načítám data...

Honda Civic e:HEV Advance: Doplňující se protiklady

Civica jsem si vyprosil, protože mě značka trošku míjela. Našel jsem ale překvapivě zajímavé auto

zobrazit celou galeriiFoto: foto: Jan Machač, autickar.cz

Marek, přezdívaný Kyslík, mi auto předával s tím, že to je dobré a že to vůbec nežere. Jel přes Prahu ve špičce a na palubním počítadle svítilo 4,9 l/100km. To se zvedne, letělo mi hlavou, když jsem usedal do interiéru. Nevěděl jsem, co si o autě myslet. Hondy bývaly manuální uřvané hatchbacky na všechno, a tohle je hybrid v podstatě bez převodovky. U nás v tom jezdí floutci a za hranicemi prý důchodci. 

A to je právě ta podivná image značky, kterou já obdivuji zejména za lehkost a mechanickou preciznost většiny strojů, kterými jsem jel. Image má však značka prý takový, že si ji kupují ti starší. Nesouhlasí to sice s tím, jak ji vidím já, ale je to prý důvod, proč se rozhodla minulé dvě generace právě Civicu navrhnout až komixově přehnaně. Že prý se snažili ty starší lidi odstrašit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Předchozí usedlé kousky ale milují mladí a neklidní jezdci a kupříkladu Jazz s patnáctistovkou má motor a převodovku přesně takovou, jakou bych čekal u nějaké nové reinkarnace CR-X. V praktičkém autíčku je motorek s převodovkou, který má celou sadu petrolheadských požadavků naprosto dokonale splněnou. 

Honda je prostě jiná, možná plná protikladů, ale ne nudná.

Zpátky k aktuálnímu Civicu. Jeho silueta je protáhlejší, bláznivé detaily umírněnější a na cestě mu to sluší. Design možná není tak jedinečný, ale v mých očích autu ta troška umírněnosti pomohla. Nejvíc mě ale potěšil interier.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Pravá část palubní desky jako by z oka vypadla designům sedmdesátých let. Design není řvavý, jen si technokraticky hraje s výdechy překrytými jednoduchou mřížkou. Z takových věcí se umím nadchnout. Absence přehršle detailů působí lehce a prostorně. Integrace radiomapy do klasického tabletu, který trčí z palubky, pak nepůsobí ani tak nepatřičně. Je to opět jen použití přístupu, který funguje stroze přiznaným způsobem. A ač to asi nebylo nutné, ty čudlíky vedle displeje jsou fyzické a s velmi příjemným chodem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ještě příjemnější jsou pak točítka klimatizace. Jedinou malou výtku si slízne ovládání převodovky, které ač je velice logické, řadí zpátečku tak, jako se postaru řadilo dopředu, a také musíte zařazený stupeň zkontrolovat pohledem, nejde řadit po hmatu. Ale zvyknete si. Volant je kulatý, ovládání na něm a na páčkách starosvětsky přímočaré a cvakací. Tady už chyby nenacházím. 

Grafika středového displeje je stejná jako v elektrickém éčku, tedy nic kolotočářského. Barvy jsou použity minimálně a ovládání se snaží nenutit člověka procházet miliardy prázdných obrazovek. Vyloženě pěkné jsou sice digitální, ale technokraticky a elegantně zpracované budíky. Jsou krásné asi tak jako kolečka ve starých hodinách, přímočaře účelné a jednoduše dotažené.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Mám rád věci, jejichž krása je v úsporném detailu a ne ve řvavosti a cingrlátkách. Skoro stejně tak, jako cingrlátka… Že by se opět ukazovala ta rozdvojenost osobnosti a útočila na ty starší, kteří si na cirkus nepotrpí?

Tak proč má tedy tato honda “bez převodovky” falešný zvuk motoru a řadí? Onen přidaný zvuk je sice falešný, ale opět v něm slyším spíše vytočený VTEC, než nějaké bublání osmiválce. Je to roztomile rošťácké. V úsporně krásném interiéru se rozléhá vřískání motoru "závodničky" a elektrický motor roztahuje auto vstříc dalšímu apexu.

foto: Honda

Hybrid s relativně slabou baterií funguje v nižších rychlostech jako lokomotiva. Z benzínu vyrábí elektřinu a tou pak pohání kola. Ono řazení, o kterém mluvím výše, působí naprosto přirozeně, ale teď už je asi jasné, že jde také jen o podařenou imitaci. Auto by řadit nemuselo vůbec. Dvoulitrový atkinson by mohl pracovat v ještě ideálnějších otáčkách a to by asi i nějakou tu kapu paliva ušetřilo. Jízdní projev by však stál za starou belu. Jsem za tuhle úlitbu uličníkům velmi rád.

Ve městě, když se jede dynamicky, žere celé tohle soustrojí v pohodě pod pět litrů a až vyšší rychlosti tuhle spotřebu nafouknou. Během toho se baterka před očima vybíjí a nabíjí a auto pohotově reaguje. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

To až pořádné zatlačení plynového pedálu znamená prodlevu, kdy sice motor táhne na baterku, ale počítač nechává spalovák roztočit. Jakmile je na správných otáčkách, hned ho zatíží generátor a jede se naplno. Prodleva to není ve srovnání s jinými soudobými auty nijak značná a díky vykrytí energií z baterky se to dá naprosto v pohodě akceptovat.

Příhoďte k tomu ještě fakt, že příjemně kulatým volantem ovládáte přesné řízení, kterým můžete nezáludný podvozek hnát pitomými rychlostmi po rozbitých cestách bez toho, aby došlo na krizovky, a asi pochopíte, že se mi to celé zalíbilo.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jezdil jsem s falešnou formulí po obskurních silničkách, ze slušného rádia Bose motoru sekundovaly nějaké staré odrhovačky a říkal jsem si, že pořízení hybridního vozu v tomhle případě neznamená přijít o zábavu.

Ano, Civic se chová jako benzínový elektromobil, ale i tak má pořád v sobě trošku toho potuněného CR-X a taky zdravou várku dospělé uměřenosti.

Verdikt

Hybridní Honda Civic je auto, jehož zábavnost má v sobě špetku pubertální radosti z pitomostí, a přesto nerezignuje na úspornost a použitelnost v reálném světě. Jde o efektivní Hondu tak, jak ji máme rádi, a i designem – zejména v interiéru – umí nadchnout. Nevím, kdo ji bude kupovat, jestli mladí a neklidní, nebo staří a zkušení, a možná i proto byste si ji měli vyzkoušet. Neměla by vás zklamat.

Technické údaje

  • Motor: 1993 ccm, Atkinsonův cykl, 105 kW (143 koní) v 6000 ot/min, 186 Nm ve 4500 on/min
  • Převodovka: Přímo připojitelný motor jen ve vyšších rychlostech, jinak nahrazena elektromotorem
  • Výkon elektromotoru: 135 kW (184 koní)
  • Kapacita baterie: 1,05 kWh
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,1 s 
  • Délka: 4551 mm
  • Provozní hmotnost: 1533 kg 
  • Spotřeba v testu: Okolo 6 l/100 km
  • Cena motorizace a výbavy od: 879 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
28. února 2023, 22:01
2

Fotky bozi!
Auto se mi libi a je mi celkem sympaticky ten benzin-elektricky pohon. Uzivatel nebude potrebovat trolej.
Dovedu si predstavit, ze si to za 10 let koupim a pojedu s tim ... treba do prace.

reagovat
kotzitzaq
01. března 2023, 08:16
5

Dle nadšených recenzí ze všech stran se nový Civic povedl. Oproti předchozí generaci vizuálně konečně koukatelné auto. Omezený výběr pohonných jednotek je zřejmě trend, který nezměníme, ale tady evidentně alespoň funguje. A taky jsem rád, že v testu je výraz “bez převodovky” hezky v uvozovkách. Jsem možná až příliš hnidopich, ale pokud píšu technicky zaměřený článek (což recenze aut je), tak i jednostupňová převodovka je pořád převodovka a ne jak 90% recenzí na ostatních “autařských” webech, které sveřepě tvrdí, že elektromobily jsou bez převodovky (OK, na dámských webech mi to nevadí - jednak tam nechodím a za druhé obvyklým čtenářům je technika ukradená).

reagovat
Mechanik
01. března 2023, 09:19
1

Pěkné auto, asi bych s tím dokázal žít.
Mě vždycky zaráželo že v zahraničí s tim jezdí hlavně důchodci, přitom ty auta pro mě dřív měli takový kosmický styl a rozhodně nepůsobí usedle.

reagovat
Ronoath
01. března 2023, 09:55
2

To auto se mi fakt líbí: zepředu vidím odkaz na devadesátky a vodorovná světla u Accordu, zezadu zase nápad posledního Chargera. A vypadá to moc dobře i zevnitř.

reagovat
ro
rock
01. března 2023, 12:38
-1

No nevím. To, že to auto není TAK hnusný jak 10. generace ještě neznamená, že hnusný není. Zatím je pořád hluboko v negativu a do prostého neutrálního dojmu mu ještě hodně chybí. Zlatí korejci co se designu týká.
Aspoň že to -zdá se- funguje, když už to vypadá příšerně.

reagovat
Opelfahrt
01. března 2023, 12:58
0

Ono je to těžký, on Civic s tříprostorovou karoserií (kterou dnes nahradil liftback) se asi nikdy nelíbil všem – viz foto dole.

Takové ty prolisy v náraznících vpředu vzadu jsou dnes u všech aut. Mně se třeba nelíbí krátký zadek, mělký a malý kufr, zadní čelo se světly vypadá, jak kdyby smíchali všechny možné designy a vyšel jim z toho kočkopes.

Opelfahrt
01. března 2023, 13:19
0

Já si třeba představuju hezký design tříprostorové kastle jako třeba Accord 8G nebo současná Acura TLX.

ro
rock
01. března 2023, 16:06
-1

Nelíbí se mi řešení předního čela, vůbec se mi nelíbí všechno od zadních dveří dozadu a proporce jako takové beru jen se skřípěním zubů (ale OK, chtěli fastback, mají ho). Tenhle Civic ovšem existuje i ve verzi sedan a tam mne ta zadní část neuráží vůbec.
Mnohem víc mne v malých autech oslovuje Mazda 3 a snad bych vzal na milost i Corollu (mám-li zůstat v Japonsku). A když se to tak vezme, Accord 5. generace byl stejně velký jak současný Civic a povedl se náramně.

ro
rock
01. března 2023, 12:43
-1

...pokud je ta mřížka na palubní desce kovová, tak je to jeden z mála pozitivních dojmů, kterej z toho auta mám. Je to sice na nic, ale vypadá to zajímavě. Sice je v ní jak pěst na oko ten plastovej kvádřík varovných blikaček, ale to už bych asi chtěl moc.

reagovat
Jan Machač
01. března 2023, 16:36
1

mám tě zklamat, nemám tě zklamat... ;-) Ale naživo to vypadá dobře...

ro
rock
01. března 2023, 18:36
0

Tak nic.
Ale díky, že jsi mne zklamal s grácií :-)

ha
hanz
01. března 2023, 15:20
0

No nevím, nevím. Malý hatchback za 900 tis., který nemá ani paměť el. sedadla řidiče. Když to má jen jednoho řidiče, tak asi oukej, ale jako rodinný univerzál ani náhodou. O 150 tis. levněji mám kombi, ve kterém se nikdo na zadních sedadlech nemlátí do hlavy, má paměť sedačky, el. víko kufru, všechny myslitelné asistenty a hlavně klasický spalovací motor bez mild-hybridu (drahé baterie) a s manuální převodovkou. Nejezdí to sice za 5l, ale za 6-7l, ale alespoň to neřve jako vysavač a nepouští to do repráků trapné fake zvuky motoru.

reagovat
Mi
Michal Lenc
01. března 2023, 16:23
0

Ta 1kWh baterie v tom autě rozhodně není drahá. 1kwh baterie v maloobchodu vyjde na nějakých 7tis korun. Takže toho výrobce to vyjde tak na půlku. Kdyby to ušetřilo litr spotřeby, tak se ti cena té baterie vrátí za 4tis. km.

ha
hanz
01. března 2023, 17:28
0

7 tis. se mi zdá hodně optimistické, ale v pohodě. Já proti tomu autu nic zásadního nemám, dokonce jsem o něm i uvažoval, ale za méně jsem pořídil větší a vybavenější neelektrifikované vozidlo.

Mi
Michal Lenc
01. března 2023, 17:51
1

Tady si tu cenu můžete ověřit sám. https://www.aliexpress.com/item/32793701336.html?
A to jsem vybral obchod který má deset let historie a prodává baterie, které opravdu mají udanou kapacitu.
Za 10tis Kč si můžeš koupit 1kWh baterie v lidlu https://www.lidl.cz/p/parkside-sada-akumulatoru-4-ah-pap-20-b3-3dilna/p800002976

No a Honda je určitě kupuje levněji než v Lidlu nebo na Aliexpressu.

Re
RedX
25. března 2023, 10:11
0

Tak jsem se krátce svezl a mám trochu rozporuplné pocity.
Respektive, mým pohledem auto zklamalo ve dvou věcech.
Jako provozovatel hybridní Corolly 2019 jsem doufal v pokrok hlavně v odhlucneni kabiny.
Civic byl v “základní” výbavě Elegance, na 17palcovych kolech mu to překvapivě slušelo. Měl obuty již letní pneu Michelin ePrimacy šířky 215 mm, takže ty nejlepší možné předpoklady pro komfortní jízdu.
Ve smyslu pružení a tlumení to bylo perfektní představení, ale, bože, ten šum/hučení odvalujicich se pneumatik, hlavně ze zadní části kabiny.
Proč jede 8 let starý Golf tiššeji než úplně nový high-tech Civic?
Možná je to o to výraznější, že hybridní pohon civiku je v běžných situacích opravdu mimořádně kultivovaný a tichý.
Neumím si představit, že vyšší výbavy Sport a Advance, které jezdí na 18palcových Pilot Sportech šířky 235 mm budou tišší. Snad mají více tlumících materiálů tam, kde je třeba.
Druhým zklamáním byly textilní sedačky. Obecně textilní sedačky mi nevadí, ale zde jsou strašně měkké a levně vypadající. Můj Civic 8g 2010 měl lepší.
Projížďka byla krátká, ale i tak všechno týkající se řízení vozí ve mně zanechalo perfektní dojem.
Nakonec prodejce prozradil, že auto bude ve všech výbavách zdraženo o 56 tisíc korun.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem