načítám data...

Fiat 850 (1969): Rodinné stříbro

10. července 2016, 07:22 51 komentářů M P Recenze & testy

Dokážete si představit, že byste svůj současný vůz vlastnili dalších téměř 50 let? Jeden takový jsme vyzkoušeli.

zobrazit celou galeriiFoto:   Michal Šenkyřík

Často se setkáváme s požadavkem, abychom více psali o autech čtenářů, o zajímavých autech, která se dnes už nevidí, nebo dokonce neexistují. Vyhledávat vhodné kousky, domlouvat testy a rozšiřovat neustále okruh kandidátů zabere mnohem více času, než si mnozí myslí, o to více nás však potěší, když se najde někdo, kdo nám nabídne, abychom napsali o voze, který se vyskytuje v jejich rodině, případně blízkém okolí.

Stejně jsem se dostal k maličké osmsetpadesátce. Tento exemplář Fiatu 850 z roku 1969 je členem jedné rodiny již téměř 50 let, přesněji 47. Myslíte si, že máte svůj automobil tak rádi, aby s vámi strávil dalších 50 let?

Paní majitelce padnul do oka zejména díky svému vzhledu někdy koncem 60. let, po složení zálohy a čtyřletém čekání stála osmsetpadesátka roku 1969 v garáži a byla připravena sloužit pro rodinné výlety. Paní majitelka také vzpomíná, že jí byla několikrát nabízena Škoda 1000 MB s dřívějším termínem dodání, ale Fiat ji okouzlil natolik, že si raději počkala. Pro zajímavost, výše částky zaplacené za automobil byla 43 000 Kčs, záloha činila zhruba polovinu. O to větší překvapení dle slov paní majitelky bylo zdražení, které následovalo asi dva týdny dovezení auta, a to na cenu přes 80 000 Kčs. Situace, že člověk spoří na automobil, a když má potřebnou částku k dispozici, cena vozu se náhle zdvojnásobí, dnes zní jako z nějakého absurdního Orwellova románu, ne jako realita všedního dne.

Fiat 850 byl, ač se to na první pohled nemusí zdát, vývojovým stupněm oblíbeného modelu 600. Karoserie typu limuzína nebo berlina, chcete-li, byla přepracována pro získání většího vnitřního prostoru a pohodlnější přepravu 4 dospělých osob. Dle dobových prospektů se dalo počítat při jistém uskromnění i s přepravou pěti osob na kratších trasách. Mimo to existovaly ještě karosářské verze Coupe, kabriolet Spider a prakticky řešený vůz Familiare, dnes bychom jej nazvali zástupcem kategorie MPV.

Sportovní dědictví značky obohatilo též několik upravených verzí od Abarthu s motory nejrůznějších objemů, uveďme OT (Omologata Turismo) 850, OT 1000 a OT 1600 s karoserií sedan/berlina, OT 1300 a OT 2000 s karoserií coupé, přičemž poslední jmenovaný s výkonem 185 koní dokázal jezdit až 240 km/h. Upřímně řečeno, představa takové rychlosti dosažené maličkým Fiatem mě děsí. Svůj podíl na trhu s modelem 850 si vydobyl také Seat, který jej vyráběl v licenci jako Seat 850.

Čtyrválcový, kapalinou chlazený motor s rozvodem OHV, původem z šestistovky, byl převrtán na objem 843 kubických centimetrů a disponoval výkonem 34 koní pro verzi Normale a 37 pro verzi Super. Ve spojení s čtyřstupňovou převodovkou byl schopen rozpohybovat malý vůz s pohotovostní hmotností 670 kg až na rychlost 125 km/h.

Prvotní setkání s osmsetpadesátkou připravuje překvapení – pro oko člověka zvyklého na dnešní vozy obrovských rozměrů působí 850 trochu jako hračka. Není divu, celková délka karoserie stěží přesáhne 3,5 metru, na šířku pak automobil měří 1425 mm, tedy méně, než je rozchod běžné železniční tratě. Musíme ale mít na paměti dvě věci. Zaprvé, jedná se o evoluci šestistovky, byť s jinou karoserií. Zadruhé, tehdejší evropské vozy všech kategorií byly mnohem menší než dnes, i přesto však byly běžně používány celými rodinami.

Paralely mezi vozy let šedesátých a současnými auty však běží dál a člověk se nevyhne srovnávání v každém ohledu. Tam, kde si dnes mnohdy posteskneme na příliš masivní věnce volantů, má 850 volant velkého průměru s tenoučkým věncem. Sloupky karoserie prakticky nebrání výhledu vpřed a šikmo do stran a lze také dobře odhadnout, kde vůz končí. Malá dvanáctipalcová kola na úzkých pneumatikách se téměř ztrácejí v nevelkých podbězích. Zrcátka, totiž zrcátko, které navíc ani nebylo součástí výbavy dodaného vozu, slouží spíše ke splnění předpisů než pro nějaké velké kochání se prostorem za autem.

Teprve po usednutí za volant se člověk naplno přenáší do časů, kdy benzín byl za pár korun, pneumatiky dušové a minisukně žhavou módní novinkou. Vzhledem k rozměrům auta a rozměrům mé postavy se mne nejprve zmocnily pochyby, zda se vůbec můžu za volant vejít. Toto podezření se naštěstí ukázalo jako liché a nakonec jsem musel uznat, že mi kabina poskytuje překvapivě dost prostoru. Nezvyklým prvkem jsou pedály značně vyosené doprava a podběh levého kola omezující prostor pro nohy. Ovládací prvky se omezují na, dnešním pohledem, nutné minimum, váš vnitřní purista zde zcela jistě zajásá. A co teprve ta vůně? Nevím jak vy, ale já jednoduše miluju vůni interiérů starých aut.

Hovoříme-li o zkušenosti s vozy staršího data výroby, našinec většinou bude jmenovat různé škodovky, případně vozy VAZ. Právě vzpomínky na starého žigulíka se mi začaly drát na mysl, když jsem poprvé otáčel klíčkem ve spínací skříňce s úmyslem probudit miniaturní čtyřválec k životu. A objevily se ještě několikrát a posloužily i jako srovnání.

Staré vozy jsou dnes předmětem mnoha bájí a pověr, většinou ve snaze názorně předvést, jak jsou dnešní vozy neřidičské, sterilní, nudné a samozřejmé, to vše obvykle pronášeno zarytým příznivcem vozů z let dávno minulých. Ano, bude-li vaším měřítkem motoristické zábavy počet hodin strávený laděním karburátoru, starty se sytičem a jiné lahůdky typické pro vozy starší 30 let, potom jsou dnešní vozy opravdu nudné. Uvědomíte-li si však, že v tehdejší době neměl běžný řidič mnoho jiných možností individuální dopravy, musíte se zákonitě podívat na věci trochu jinak. Dnes máme tak komfortní a technicky vyspělá auta, že si jich přestáváme vážit.

Třeba takový posilovač brzd. Úžasná věc, nemyslíte? Namítnete, že to už dnes není žádná novinka, ale v 60. letech to zdaleka nebyla samozřejmost. Fiat 850 samozřejmě brzdí, je však nutno mít na paměti právě absenci posilovače. První sešlápnutí brzdového pedálu vyvolalo zpomalovací účinek který by se dal popsat jako „nebrzdí, nebrzdí, nebrzdí o něco míň“. Při aplikaci správného tlaku však Fiat i bez posilovače zpomaluje adekvátně své hmotnosti a dosahovaným rychlostem. Při přesednutí zpět do nové pětistovky jsem si ale málem otoukl hlavu o volant, tak citlivé má brzdy ve srovnání s 850.

Dalším typickým příkladem je řízení. Díváte se na velký a tenký volant, který vyvolává dojem jemných ovládacích sil potřebných k zatočení, ale pak přichází skutečná potřeba zatočit a vy zjišťujete, že opět vynaložíte více síly, než jste si původně mysleli, tato se navíc zvyšuje úměrně natočení volantu. Radím vám, važte si víc svého dědy, jezdit tenkrát často a delší trasy, to už musel mít člověk trochu více páry než dnešní průměrná kancelářská slečinka, totiž inženýr. Vyšší ovládací síly mají ve spojení se šnekovým řízením s velkým převodem a úzkými pneumatikami za následek to, že budete přední kola v zatáčkách občas hledat a chvíli potrvá, než získáte důvěru potřebnou pro cestování běžnými rychlostmi.

Jakkoli mohou na čtenáře předchozí dva odstavce působit negativně, není to záměrem. Tenkrát byly vozy jiné, navíc si nebyly tak podobné jako dnes, byly mezi nimi mnohem větší rozdíly co do kvality a vlastností. Jedno ale měly společné. Čistou mechaniku bez elektroniky. A přesně takový je dojem z řízení Fiatu 850.

Motor bryskně reaguje na pohyb plynového pedálu a svou chuť do života dává najevo pěkným sytým bručením linoucím se z výfuku. Jeho skromný výkon nakonec ani nebude vadit, protože čtyřicítka v obci vám připadá stejně odpovídající jako sedmdesátka mimo ni. Nemusíte zkrátka jezdit rychle na to, abyste pohyb vnímali všemi smysly. A když budete řadit, a to budete často, převodovka dělá stejnou radost jako motor. Napoprvé je trošku tajemná a nedá jednotlivé rychlosti snadno, když se s ní ale sžijete, což je otázka pár minut, kvalty budete sázet s přehledem a grácií hodnou italského řidiče. Odměnou vám bude příjemný chod řadicí páky doprovázený krásným mechanickým lupnutím pokaždé, když zařadíte. Nenajdete lepší důkaz, že radost z jízdy nemusí být podmíněna rychlostí a opravdový požitek z ovládnutí stroje dokáže zprostředkovat i relativně pomalý automobil se skromným výkonem.

A jak si stojí téměř 50 let starý automobil po stránce spolehlivosti? Musíme se opět podívat pohledem 60. let. Generálka motoru se běžně dělala při nájezdu kolem sta tisíc kilometrů. Dnes si zoufáme, když na automobilu s reálným nájezdem přes 300 000 km odejde turbo nebo vstřikovací tryska. Ačkoli k tomu máme nejlepší předpoklady, ani dnes není zdaleka vymýcena koroze, opět se však vyskytuje v míře neporovnatelné s rokem 1969. Tehdy bylo běžné provádět karosářské práce po pár letech, i když vůz jezdil jen od jara do podzimu a zimy přečkával v garáži. U Fiatu 850 se typicky jednalo o lemy blatníků, ty byly opravovány i na tomto konkrétním kusu. Podle slov majitelů představoval jediný problémový prvek držák dynama, který opakovaně podléhal namáhání a praskal. Před 20 lety se Fiat také dočkal nového laku, který je v trochu jiném odstínu, než byla původní barva slonové kosti.

Na závěr bych se ještě vrátil k onomu žigulíku. S fotografem Spookerem jsme se totiž shodli, že ve srovnání s tímto výdobytkem sovětské techniky je Fiat 850 opravdu velice příjemným automobilem, který vlastně funguje jako normální auto. Ačkoli má žigulík kořeny v Itálii a jednalo se o vůz třídy vyšší než 850, sovětská výroba na něm napáchala tolik kouzel, že se svým projevem podobá spíše zemědělské technice než modernímu západoevropskému automobilu ze 60. let. Já osobně bych raději jezdil osmsetpadesátkou než mnohem výkonnějším a větším žigulíkem. Fiat 850 je totiž i po těch letech, až na několik odlišností, vlastně docela normální, příjemné auto. A přiměl mě opět otevřít stránky inzertních webů. Jestli se říká, že by si každý řidič měl vyzkoušet Alfu, já říkám, že by si měl každý vyzkoušet auto z šedesátých let.

 

Na tomto místě bych chtěl vyjádřit poděkování rodině Cidlíkově a Toufarově, že mi umožnily zažít takovou menší cestu do minulosti. Tisíceré díky!

Za fotky děkujeme Spookerovi, máte-li zájem, jeho další snímky si můžete prohlédnout zde.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ra
Rany1974
10. července 2016, 08:11
0

Super článok

reagovat
je
jerry002
15. ledna 2017, 23:05
0

No nevím co na tom článku je tak super?? Je to hodně podprůměrná recenze povrchní a o ničem. Chápu jednu věc že člověk který tuhle recenzi psal je asi mladší. Nejvíce mně dostala hláška o době 'kdy benzín byl za " pár korun" tohle může napsat jen člověk který hodnotí věci povrchně. Ano benzín z dnešního pohledu byl " za pár korun" ale stejně k tomu byly úměrné i mzdy, takže když to srovnám s dnešními platy bylo na benzín v rozpočtu mnohem méně než je tomu dnes. Generálka okolo sta tisíc kilometrů u Fiata 850?? To si děláte legraci nebo o autech z té doby zhola nic nevíte!!!!!!! Tohle tvrzení platilo všeobecně pro škodovky i když i tam to platilo kus od kusu a bylo to podmíněno hlavně tím jak se s autem zacházelo. O Fiatech z té doby bylo známo že co se týká motoru byly mnohem kvalitnější než škodovky. Znám vozy které mají mnohem větší počet ujetých kilometrů bez generálky. Je pravdou to že ovládání tohoto vozu je namáhavější, ale pokud by bylo vše na daném vozidle ve stoprocentním stavu pak by ten rozdíl nebyl oproti dnešním vozidlům tak velký. Ano Fiat 850 byl ve své době vůz který měl své kvality ale srovnávat jej s žigulíkem který mimo jiné pochází z Fiatu 124 který byl uveden do výroby o dva roky později než Fiat 850. Fiat 850 koncepčně vycházel z Fiatu 600, který se začal vyrábět v roce 1955!!!!. Je to srovnání s vozem který patří do jiné kategorie, takže úplně mimo mísu :D.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. července 2016, 08:52
0

Jednim slovem nadhera. Muselo to byt fakt krasny svezeni. Je fakt neuveritelny, ze to auto zustalo skoro 50 let v jedny rodine. Smekam klobouk.

reagovat
Skipper
10. července 2016, 11:54
2

Tyto články na jednu stranu miluji, protože jsou úźasné a na druhou stranu nesnáším, protože vždy cítím potřebu podobné auto si pořídit!

reagovat
Sa
Safa
10. července 2016, 12:36
0

Krásný článek takhle v neděli. Díky za něj, Matěji!
Do budoucna si moc přeju, aby se ti podařilo sehnat někoho, kdo dosud opečovává starou Matru Simcu. Potkat tohle auto v mém raném dětství byl pro mě vždy velký zážitek.

reagovat
fr
franc
10. července 2016, 19:53
0

matra simca je trochu neurcitej pojem.. protoze ve spojeni techto dvou tvurcu vznikla bagheera a taky rancho

rancho meli kdysi sousedi naproti par let a ja se nemohl dopatrat, co to je zac, protoze v katalogu automobilu to nebylo

jinak jestli bagheeru, tak trochu podobny auto- nastupce matru murenu v praze nekdo aspon trochu spriznenej s autickarem ma

Sa
Safa
10. července 2016, 20:33
0

Samozřejmě máš pravdu, díky za upozornění. Měl jsem na mysli model Matra Simca Bagheera. Ve Zlíně (tehdejším Gottwaldově), odkud pocházím, jsem začátkem 80. let docela pravidelně vídal minimálně dvě. Murenu jsem, myslím, už taky někde potkal. A nebylo to dávno, vloni?

PeterLuk
10. července 2016, 21:58
0

Jedna Bagheera je momentálne na predaj. Za celkom sympatickú cenu... :)

Sa
Safa
10. července 2016, 23:47
0

franc: Jinak jestli mají borci z Autíčkáře vazbu na někoho s Murenou, tak se přimlouvám za půjčení, test a článeček. Právě tohle jsou podle mě auta, která si podobné textové snění a la tento článek zaslouží. Matěj je v tom, zdá se, fakt dobrej... ;o)

PeterLuk: Pěkná, moc pěkná. :o)

M P
11. července 2016, 06:39
0

Jedna zelená jezdívá na pražské kafe a káry, aspoň myslím.

PeterLuk
11. července 2016, 12:05
0

Skutočne!

https://www.autickar.cz/clanek/galerie/kafe-kary-v-gas-townu-konska-sila-ve-vsech-podobach/?fid=25312

Prihováram sa za test, ak by sa dalo. ;) A ani nejaký článok o modeloch a histórií Matry by nebol na škodu, je to nie veľmi známa, ale o to zaujímavejšia automobilka.

https://www.autickar.cz/clanek/galerie/kafe-kary-v-gas-townu-konska-sila-ve-vsech-podobach/?fid=25312

Dusan
07. srpna 2016, 13:50
2

To je moje auto, jako asi nebude problem pujcit, pokud Vojta bude chtit, lec ted neni ve stavu pripravena k testu, je to porad puvodni nerenovovany kousek, na kterym se zub casu zdatne podepsal, ted treba vubec nebrzdi, bezbarvej lak se loupe, a razeni ma kapanek vakl. Je v planu komplet renovace, mam jeste jednu kompletne rozebranou na ND. Sedadla jsem treba sehnal v Anglii, na puvodni by si soudnej clovek ani nesednul.

PeterLuk
07. srpna 2016, 15:58
0

Tak to musím pochváliť, máš naozaj zaujímavé a,u nás raritné auto!

Aleš
10. července 2016, 14:01
0

Díky za tenhle článek. Takhle po nedělním obědě skvělé počtení. Smekám,že zůstal v jedné rodině. Doufám,že jsis Matěji užil to svezení jako jsem si já užil to čtení.

reagovat
PeterLuk
10. července 2016, 15:25
0

Skvelý článok o skvelom aute, pre toto čítam Autíčkara. Sympatické auto, zvlášť kupé, ale osobne by som bol ešte radšej za 600-ku. Ináč čo konkrétne bolo na Žigulíku také hrozné (nie, nepíšte že všetko :D)?

reagovat
M P
10. července 2016, 19:09
0

Žigul na mě působil jako zemědělský stroj. Ale je fakt že jsem řídil samé tragické kusy :)

Irwinek
10. července 2016, 16:54
0

Jak to jen vyjádřit? No nejlíp asi takhle: " MÁŠ U MNE PANÁKA " :-D
Já si to takhle užíval ještě celkem nedávno s občas zapůjčenou pětistovkou, oproti ní je tohle koráb, výsledek je ale stejný - řidičská nirvána při rychlostech nižších než povolených a hlavně úplně všude :-D

reagovat
martin_100
11. července 2016, 16:01
1

Ten je ale krásnej a ještě s původní doupísmenkovou reznoucí registrací to je žrádlo.
Píšeš tam o ovládacích silách volantu a brzd.... čoveče kdyť je to jen o zhejčkanosti.
Na denní ježdění mam scorpio a to má elektrickej posilovač brzd se zádobníkem tlaku takže brzdí na dvou centimetrech sešlápnutí pedálu - jo jahoda. Ale docela často se svezu i s broukem (1971) mojí drahý polovičky kterej jaxi nemá posilovač a má bubny na všech kolech. A světe div se tvoje pocity že by to nebrzdilo nemam. Ano pokud bych do toho sedal jako autolama a věděl houno o konstrukci brzd asi bych byl mírně překvapen že musim šlápnout trochu víc. Jenže kdo o autech aspoň trochu něco málo ví a ví že sedá do stahý pixly tak přece nemůže bejt překvapenej. Prostě vim že to má bubny nez posilovače tak na to nešlapu jako bych chtěl uhasit odhozenej vajgl.
Posilovač řízení? Hm ten chybí leda při parkování ve stísněných prostorech... jakmile jede auto aspoň 10km/h tak už se ovládací síly zas tolik neliší.

Myslim si že považovat starý řidiče za kdovíjaký hrdiny je zbytečný. Prostě to jen byli nezměkčelý a šikovný lidi narozdíl od dnešních generací ufňukaných neschopných slečinek (obojího pohlaví)

reagovat
BobAsh
11. července 2016, 19:08
0

Řidiči Brouků byli pěkně zhejčkaný, nezhejčkanej člověk se pozná tak, že jezdí s převodovkou bez synchronů a ručním předstihem. A nebo spíš na koni.

Já si ale myslím, že to začalo jít do prdele od doby, co lidi přestali chytat zvířata rukama a začali je srabácky zabíjet klackama a pazourkama... :-D

Jinak jestli nemáš pocit, že starej Brouk nebrzdí, tak máš dost zvláštní měřítka. A vzhledem k bubnům na (nejspíš) všech kolech bych vřele doporučoval s ním zkusit třeba sjíždění z dlouhýho kopce. Alpy by byly fajn. Docela dobrá cesta, jak umřít ;)

PepaSFI
11. července 2016, 19:15
0

s těmahle autama se jezdí jinak. Chce to víc předvídat a naučit se využívat jeho vlastností. Na řízení má vliv víc věcí, zrychlení, zpomalení, náklony v zatáčkách. A když se to člověk naučí využívat, dá se celkem bez nějaké nepřiměřené námahy jezdit i s takovýma strašidlama jako PV3S nebo T111. Jo, při manévrování na omezeném prostoru je to horší ale zas je to o tom jak si manévr promyslím abych se s tím nemusel rvát.

PepaSFI
11. července 2016, 19:37
0

Vojta: k tomu sjíždění Alp, tehdejší řidič, s tehdejšíma brzdama věděl že to nemá dělat. I s dnešníma brzdama sjíždět dlouhý prudký kopce jen na brzdách je koledování si o průser a to čemu se dnes říká vadnutí brzd se zdaleka ani nepřibližuje tomu co dokázalo tehdejší obložení.

martin_100
11. července 2016, 19:54
1

Vojto proč by to měl bejt způsob jak umřít? Ono se jako s tehdejšíma autama přes alpy nejezdilo? Slyšel si už aspoň z vyprávění o brždění motorem případně o přestávce aby brzdy vychladly?
Ano debil se zabije dobře mu tak neměl do toho lézt..... jneže debilovi nepomůže ani sebemodernější auto.

ro
rowan
11. července 2016, 20:07
0

To myslíš važně, nebo jen tak trollíš? Nebudeš náhodou jeden z těch divnejch lidí (kteří sami sebe láskyplně označují jako petrolhead), pro který je všechno moderní automaticky špatný?

martin_100
12. července 2016, 16:09
1

Netrolim a nejsem petrolehead... jezdim autama z roku 1989 a 1990 občas viz výše 1971 (donedávna i se š120) a nechápu ty kecy jak se se starym autem nedá jezdit denně v běžnym prvozu a jaký to dřív byli hrdinové že dokázali jezdit bez bluetooth a bezklíčkovýho vstupu.....

ro
rowan
12. července 2016, 18:33
0

Tak jasně že to jde, jsou lidé, kteří jezdí na kole a motorizovaný věci nepotřebují k životu vůbec. Já zas nechápu proč bych měl každý den jezdit starým autem, když můžu jezdit něčím moderním, co se nerozpadne ve druhý zatáčce, co mě preveze v komfortu a pohodlí, s nižší spotřebou. Starý auta jsou fajn, ale všechno má svoje meze

Ko
Komin
12. července 2016, 19:08
0

co te sleduju uz delsi dobu vidim ze mas hodne rad stare auta... ja taky ale jezdim i novyma autama a nechapu proc mas jako potrebu kazdeho soudit kdyz porad jenom nechvali stare auta a nenadava na nove jako ty. svez se nekdy poradnym novym autem nebo si ho treba kup a pochopis o cem to je...znas jak to chodi v cechach vetsinou se nadava na to co nemam sam a nemuzu to mit

PeterLuk
12. července 2016, 20:19
0

Občas je fajn výsť z mesta a ísť niekam na chalupu. Občas je fajn vypnúť počítač a ísť radšej von.Nuž a občas nieje odveci nechať nové auto zaparkované a ísť za previesť radšej neičim starším. Nemám nič proti novým autám, v mnohých obalstiach sa zlepšil a zvlášť pre ľudí, ktorý najazdia veľa kilometro v rôznom počasí sú tie nové určite oveľa lepšie. Ale tie nové sú zvyčajne takisto... nudné. Bezcharakterné. Asi to nebol zámer, ale staršie autá boli oveľa "priamejšie",. mechanickejšie, človek sa oveľa viac s autom "zblížil". To nové síce zareaguje okamžite ako otočím volantom, ale spätná väzba je často na úrovni NFS. V tých starších to často trvá atrbhea vynaložiť určitú námahu, ale až sa človek naučí na danom aute jazdiť a zvykne si, spozná ho oveľa viac a jazda môže byť zábavnejšia ako v tých nových. Veľa majiteľov Škody 105 presne vedelo, ako vyzerá ich motor či podvozok, v takom novom Qashqai či Octavií je všetko zakrytované a 90% majiteľov sa pod tie kryty ani nepozrie (a väčšina zbytku v servise :D ). Vďaka starému autu človek oveľa viac pochopí, ako funguje, čo potrebuje, ale tiež si tú jazdu oveľa viac užije. Len sa to samozrejme netýka všetkých áut, nesmie ísť o starý vrak a nie každý to takto vníma no. Ale to je vporiadku, ostatne máme dnes chvalabohu na výber. Hrdinstvo je skôr jazdiť na 105-ke po zhliadnutí crashtestov. ;)

martin_100
12. července 2016, 20:50
1

Chlapcí a jsem zas u toho. Proč by se starý auto mělo rozpadat? Proč bych si měl kupovat nový auto? S novýma a zánovníma autama taky jezdim a to docela často.... a to je to co mě utvrzuje v tom že něco takovýho fakt neni pro mě. Já nepotřebuju nový auto jen proto aby sousedi zíviděli nebo si okolí myslelo kdoví jak nejsem za vodou. Dokonce ho nepotřebuju ani z důvodu domělé spolehlivosti protože starý auta mi normálně fungujou a asi se budete divit nikterak se nekazí.
Nenadávam na nový auta to asi máte problém porozumět psanému textu. Nadávam jen na přístup "starý auto je nepoužitelný rozpadne se nový je nejlepší a jediná možná volba"

BigBang
12. července 2016, 22:25
0

Když už jste narazili na sjíždění Alp v autě s bubnama na všech kolech. Teď si představte, že to uděláte s takovym Barkasem s volnoběžkou...

PeterLuk
12. července 2016, 22:41
0

No keď už zmieňuješ Barkasa... :) Odporúčam zhlaidnuť toto "konkurenčné video":

martin_100
12. července 2016, 22:48
0

BigBangu ale buď férovej .... barkas má volnoběžky vypínatelný páčkou u volantový tyče pod palubkou ;-)

BobAsh
12. července 2016, 22:52
0

martin_100: Starý (20+ let) auto se v běžným provozu prostě bude buďto rozpadat, nebo bude vyžadovat neúměrnou údržbu, nebo bude muset bejt po kompletní generálce a tedy už nebude 20+ let starý, ale prakticky nový. A poslední varianta platí jen tehdy, pokud to není auto dejme tomu ze 70. let a starší, protože takový není obvykle schopný (s pár výjimkama, jako dieselový Mercedesy) nabídnout dnes očekávanou spolehlivost ani jako nový.

Z asi 37 aut, co jsem za posledních 14 let vlastnil, bylo jen jedno z tohoto století, pár z 90. let a většina zbytku byly 60s/70s/80s. A jen jedno auto vydrželo jezdit 30 tisíc kilometrů jen s výměnou oleje a zadních desetiček - hádej který?

Až mi to finance dovolí, určitě si zase koupím starý auto - ideálně ameriku ze 60. let. Ale už takovou věcí nechci jezdit v běžném provozu, nebo na ní alespoň nechci být závislý. Ta spousta starých aut, co už jsem měl, mě naučila, že doma je potřeba alespoň jedno moderní a pokud možno nové auto.

BigBang
12. července 2016, 22:58
0

Martin_100: budu férovej, dala se vypínat, ale s vypnutou to je o zadřenej motor. Taky si k tomu ještě člověk musí připočíst víc než 2t vážící auto...

Byla to jen narážka ke sjíždění Alp Broukem ;)

PeterLuk
12. července 2016, 23:48
0

Ja by som sa osobne skôr trochu bál bezpečnosti (keď som sa pýtal v Centre bezpečnej jazdy, prečo nemajú aj staršie autá bez ABS, ESP a iných asistenčných systémov, odpovedali mi že načo :D ) a obával toho, aby som nebol brzdou premávky, aby ma stále nevytrubovali Audiny a aby som nesmradil autám za mnou :D Ináč, pokiaľ sa človek naučí predvídať a jazdiť bez asistenčných systémov a nevadí mu absencia klímy, osoben v jazdení starším autom nevidím problém. Len zas je otázkou, či si to to auto ešte zaslúži, pokiaľ nejde o nejakého Žigula, ale o niečo "výnimočnejšie". Takisto bude treba kontrolovať hrdzu a bojovať s ňou. Ale rozpadnutia by som sa nebál, pokiaľ teda nejde o 105-ku. Skôr vidím problém v náhradných dieloch, práve na 105-ke dedo spravil na kolene generálku motoru - ale v tej dobe bolo ešte dielov pomerne dosť a ďalšiu máme rozmontovanú v podkroví. Ale ako vravím, zas taká tragédia by to nemusela byť, aj v Amerike ešte sú trebárs VW Beetle častým zjavom - ako dialy cary, ajkeď asi skôr na krátke trasy. Mňa osobne by celkom lákalo doviezť si 2CV alebo R4 z Francúzska, čo sú celkom jednoduché autá) prípadne GS-ko (to už ako daily ale asi skôr nie) - alebo "slávnu" 505. PS: prawdou jest, že zatiaľ nemám ani na eMBéčku, chjo...

BigBang
13. července 2016, 10:43
0

Popravdě dneska když někdo vidí starý auto, jako že aspoň 35-40 let, tak snad každýmu je jasný, že pojede pomalu. A co, když mě bude vytrubovat nějakej idiot, tak ať si to užije, co an to jinýho říct. Když pojede člověk tak aby nepřekážel... A smrdět autum za tebou? Proč něco takovýho řešit. Se starym autem stejně pojedeš s velkou pravděpodobností pomaleji než je běžná rychlost, takže tě stejně všichni předjedou...

M P
13. července 2016, 12:12
0

Starý Beetle jako daily car v Americe? Jakože myslíš jižní Ameriku?

PepaSFI
13. července 2016, 19:01
0

Martin_100: interhotel Barkáš má vypínání volnoběžky proto aby šel roztlačit z kopce a ne proto aby se s tím sjížděly Alpy. Maximálně tak v zimě na klouzačce pro lepší ovladatelnost. Ale jakýpoliv delší pokus o brzdění motorem je spolehlivá cesta k zadření motoru. Už jsme to tady někde probírali v souvislosti se starým Saabem. Když už se musí brzdit motorem, tak se pořád musí trošku pokvrdlávat plynem aby tam šla směs, protože jak známo, klasický dvoutakt maže olejem v palivu. A při sjíždění kopců platí to co na okruhu, chladit brzdy. Lepší krátké ostré brzdění s prodlevou na ochlazení než dlouhé táhlé přibrzďování. A radši včas zastavit a nechat to vychladnout než se pak divit. Tehdejší brzdy byly mnohem náchylnější na selhání. Brzdová kapalina měla horší bod varu a bubnové brzdy se mnohem hůř chladí. Brzdiče kotoučových brzd jsou ofukované okolním vzduchem, u bubnových jsou ty válečky uvnitř těch rozpálených bubnů. A tehdejší obložení mělo taky roztomilé vlastnosti. Kromě obsahu azbestu se ten materiál vyznačoval extrémní variantou toho čemu se dnes říká vadnutí brzd. Dnes se mluví o tom že na přehřátém obložení se vytvoří vrstvička plynů po které brzda klouže. Jo ale ta se vzápětí ztratí a brzda zas funguje. Ty staré materiály vytvořily sklovitou vrstvu nafurt. jak se to jednou přehřálo už to bylo jen horší. Muselo se to rozebrat a sklovitý povrch obrousit. Na náklaďáky existoval takový nástroj, místo bubnu se tam namontoval takový "soustruh" kterým se ty čelisti obrobily.

martin_100
14. července 2016, 11:12
0

Z dvoutaktů mě tu školit nemusíte.... měl sem 4 trabanty z toho dva byly na (hlavně zimní) denní ježdění ;-)

Jinak Vojto k rozpadání - opět tu narazíme na škopka - 3 roky denní provozu a nerozpadá se... ano trochu rezne, jednou mu upad zadní díl vejfuku, jednou mu zoxdidovaný kabely od baterky nedovlili nastartovat (ano v lednu na Kafe a Káry) a teď už má volný uložení stabilizátoru na levým rameni (už mam koupený nový - 140kč) a zadní brzdový destičky jsou pomalu zralý na výměnu.
Rozhodně s tim autem nejzdim jako v rukavičkách. Jesti je tuto podle tebe rozpadání tak oukej ať se takhle klidně rozpadá dál protože podobně se rozpadaj i auta méně než polovičního n(třetinovýho) stáří :-D

BobAsh
14. července 2016, 13:42
0

Ano, tohle jsou věci, který mi připadaly normální, dokud jsem jezdil starejma plečkama. Ale když si zvykneš na to, že auto prostě funguje 100% a nepadaj z něj věci, je dost těžký si zvykat zpátky.

PepaSFI
14. července 2016, 14:50
0

pokud koupíš nový auto a dáš ho pryč dřív než dojde na spotřebky jako brzdové destičky, pak se to tak dá brát. I ten vejfuk je spotřebák, dřív nebo později na něj dojde. Je fakt že když už vejfuk upadne, je to spíš problém údržby, už měl být dávno vyměněný. Stabilizátory a ty drobnosti kolem jsou u některých aut záležitost někdy i měněná po pár desítkách tisíc kilometrů a kvůli shnilým kabelům jsme měli vždycky srandu ze škodovkářů když se naváželi do poruchových Fiatů. Zkrátka nic proč bych auto považoval za nespolehlivý starý křáp.

martin_100
15. července 2016, 01:29
0

Upadlej koncák neni otázkou údržby ale kvality českých dálnic. Nebrumlal nefoukal pohledově bylo vše v cajku. Ale nadskakování ve 130 km/h holt materiál nepřežil...ostatně tady ford u scorpia/sierry nezazářil zrovna dobrou nonstukcí dílu a jeho umístění.
Oni český dálnice dovedou odmontovat lecos z podstatně novějších aut... onehdá sem se vrátil z brna se schůdkem pohozenym v kabině páč mi ho D1 dokázala odmontovat z 3 roky novýho iveka :-D
Ale jinak k popsaným závadám jen tolik že sem se s takovýma potkal i u 5+ let nových aut ;-)
Ano uznávám že pokud má někdo náladu do nekonečna platit operák a živit tak lízingovku až do svý smrti tak pak se se závadou skoro nepotká když má co 2 roky nový auto.

M P
15. července 2016, 08:03
0

A tak to já si přisadím teda, protože debata operák vs. vlastnictví je moje velice oblíbená. To mi totiž připomíná logiku "přece nebudeš vyhazovat peníze za nájem, když můžeš mít vlastní bydlení". Jenom to absolutně nepočítá s faktem, že dotyčný, který 'vyhazuje peníze za nájem' má třeba vlastní rozum, spočetl si to, vlastní bydlení nepotřebuje, nechce, potřebuje se občas přestěhovat atd... Bohužel, u nás se často omezíme právě jenom na ten úzce zaměřený pohled 'vyhazování peněz za nájem', v tomto případě živení leasingovky.

Neřekl bych, že je to o tom, mít náladu a živit leasingovku do svý smrti, ale to je zase můj pohled, protože nespatřuju ve vlastnictví auta nic tak zásadního a aktuálně mi operativní leasing velice vyhovuje.

martin_100
15. července 2016, 12:28
0

No jo když už jsme se dostali až sem tak já na to koukam takhle:
Operák je dejmetomu 5 litrů každej měsíc a k tomu nějaký to palivo. Když je auto moje tak je to jenom to palivo. Ano a občas nějaká ta údržba nebo oprava. Ale to jsou položky který neplatim každej měsíc a málokdy dosáhnou těch 5 litrů co stojí měsíčně operák.
Tudíž pokud koupim auto za 200 000kč a budu ho mít 10 let tak za tu samou dobu dam za auta na operák 600 000. Hm a to budu mít furt malej městochod. Za těch 400 litrů rozdílu si můžu dovolit spoustu jiných požitků a hmotných statků (a nějakou tu opravu vlastní káry) a nebo daleko lepší auto.

M P
15. července 2016, 12:32
0

To je jeden úhel pohledu. Jiný je: nemám dostatečnou rezervu na pořízení spolehlivého a bezpečného auta, ale na trhu možnost dát 4 tisíce měsíčně, a rok (12 měsíců) jezdit novým a třeba i pěkným autem. Bez dalších starostí. Seženu za 50 takové auto? Pravděpodobně ano, ale možná taky ne. Je to prostě individuální, hlavní je na tom skutečnost, že každému vyhovuje něco jiného. Navíc když si necháš spočítat splátky na leasing, tak tam se dostáváme na trochu jiné výše měsíčních splátek, pokud to nechceš splácet 10 let. Ale to už si musí každý spočíst sám, co mu vyhovuje.

martin_100
15. července 2016, 12:43
0

Ale jo já ti rozumim jenže ty dva roky platíš a pak ti to seberou. Dostaneš jiný a zas platíš... a to je ten kolotoč na kterym sou poskytovatelé živi. Možná to tobě vyhovuje a já ti to neberu. Mě by jen štvalo že bych se ohlíd zpátky a zjistil že 10 let platim jak mourovatej a furt nic nemam. S tim bydlenim to je stejný.... třeba muj příklad - odešel sem z garsonky za 6500/měs koupil vlastní byt kde mi to vychází na 7800/měs s tim že za nějakých 15 let (teď už 11 a kousek) bude muj. Tim pádem budu vlastnit něco v hodnotě kolem mega a čtvrt co mi bude sloužit za podstatně menší dukát než teď dokud splácim. Můžu v něm pak bydlet nebo hu prodat a mít balík v ruce.
Kdybych ale byl furt v nájmu tak bych utratil podobný prachy (dobře o malinko míň) ale s tim že nemam absolutně nic.
Takže když to převedu z5 na auta - tobě to vyhovuje a budiž ti přáno. Mě by to štvalo a tak se zařizuju jinak. To je ta krása demokracie.

M P
15. července 2016, 13:06
1

Ano, a na tom posledním se shodneme:) Hele nikdo neříká, že autem na operák budu jezdit do smrti, ale v současné době je to nejlepší a nejsnažší cesta, jak jezdit pětistovkou. A o to šlo především:D

Woyta
12. července 2016, 00:21
0

Soused 850 mel a pred nekolika lety ji prodal myslmi, ze za 20 000kc. Auto bylo opecovavane a moc najeto nemelo.
I lak byl puvodni. Jen prahy mel ostrene gumoasfaltem. Skoda, ze nam ho neprodal. Dnes ma faceliftovanou Felicii a opet to je luxusni kousek.

reagovat
PeterLuk
14. července 2016, 16:06
0

Ináč som teraz pozeral video od Opičáka, ale nedalo by sa aj tu urobiť test Citroenu 2CV? To by som si prečítal veľmi rád :)

reagovat
M P
14. července 2016, 20:46
1

Kačena je určitě jedním z aut, na které si brousíme zuby. Pokusíme se nějakou sehnat :)

PeterLuk
14. července 2016, 23:45
0

Paráda!



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem