načítám data...

Ford S-Max ST Line 2.0 TDCi: Rodinný business

Klasická MPV pomalu vyklízejí pozice. Každou chvíli nějaký zástupce této kategorie končí, nebo se změní na módnější SUV. Mají vůbec velkoprostorové vozy stále co nabídnout?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford S-Max ST Line 2.0 TDCi: Rodinný business

Musím se přiznat, že kategorie vozů MPV nepatří mezi mé oblíbené. Přestože nabízejí hmatatelné výhody a nedělají kompromisy ve vnitřním prostoru a variabilitě, stejně bych asi sáhnul při výběru rodinného dostavníku po nějakém SUV, které je naopak plné kompromisů. Že to nedává smysl? Možná. Já však nedokážu překousnout, jak tyhle velkoprostorové autobusy vypadají. Z bočního profilu mi ta auta připadají jako vejce, na která někdo přimontoval kolečka. A ani jízdně to obvykle není žádná velká sláva, prostě takový přepravní box na spoustu lidiček a krámů. Přijde mi to jako rezignace na život automobilového nadšence. Testovací týden s Fordem S-Max mi však tyto předsudky postavil na hlavu. Co se stalo? To se dočtete na následujících řádcích. 

Design Fordu S-Max mě zaujal hned na první pohled. Možná za to mohla krásná červená barva, možná v tom hrály roli doplňky výbavové úrovně ST Line. Tak či tak, S-Max je prostě hezké auto. Celkový vzhled je pouze evolucí předchozí generace, ale evolucí vypiplanou do detailu. Úzké přední světlomety s výrazným denním svícením, maska chladiče ne nepodobná nejmenovaným sportovním vozům z britských ostrovů. Výrazně zkosený C sloupek, který dodává patřičný švih bočnímu profilu. A to celé je doplněné vkusnými nástavci prahů. Tento S-Max opravdu nevypadá jako ryze užitkový rodinný autobus. Designéři Fordu odvedli dobrou práci, dokázali vtisknout S-Maxu nezaměnitelnou tvář, což rozhodně nebývá zvykem u tohoto typu aut. 

Kladné body získává Ford také v interiéru. Na první pohled sice nevypadá kdovíjak převratně, ale ještě dříve, než se stačíte pořádně uvelebit, začnete si všímat chytrých detailů a řešení. Spousta odkládacích přihrádek a ploch se u velkého MPV asi tak nějak předpokládá a S-Max rozhodně nezklame. Odložíte si kelímek s kávou, PET flašku s minerálkou, telefon, tablet i notebook a když na to přijde, máte kam dát i použitou plenu vaší ratolesti. Interiéru vévodí dotykový displej infotainmentu, který by mohl mít trochu lepší grafiku, ale logika ovládání je bezproblémová. Trochu nevyužitá se zdá středová část, má na pohled spoustu volné plochy. To je dáno tím, že ovládací tlačítka jsou poměrně malá a mohla by být o kousek rozměrnější. Na druhou stranu, buďme rádi, že tam vůbec nějaké fyzické čudlíky jsou a nemusíme tak všechno lovit na displeji. Teplotu, vyhřívaní sedaček nebo čelního skla, to všechno si nastavíte pěkně postaru, a to je dobře. 

Bezchybná je také variabilita vnitřku a jeho prostornost. Dozadu se usadí dva dobře rostlí muži a jeden lehce podvyživený k tomu. Šířka interiéru je skvělá, člověk si připadá jak na palubě vesmírné lodi Enterprise. Ukotvení dětské sedačky je otázkou několika sekund, Isofix úchyty jsou velmi dobře přístupné, což nebývá samozřejmostí. Nakládání drobotiny vám často přidělá vrásky, ale v S-Maxu je to vážně hračka. Potěší i taková maličkost, jako vytahovací roletky na boční okna, díky čemuž se vám dítko neprobudí pokaždé, když se stočíte bokem vozu na západ. Jo, na rodinné potřeby se tady vážně myslelo. Samostatnou kapitolou je zavazadlový prostor. Ten připomíná černou díru. Vcucne úplně všechno. Kočárek pro dvojčata, tříkolka, krabice s vínem, rodičovské balení Neurolu, to všechno není problém. A najednou. A kdyby se vám čirou náhodou stalo, že by to nestačilo, pořád můžete sklopit zadní sedačky (elektricky), čímž vznikne vskutku gigantický prostor. Pokud potřebujete převážet ilegální dělníky z východu někam na stavbu, do S-Maxu naložíte celý balkánský poloostrov. Kdybych chtěl být hnidopochem, tak jediné, co mi možná trochu chybělo, byly posuvné boční dveře, které byste ocenili při nastupování v úzkých parkovacích místech podzemních garáží. Ale jinak si vnitřní prostornost a variabilita zaslouží jedničku s hvězdičkou. 

Jízdní vlastnosti bývají obvykle silnou stránkou většiny Fordů. S-Max není výjimkou. Často nám posíláte do redakce dotazy, které auto si máte koupit, když vás baví řídit, ale zároveň potřebujete pohodlně usadit tři děti. Na tohle už máme v podstatě přednastavenou automatickou odpověď v mailu. Ford S-Max. Platilo to pro první generaci, která byla okořeněná ještě charakterním pětiválcem pod kapotou a platí to i pro současnou generaci. Ale pozor, nečekejte zábavu v pravém slova smyslu. Pořád se bavíme o autě s vysokým těžištěm a hmotností atakující 1900 kg. Pokud čekáte vlastnosti hot hatchů, hravou záď či rošťácké klouzání zatáčkami na hraně adheze, tohle S-Max neumí. Přesto je jeho chování i na točitých silnicích velmi uspokojivé a trochu návykové. Jak to myslím? Klíčem je tady efektivita. S-Max dokáže být neuvěřitelně rychlý (majitel pětkového Golfu GTI, který mě nemohl na okreskách v okolí Sázavy setřást by mohl vyprávět) a zároveň dokáže zapojit řidiče do děje. To je dílem velmi dobře nastaveného posilovače řízení, který v člověku dokáže vyvolat zdání citu ve volantu. Důvěru dodá taky obrovské množství gripu, které od takhle velkého MPV nečekáte. A třešničkou na dortu je přibržďování vnitřního kola v zatáčce, díky kterému je potlačená přirozená nedotáčivost na minimální míru. Za volantem tohoto rodinného autobusu dokážete na okreskách překvapit nejednoho wannabe závodníka. 

Chování na okreskách ovšem nebývá tím hlavním důvodem, proč si lidé pořizují velké MPV. Mnohem důležitější je, jak funguje ve městě při rozvážení dětí do školek, k doktorům či na kroužky. A také jak zvládá dlouhé cesty po dálnici na chatu či na rodinné výlety. Ani v těchto oblastech se S-Max nenechá nachytat na švestkách. Ve městě vám bude dělat radost vyšší posez, který mi pije krev u ostatních Fordů. Sem se však hodí skvěle. Dává vám přehled o situaci na složité křižovatce a vidíte díky němu i skrze vysoké SUV, takže máte představu, co se děje před vámi. Podvozek dokáže příjemně odfiltrovat i typické silniční nástrahy, jako jsou propadlé kanály a retardéry, kterými je naše hlavní město doslova prošpikované. Nevýhodou v městském provozu zůstávají snad jen větší rozměry vozu, díky kterým je manévrování úzkými uličkami o něco složitější. A také parkování může být pro někoho oříškem, obzvláště pokud bydlíte na sídlišti. S tím však pomůže šikovný parkovací asistent, který dokáže S-Max zaparkovat i do mezery, jež vám na první pohled může připadat příliš malá. 

Velmi příjemné je také dálkové cestování po dálnicích. Akustický komfort je bez přehánění skvělý. Vrtalo mi hlavou, jak je možné, že tak mohutné auto s ohromnou čelní plochou a aerodynamikou dlažební kostky, umí být ve vysokých rychlostech tak tiché. Vysvětlení mi přineslo první stažení bočních okének. Ty jsou totiž dvouvrstvé. Dovnitř tak nepropouštějí prakticky žádný nežádoucí hluk. Což se hodí i v situaci, kdy kolem vás projíždí účastník mimoňských válek, co má místo výfuku kanalizační trubku a vám na zadních sedačkách spinká nemluvně. Dvoulitrový turbodiesel sice nedokáže z S-Maxe udělat dálniční stíhačku, ale udržovat konstantní stošedesátku mu nedělá nejmenší problém. Pokud si zapnete adaptivní tempomat (mimochodem dá se přepnout na starou dobrou klasiku, pokud těmhle fíčurám neholdujete) a aktivní udržování v jízdních pruzích, stane se z jindy otravného dálkového cestování vskutku pohodová záležitost. A když už jsme u pohonného ústrojí, tak stoosmdesátikoňový dvoulitr se k tomuto Fordu hodí naprosto ideálně. Spotřeba se dá bez jakékoli námahy udržet okolo 8 litrů a svědčí mu spojení s automatickou dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Ta se chová trochu jinak, než jak jsem zvyklý u tohoto typu převodovky. Změna převodových stupňů probíhá velmi hladce, prakticky stejně jako těch lepších HDM automatů. Když ji ale přepnete do manuálního režimu a chcete co nejrychlejší přeřazení, najednou si neví rady a každá změna kvaltu trvá o něco déle, než by mi bylo po chuti. U dvouspojek to bývá obvykle přesně naopak.

Verdikt 

Ford S-Max je bezesporu velmi povedené auto. Během testovacího týdne se mi snad nepodařilo najít chybu, která by mi otravovala život. Je hezký, prostorný, velmi chytře vymyšlený a neztratí se ani na okresce, pokud vás přepadnou choutky na rychlejší svezení. Krásná ukázka toho, že ani potřeba velkoprostorového vozu nemusí nutně znamenat konec života automobilového nadšence. Není to ono pověstné čekání na smrt. Já si díky němu poopravil názor na MPV. Jediný problém, tak může představovat cena. Ta není zrovna lidová. Nejlevnější S-Max se základní benzínovou patnáctistovkou vyjde na 659 tisíc s aktuálním akčním zvýhodněním. Testovaný kousek ve výbavě ST line s příplatkovou výbavou však přišel na nemalých 1,2 milionu. A to už může pro některé zájemce představovat překážku. Pokud však potřebujete tento typ vozu a rodinný rozpočet vám to dovolí, běžte si pro něj. Lepší auto v dané kategorii budete hledat složitě. 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 997 cm³
Výkon: 180 koní (132 kW) v 3 500 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 – 2 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová dvouspojková automatická
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,4 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,7 l/100 km 
Cena s danou motorizací a výbavou: 1 249 700 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
24. května 2018, 10:38
0

S-Max MY2012 ve stejne motorizaci mohu doporucit. S prehledem jej najdete za polovicni cenu. Prekvapuje me, ze pises o "zdani citu ve volanu". Ja v te starsi verzi necitim lautr nic. Prijemny upgrade je pribrzdovani vnitrnihi kola v zatacce. To znam z bmw, je hodne poznat a dela to velky rozdil, kdyz to do zatacky vrhnes. Jezdit s tim ostreji je mozne, ale auto je tezke na predek bude to za cenu prednich pneu. Z krizovky me to vytahlo s pomoci ASP a spolujezdci tvrdili, ze auto s trochu mekcim nastavenim by tu mysku ven nedalo. Palec nahoru.

reagovat
ma
martinw
24. května 2018, 10:45
0

Co spolehlivost, nejake navstevy navic v servisu od 2012 ?

BubaaCZek
24. května 2018, 11:05
0

Jen bezne spotrebni veci. Mam ho 2 roky. Mel 42k km a ted je na 83k km. Jedine co odeslo je snek na eletrickem nastaveni vysky sedadla, zustalo uplne nahore. Nechal jsem to tak. Sedim jak na zidli, v tomto aute to neva. Mista stale dost.
PS: s temi pneu jsem to uz koupil a byly na dojeti pres leto, cehoz jsem se nadsene chopil :)

Ni
Ninjaherb
24. května 2018, 11:10
0

Mam 2011 Titanium S (obdoba te ST-line) 2.2 TDCi se 150k na tachometru, ale stejně to bude nejspíš stočka, jako všechno. Upřímně, do auta jsem nasypal spoustu peněz, ale nejde to úplně připsat nekvalitnímu zpracování, posuď:

- 1 měněný vstřik: na základě špatného startování, které se projevilo okamžitě po jediném natankování pochybné nafty v polsku. od té doby liju jenom prémiovku a modlím se, aby to mělo inzerované benefity.
- výměna baterky: v autě je všechno na elektřinu, takže asi dostává zabrat
- nová kola, původní byla šišatá, jedno prasklé: spousta cest po praze a středních čechách, některé výmoly občas trefím špatně, a auto jezdí skoro pořád naložené po střechu.
- 1 nový senzor parkovacího pípáku: pravděpodobně nějaký hodný soused s koulí při parkování
tyčka řízení
Pak klasika tlumiče, brzdy, gumy, olej v motoru a převodovce

Celkově bych řekl, že takhle těžká kastle je na podvozek mondea tak na hranici možností. Moje je tak zralé na generálku podvozku. Zbytek auta ale celkem hezky drží.

BubaaCZek
24. května 2018, 11:20
0

Wow, ten pragl tomu dava. Pred mesicem to proslo STK bez ztraty kyticky. Tlumice stale ok a to taky jezdim slusne nalozen. Brzdove desticky a baterii povazuju za spotrebni zbozi. Baterka nedala tehda ty mrazy pod -20 co trvaly tyden. Nastartovat se povedlo az ty mrazy povolily. Baterka je schovana pod prednim sklem jakoby v palubce a vymena je porod. Vyjimecne se stane za blbne couvaci kamera, obraz na displayi problikava/mizi, nejaky kontakt...

BubaaCZek
24. května 2018, 11:51
0

Jeste doplnim, ze hlavni deviza jsou 3 sedacky vzadu. Do krajnich zakliknes detske sedacky a uprostred se da normalne sedet a cestovat. Navic v pripade potreby muze spolujezdec bez potizi prelezt zepredu dozadu a umravnit/nakrmit/zpacifikovat ratolesti.

KS
24. května 2018, 17:21
0

Nikdy jsem nepochopil, proč lidi se dvěma dětma si kupují velké MPV... Známý má 3 potomky a zatím to zvládají v Meganu kombi. Zkrátka pro 4 lidi musí stačit kombi, nebo nějaké proklínané SUV.

S-Max je parádní zástupce svého druhu a zejména v téhle specifikaci. Co jsem v testu neviděl, jestli se jedná o AWD. Já bych takhle velké auto bez AWD nechtěl. Riziko, že takový pořízek zůstane někde stát (nebo v horším případě klouzat někam, kam nechci) je solidní.

KS
24. května 2018, 17:36
0

Ještě jsem zapomněl dodat - doufám, že Ford S-Max časem nezmrví, hlavně v interiéru aby zůstala tlačítka pro ventilaci. Obavy jsou odůvodněné, protože nový Mustang se mi už tak nelíbí a hlavně motor 5.0 má nově objem lehce přes 5000 ccm - takže vyšší zdanění a dostal přímý vstřikování :-( . Naopak Fiesta se i přes tříválec zdá nejlepším autem ve své kategorii.

BubaaCZek
24. května 2018, 21:55
3

Proc S-Max a ne Mondeo? To ti vysvetlim, abys to pochopil. Pracuji v zahranici a 2x do mesice jezdime cela rodina do CR na vikend. Tak 2 a pul hodky cesta tam. S dvema malymi detmi to je jako jezdit 2x mesicne na dovolenou. Kocarek pro dvojku, 2 cestivni kufry (ted jsme v bode kde Mondeo je plne), odrazedla, bedna na zradlo, batohy s laptopama, detska taska + co si zena na posledni chvili vymysli. To muze by treba sada velkych kvetinacu ci ted naposled jsem vezl plastove piskoviste. To tam vse pohodlne natetrisuju a po ceste z CR se tam obcasne vejde i basa piva. Takove velke stehovani mam min. 2x do mesice. Chci Te videt jak se trapis v kombi. V zime na strechu rakev a jedem v peti pohodlne na lyze a 4kolku fakt treba neni. Nehlede na to, ze v Mondeu se mezi 2 sedacky nevejde ani dite.
Premyslel jsem, ze bych to vymenil za Insigniu OPC, ale co jsem videl kufr jsem si rozmyslel. Rodinne auto at je obyvak. Rozvalis se jak do gauce, hraje ti premium sound system, ofukuje to dupku a ja takhle muzu jet treba do Spanelska. V Mondea jsem mel plne zuby za jednu tu dvou a pul hodinovou cestu. Kapišto?

KS
25. května 2018, 11:42
0

Jo tak když je zapotřebí vozit dvojitý kočár, beru. Často se mi však to zdá zbytečné, protože i kdyby byl za autem zapřáhnutý Streamliner, bude plný krámů.... Dřív lidem stačila (musela) Škoda 120 a taky to šlo, žádný vodrážedla, nafouknutý balony a pod. cajky se nebraly, zkrátka dítě vědělo, že to ty 2 (popř. víc) dní bez toho vydrží.

kv
kvakosh nocni
25. května 2018, 12:30
0

jooo tyhle kecy vo stodváce.......
co se tyka Smaxu vs. "normalniho" auta: Mam tri deti. Uz to definuje, ze v podstate nic jinyho koupit neslo, bo seriozni detskou sedacku trikrat vedle sebe nedas vicemene do niceho jinyho ( nevim teda jak dneska, ale 2012 prichazel v uvahu jeste Sharan tusim, a ten byl jen sazometnej) . Oproti "normalnimu" kombiku je to o neco sirsi, o trochu vyssi, o kolik to vic zere nevim, nemam adekvatni srovnani. Nicmene NIKDY jsem neresil rakev, drzak na kola a podobny cicoviny. Vsechny veci se daji do auta, pod jeden zamek, nashle. Vsechny veci tim myslim napr. 2 dospely MTB a tri detsky kola ( 5, 8 a 11 let.)a bagaz na tyden. A ze vozim v mezicase kubiky vzduchu navic? BOHATE se mi to vyplati, protoze nezasiram kubiky GARAZE/DOMU, ktery jsou vyrazne drazsi nez nejaky pojebany auto. 4x4? kazdou zimu jsme na horach nejmin jednou, problem nikdy, pouzivam mozek a fcni gumy. Narozdil od SUV prichod MPV mel smysl, tecka.

Vojtáno
28. května 2018, 17:22
1

Ano vešli jsme se do 120 ale... Řeči o Tom, jak jsou Češi "převažeči vzduchu". Jen my s manželkou (dítě na cestě) když jedeme na prodloužený víkend k našim a já mám do toho kšeft s kapelou, tak nám Focus Combi skoro nestačí. Takže až tu dítě bude, Smax, Galaxy a nebo dodávka je jediné řešení..:) Já mám pořád co vozit, kraviny to rozhodně nejsou a roletka na kufru tam nebyla, ani nepamatuji! Takže opět moje oblíbené pořekadlo: "Dodávka je nejlepší osobák!" a basta :D

ma
martinw
28. května 2018, 21:14
-1

no to je hezky jak to bez MPV v dnesni dobe nejde, ale my byli doma 4 deti a jezdilo se proste dvema autama, dovoleny se delaly tak ze polovinu deti vzala babicka s dedou a jelo se. Je asi jasny ze nekdy okolo 1990 se nejezdilo nekam uplne dopryc ale proste treba na machac nebo nekam na sumavu protoze na to jednoduse nebyly penize :) ...ted sou moznosti a rozmazlenost spolecnosti samozrejme uplne jinde

kv
kvakosh nocni
01. června 2018, 07:16
1

ale no jasne - dnesni rozmazlena spolecnost. V r. 1990 bylo proste fajn jezdit dvema olovnatejma autama, 4 deti jste odvezli rekneme za 16litru na sto? A on byl ten benzin levnejsi vid? Stal 8Kc a prumernej plat byl 2000,-.
A jiste, penize nebyly, bo vsichni meli hovno, nikdo si nic nezavidel, "lidi meli k sobe tak nejak bliz", co ? :)

Bez MPV to jde. Vsechno jde. Jen proc bych to proboha delal?

KS
01. června 2018, 14:37
1

Kdo se uměl otáčet, tak i za toho totáče se dalo poctivě vydělat. První děda byl stavbyvedoucí a měl cca 3500? nevim. Druhý děda po práci pěstoval zeleninu na zahradě a za sezónu vydělali víc než v zaměstnání za rok, takže tak. Ne všichni měli houby, právě že lempli jen závistivě koukali....

beastar
01. června 2018, 16:20
0

To jo. Děda byl na RaJ Praha 1 a nestěžoval si. Táta dělal na krajskejch silnicích a služebky Cccp, Maďarsko ale i třeba Japonsko či Egypt. Měli se oba velmi dobre včetně tuzexovyho auta. To nic nemění na tom, že to jako systém nefungovalo. Jinak Češi breceli tehda a brečí i teď. Někteří. Takže jak píše ks je to čistě o lidech...

beastar
24. května 2018, 17:36
0

Jako pěkný když to člověk využije. Já bych ty prachy utratil asi jinak, ale tak bez dětí asi takový auto nemá cenu. A na vození sudů do putyky je toho zase škoda. Taky se v tom musí dát krásně přespat...

reagovat
Mira
24. května 2018, 18:27
-1

Až teď jsem koukal, že to je S-Max a ne focus, ale stejně to sem pošlu. Ty auta vypadaj všechny stejně, jakmile maj stejnou barvu :-)

reagovat
BigBen
24. května 2018, 18:51
0

Pokud někdo potřebuje dát dozadu 3 dětský autosedačky vedle sebe a zároveň se někdy dobře a svižně povozit. Moc možností nemá. S-Max je řešení. Jen se nesmějí tyhle dva požadavky kombinovat současně. Děti pak vzadu blejou....

reagovat
kv
kvakosh nocni
25. května 2018, 08:12
0

presne tak, svyho casu mi pripadalo ze to byla dokonce jedina moznost - v podobe 2.5turbo.

Kr
Krocan
24. května 2018, 19:39
0

Tak zrovna tuhle Fordku bych bral pouze ve verzi SS Max Wünsche s podélnými bočními lavicemi a držáky na Panzerfausty.
Néé, dělam si trapnou legraci; spíš se chci optat, co se děje, že tak nějak dva měsíce nenapsal nic Vojta?

reagovat
ro
rock
25. května 2018, 14:39
0

Nepotřebuju ho, nejsem cílová skupina, ale narozdíl od SUV mi dává smysl. Škoda, že je tahle kategorie na ústupu.

reagovat
ro
rock
25. května 2018, 14:40
2

...a vlastně se mi i líbí. Víc než kombíky.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem