Klasický B segment nám pomalu, ale jistě, vymírá. O malé kompaktní hatchbacky už zkrátka není takový zájem díky všemožným crossoverům, které pro většinu zákazníků znamenají větší styl. Hot hatchů také ubývá rychlým tempem, a v tomto segmentu jich už opravdu moc nezbývá – pouze i20 N, Mini Cooper S nebo JCW, Polo GTI, Swift Sport a GR Yaris. A co si budeme, GR Yaris je spíše jiná kategorie vozu, takže vlastně jen čtyři konkurenti. A Fiesta se s námi také v červnu rozloučí nadobro po 47 letech, sedmi generacích a dvaceti milionech vyrobených kusů. A mně se bude stýskat, velmi.
Fiesta ST se světu poprvé ukázala v roce 2004 jako model ST150. Malý hatchback s dvoulitrovým atmosférickým motorem a pětistupňovým manuálem si okamžitě získal srdce mnoha fanoušků kompaktních hot hatchů. Tak moc, že v následující generaci, která už přinesla přeplňovaný motor, se dokonce prodával i v USA, kde o tento segment přílišný zájem nelze očekávat. Přesto se ale o propadák nejednalo, i když ve své poslední generaci už se na tomto trhu neobjevil. Naštěstí jej Ford ještě úplně nezatratil, a i když se petrolheadům z tříválce pod kapotou ježí chlupy na zádech, já z motoru byl nadšený.
Onen tříválec totiž není mdlý a líný, naopak. Díky slušnému objemu má dostatek točivého momentu i v nízkých otáčkách a není pro něj problém zrychlování ani okolo 1500 otáček. Jakmile přesáhne tři tisíce, turbo se nadechne a začne se předvádět. Motor sice točí až do nějakých šesti a půl, ale nejlépe se cítí mezi třemi a šesti tisíci. Umí deaktivovat jeden válec pro zlepšení efektivity při nízké zátěži, ale ani si toho nevšimnete, kromě mírného neklidu pod kapotou. Je skvěle efektivní při denním ježdění, já se po Praze pohyboval mezi šesti a sedmi litry, a zároveň když je třeba, má dostatek výkonu na našich silnicích i dálnicích. Má skvělý zvukový projev, nezapře svůj tříválcový původ, ale zároveň při otevření výfukové klapky (v režimu Sport nebo Závodní trať) začne efektivně prskat při přeřazení či ubrání plynu – a co víc, ono to zní přirozeně, ne uměle jako u některých konkurentů. Zvuk motoru je sice podporován reproduktory (ve zmíněných sportovních režimech), ale není to otravné a v podstatě si toho ani nevšimnete.
V přenosu síly na přední kola mu pomáhá mechanický samosvorný diferenciál a šestistupňový manuál, který má příjemně krátké dráhy. Jedinou výtku mám k pozici, která je za mě příliš nízko a ocenil bych řadičku trochu výš, ale není to nic hrozného – jen jsem zvyklý na trochu menší vzdálenost mezi volantem a řadičkou. Aspoň pochromovaná řadička nebude tolik pod sluncem, takže by v létě nemusela řidiče tolik pálit..
Vysloveně skvělý je podvozek. Díky samosvornému diferenciálu má přední náprava hromadu přilnavosti, za to zadní náprava si chce při ubrání plynu hrát. Nezkušeného řidiče to může možná trochu vyděsit, zejména na sjezdech z dálnice, ale stabilizace svou práci nedává skoro znát, pouze pokud jí zcela vypnete (podržením tlačítka, trvá to pár vteřin, ale stojí za to si počkat a nejezdit pouze na sportovní režim ESC). Navíc, pokud už se dostanete do situace, kdy chce zadek vybočit, víte o tom dostatečně včas a krátké, ostré řízení umožňuje řidiči dávat rychlé kontra.
Nemám sice moc zkušeností s touto kategorií sportovních aut, ale oproti i30 N, které jsem měl možnost řídit v lednu, jsem si Fiestu užil mnohem více. Ono zmíněné enko je totiž strašně rychlá věc, ale zároveň má ten limit mnohem, mnohem dále, než FiST, a vlastně to ani není zábava řídit v legálních rychlostech. Fiesta mě bavila i při popojížďkách po Praze nebo okreskách ve svižnějším cestovním tempu v podstatě jen o trochu méně, než když jsem se jí snažil dostat na limit. To se o ostatních autech z kategorie hot hatch úplně říci nedá.
Fiesta nechce řidiče pokousat, chce si s ním pohrát. V nižších rychlostech, třeba ve městě, je sice tvrdší, ale jakmile se dostanete do rychlejšího tempa, začne fungovat a jízda začne být příjemně tuhá. Vzal jsem Fiestu na své oblíbené okresky v okolí Prahy, jak ty hladké (na poměry Středočeského kraje), tak rozbité, a ani jednou jsem neměl pocit, že by Fiesta nebyla ve své kůži. Skvělý podvozek i výkonný motor naštěstí doplňují skvělé brzdy, které se dají výborně dávkovat a ani v ostrém okreskovém tempu neztrácí na svých schopnostech zabrzdit v podstatě na místě. Jen osazené pneumatiky (Michelin Pilot Sport 4 “bez eska”) se za mě úplně na tento vůz nehodí a zasloužil by si aspoň “eskovou” verzi, ale to už fakt rejpu a hledám kdejakou blbost jen proto, abych nezněl příliš nadšeně.
A teď můžu zase chválit. Vevnitř na řidiče čekají skvělé sedačky s výrazným bočním vedením. Tak výrazným, že pro rozměrnější lidi pravděpodobně nebudou úplně pohodlné. Já se v nich však cítil jako doma. Skvěle drží, nekloužu v nich (díky alcantaře) a ani při celém dni v autě mě nebolely záda a neměl jsem potřebu měnit pozici za volantem. Ten je mimochodem také skvěle tvarovaný, má příjemnou tloušťku a dobře se drží. Zpracování interiéru je též velmi slušné, i když zde najdete spoustu tvrdých plastů poplatných třídě vozu, všechno působí dost bytelně a slícování je až příkladné bez zbytečných prvků. Na krásu se tu prostě nehraje, a i když to může být pro některé mínusem, za mě to nijak nevadí.
Ergonomie ovládání některých komfortních prvků pro mě byla trochu zmatečná. Zejména klimatizace – nevím, kdy naposledy jsem v autě s automatickou klimatizací měnil nastavení, kam má foukat, ale osobně bych místo těchto tlačítek ocenil spíše displej se zvolenou teplotou, kterou lze zjistit pouze otáčením kolečka a sledováním displeje infotainmentu. Často jsem si také zbytečně zapínal zadní stěrač, jehož ovládání na pravé páčce pod volantem umístěné z boku je pro mě trochu příliš na ráně. Ale to jsou drobnosti, na které si člověk zvykne dlouhodobějším provozem.
Infotainment je celkem jednoduchý, svižný a přehledný. Osobně mě zamrzelo jen použití rezistivního dotykového displeje, které je dnes opravdu už přežitek, ale jinak mu nemám co vytknout kromě rozložení CarPlay, kdy na domácí obrazovce je widget navigace za mě celkem malý. Asistenti zde řidiče nijak neotravují kromě protikolizního systému, který je trochu více hysterický, než by se mi líbilo, a často na mě křičel ve zbytečných situacích. Hlídání pruhů se dá vypnout sympaticky na boku levé páčky pod volantem, takže ani nezamrzí jeho “hloupost”, kdy volantem pouze mírně vibruje.
Závěr
Fiesta ST mi bude chybět. Chybí mi už teď – díky překrývání v kalendáři jsme spolu strávili jen necelých 72 hodin, skoro 900 kilometrů většinou ostřejším tempem po okreskách a spálili mnoho litrů benzínu. Když jsem klíčky odevzdával, chvilku jsem dokonce zvažoval, jestli si jí nemám koupit a jezdit s ní každý den. Při slušném stylu jízdy si neřekne o moc benzínu, podvozek je nastavený příjemně, prostě jsme si skvěle padli do noty. I přes některé výtky, které k ní mám, jí považuji za nejlepší auto, které jsem měl tu možnost během své krátké působnosti zde, na Autíčkáři, řídit. Budeš nám chybět, Fiestičko…
Za úžasné fotky děkuji Radkovi Kukušovi, Radkovu tvorbu najdete na jeho instagramovém profilu @radek_kukush
Technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1497cm3
Výkon: 147 kW (200 koní) v 6000/min
Točivý moment: 300 Nm ve 1400 – 4000/min
Převodovka: šestistupňová přímo řazená
Maximální rychlost: 232 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s
Provozní hmotnost: 1150 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,6 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 8,3 l/100 km
Cena: od 690 900,- Kč, testovaný vůz 763 100,- Kč
Frodo
07. 5. 2023, 17:40 -2 reagovatMusím potvrdit že auto je to skvělé, jen je škoda že ta cena je trochu pekelná.
A autorovi článku doporučuji prostudovat důvody vymírání těchto aut. SUV za to fakt nemůžou.
Marek Brunner
07. 5. 2023, 23:10 1Prosím tedy o zaslání zdrojů, ze kterých se mohu dovzdělat :) žiju v tom, že ti, co dříve kupovali tradiční karoserie, dnes přesedají do crossoverů a SUV, ale třeba se pletu..jen nevím, co potom tahle kategorie zákazníků kupuje jiného.
Frankie
09. 5. 2023, 13:59 0Ano asi je to jeden z důvodu, většiny kupujících, touha po těch vyšších autech. A ta je hnaná pseudostatusem, pohodlným nastupování a strachem před nástrahami městské džungle, fuj, to spojení se mi hnusí.
Druhý důvod ale je tlak na flotilove emise a přizpůsobení nabídky tomuto.
Další mě nenapadají.
Sato
07. 5. 2023, 23:13 0 reagovatAka tuha je spojka?
Sato
07. 5. 2023, 23:28 0Jo a este komentar k tym pneu. "Alespon S-kovou verzi.." Niekedy menej je viac. Aktualne mam na m135i (este po predodoslom majitelovy) na predku Cup 2ky, a uz sa celkom tesim ked pojdu prec. Za studena je to nekomunikativne, take cele divne, a potom to drzi tak absurdne, ze to akoby ubera z hravosti toho co sa vlastne deje. Na okruhu by to bolo asi super (nemam skusenost) ale na okresky mi to pride kontraproduktivne. Ked ich zoderiem a na ich miesto pojdu supersporty, tak poreferujem ci sa moje pocakavania naplnili alebo som sa vysekal v prvej zakrute :)
Hruskap
08. 5. 2023, 11:24 0Ohledně těch pneu jsem se chtěl taky zeptat. Je vyzdvihována hravost podvozku a "dosažitelnost" limitů. Neposunula by to ta "eSka" zase dál a už by to nebylo ono?
Marek Brunner
09. 5. 2023, 10:10 0ke spojce - tak akorát tuhá, aby to nebylo otravné pro každý den, zároveň není příliš měkká.
k pneu - já mám radši víc gripu upřímně, ne-eskový pilot sporty mi nepřijdou vhodné k tomuto typu auta. Samozřejmě je na nich auto zábavnější..není to výtka jako spíš povzdech, že bych ocenil více gripu v některých situacích
Sato
09. 5. 2023, 14:52 0A robia ich vobec v tom rozmere? google tvrdi ze fiesta je na 205/40 r18 take sa Ska myslim nie su.
MaRFy
10. 5. 2023, 19:22 0Taky mě tahle poznámka překvapila. Eskové pilotky na fiestu neexistují. Jediná pomoc jsou až semi typu r888r, ale to má zase svoje nevýhody. Z civilních pneu v šířce 205 nic lepšího není.
Marek Brunner
10. 5. 2023, 19:50 0tak to jsem nevěděl kluci, sorry:) to bude asi ten důvod, proč na tom nic lepšího není.
Sato
11. 5. 2023, 09:40 0Obecne tie Ska sú problem, napr ani v 245/35 R18 ich nerobia, aspon nie v Europe. Takže som bral pilot super sport. Goodyear robí F1 "supersport" v tom rozmere ale sú dlohodobo nedostupné.
Zajda
22. 8. 2023, 19:55 0V předfaceliftu se dávaly Pilot Supersport. To byla super guma s tuhou bočnicí.
VK
08. 5. 2023, 13:40 2 reagovatTa barva je super.
David Střítežský
09. 5. 2023, 09:04 0Také schvaluji tuto barvu. :)
Sau
08. 5. 2023, 21:10 2 reagovatPředfaceliftovou verzi jsem měl čtyři roky, koupenou když stála ještě normální prachy. Po dvou letech dostala čip od Revo a teda jezdila naprosto neskutečně. Nedokážu si, obzvlášť v kontrastu s dnešní dobou, představit že budu kdy vlastnit něco zabavnějšího.
Frankie
09. 5. 2023, 13:56 2 reagovatPěkně autíčko, pěkná recenze a fotky. A ta zelená jí sluší. Škoda, že to jde do kopru kvůli tomu tlaku na CO2...
Kenmeri94
12. 5. 2023, 20:27 0 reagovatNedávno jsem prodal svoji ST150, kterou jsem měl dokonce jako svoje první vlastní auto... brečím z toho do polštáře ještě teď. Něco tak příjemného na ovládání a posouvání limitů budu hledat asi dlouho. Dalo se s tím projet přes ručku každou druhou křižovatku i na suchu a na okresce to dokázalo "naštvat" tolik lidí... :)
V Praze to sice žralo jako Messerschmitt a na dálnici byl člověk po delší než hodinové jízdě hluchej jak poleno, ale umělo to vykouzlit úsměv na tváři i na blbým sjezdu z D10 na Černý Most. Pokud se tahle nová chová aspoň kapku podobně (a podle recenze mám pocit, že ano), tak mě držte na sesli, abych si to nešel koupit a nežral suchý rohlíky :)
Marek Brunner
13. 5. 2023, 21:24 0Zrovna s ST150 srovnání mám:) je to velice podobné, akorát lepší sedačky, příjemnější posez za volantem, a dá se s tím líp fungovat každý den. Nežere to tolik, dokud to nezačneš brát pod krkem (po Praze se fakt dá jezdit pod 7), a radost to umí dělat stejně, ne-li líp.