logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Autíčkář se ptá: Který typ automatu máte nejraději?

Stále více vozů je vybavováno automatickými převodovkami. Který druh automatu je váš oblíbený?

Tak zaprvé ne, nezbláznili jsme se. Ještě než odpovíte, že nejlepší automat je manuál (vy kujóni, dnes mě nenachytáte), počkejte a zamyslete se. Určitě uznáte, že existují auta, situace, nebo úkoly, pro které se automat zkrátka hodí víc.

Například pro luxusní limuzíny, zaměřené hlavně na cestovní pohodlí, se hodí, protože eliminují urputné snahy řidičů neustále kývat hlavami cestujících dopředu a dozadu. A proč asi velké množství závodních vozů opustilo manuál ve prospěch nějakého druhu automatu? Je rychlejší, dává více prostoru pro řízení vozidla jako takového a pomáhá k lepším časům.

Takže ano, částečně máte pravdu, co do pocitu ‚vtažení do děje‘ je přesná manuální převodovka nepřekonatelná. Ostatně řídíme hlavně pro radost z jízdy, tedy pro ten pocit.

Ale protože nejsme živi jenom vymetáním okresek za ranního oparu, automat přijde často vhod. A potom přichází otázka na preferovaný druh automatické převodovky. Je libo hydroměničový automat? Sametově jemný, s neznatelnými přechody mezi jednotlivými stupni a velice hodný, pokud jde o parkování a popojíždění. Někomu ale může připadat pomalý i přes to, že v poslední době prodělal HDM takový pokrok, že se nasazuje i do výkonných aut a nikomu to nevadí. Příklad za všechny, osmikvalt od ZF. Počet koleček nechme stranou, ano, já vím, že je jich asi trochu moc a tak to řadí skoro neustále.

A nebo raději dáte přednost dvojspojkové převodovce? Teorie hovoří o bleskurychlém řazení, úsporách paliva a přínosu k plynulosti jízdy. Sami ale víte, jak na tom byly třeba první Direktschaltgetriebe (opravdu je to tak a nikoli Doppelkupplungschaltgetriebe, jak tvrdí mnozí – pozn.aut.), tedy DSG od VW. Jankovité rozjezdy, citelné přeřazování, i s logikou byly mnohdy trochu na štíru. Dnes je ale všechno jinak a třeba právě DSG od VW by netrénovaný jedinec klidně považoval za hydroměnič. Jisté rezervy v oblasti parkování tam jsou, ale pokrok je vidět.

Nemůžete si vybrat mezi těmito typy? A co takhle robotizované, případně sekvenční převodovky? Nebo holdujete bezestupňovým převodovkám s konstatním převodovým poměrem? Subaru dokazuje, že už se s CVT nemusíte cítit jako na skútru a inteligentní CVT dokáže být ostatním automatům důstojným soupeřem.

Jo a ještě jedna věc, než vám předám diskuzi. Pokud jde o možnost manuální volby stupně voličem na středové konzole, jaké schéma vám sedí lépe? Podřadit dopředu, a pohybem vzad řadit vyšší stupně, jako v motorsportu, nebo je vám bližší schéma opačné?

Tak tedy, diskuze je vaše, podělte se o svůj pohled na automaty.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Woyta
23. 5. 2016, 07:40

Nejradeji mam ten typ automatu mimo auto. Ale je fakt, ze do kolon by byl prima nejaky elektromotor, kdy by motor poslouzil jako generator energie.

0
swein
23. 5. 2016, 08:19

Přesně, automat, ze kterého je sestaven pohár do Plečkapu je ten nejlepší druh!

0 reagovat
Nezn.uživatel
23. 5. 2016, 08:29

Sakra, tak hned prvni vetou jste mi uplne rozkopali hracky. :-D No dobre, tak kdyz se nepocita manual, tak ten automat je mi uplne jedno, jakej je. Ono to stejne vzdycky radi tak nejak samo a podle sebe, na muj nazor se moc nepta, tak je mi vlastne celkem sumak, co tam je. V luxusnich limuzinach nebo supersportech mozna smysl davaji, ale ja bych stejne chtel manual, i za cenu toho, ze budu pomalejsi. V tomhle jsem ze stary skoly. Ale treba to slavny DSG v novy Fabii RS mi pripada jako naprosta katastrofa. S tim autem se neda rozjet normalne, plynule. Tam mi ten automat tezce nesednul.

0 reagovat
Evlo
23. 5. 2016, 09:26

Do městského ULTRAmini CVT.

0 reagovat
Ronoath
23. 5. 2016, 09:48

Jedině hydroměnič. Furt zvažuji, že další vůz by byl nejlépe sedan s automatem a benzínovým motorem a vycházejí mi jen tři kandidáti - Citroen C4 (ten ale není sedan), Opel Astra sedan, Fiat Tipo.

Nezvažujete nějaký test levnějších vozů s automatem? Prakticky neexistuje možnost odzkoušet si daný model s automatem - nikde je jako předváděčky nemají. Třeba máte lepší možnosti:-)

V dnešním provozu mi připadá manuál k ničemu. Neustále kolony, rozbité cesty, rychlostní omezení u každé vrby. Pak mě opravdu přestává bavit řadit.

0
M P
23. 5. 2016, 10:40

Já bych řekl, že hodně potřebuješ C4 Cactus, pokud ti teda nevadí bizarní vzhled. A o tom máme napsáno už hodně. Začínám ale být trochu italofilem a tak bych nepodceňoval Fiat. Pokud ti teda nevadí nezamykací víčko nádrže, které všude kritizují.

0
Viola Procházková
23. 5. 2016, 12:20

Bohužel kaktus se stále dělá jen s robotem, a to je katastrofa.

0 reagovat
MachyCZ
23. 5. 2016, 11:12

Jedině hydroměnič se "zámkem" na každém studpni od dvojky výše a s možností ručního řazení....

0 reagovat
Hospodský
23. 5. 2016, 12:15

Žádný.

0 reagovat
bucek
23. 5. 2016, 14:09

Automat jedině s hydroměničem, prost jakékoliv elektroniky a ovladaný lankem a podtlakem . Chová se pořád stejně narozdíl od těch s "mozkem".

0
Radohanno
23. 5. 2016, 16:45

Pravdu díš...Viz výše zájem o automat s ručním řazením...Opraváři automatů v ČR mají hody a Američan se divý jak Čech dokáže utahat almaru ????Automat je od toho aby řadil sám a manuál abych si řadil já..pokud to umím.. :-) Ty různé pádla pod volantem jsou jen kurvítka.

0
bucek
23. 5. 2016, 22:02

Navíc mám u automatu s ECU zásadní problém. On se snaží přizpůsobit mě a já jemu, což má za následek to, že se honíme dokolečka jak dva idioti a celé to stojí za prd. Navíc automat je pro mě hlavně o pohodlí a to znamená,že rychlost řazení je mě ůplně u všech tří gluteu. Na řádění je manuál a pokud s ním někdo neumí tak nezlobte se na mě,ale ať se to buď naučí (což není ostuda ) a nebo se na to vy.... Protože kraviny jako el.meziplyn, asistent pro pálení gum a nevypínatelné ASR,TCS,ESP........etc u rychlých aut, to už jsou fakt kraviny pro neschopný pozéry.
Tak a teď všici do mě.

0
Michal Cat
24. 5. 2016, 12:18

Bucek: jdu do tebe. Máš recht :-)

0
Hanz95
14. 6. 2016, 17:33

Bucek: Přesně jak říkáš, jde to do haj... Dneska ani nezáleží na to, jak umíš řídit, ale na tom, kolik máš v autě asistentů, bohužel. A nejvíc mě zaráží asistent rozjezdu do kopce. Je to sice fajn, ale pro úplný neschopáky. Za chvíli se do kopce nikdo nerozjede a autoškola se bude dělat v automatu jako v americe... To je důkaz, že dnes může řídit každej idiot...

0 reagovat
riprex
23. 5. 2016, 14:51

Každej automat má svůj účel. Do dailyny bych bral klasickej hydroměnič nebo dvojspojku. Robot jsem jinej než absolutně nepoužitelnej nezažil. Mám rád dvojspojky ve sportovních autech. Takovou Alfu 4C bych v manuálu rozhodně nechtěl i kdyby se dělala, protože prostě řazení hodně rozptyluje od řízení. Asi i kdybych si měl kupovat Miatu/124 Spider tak bych to bral s dvouspojkou. Dává to prostě větší smysl. Manuál je fajn pro ten pocit... ale od chvíle elektronických plynů už to není tak super, aby to stálo za to. A není pochyb o tom, že s dobrou dvojspojkou/sekvenčkou bude člověk výrazně rychlejší, než s manuálem.

0
Radohanno
1. 6. 2016, 17:00

Naprosto nevím jak řadí dvouspojka u Alfy. Ale v Superbu je to něco děsného... Mám doma manuál i automat... A Měl jsem možnost si prubnout DSG a variátor... A raději variátor než DSG. Teda nevím jak u jiných ale u Škody opravdu špatné... to že s naftou to stále řadí aby udržel nejnižší otáčky chápu ,ale při prudší akceleraci to škube jako blbá blondýna... To nechápu proč??? Taky nemá zrovna dobrou pověst.. Ale to už jde mimo mě.

0 reagovat
munilaw
23. 5. 2016, 15:19

PDK

0 reagovat
Adam
23. 5. 2016, 15:53

Když už to musí bejt, tak asi steptronik co mám teď v 330Ci. (dokavaď nenašetřim na přestavbu na manuál)
Akorát mě na něm přímo se*ou 2 věci.
1) při manuálnim režimu ti v červenejch přeřadí
2) k sobě podřazuješ a od sebe odřazuješ... Sem zastánce klasický motorsportový koncepce ;)

0 reagovat
Radohanno
23. 5. 2016, 16:34

Někdy to platí v souvislosti s věkem..jako mladý jsem musel mydlit fofrklacek..Dnes jsem líný a proto mě automat nevadí....Mám klasický manuál 5Q a klasický automat AISIN 5Q. obě zadokolky... Je to o srandě a klidu... Adrenalinu a kochání se. Jel jsem se Superbem s DSG 2,0 Tdi... Popravdě nic moc. Jel jsem Lexusem LS600 tam je CVT. V Nastavení ECO+ je to tramvaj.. Sport+ má 8 stupňů a ven pětilitr a elektromotorem fakt peláší... Takže mě je to dnes vlastně naprosto jedno. Já bych bral to CVT. ale jen v LS600hL...:-)

0 reagovat
Michal88
23. 5. 2016, 18:34

Kromě CVT jsem si vyzkoušel DSG, robota i hydroměnič (a ten i vlastním). Za sebe jsem pro hydroměnič, když už automat. Ale ještě bez elektroniky. :) Řadí nejplynuleji, předvídatelně... DSG v B8 2.0TDi Prassatu mi přišlo setsakra škubavé. Tedy ne při běžné jízdě, to i celkem šel, ale jak jsem tomu šlápnul na krk, aby si to podkoplo o dva, tak jsem myslel, že mi to zlomilo vaz nebo jsem místo plynu dupnul na brzdu... Co se týče robota, tak jsem tedy měl možnost jen se starším PSA BVA6, což prý je podstatně vychytanější verze, než byly první verze v C3 Pluriel, ale stejně mě to nepřesvědčilo. Každé řazení bylo cítit. A jelikož jsem dělal v Citroenu, vím, co s tím bylo za problémy... Není problém spálit spojku, elektrohydraulické kulisy se měnily, jak na běžícím pásu... Ne, robota ne... Když už bych se vzdal hydropneumatiky a pořídil si rodinný francouzský wagen C4GP, tak jedině, co byly 2.0HDI/100kW s hydroměničem. Aisin Warnery, co v tom byly, byly celkem spolehlivé, určitě víc, než co se k 80kW 2.0HDi nebo 2.2HDi dávaly ZF 4HP20. ZF 4HP18, který mám já u V6 byl zlatý, neboť naštěstí ještě neměl ECU a trpěl na známé "drobnosti" jako spojky, hydroměnič aj., u 4HP20 především odcházely "mozky", které se nedají opravit "za pár korun", ale musely se koupit za těžký peníze a vyměnit...

0 reagovat
Tom
23. 5. 2016, 21:25

Mám 350z s 5 stupňovým hydroměničovým automatem Jatco a už manuál nechci. Řadí to rychleji než kdokoliv s manuálem. Když je nějaká úzká okreska, to poslední co bych zrovna chtěl je řadit:) Navíc když se na to dupne, tak to podřadí o 2 kvalty "hned". Velká spojka tam není, takže se nepotřebuje a ty řadící fungují rychle jen při řazení, takže taky vydrží hodně. Prostě geniální zařízení.

0 reagovat
Lukas Vaverka
23. 5. 2016, 22:09

Měnič s co nejmemším prokluzem, samozřejmě :) jinak dvouspojky někdy nejsou špatný, třeba novější 6st. DSG. Těch ne moc dobře naladěných je ale víc. A souhlasím, že do některých aut se automat opravdu hodí. Např. moc jsem toužil zkusit W212 s manuálem a hned po pár sekundách mně bylo jasné, že tam nepatří. Řadilo se hezky, ale to šaltování je hodno max. Céčka.

0 reagovat
Karda
24. 5. 2016, 10:15

Zkušenost mám jenom s DSG a tím co měla stávající generace Focusu před faceliftem. Přijde mi, že většina DSG převodovek trpí eco nastavením. Pokud jedu jako klobouk, tak fungují celkem dobře, ale řadí dost brzo - asi kvůli spotřebě. Když pak malinko přidám, tak se hned plaší, škubou a komfort je ta tam. Nejhorší to je asi v poslední 1.2 TSI Fabii a ani Superb III na tom nebyl zrovna nejlíp. Ale překvapila Octavia III RS. Zřejmě kvůli jakože sportovnímu charakteru řadila později a pak ani na D režim jí moje výpady na plynový pedál nerozhodily :)

0 reagovat
bobo23
24. 5. 2016, 10:38

Nevím. Tohle vlastně není ani otázka pro mě. S automatem mám jen jednu krátkou zkušenost s Fábky 1,2 TSI a tak si netroufám hodnotit. Ani za deset let, co se den co den, pohybuju po cestách, mě manuální řazení nepřestalo bavit. :-)

0 reagovat
Londoner
24. 5. 2016, 13:31

Mam hydromenic (ZF6) v XFR a k tomuhle auto to patri. Pro rychlejsi jizdu padla fungujou vyborne, manual bych tam nechtel - to patri do lehkyho obratnyho sportaku.

0 reagovat
Přemda Honda
25. 5. 2016, 18:03

Kdysi jsem měl Corsu v automatu (byl to výhodný kup,měla najeto jen 60 tis. km).Ale ve větších mrazech tam občas blikala porucha a auto se rozjíždělo na čtyřku..naštěstí stačilo zhasnout motor a pak nastartovat znovu.Radši jsem za nějakou dobu auto prodal.Ted mám Volvo S80 2,4 automat a je to fakt pohodlná a klidná jízda,k tomuto autu úplně sedí...manuál by mě v něm určitě nebavil :-) Jako jedinou nevýhodu bych viděl asi jen případnou drahou poruchu,jinak bych automat klidně bral i do daily Primery..a já už vlastně neřadím ani na motorce,jezdím na maxiskútru :-)

0 reagovat
mq
25. 5. 2016, 18:43

CVT je o tom, že řadí jak na skůtru. Jakékoliv simulování převodových stupňů je zásadně špatně.

0 reagovat
klec
26. 5. 2016, 03:10

co automat v SAABu 9000 ?
podle me je nejlepsi elektormotor a tohle vsecko je uz prekonany a misto velke prevodove kravy at tam daji baterii a je to, plynuly prevod bez prevodu . .

0
bucek
27. 5. 2016, 20:07

Automat v 9000 je pradávné ZF 4hp18. Pokud o něj bylo aspoň trochu postaráno je I po 300tkm pořád ve formě, vlastní zkušenost.

0 reagovat
Stefan
28. 5. 2016, 12:03

Jediná moderní převodovka která mě zaujala je sedmistupňovej manuál v Corvette. Žádném automat.Pořád u mě převládá pocit že to neřídím zcela sám...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte