Co se stane, když zkřížíte Ford Puma a Land Rover Defender? Narodí se malé Tourneo Courier. O nadsázku jde v tomto případě jen z půlky, neboť zatímco s Defenderem fordí novinku pojí jen zbarvení (a to ještě jen v nejvyšší „outdoorové“ výbavě Active), s Pumou má společnou základní architekturu i výrobní linku v rumunském závodě Craiova. Krásná ukázka faktu, že na jedné platformě můžete postavit auta, která k sobě snad nemohou mít dál…
Nový Courier se prezentuje jako městské MPV, které si bere inspiraci z vozů SUV, a již brzy se zřejmě stane nejmenším rodinným vozem v nabídce. Narážím na smutnou skutečnost, že v příštím roce zřejmě definitivně opustí nabídku Ford Focus. Courier je s délkou 4 344 mm poměrně kompaktní vůz, dodávkovitá karoserie však umožňuje zdařile kouzlit s vnitřním prostorem. Vůbec byste nehádali, že je menší než Tourneo Connect, a to na délku, na šířku i rozvorem.
Na první pohled vypadají oba vozy velmi podobně, přesto se v několika bodech liší. Zatímco Connect nabízí dvě délky rozvoru a volitelnou třetí řadu sedadel, Courier má pouze jednu délku a je vždy pětimístný. Na rozdíl od Connectu se také nebude prodávat ve verzi s pohonem všech čtyř kol. Liší se rovněž nabídka motorizací – Courier v osobní úpravě pořídíte s litrovým benzinovým tříválcem Ecoboost a také jako elektromobil, Connect je k dispozici rovněž s dieselem a brzy se představí i jako plug-in hybrid. Drobný rozdíl najdeme také v druhé řadě sedaček, která je u Connectu zcela vyjímatelná a u Courieru pouze překlápěcí. I menší a levnější Courier si však zachoval mimořádnou míru praktičnosti. Zavazadlový prostor má základné objem 570 litrů, zvětšovat ho však můžete posunováním zadní lavice, dělené v poměru 40:60. Po jejím překlopení pak získáte stěhováček s nákladovým prostorem 2 162 litrů. Elektrická varianta navíc nabídne i 44litrový frunk na uložení kabelů.
Během prvních novinářských jízd poblíž středočeských Neratovic jsem měla možnost krátce usednout do vrcholné verze Active s benzinovým tříválcem. Na zdejších úzkých okreskách Courier ukázal, že je čipernou dodávečkou, která se i s malým motorem umí hýbat velmi svižně. Jistě, auto bylo zatížené pouze mou maličkostí, přesto mě jeho agilita mile překvapila. Navíc dostalo přesné řízení a přímo excelentní řazení s krásně definovanými drahami řadicí páky, takže ovládání dává pocit lehkosti a kontroly. Podvozek pak zdařile balancuje na hraně tuhosti a pohodlí, karoserie se v zatáčkách nijak přehnaně nenaklání a obecně je svezení velmi příjemné. Jen když to v zatáčce přeženete s nájezdovou rychlostí a narazíte na výraznější nerovnost, zadní kola si laškovně poskočí.
Popularita malých dodávek coby rodinných vozů v poslední době utěšeně roste. Možná nejsou tak elegantní jako kombíky ani tak statusové jako SUV, zato praktikovo srdce jásá a většinou potěší i cenovka. Základní Courier s výbavou Trend a manuálem začíná na 636 702 korunách s DPH, s výbavou Active se dostanete na 709 544 Kč a za sedmistupňový automat připlatíte vždy 60 500 Kč.
Podrobnější informace vám přinese už brzy klasický týdenní test, na který jsme si Tourneo Courier hned začerstva objednali.