načítám data...

Idiot zahynul v Tesle. Znamená to něco?

Americký řidič nerespektoval varování, že Autopilot je ve fázi beta testování a nefunguje autonomně, a zemřel. Může za to Tesla?

zobrazit celou galeriiCo se kde děje?: Idiot zahynul v Tesle. Znamená to něco?

Mnoho zavilých nepřátel autonomního řízení a automobilky Tesla zvláště (například naši přátelé z AutoForum.cz, kteří nevynechají jedinou příležitost, aby si do elektromobilů rýpli) má důvod k potměšilé radosti. Tesla Model S, vybavená tolik vychvalovaným Autopilotem (kterou pro nás nedávno testoval Dan Přibáň a jejíž podrobnější test ještě přineseme) poprvé v “automatickém režimu” bourala tak, že za to její řidič zaplatil životem. Internetem už se rozléhají mocné vlny fráze “my vám to říkali” a pochybnosti o tom, že autonomní auta mohou vůbec kdy bezpečně fungovat. Pojďme se na to ale podívat střízlivým pohledem. Co tato nehoda znamená pro autonomní auta? Co znamená pro Teslu? A kdo za to vlastně může?

Pojďme se nejdříve podívat, co se vlastně stalo. Podle dostupných informací se Tesla pohybovala po dvouproudové  dálnici (toho amerického typu, který má uprostřed širokánský pás), zatímco tahač s návěsem se otáčel do protisměru. Model S přejížděl mírný horizont se sluncem v zádech, takže bílý bok tahače byl osvícen slunečním světlem a proti jasné obloze byl snadno přehlédnutelný nejen pro řidiče, ale i pro kamery autopilota. Auto tak plnou rychlostí vjelo pod návěs (americké návěsy nemají ony zábrany proti podjetí na stranách) a havarovalo o pár set metrů dál. To už bylo řidiči nejspíše jedno, protože návěs provedl jeho dekapitaci.

Tolik fakta. A teď pár věcí, které nejsou úplně jisté:

  • Tahač měl pravděpodobně dát přednost a nedal. Jeho řidič a majitel byl přitom již dříve pokutován za překročení povolené doby jízdy. Mohl být unavený a auto přehlédnout?
  • Řidič Tesly prý sledoval na displeji auta film o Harry Potterovi. To by prý nemělo být možné, protože Tesla neumí přehrávat video. Kdokoliv to ale tvrdí, zapomíná na existenci video streamů, přehrávaných v prohlížeči. Video z YouTube nebo jiné streamovací služby si pustíte bez problémů.
  • Proč si kamionu nevšiml radar, kterým je Tesla také vybavena? Tady může být na vině onen mírný horizont. Radar Modelu S je totiž umístěn poměrně nízko v předním nárazníku, zatímco kamery jsou v horní části čelního skla.

A teď k otázce nejzásadnější – kdo za to může?

Může za to Tesla? Téměř jistě ne. Tesla dává velmi jasně najevo, že Autopilot je beta verze. To v chápání IT světem nepostižených lidí znamená, že to není hotové. A nejenže to tvrdí v návodu i na displeji auta při zapnutí Autopilota, on Autopilot dokonce nedovolí řidiči jet trvale bez držení volantu. Nezačne se sice “vztekat” tak často jako asistenti pro udržení v jízdním pruhu u jiných značek, ale když si dáte ruce za hlavu, nakonec vám vynadá, že řídit máte pořád vy. Pokud tedy řidič Tesly neřídil, je to jen a jen jeho chyba. Když vám někdo řekne, že nějaká věc není hotová, jen idiot jí svěří svůj život, aniž by ji hlídal.

Ano, určitě se najdou lidé, kteří budou tvrdit, že Tesla měla myslet i na idioty a implementovat větší ochranu před idiocií, která by znemožnila Autopilot vůbec v tomto režimu použít. Já s tím nesouhlasím. Tesla dává dost jasně najevo, že Autopilot není hotový produkt, a i Autopilot samotný vám čas od času, ať už záměrně nebo vlastní chybkou, připomene, že není hotový. Nechat Autopilot řídit bez dozoru je jako nechat řídit cvičeného šimpanze. Taky se vám může zdát, že to umí – a pak vás zabije.

Může za to řidič trucku? Otáčení s kamionem na dálnici nevypadá zrovna jako chytrý nápad a z popisu místní situace se nezdá, že by měla Tesla vůbec čas zastavit – bez ohledu na to, jestli ji řídil HAL9000, nebo člověk. Takže je možná celá vina právě na řidiči kamionu.

Může za to řidič Tesly? V tuto chvíli se to zdá méně pravděpodobné, ale pokud není na vině kamion, bude to vina právě řidiče Tesly.

Co to bude znamenat pro Teslu?

Můj odhad je, že nakonec vůbec nic. I pokud by byla na vině Tesla a její řidič, udělají federální úřady přinejhorším “bububu” a budou požadovat výraznější varování před použitím Autopilota. Špatné PR sice značce může ublížit, ale ve vztahu k jejím potenciálním zákazníkům bude mrtvý idiot, který používal Autopilota, jak neměl, nejspíše podstatně menším problémem než nespolehlivé dveře Modelu X. 

A pro autonomní řízení jako takové? Nejspíš ještě méně. Značky jako Volvo se budou chvíli chlubit, že ony by nikdy nic tak nezodpovědného neudělaly a nevypustily na trh věc, která vás, pokud jste idiot, nechá myslet si, že řídí za vás. Potom ale všechno utichne až do chvíle, kdy někdo představí opravdové autonomní řízení…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Matúš
01. července 2016, 21:21
0

Akože nič v zlom, ale všetci vieme, že v USA je možné všetko, výrobca mikrovlnky musí do návodu vyslovene napísať, že nie je určená pre sušenie domácich zvierat, môžete úplne v pohode zažalovať McDonnalds za to, že ich káva je horúca a popálili ste sa ňou v rozkroku... podobných prípadov je nepochybne viac. A Tesla spraví toto? Myslím si, že rodina nebožtíka vysúdi od Tesly milióny...

reagovat
Vojta Nekvapil
08. července 2016, 21:41
0

Auto cruise neni o moc lepsi nazev a taky kvuli tomu bylo nekolik nehod.

abc
01. července 2016, 21:40
0

"Může za to Tesla?" Téměř jistě ano. Systém se jmenuje autopilot a je ve verzi, která se dostala do produkční verze aut, která jezdí v provozu po silnicích.

reagovat
abc
01. července 2016, 21:58
0

... řidič smí jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo do vzdálenosti, na kterou má rozhled. Tady to ale vypadá, že se Tesla ani neobtěžovala brzdit, což je zřejmě fail. Kdo byl v tomto případě řidič je, myslím si, zřejmé. Ale nechme verdikt na soudci, který bude mít kompletnější informace.

František Čáslavský
01. července 2016, 22:20
1

Systém se může jmenovat autopilot, ale jak známo, jde spíš o pokročilejšího asistenta jízdy v pruhu. Tesla to sama uvádí a vůbec. Tesla nebrzdila ze zřejmých důvodů (Kamera je na vrchu čelního skla, radar dole v nárazníku).

abc
01. července 2016, 22:52
0

Podobně, jako když kečupová omáčka se nemůže jmenovat kečup, pokud to není opravdový kečup z rajčat, tak autopilot by se neměl jmenovat autopilot, pokud jde o asistenta jízdy v pruhu.

"auto nebrzdilo, protože je radar dole v nárazníku" - to není argument, proč by kdokoliv měl nefunkčnost tolerovat, ale konstrukční vada (zvlášť v autě, které řídí autonomně). Nejspíš je prostě blbý nápad dávat jediný radar dolů do nárazníku.

Chceme auta, která řídí sama, tak nás holt bude muset pár pochcípat, než se vychytá technologie. Nevidím na tom nic zvláštního. Bylo by bláhové si myslet, že jedny z prvních automatických aut budou natolik dobrá, aby jezdily úplně bez nehod. Ale nevidím nic dobrého na tom, obhajovat a ochraňovat Teslu, když je to prozatím šmejd, který v režimu "autopilot" zabíjí lidi. :-)

"Co to bude znamenat pro Teslu? Nakonec nic." - nesouhlasím, i blbý dieselgate, který se týká "jen" ekologie, má velký vliv na prodejnost VW.

Chosé
01. července 2016, 23:44
1

Já ti nevím, ale pak by jsme nemohli pojmenovávat ani rádoby závodní auta Sport jen proto, že mají jiné plastové okrášlení vnějšku vozu a tříramenný volant. Argument, že autopilot by se neměl jmenovat autopilot je pak docela fádní. Co dělá autopilot? Nahrazuje řidiče a dělá vše za něj. Řídí vůz za tebe? Ano. Tak v čem je problém.

To, že je někdo tam dementní a nechá svůj život svěřen počítači, o kterém se tvrdí, že je stále ve fázi testování je věc druhá. Osobně kdybych Teslu měl, tak bych autopilota tak používal, ale tím stylem, že bych auto nechal řídit a sledoval spolu s okolím i situaci předemnou a byl připraven zareagovat na možné nebezpečí.

Může za to Tesla? Vůbec ne, vždyť ti všude píše, že je to beta verze, tak s tím musíš i takto nakládat. To je pomalu stejný jako když ti někdo prodá zapálený dynamit s dlouhou šňůrou a řekne a napíše ti k tomu, že je vysoce pravděpodobné, že to bouchne, protože je již zapálená šňůra. Ty to ovšem budeš ignorovat, protože si myslíš, že je to v naprostém pořádku a pak jsi bez ruky.

Osobně bych viděl problém spíše u kamionu, co měl houby co se otáčet na dálnici. Nevím jak v USA, ale tady je docela na prd i když se otáčí v křižovatce.

Ano, asi by prospělo zabudovat daleko více senzorů dopředu, ale budou opravdu potřeba?

Pa
Pavel Janda
01. července 2016, 22:34
1

Mám v autě jednoduchý tempomat a i ten čas od času lehce strhává pozornost jinam. Odvádí řidiče od řízení ve větší či menší míře. O stupeň výš je adaptivní tempomat. O další stupně výš jsou "autopiloty".

Momentálně jsou pro mě lidé, kteří používají autopiloty, idioti. Prostě z toho důvodu, že kód autopilota psal člověk. Jsem programátor a jsem přesvědčen, že autopiloty nedokáží zvládnout ani procento situací, ve kterých se za jeden rok ocitnu na pozemní komunikaci já. Jen idiot by svěřil řízení automobilu pár řádkům kódu.

No ... ale kdo ví, co "budu řídit" za 10 let já. :D

reagovat
abc
01. července 2016, 22:57
0

"jsem přesvědčen, že autopiloty nedokáží zvládnout ani procento situací, ve kterých se za jeden rok ocitnu" Pokud vím, tak Google auta zatím zavinily jeden drobný ťukanec a najezdily přes 2.000.000 km. Můžeš se pochlubit tak dobrou statistikou? ;-)

PeterLuk
01. července 2016, 23:55
0

Ani sa nedivím, v prípade tých divných vajíčok na kolesách, hneď by som utekal preč pred niečim takým :D

Matěj Podhorský
02. července 2016, 10:54
0

Když říkáte, že jen idiot by svěřil řízení auta pár řádkům kódu, hned se musím zeptat. Létate někdy letadlem, třeba pracovně nebo na dovolenou? Já jenom, že všichni 'idioti' z řad provozovatelů aerolinek apod., svěřují řízení letadla právě oněm řádkům kódu. Samozřejmě jich není pár ale spíše desítky tisíc... Což mě ale přivádí k myšlence autopilota v autech. I takovou funkci člověk musí hlídat. Pokud si pustí film a nebo bude spát, tak to skončí špatně. I v tom letadle je potřeba být bdělý a případně odpojení autopilota je doprovázeno důrazným varováním. A to je certifikovaný software u kterého si množství požadovaných bezpečnostních a dalších analýz možná ani nedokážete představit.

Pa
Pavel Janda
02. července 2016, 11:11
0

> Miro J.: Nemůžu. A přesto jsem o tom přesvědčen. :)

> Matěj Podhorský: Párkrát jsem letěl. Jenže většinou řídí autopilot letadlo pouze v oblacích, nikoliv při přistání, při kterém se vyskytuje příliš mnoho proměnných. A to ani nechci porovnávat jedno jediné přistání na rovné prázdné ranveji s jízdou automobilu po silnicích a dálnicích..

Přesně tak. V letadle dohlíží na všechno pilot, který je pro to jak se patří školený a neváhá kdykoliv v případě potřeby zasáhnout.

Matěj Podhorský
02. července 2016, 12:50
0

Přistání ILS Cat3c se dělá kompletně s autopilotem až na zem včetně zastavení na dráze, a to hlavně v situaci, kdy je viditelnost tak špatná, že by to pilot nezvládl sám. Takže jenom hlídá a čeká až to autopilot odloží na dráze a zastaví. V takových případech může být viditelnost úplně nulová, když připočteme nárazy větru, déšť a další okolnosti, pilot tohle nemůže udělat a automatické přistání je jediná možnost.

Já jsem pro využívání autipilota v autech, ale samozřejmě s rozumem. Lidé se velice rychle nechali nadchnout a začali na to spoléhat. Uvidíme, s čím přijde Volvo, ale i to nakonec svá prohlášení trochu mění a tvrdí, že dohled řidiče bude nutný. Ale dá se pochopit, jak snadno si lidé na asistenty zvykají, už je adaptivní tempomat je výborný pomocník. Ale jako pomocníka ho taky musím brát.

Jinak podle jména si říkám, jestli nejste pan Janda z autofora náhodou. Co? :)

Pa
Pavel Janda
02. července 2016, 13:15
0

V CR je přes 5 000 Jandu. :)
Autickar.cz je prvni web o autickach, ktery vazne cte clovek s vedomim, ze za clankem stoji vasnivy ridic s bystrou mysli. Kdyz jsem web pred cca mesicem poprve navstivil, "okamzite" jsem si precetl vsechny clanky zpet historii. Kam se hrabou jine weby!
Nikde jinde bych se nezaregistroval. :)

Matěj Podhorský
02. července 2016, 13:33
0

To jsou ale silná slova uznání! Díky moc! :) mne to jen napadlo ale shoda jmen je častá no

Ju
Junior
03. července 2016, 10:36
0

vraťe se nám na forum, pane Jando :(

PeterLuk
01. července 2016, 23:53
0

Vpodstate nejde o nič nové, o nič prekvapujúce, lewn média si na tom zmlsnú. Bolo to otázkou času. Táto nehoda ale ukazuje zrkadlo a svedčí jednak, o nás vodičoch-ľuďoch a taksito o obmedzeniach technológií. Určite nie v blízkej budúcnsoti - a vlastne ani nikdy sa nebudeme môcť v automobilvoej doprave spoliehať na počítač, na autopilot a ležať pritom s vyloženými nohami. To sa proste nedá, je to príliš zložité. A zároveň to ukazuje na nás ľudí, akí sme nepozorní, ako si odvykáme robiť veci sami a spoliehame sa, že veď počítač to za nás urobí, ako sa snažíme všetku uľachčiť a obísť. No a tým sa dostávame k otázke: máme teraz vo veľkom pretláčať a podporovať vývoj autonómnych áut, pretože my vodiči sme nepozorní a leniví, alebo naopak máme bojovať proti nim, lebo tieto stroje proste dokonalé nebudú, ale pritom "navátzajú" ľudí k lenivosti? Tož, to je otázka...

reagovat
briza
02. července 2016, 14:03
2

Asi nic, co by se nedalo čekat. Věřím tomu, že jednoho dne, to bude fungovat, až budou autonomní technologií vybavená všechna auta a budou navzájem komunikovat přes nějaké společné rozhraní. Zároveň doufám, že se toho nedožiju.

reagovat
Přemda Honda
02. července 2016, 19:53
0

Ne že bych nesledoval vývoj automobilismu,ale k čemu je vlastně dobré takové automatické řízení?

reagovat
Miha
03. července 2016, 08:46
0

Autonomní řízení IMHO začne fungovat v době, až na silnici nebude jediné auto řízené člověkem. Když občas na silnici vidím, co jsou lidé schopni vymyslet, tak na to žádný program nemůže dobře zareagovat.

reagovat
Jenyk
03. července 2016, 20:05
0

Zlaté vejce pro právníky na obou stranách.

reagovat
martin_100
07. července 2016, 22:35
-1

Jistě že za to může Tesla.
Kdyby tu vopičárnu do aut vůbec nedávali tak by si za nehodu moih jen řidič sám., Takhle za to může rozhodně tesla. Kdyby to auto neumělo jezdit samo tak by musel řídit řidič a nemusel by se třeba zabít.
Ale je to dobře že to nefunguje a doufam že takových případů bude jen přibejvat.
Pokud chci auto musim ho řídit. Pokud nechci řídit nekupuju si auto.... snadná pochopitelná rovnice.

reagovat
Lo
Lovap
08. července 2016, 08:03
2

Chudáci výrobcovia nožov ... takisto môžu za zabitia, či vraždy? Tvoj názor je smiešny.

BobAsh
08. července 2016, 12:00
1

Pokud chci počítač, naučím se v Assembleru, jakýpak DOS a Windows...

martin_100
11. července 2016, 15:27
0

aha takže pokud chci souložit koupím si nafukovačku... jakýpak ženský....

Matěj Podhorský
11. července 2016, 16:56
0

Jenomže co když nafukovačka praskne a přitom ti utrhne fanoša? Bude to automaticky chyba výrobce?

martin_100
11. července 2016, 19:49
0

jistě výrobce mě měl poslat do háje ať si najdu babu a nevymejšlim kokoutiny :-D
stejně tak jako by měl každej zájemce o autopilotní auto dostat na budku a permanentku na socku



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Challenger SXT 3.6 V6 2016
Dodge Challenger SXT 3.6 V6

2016 rok výroby
309 koní výkon
3 600 ccm objem

Mazda 6 sport dynamic 2.2 mzr cd 120kw 2012
Mazda 6 sport dynamic 2.2 mzr cd 120kw

2012 rok výroby
163 koní výkon
2 200 ccm objem

Microcar M:GO  505ccm2  2011
Microcar M:GO 505ccm2

2011 rok výroby
5 koní výkon
505 ccm objem

Ligier Ostatní IXO 505ccm2 5 ps 2011
Ligier Ostatní IXO 505ccm2 5 ps

2011 rok výroby
5 koní výkon
505 ccm objem

Microcar M:GO lombardini 505 ccm2  2015
Microcar M:GO lombardini 505 ccm2

2015 rok výroby
4 koní výkon
505 ccm objem