načítám data...

Ford Fiesta ST: Malý komediant

Hledáte kompaktní hot hatch, který Vás pobaví, ale zároveň bude použitelný i pro každý den? Tady je.

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Radek Kukuš

Klasický B segment nám pomalu, ale jistě, vymírá. O malé kompaktní hatchbacky už zkrátka není takový zájem díky všemožným crossoverům, které pro většinu zákazníků znamenají větší styl. Hot hatchů také ubývá rychlým tempem, a v tomto segmentu jich už opravdu moc nezbývá – pouze i20 N, Mini Cooper S nebo JCW, Polo GTI, Swift Sport a GR Yaris. A co si budeme, GR Yaris je spíše jiná kategorie vozu, takže vlastně jen čtyři konkurenti. A Fiesta se s námi také v červnu rozloučí nadobro po 47 letech, sedmi generacích a dvaceti milionech vyrobených kusů. A mně se bude stýskat, velmi.

Foto: Radek Kukuš

Fiesta ST se světu poprvé ukázala v roce 2004 jako model ST150. Malý hatchback s dvoulitrovým atmosférickým motorem a pětistupňovým manuálem si okamžitě získal srdce mnoha fanoušků kompaktních hot hatchů. Tak moc, že v následující generaci, která už přinesla přeplňovaný motor, se dokonce prodával i v USA, kde o tento segment přílišný zájem nelze očekávat. Přesto se ale o propadák nejednalo, i když ve své poslední generaci už se na tomto trhu neobjevil. Naštěstí jej Ford ještě úplně nezatratil, a i když se petrolheadům z tříválce pod kapotou ježí chlupy na zádech, já z motoru byl nadšený.

Foto: Radek Kukuš

Onen tříválec totiž není mdlý a líný, naopak. Díky slušnému objemu má dostatek točivého momentu i v nízkých otáčkách a není pro něj problém zrychlování ani okolo 1500 otáček. Jakmile přesáhne tři tisíce, turbo se nadechne a začne se předvádět. Motor sice točí až do nějakých šesti a půl, ale nejlépe se cítí mezi třemi a šesti tisíci. Umí deaktivovat jeden válec pro zlepšení efektivity při nízké zátěži, ale ani si toho nevšimnete, kromě mírného neklidu pod kapotou. Je skvěle efektivní při denním ježdění, já se po Praze pohyboval mezi šesti a sedmi litry, a zároveň když je třeba, má dostatek výkonu na našich silnicích i dálnicích. Má skvělý zvukový projev, nezapře svůj tříválcový původ, ale zároveň při otevření výfukové klapky (v režimu Sport nebo Závodní trať) začne efektivně prskat při přeřazení či ubrání plynu – a co víc, ono to zní přirozeně, ne uměle jako u některých konkurentů. Zvuk motoru je sice podporován reproduktory (ve zmíněných sportovních režimech), ale není to otravné a v podstatě si toho ani nevšimnete.

Foto: Radek Kukuš

V přenosu síly na přední kola mu pomáhá mechanický samosvorný diferenciál a šestistupňový manuál, který má příjemně krátké dráhy. Jedinou výtku mám k pozici, která je za mě příliš nízko a ocenil bych řadičku trochu výš, ale není to nic hrozného – jen jsem zvyklý na trochu menší vzdálenost mezi volantem a řadičkou. Aspoň pochromovaná řadička nebude tolik pod sluncem, takže by v létě nemusela řidiče tolik pálit..

Foto: Radek Kukuš

Vysloveně skvělý je podvozek. Díky samosvornému diferenciálu má přední náprava hromadu přilnavosti, za to zadní náprava si chce při ubrání plynu hrát. Nezkušeného řidiče to může možná trochu vyděsit, zejména na sjezdech z dálnice, ale stabilizace svou práci nedává skoro znát, pouze pokud jí zcela vypnete (podržením tlačítka, trvá to pár vteřin, ale stojí za to si počkat a nejezdit pouze na sportovní režim ESC). Navíc, pokud už se dostanete do situace, kdy chce zadek vybočit, víte o tom dostatečně včas a krátké, ostré řízení umožňuje řidiči dávat rychlé kontra. 

Foto: Radek Kukuš

Nemám sice moc zkušeností s touto kategorií sportovních aut, ale oproti i30 N, které jsem měl možnost řídit v lednu, jsem si Fiestu užil mnohem více. Ono zmíněné enko je totiž strašně rychlá věc, ale zároveň má ten limit mnohem, mnohem dále, než FiST, a vlastně to ani není zábava řídit v legálních rychlostech. Fiesta mě bavila i při popojížďkách po Praze nebo okreskách ve svižnějším cestovním tempu v podstatě jen o trochu méně, než když jsem se jí snažil dostat na limit. To se o ostatních autech z kategorie hot hatch úplně říci nedá. 

Foto: Radek Kukuš

Fiesta nechce řidiče pokousat, chce si s ním pohrát. V nižších rychlostech, třeba ve městě, je sice tvrdší, ale jakmile se dostanete do rychlejšího tempa, začne fungovat a jízda začne být příjemně tuhá. Vzal jsem Fiestu na své oblíbené okresky v okolí Prahy, jak ty hladké (na poměry Středočeského kraje), tak rozbité, a ani jednou jsem neměl pocit, že by Fiesta nebyla ve své kůži. Skvělý podvozek i výkonný motor naštěstí doplňují skvělé brzdy, které se dají výborně dávkovat a ani v ostrém okreskovém tempu neztrácí na svých schopnostech zabrzdit v podstatě na místě. Jen osazené pneumatiky (Michelin Pilot Sport 4 “bez eska”) se za mě úplně na tento vůz nehodí a zasloužil by si aspoň “eskovou” verzi, ale to už fakt rejpu a hledám kdejakou blbost jen proto, abych nezněl příliš nadšeně. 

Foto: Radek Kukuš

A teď můžu zase chválit. Vevnitř na řidiče čekají skvělé sedačky s výrazným bočním vedením. Tak výrazným, že pro rozměrnější lidi pravděpodobně nebudou úplně pohodlné. Já se v nich však cítil jako doma. Skvěle drží, nekloužu v nich (díky alcantaře) a ani při celém dni v autě mě nebolely záda a neměl jsem potřebu měnit pozici za volantem. Ten je mimochodem také skvěle tvarovaný, má příjemnou tloušťku a dobře se drží. Zpracování interiéru je též velmi slušné, i když zde najdete spoustu tvrdých plastů poplatných třídě vozu, všechno působí dost bytelně a slícování je až příkladné bez zbytečných prvků. Na krásu se tu prostě nehraje, a i když to může být pro některé mínusem, za mě to nijak nevadí.

Foto: Radek Kukuš

Ergonomie ovládání některých komfortních prvků pro mě byla trochu zmatečná. Zejména klimatizace – nevím, kdy naposledy jsem v autě s automatickou klimatizací měnil nastavení, kam má foukat, ale osobně bych místo těchto tlačítek ocenil spíše displej se zvolenou teplotou, kterou lze zjistit pouze otáčením kolečka a sledováním displeje infotainmentu. Často jsem si také zbytečně zapínal zadní stěrač, jehož ovládání na pravé páčce pod volantem umístěné z boku je pro mě trochu příliš na ráně. Ale to jsou drobnosti, na které si člověk zvykne dlouhodobějším provozem.

Foto: Radek Kukuš

Infotainment je celkem jednoduchý, svižný a přehledný. Osobně mě zamrzelo jen použití rezistivního dotykového displeje, které je dnes opravdu už přežitek, ale jinak mu nemám co vytknout kromě rozložení CarPlay, kdy na domácí obrazovce je widget navigace za mě celkem malý. Asistenti zde řidiče nijak neotravují kromě protikolizního systému, který je trochu více hysterický, než by se mi líbilo, a často na mě křičel ve zbytečných situacích. Hlídání pruhů se dá vypnout sympaticky na boku levé páčky pod volantem, takže ani nezamrzí jeho “hloupost”, kdy volantem pouze mírně vibruje. 

Foto: Radek Kukuš

Závěr

Fiesta ST mi bude chybět. Chybí mi už teď – díky překrývání v kalendáři jsme spolu strávili jen necelých 72 hodin, skoro 900 kilometrů většinou ostřejším tempem po okreskách a spálili mnoho litrů benzínu. Když jsem klíčky odevzdával, chvilku jsem dokonce zvažoval, jestli si jí nemám koupit a jezdit s ní každý den. Při slušném stylu jízdy si neřekne o moc benzínu, podvozek je nastavený příjemně, prostě jsme si skvěle padli do noty. I přes některé výtky, které k ní mám, jí považuji za nejlepší auto, které jsem měl tu možnost během své krátké působnosti zde, na Autíčkáři, řídit. Budeš nám chybět, Fiestičko…

Za úžasné fotky děkuji Radkovi Kukušovi, Radkovu tvorbu najdete na jeho instagramovém profilu @radek_kukush

Technické údaje

Motor:  zážehový přeplňovaný tříválec 1497cm3
Výkon: 147 kW (200 koní) v 6000/min
Točivý moment: 300 Nm ve 1400 – 4000/min
Převodovka: šestistupňová přímo řazená
Maximální rychlost: 232 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s 
Provozní hmotnost: 1150 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,6 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 8,3 l/100 km
Cena: od 690 900,- Kč, testovaný vůz 763 100,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
07. května 2023, 17:40
-2

Musím potvrdit že auto je to skvělé, jen je škoda že ta cena je trochu pekelná.

A autorovi článku doporučuji prostudovat důvody vymírání těchto aut. SUV za to fakt nemůžou.

reagovat
Marek Brunner
07. května 2023, 23:10
1

Prosím tedy o zaslání zdrojů, ze kterých se mohu dovzdělat :) žiju v tom, že ti, co dříve kupovali tradiční karoserie, dnes přesedají do crossoverů a SUV, ale třeba se pletu..jen nevím, co potom tahle kategorie zákazníků kupuje jiného.

Frankie
09. května 2023, 13:59
0

Ano asi je to jeden z důvodu, většiny kupujících, touha po těch vyšších autech. A ta je hnaná pseudostatusem, pohodlným nastupování a strachem před nástrahami městské džungle, fuj, to spojení se mi hnusí.
Druhý důvod ale je tlak na flotilove emise a přizpůsobení nabídky tomuto.
Další mě nenapadají.

Sa
Sato
07. května 2023, 23:13
0

Aka tuha je spojka?

reagovat
Sa
Sato
07. května 2023, 23:28
0

Jo a este komentar k tym pneu. "Alespon S-kovou verzi.." Niekedy menej je viac. Aktualne mam na m135i (este po predodoslom majitelovy) na predku Cup 2ky, a uz sa celkom tesim ked pojdu prec. Za studena je to nekomunikativne, take cele divne, a potom to drzi tak absurdne, ze to akoby ubera z hravosti toho co sa vlastne deje. Na okruhu by to bolo asi super (nemam skusenost) ale na okresky mi to pride kontraproduktivne. Ked ich zoderiem a na ich miesto pojdu supersporty, tak poreferujem ci sa moje pocakavania naplnili alebo som sa vysekal v prvej zakrute :)

Hr
Hruskap
08. května 2023, 11:24
0

Ohledně těch pneu jsem se chtěl taky zeptat. Je vyzdvihována hravost podvozku a "dosažitelnost" limitů. Neposunula by to ta "eSka" zase dál a už by to nebylo ono?

Marek Brunner
09. května 2023, 10:10
0

ke spojce - tak akorát tuhá, aby to nebylo otravné pro každý den, zároveň není příliš měkká.
k pneu - já mám radši víc gripu upřímně, ne-eskový pilot sporty mi nepřijdou vhodné k tomuto typu auta. Samozřejmě je na nich auto zábavnější..není to výtka jako spíš povzdech, že bych ocenil více gripu v některých situacích

Sa
Sato
09. května 2023, 14:52
0

A robia ich vobec v tom rozmere? google tvrdi ze fiesta je na 205/40 r18 take sa Ska myslim nie su.

MaRFy
10. května 2023, 19:22
0

Taky mě tahle poznámka překvapila. Eskové pilotky na fiestu neexistují. Jediná pomoc jsou až semi typu r888r, ale to má zase svoje nevýhody. Z civilních pneu v šířce 205 nic lepšího není.

Marek Brunner
10. května 2023, 19:50
0

tak to jsem nevěděl kluci, sorry:) to bude asi ten důvod, proč na tom nic lepšího není.

Sa
Sato
11. května 2023, 09:40
0

Obecne tie Ska sú problem, napr ani v 245/35 R18 ich nerobia, aspon nie v Europe. Takže som bral pilot super sport. Goodyear robí F1 "supersport" v tom rozmere ale sú dlohodobo nedostupné.

Zajda
22. srpna 2023, 19:55
0

V předfaceliftu se dávaly Pilot Supersport. To byla super guma s tuhou bočnicí.

VK
VK
08. května 2023, 13:40
2

Ta barva je super.

reagovat
David Střítežský
09. května 2023, 09:04
0

Také schvaluji tuto barvu. :)

Sau
08. května 2023, 21:10
1

Předfaceliftovou verzi jsem měl čtyři roky, koupenou když stála ještě normální prachy. Po dvou letech dostala čip od Revo a teda jezdila naprosto neskutečně. Nedokážu si, obzvlášť v kontrastu s dnešní dobou, představit že budu kdy vlastnit něco zabavnějšího.

reagovat
Frankie
09. května 2023, 13:56
2

Pěkně autíčko, pěkná recenze a fotky. A ta zelená jí sluší. Škoda, že to jde do kopru kvůli tomu tlaku na CO2...

reagovat
Kenmeri94
12. května 2023, 20:27
0

Nedávno jsem prodal svoji ST150, kterou jsem měl dokonce jako svoje první vlastní auto... brečím z toho do polštáře ještě teď. Něco tak příjemného na ovládání a posouvání limitů budu hledat asi dlouho. Dalo se s tím projet přes ručku každou druhou křižovatku i na suchu a na okresce to dokázalo "naštvat" tolik lidí... :)

V Praze to sice žralo jako Messerschmitt a na dálnici byl člověk po delší než hodinové jízdě hluchej jak poleno, ale umělo to vykouzlit úsměv na tváři i na blbým sjezdu z D10 na Černý Most. Pokud se tahle nová chová aspoň kapku podobně (a podle recenze mám pocit, že ano), tak mě držte na sesli, abych si to nešel koupit a nežral suchý rohlíky :)

reagovat
Marek Brunner
13. května 2023, 21:24
0

Zrovna s ST150 srovnání mám:) je to velice podobné, akorát lepší sedačky, příjemnější posez za volantem, a dá se s tím líp fungovat každý den. Nežere to tolik, dokud to nezačneš brát pod krkem (po Praze se fakt dá jezdit pod 7), a radost to umí dělat stejně, ne-li líp.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem