logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Fiat 131 Mirafiori: Sen československých řidičů a poukaz na bezstarostné parkování

Mototechna prodala jen pár stovek kusů, zbytek šel přes Tuzex. Přesto se Fiat 131 Mirafiori stal jedním z nejviditelnějších symbolů západního luxusu na našich silnicích. Elegantní sedan lákal filmové hvězdy, veksláky i estébáky – a dnes patří mezi vzácné youngtimery.

Sérii článků o bizarních, ale i úplně obyčejných vozech z Československa předlistopadové doby jsme pro vás připravili ve spolupráci s Petrem Přikrylem, matadorem obchodu s ojetými automobily. Pojďme se přenést do ne zas tak dávné doby, kdy se auta měnila za domy, ojetinu jste prodali během několika minut a vlastnictví Mercedesu bylo spolehlivou poukázkou na návštěvu Veřejné bezpečnosti v Bartolomějské ulici. Pro mladší ročníky obrázek ze sci-fi snímku, pro ty starší reálné vzpomínky, stejnou měrou nostalgické a děsivé.

Předáváme slovo Petrovi:

 

V socialistickém Československu patřil Fiat k nejhojněji dováženým západním značkám a Fiat 131 Mirafiori stál takřka na vrcholu automobilového trhu. V letech 1977 – 1982 k nám byly dovezeny dva tisíce vozů, a to výhradně čtyřdveřových sedanů. Mototechna jich prodala celkem 456, zbytek nabízel podnik zahraničního obchodu Tuzex.

O luxusním statusu Fiatu 131 svědčí i vysoké ceny – například v roce 1978 stál v Mototechně 1 18 8 00 Kčs a na jaře roku 1983 doprodával Tuzex poslední vozy třetí generace Mirafiori 1600 CL dokonce za 31 100 bonů. Tou dobou už byla k dostání novější a modernější auta, Fiat si však držel pověst „něčeho extra“. Býval nedostižným snem mnoha řidičů, a to i přes zásadní neduh, společný všem modelům a provedením. Za velmi špatnou ochranu proti korozi mohla nepříliš kvalitní ocel ze Sibiře, která se v Turíně používala na výrobu karoserií. Dotyčná komodita představovala platidlo, jímž se sovětský VAZ podle smlouvy revanšoval za licenci na model 124.

Foto: Fiat

Fiat 131 Mirafiori nenechával v klidu obligátní zákaznickou skupinu veksláků, řezníků a zelinářů, jezdili s ním však i lékaři a populární osobnosti známé z filmu či hudby. Sám jsem měl tu čest se díky tomuto Fiatu seznámit s hercem Jiřím Štěpničkou. Elegantní sedan si získal oblibu také u příslušníků Státní bezpečnosti. Povídalo se, že když na svém Mirafiori budete mít na levém zadním blatníku anténu z radiostanice, uvnitř vozu pověšenou zelenou bundu a u ruční brzdy kelímek od kremžské hořčice, můžete parkovat kdekoliv, a nikdo vás nebude popotahovat. Z vlastní zkušenosti to mohu potvrdit, protože jsem nikdy neměl s parkováním problém.

„Ukradený“ Fiat

Několik Fiatů 131 jsem vlastnil a moc rád na ně vzpomínám. Jeden se mi zapsal do paměti obzvlášť nesmazatelně, neboť jsem při jeho nákupu zažil pozoruhodnou historku. Do bazaru přijel prodat svého Fiata pán, který pracoval v podniku zahraničního obchodu KOVO v Libni. Auto bylo hezké a zachovalé a prodávající spěchal na prodej, takže na něj nastavil velmi příznivou cenu. Nemohl jsem odolat a domluvili jsme se, že Fiata koupím sám. Auto jsem zaplatil, prodávajícího jsem poté odvezl zpátky do práce a ten mi slíbil, že na druhý den přiveze ještě rezervní klíčky a nějaké drobnosti.

Foto: Wikimedia Commons, Luc106, PD-self

V té době jsme jezdili na oběd právě do podniku KOVO a já vzal asi tři hodiny vlastněného Fiata na první vyjížďku. Když jsme ale vyšli po obědě na parkoviště, auto bylo pryč. Hmm, asi nějaký žertík kolegů, pomyslel jsem si. Všichni se ale dušovali, že tentokrát v ničem prsty nemají. Nakonec jsem tedy z vrátnice zavolal VB, příslušníci po hodině čekání přijeli a začali vyšetřovat. Sepsali jsme protokol a mimo jiné zkoušeli volat i původnímu majiteli, ten však telefon nezvedal. Prostě smůla.

Zpátky do práce jsem dorazil těsně před zavírací dobou a… Mirafiori stojí na mém parkovacím místě! V kanceláři popíjí kávu jeho původní majitel a vše se vysvětluje. V práci si pro mě připravil zapomenuté klíčky, když tu mu volá manželka, zda nezapomněl, že ji slíbil odvézt k zubaři. Zapomněl nejenom na manželku, ale i na to, že auto před pár hodinami prodal. Vyběhl ven, automaticky naskočil do mnou zaparkovaného Fiata a odjel. Až když mu pak domů zavolali příslušníci a chtěli si ověřit mé tvrzení o zakoupeném autě, došlo mu, co se stalo. Hned se vydal zpátky na prodejnu a nepřestával se omlouvat…

Kde se vzal Fiat 131 Mirafiori

Fiat 131 Mirafiori byl představen v polovině října 1974 na autosalonu v Turíně a stal se nástupcem oblíbeného Fiatu 124. Svůj název získal podle místa výroby, čtvrti na předměstí Turína, a zahájil tak výměnu číselného označování za jmenné. Výrobu zahájil čtyřdveřový a dvoudveřový sedan, brzy nabídku doplnilo také kombi s přízviskem Familiare, vyráběný v barcelonské továrně Seatu.

Foto: Fiat

Přestože pod jeho vzhledem není podepsán žádný z tehdejších slavných designéru, všechny verze měly mimořádně povedenou moderní podobu plnou výrazných přímek a hran. Základní motorizaci představoval řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s objemem 1297 cm3, výkonem 48 kW a rozvodem OHV, o 7 kW více dávala šestnáctistovka. Stejně jako u předchůdce byl motor umístěn vpředu podélně a poháněl zadní kola. Při vývoji podvozku kladl Fiat důraz zejména na robustnost, která by obstála i na méně kvalitních silnicích, přesto zůstalo auto poměrně lehké – v závislosti na motoru a výbavě vážilo od 965kg do 1020 kg.

Fiat 131 Mirafiori vs. vlak: Dobová reklama jako vystřižená z italské komedie:

Necelé čtyři roky po debutu, v sezóně 1978, přišla modernizace a s ní také o něco sportovnější model Supermirafiori s dvouvačkovými motory 1,3 a 1,6 litru, jejichž výkon byl navýšen na 57 a 71 kW. V nabídce se objevily také dvě varianty motoru spalujícího naftu. Verze Supermirafiori se mohla pochlubit bohatší výbavou, do níž patřila elektronického otáčkoměru a vyhřívaného zadního okna třeba i kompletně polohovatelná přední sedadla s lůžkovou úpravou, na přání se montovalo radio a klimatizace. Výhradně čtyřdveřové Supermirafiori se zvenčí odlišovalo velkými obdélníkovými reflektory a většími plastovými nárazníky. Za zmínku stojí bezpochyby taé úspěšná sportovní verze Fiat 131 Abarth s výkonem 158 kW, který vyhrál mistrovství světa v rallye v letech1977, 1978 a 1980.

I dnes vás svezení překvapí

Vinou zmíněné koroze se Fiatů 131 dochovalo velice málo, a tak se stávají čím dál cennějšími youngtimery, hlavně ve sportovním provedení. Prodejní ceny se aktuálně pohybují v rozmezí 4000 –20 000 euro. Pokud o nějakém zachovalém Mirafiori víte, neváhejte s nákupem, cena totiž určitě neklesne. Byla by ovšem škoda Fiata zavřít do vytápěné garáže jako pouhou investici. Svezení dokáže udělat dojem i dnes. Jen k němu přistupujte s opatrností a pokorou – auto bez jakékoliv dnes známé elektronické asistence se chová jako baletka a snadno tak budete projíždět zatáčkami dveřmi napřed. Je to zážitek, ve kterém se vrátíte do časů, kdy tento model kraloval nejenom evropským trhům.

 

 

Kdo je Petr Přikryl?

Patří k našim nejuznávanějším odborníkům v oblasti prodeje použitých vozů i automobilismu obecně. Od roku 1978 pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze, v roce 1985 nastoupil jako prodejce v autobazaru. V 90. letech odjel sbírat zkušenosti do Spojených států amerických a do Čech dovezl některé z prvních amerických vozů, které u nás jezdily. V roce 2011 založil Asociaci prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) a dodnes působí jako její předseda.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
martin_100
30. 9. 2025, 11:14

Jeden světležlutej jezdí stále po Plzni. Pán ho vlastni desitky let a nechce se s nim rozloučit.

2 reagovat
rivka
30. 9. 2025, 19:20







I v československé pop music zanechal Mirafiori nesmazatelnou stopu :-)

"Biely fiat Mirafiori
tíško vkĺzol do pol noci,
hoci prázdny, v kufri vezie horu skál.
Džovani zas láskou horí
ku každej čo sukňu nosí,
reprízu ma taliansky muzikál."

0
VK
2. 10. 2025, 00:11

Tak to bylo to slovo, jemuž jsem nerozuměl…

0 reagovat
Jerrry
1. 10. 2025, 13:43

no to je "hezké" že přiživujete ten nesmysl že italské auta rezavěla kvůli nekvalitní oceli ze SSSR

0
Jyrki
1. 10. 2025, 19:29

taky mě to vytočilo, nakonec jsem to ani nedočetl. Ten mýtus už se snažil rozptýlit kdekdo , ale žije si vlastním životem.
Vysvětloval to například i Jack v Number 27:

-4
st.paul
2. 10. 2025, 08:38

Dnes je moderné byť progresívny a politicky korektný, čo v praxi znamená kopnúť si do všetkého Ruského :-) Pokiaľ viem, tak práve oceľ zo ZSSR patrila medzi najkvalitnejšie na svete, niektoré zliatiny počas studenej vojny dokonca dovážali USA pre svoj letecký priemysel, samozrejme neoficiálne, asi tak ako aktuálne nikto z EU neberie ruský plyn, pritom ho berú prakticky všetci :-) Nechcem sem ťahať politiku, pretože sem ani nepatrí, ale musel som. Mirafiori sme mali v 80 rokoch v rodine. Krásny zelený sedan s úžasnou zásuvkou pre niekoľko audio kaziet na stredovom tuneli, ktorý sa po zatlačení sám otvoril. V tej dobe čistý star-trek.

1
Bono_
3. 10. 2025, 08:11

Šlo by prosím stručně česky co jak to teda bylo s tou korozí na prospektech??🤔

Nemam poslední dobou úplně čas na lingvistický okýnka...🤷‍♂️

0
mariov8
3. 10. 2025, 09:14

Jo, Italové si za korozi mohli sami, automobilky používali nejčastěji ocel z jejich vlastních - Italských - oceláren, které byly poblíž = skutečně blízko. Ale problém byla tehdejší mafie a časté stávky, nekázeň v lakovnách a vlastně i automobilkách (zvláště socialistický nápad postavit automobilku na agrárním a chudém jihu se vymstil - odnesla to hlavně Alfa), kdy během stávek rozdělaná auta stávala běžně dlouho venku...

-1
Jerrry
3. 10. 2025, 11:17

nemyslel jsem to samozřejmě nijak politicky :). Rezavěly britské i francouzské auta a už v 50 letech .. to taky bylo kvůli oceli ze SSSR? Mám u nás neznámý Peugeot 104, nerezavý protože je z Jihu a z r. 1982. Když jsem se zajímal o jeho historii, dozvěděl jsem se že dokonce na vývoji spolupracoval i Renault. Vznikl Renault 14 a kvůli tvaru měl přezdívku hruška, což se brzy změnilo na shnilá hruška. Byla z toho velká aféra, Takže Peugeot přistoupil ke zlepšení antikorozní ochrany a začal dávat mnohaletou záruku na karoserii. Nebo třeba Renault Dauphine se slušně prodával v USA, ale ukázalo se že nepřežije zimy na severu. Tenké plechy, špatná ochrana, někdy nekvalitní práce, špatná konstrukce s kapsami kde se drží voda (kdo jezdil v zimě tomu u favoritu shnilo uložení zadních tlumičů) ... ruská nebo nějaká jiná ocel není potřeba.

0
mariov8
3. 10. 2025, 13:04

Ono obecně auta do nástupu Katafórezy nebo s nějakou konstrukční vadou způsobující rychlou korozi (kapsy na vodu a podobně) zrezli rychle, pokud se pořádně neošetřili a ideálně nejezdili v zimě. Od konce 70 až začátku 80tek se to obecně zlepšilo, ale některé značky nebo modely i tak prosluli nadměrně rychlou korozí...

0
Bono_
6. 10. 2025, 06:10

Díky 🙂👍

1 reagovat
Habakukk
2. 10. 2025, 14:55

Příště napiš poslední dva řádky a uděláš líp. USA kupovali přes CIA a nastrčené firmy ze SSSR titan na svoje A12 / SR71 tak aby mohli SSSR špehovat. Situace podobná jako tenkrát tedy jak píšeš žádný plyn ani ropu od těch šmejdů.

0
st.paul
3. 10. 2025, 09:14

Vo svojom komentári si prakticky na 100% potvrdil môj komentár:-) Poprosím pokoj a kľud. Pracujem v jadrovej energetike aj s presahom na Českú republiku, viem veľmi dobre, kto, čo a od koho kupuje, prípadne prekupuje. Ak ide o peniaze, čo ide vždy, "šmejdami" sa manipulujú a vidím, že úspešne, bežní ľudia. Tvoj názor rešpektujem, poprosím ťa, ty rešpektuj ten môj.

0
Habakukk
3. 10. 2025, 11:36

Není důvod něco zpochybňovat, když je to pravda. Proto i můj apel nekrmit rusa dolary aby mohl pokračovat se svojí válkou. Rus šel po penězích za Titan a díky tomu vzniklo letadlo které nebyl schopen technologicky dohnat. Jaderky mají jasnou limitaci tím kdo dodal technologii, tedy u nás je to jasné, ale pro Temelím myslím, že už dovezli GE a Francouzi.

0 reagovat
Jerrry
3. 10. 2025, 18:03

jj přesně tak, můj Pažoutek už odolává, škoda že na něj nemám čas

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte