vlastně mi trochu připominal TDička. Porstě i ten třílitr je spíše na klidnou jízdu. Na sedačce řidiče se sedí trochu jako na záchodé, ale podobné mi to vadí třeba u nového Mini. Tolik k negativům.
Co se pozitiv týče, tak kladně hodnotím dizajn. Je to takové koťátko a opravdu se mi líbí. Podvozek je opravdu stabilní a myslím, že by zvládl daleko silnější motor. Lehká nedotáčivost tam je, ale nic hrozného. Prostor v interiéru mi přišel dostatečný, ale docela mi vadila palubka, která byla docela často v kontaktu s mou nohou. Vzadu je to ale OK. Zavazadlový prostor je pak opravdu rozmérný.
Když to shrnu, tak je to dobré auto, jen je ve skutečnosti mnohem obyčejnéjší, než jeho vzhled slibuje. To, co mu chybělo, byl ten pocit, který mám pokaždé, když vytáhnu XJ. Takové to vědomí, že každá jízda je událost a něco, na co se těším. I když třeba jedu jen do Kauflandu.

reagovat
Vavris Vavrisovic
06. října 2018, 14:03
0

To jsem to dostal hned prvním komentem. :-) První odstavec je (bohužel pro mě) rána na komoru, proti které nemůžu moc argumentovat. Vlastně za ten úvod do jisté míry může Krab, který v redakčním chatu toho ortodoxního jaguáristu zastával přesně tímto způsobem...

Jinak mi teda ten třílitr nepřipadal vůbec tak marný. Je to sympatický šestiválec.

Skipper
06. října 2018, 14:06
0

On marný není :) Jen mi přišel nejpříjemnější v nízkých otáčkách a tam byl i opravdu pružný. Vlastně jsem v tom autě neměl potřebu řadit. A to bylo s ohledem na převodovku taky docela plus. Ale celé to bylo takové trochu líné.

beastar
06. října 2018, 14:41
0

To je ten stejný motor jako se dával do S-Type? Mám pocit že ano. Tak je to fajn svezení, ale udržet to dnes při životě může jen opravdu nadšený kontrolovač oleje v motoru. A nebo člověk s jízdním stylem důchodce. Pravej Jaguar Xtype nikdy nebude je to prostě podobná písnička jako u Porsche 944 (třeba) nebo Áčka od Mercedesu. Nese to logo automobilky, ale nikdo to nebere moc vážně. I když já osobně jsem fanda těhle levnějších Jaguaru. A na palubě Stypu sem se cítil fakt dobře. O kvalitě těch aut mluví to že ještě dneska jich velké množství jezdí jako daily a zvládají to. Dvouapůle čtyřkolka v automatu tu sem tady měl v Srpnu v RHD zlatá metla,světlá kůže. A to auto bylo skvělý už na pohled. Přestože tak jako každý volks model sdílý spoustu koncernovejch prvků tak podle mě dokáže dotvořit tu atmosféru docela přesvědčivě. Samozřejmě s větším Xj se nemůže v ničem rovnat.

Adam
06. října 2018, 19:38
0

Skipper: přijde mi to trochu, jako kdybys koupil C classe, který si vzápětí prodal jenom proto, že jsi se v něm necejtil dostatečně jako v eSku...

Skipper
06. října 2018, 22:34
0

Nekoupil. Byla to výměna za jiný vůz a v dané cjvíli to byl docela dobrý krok. Jen pak zjistíš, že je to takový normální auto. A já na normální auta moc nejsem :D

Skipper
06. října 2018, 13:44
4

Kdyť se nad tím ještě jednou zamyslím, tak problém X-Typu je právě porovnání s větším sourozencem. Když jsem kdysi vlastnil BMW E39 a E46, tak mi interiér v E46 přišel proti E39 taky nic moc, jenže to auto to dohnalo zábavností. Tady ale přidaná hodnota v porovnání XJ a X-Type tak néjak chybí.

reagovat
beastar
06. října 2018, 14:42
0

To je kýč:D

Skipper
06. října 2018, 19:07
6

Ta byla schválně pro Tebe :) a neboj, dnes už to vypadá takhle :D

beastar
06. října 2018, 20:14
0

Teď to vypadá hned líp. Jak bazar specializovanej na britskou obrněnou techniku;)

Skipper
06. října 2018, 22:36
0

Njn. Zleva doprava HMS Ark Royal, HMS Hood, HMS Rodney :)

beastar
07. října 2018, 11:11
1

Jo jo McRoyal, Hood se tuším potopil a Rodney taky:)) To by tak sedělo. Ještě chybí USS Enterprise.

Skipper
07. října 2018, 11:24
0

Hmmm, Enterprise? Žeby nějaký Lincoln? :D

beastar
07. října 2018, 12:31
1

No jistě. Nějakej pěknej... To.. Moderní;)

Skipper
07. října 2018, 13:15
0

Pane bože, to už není Enterprise od US Navy, ale ze Startreku :D A taková sprostá slova jako moderní!

Jimi
06. října 2018, 20:27
0

Co se týká exteriéru, XJ opravdu nemá konkurenci ve vzhledu- takhle nízký ponton už asi u nových neuvidíme. X-Type na to doplácí malou délkou a koncepcí. U mě rozhodoval

reagovat
Jimi
06. října 2018, 20:32
0

ale interiér, retro bylo už moc. Na XI se dobře kouká, ale odvahu jsem na to neměl...

Skipper
07. října 2018, 18:59
0

Tomu rozumím :) Interiér šesti a dvanáctiválcových X300 je opravdu retro, jen mírná evoluce XJ40. Řešením je v tomto případě X308, kde interiér je už o poznání modernější, a přijde mi, že X-Type je dizajnově podobný. Ale každopádné Xko je super auto na každý den, až na to řazení. Tam bych nejraději tu páku tvůrci převodovky narval někam. Je ale taky pravda, že jsem zvyklý na manuály z nového Mini, kde to jen krásně pevně zapadne.

Inženýr
08. října 2018, 07:37
0

Skipper: Už po několikáté tady čtu o špatném řazení manuální převodovky. Opravdu je na tom X-Type tak špatně? :) Já po tom autě dříve dost koukal, s tím že jedinou normální volbou z hlediska spolehlivosti může být jen 2.5 s manuálem.

Skipper
08. října 2018, 07:47
0

Mám zkušenost se dvěma kusy s poměrně malým nájezdem a u obouto bylo docela nepřesné. Asi nejlepší bude osobní zkušenost. Každé auto má slabý člčnek, tady to pro mně byla převodovka. Nutno dodat,nikdy mě nenadchlo ani řazení v Mondeu MkIII, ale ani v BMW E39.

JirkaBruss
08. října 2018, 08:44
0

Inženýr: Ideální opravdu vyzkoušet, každý si pod pojmem "přesná převodovka" představí asi trochu něco jiného nebo respektive tu mez mezi přesností a nepřesností má každý trochu jinde. Já bych o ní neřekl, že je nepřesné a určitě to není "tak špatné". Rozhodně to není takové, že bys zařadil a nevěděl, jestli tam máš 3 nebo 5 nebo jestli tam je/není rychlost.

Cituji z jiného webu: Bez ohledu na verzi byl X-type nabízen bud s manuální nebo se samočinnou převodovkou. V případě prvně jmenované jde o MTX75, dobře známou z Fordů. Je dvouhřídelové konstrukce a kromě toho, že vyniká velmi přesným a lehkým řazením, je také asi tisícinásobně jistější volbou než automat.

Takže jak říkám, bude to dost relativní s tou přesností a nepřesností.

JirkaŘ
08. října 2018, 18:28
0

Mám taky X-Type v manuálu s motorem 2,5 V6 a to řazení není moc dobré, hlavně u 1.rychlostními stupně. Při jejím zařazení tam někdy skočí až na 2.pokus. Protože jej mám asi měsíc, tak se vychytávají chyby, o kterých jsem věděl při koupi, centrál zadních dveří, chlazení, expanzní nádobka, nová G12 kapalina, zadní kotouče a desky, silentbloky stabilizátorů... To vše už je hotové, dnes jsem objednával oleje do převodovky, transferu a diferenciálu, tak uvidím jestli to co pomůže. Na tachometru je cca 360 000 km ale jezdí to dobře.

Skipper
08. října 2018, 19:15
0

Držím pěsti, ať dělá radost!

PeterLuk
09. října 2018, 22:40
0

Možno je to len prezlečené Mondeo... ale pekné Mondeo! Výnimočne. Veď Mondeo zvyklo bývať novinármi donekonečna ospevované (pravda, neviem, ako konkrétna generácia)... akurát vždy vyzeralo prinajmenšom... nevzhľadne. Týpek cez ulicu má čierny X-type, a to auto vyzerá úžasne.

reagovat
StanS
23. června 2022, 01:43
0

Xtype 3L v automatu je velmi dobrý.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem