načítám data...

Faily automobilového světa: Oldsmobile Diesel

Když jsem se na Autíčkáři před pár měsíci rozplýval nad zvukem a charakterem naftového osmiválce z dílen Oldsmobilu, tak jsem také zmínil, že nebyl zrovna etalonem spolehlivosti a že by si zasloužil...

Zobrazit galerii

Když jsem se na Autíčkáři před pár měsíci rozplýval nad zvukem a charakterem naftového osmiválce z dílen Oldsmobilu, tak jsem také zmínil, že nebyl zrovna etalonem spolehlivosti a že by si zasloužil svůj vlastní článek. Tady je.

Na začátku sedmdesátých let bylo General Motors nejen největší automobilkou na světě ale také největší firmou v USA. Většina zisků byla založená na prodeji velkých fullsize sedanů, obvykle s mnohalitrovým benzínovým osmiválcem. Jenže v roce 1973 přišla ropná krize a ceny benzínu vyletěly nahoru stejně rychle, jako klesly prodeje velkých sedanů. Údaj o spotřebě rázem přestal být bezvýznamným a nové emisní předpisy nutily automobilky k rychlým krokům. Jestliže chtěly zachovat zisky, musely prodávat velké sedany a jestliže chtěly prodávat velké sedany, musely vyřešit problém se spotřebou. Naftový motor se zdál být rozumnou cestou, protože mohl nabídnout dostatečný točivý moment pro decentní akceleraci a zároveň snesitelnou spotřebu.

Vývoj nového naftového motoru si vzali na starost inženýři z Oldsmobilu, kteří však žádné velké zkušenosti s naftou neměli. V roce 1978 byl světu za značného potlesku představen naftový osmiválec s označením LF9. Jelikož technické údaje jako objem 350 palců krychlových a vrtání-zdvih byly totožné jako benzínový Oldsmobile Rocket 350, mnoho lidí si myslelo, že se jedná o příbuzné motory. Opak je však pravdou, LF9 byla zcela nová konstrukce, i když určité součásti sdílela. Odborníci z marketingu dostali typicky americký nápad, a to že naftový motor bude za tučný příplatek, jelikož má nižší spotřebu a je spolehlivější. Ano, opravdu tohle tvrdili v reklamních spotech s odůvodněním, že naftový motor nemá žádné svíčky, rozdělovač nebo karburátor. Reklama zafungovala výborně a už v roce 79 mělo 15% nových Oldsmobilů pod kapotou diesel. Ten se brzo dostal i pod kapoty ostatních značek z koncernu GM, Cadillac nevyjímaje. Motorů se nevyrobilo zrovna malé množství, což by byl fakt značně pozitivní, kdyby však LF9 splnila očekávání zákazníků. Už z minulého článku s příbuznou tématikou asi tušíte, kam to celé  spěje.

Prvním problémem byla dynamika. Původní verze LF9 s dodatečným označením D měla 120 koní a tak se není čemu divit, že z plnotučných fullsize sedanů žádného sprintera neudělala. Například Chevrolet Caprice diesel zrychlil na 60 mil za hodinu (96 km/h) za dlouhých 19,6 vteřin, tedy o 6 vteřin víc než jeho benzínový ekvivalent. Je pravdou že, spotřeba byla opravdu nezanedbatelně nižší než v případě benzínu a tak se dá namítat, že obětovat dynamiku za nižší provozní náklady není přece nic neakceptovatelného. To by také nebylo, kdyby motor zvládnul stejné porce kilometrů při stejném stylu provozu. Zmínil jsem, že některé části sdílel s benzínovým Rocket 350, stejné byly mimo jiné také šrouby hlav válců. Ty jsou však díky mnohem vyššímu kompresnímu poměru vystavovány daleko vyššímu namáhání, to postupně vedlo k jejich protažení a následkem toho docházelo ke kroucení hlav a podpalování těsnění pod nimi. Situaci nijak nezlepšil ani palivový filtr, který nebyl schopen od nafty oddělit vodu. Ta tak kromě korodování vnitřností vysokotlakého čerpadla a vstřikovačů pronikala také do spalovacích komor, kde díky své nestlačitelnosti dále zvyšovala kompresní poměr a ještě více zatěžovala už tak poddimenzované šrouby hlav válců.

Když došlo na nevyhnutnou výměnu těsnění pod hlavou, mechanik provedl práci stejným způsobem, jako by to byl benzínový motor, a tedy choulostivé šrouby znovu použil. Celá situace se tak dřív nebo později opakovala, pouze s tím rozdílem, že šrouby nadobro praskly. Aby toho nebylo málo, zkorodované vnitřnosti vstřikovacího systému nebyly schopny dopravit naftu do válců ve správnou chvíli a v dostatečném množství a následkem toho už tak nevelký výkon motoru ještě klesnul. Majitelé zvyklí na maximální pohodlí auto často využívali i ke krátkým jízdám a kvůli skromnému výkonu motor za studena nijak nešetřili. To jen celý poločas rozpadu značně urychlilo.

Ve výsledku jste za svůj příplatek dostali motor, co žral olej i vodu, kouřil, smrděl, klepal anebo vůbec nejel. Ano, známka luxusu. Je pravdou, že s adekvátním servisem v podobě častých výměn oleje, instalace separátoru vody a silnějších šroubů hlavy motor výraznější slabinu nemá a bez vytáčení za studena vydrží značné množství kilometrů. Bytelnost bloku potvrzují i časté přestavby na benzín pro využití v dragracingu. Nic z toho však na počátku osmdesátých let uživatelé nevěděli a reputaci nezachránila ani pozdější 105 koňová verze „Dx“, která měla zmiňované problémy ošetřeny už z výroby.

Dnes se může člověk jen dohadovat o tom, jak velký podíl na neúspěchu tohoto motoru měly jeho konstrukční nedostatky a jak moc ho potopili nedostatečně informovaní uživatelé, špatný servis nebo nekvalitní nafta. Podstatné je nejen to, že svým neúspěchem způsobil značné potíže GM, ale především také znehodnotil ideu naftového motoru v rodinném autě, což, jak můžeme my Evropané potvrdit, není nápad vůbec špatný.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

re
redguy
03. května 2012, 10:35
0

Zrovna jsem videl tenhle motor (snad) v jednom Cadillacu v utery v Ceskem Brode. Nejvic me pobavilo, kdyz se majitele zeptali na spotrebu a pry 15 na sto. Benzinovy sedmilitr Olds (s nekolikanasobkem vykonu) mi zere dlouhodobe 14, takze to je opravdu megafail.

reagovat
Bo
BobAsh
03. května 2012, 23:40
0

Správně fungující LF9 by se měla dostat pod 10, pokud s tím budeš jezdit jako svatej. A jako svatej očividně jezdíš, protože jinak by ti 425 nemohla žrát 14... Mě kupříkladu žrala 305 Chevy odhadem tak 20-25... styl jízdy znamená hodně :)

reagovat
Gr
Greeny
04. května 2012, 00:13
0

podstatná bude nejspíš dvojice slov "správně fungující" :) nicméně Spookerova Delta se starým motorem, který nebyl zrovna v top stavu, žrala tak 10-11 při poklidné jízdě, žádný jiný styl jízdy ani neměl smysl :) nicméně 15 mi připadá dost i na polomrtvou LF9, jedině, že by nafta netekla do válců ale na zem :)

re
redguy
04. května 2012, 08:10
0

No ale popravde mi ani ten rozdil 11 vs 14 neprijde natolik vyznamny, ze bych kvuli tomu kupoval diesel (navic kolik v te dobe bylo v US pump, ktere naftu prodavaly?).
A rikas, ze motor v Delte nebyl v top stavu, ale ono to o moc min nebude zrat ani jako novy. Na tom propagacnim letacku pisou cca 10 litru na sto kombinovana spotreba a vime jak to chodi s papirovou spotrebou. Pokud navic pulka vet na tom letacku je ve smyslu, ze je to jen priblizna spotreba a opravdova se muze lisit, tak tomu asi sami moc neverili:)

Re
Redguy
04. května 2012, 06:34
0

Dneska je tech amerik tolik, ze se k tomu dostanou i lidi, kteri nemaji poneti o tom, co je spravne fungujici, popripade je to nezajima. Nerikam, ze majitel mezi ne patri, ale zapraseny motor a hrdost, s jakou jej ukazoval pod kapotou podeprenou nasadou od smetaku, napovi:)

Ono nejde o to, jestli je to 425 nebo 305, ale o to, v cem ten motor sedi. A na spotrebu 25 bys potreboval brazdit nemecke dalnice, jinak se k temhle cifram nepriblizis, s fullsizem to proste nejde. A nebo nemam dostatecne velke koule :)

Bo
BobAsh
04. května 2012, 13:55
0

Byla to poemisní 305 v '88 Capricu, s Edelbrock Performer karburátorem, sáním a vačkou, CompCams rozvodama, Flowtech svodama a duálama, bez katů, bez počítače. Reálnej výkon cca 260 koní, spotřeba, když to zrovna bylo všechno správně naladěný, něco pod 15 na dálku. Těch 25 bylo při nejčastějším použití toho auta, tedy ježdění po městě a v jeho blízkým okolí, obvykle krátký cesty, za jakýhokoliv počasí a s velmi těžkou nohou na plynu (tedy sem tam gumovačka, sem tam driftík).

Chtěl jsem tím hlavně říct, že tvrdit že něco je blbost na základě srovnání spotřeby dvou různejch aut se dvěma různejma řidičema, je kravina.

Za prvé, jestli ti Olds žere 14, tak s ním jezdíš jako svatej a nejspíš jsi dokonce pod oficiálně udávanou spotřebou (s tehdejším americkým měřením to, narozdíl od současnýho eurocyklu, jde udělat).

Za druhý, tvůj Olds je výrazně lehčí než ten Cadillac.

Za třetí, ten diesel má udávanejch mimo město 8 l/100km, 11 má po městě. Jestli ti Olds žere 14 ve městě, tak vypiju litr nafty.

Za čtvrtý, hlášky "spotřeba se může lišit" jsou v Americe nezbytný. Pak by nějakej blb projel párkrát město jako magor, spočítal by si spoteřbu na 18mpg a žaloval by automobilku.

re
redguy
04. května 2012, 14:20
0

Jo gumovacka, driftik, uz je mi to jasne:)

Podle ceho jineho posuzovat diesel, nez podle spotreby? To je prece jediny duvod, proc nekoupit do osobniho auta benzin, jinak ma naftak same nevyhody. A za blbost jste tenhle motor oznacili sami v clanku, takze nechapu tu obhajobu z niceho nic.

Jestli jezdim jako svatej, to nevim, proste jezdim tak, jak se da s 50 let starym autem, cili zadny driftik a velmi vyjimecne gumovacka.

S tou vahou bych si nebyl tak jisty, Caddy bylo kupe a mensi nez Olds, zadna kridlata potvora.

Ciste mestskou spotrebu nevim, merit spotrebu od plne nadrze do plne se mi finance nedari:) Takze jen dlouhodoba spotreba po x tisicich km v kombinaci ruznych podminek. Ale hodne z toho je po mestech.

Takze aby ses nedivil, az budes muset pit naftu:)

Bo
BobAsh
04. května 2012, 15:05
0

Soudit diesel podle spotřeby samozřejmě dává smysl, ale ne na základě dvou konkrétních kusů a dvou konkrétních řidičů. Jsou lidi, který dokážou jezdit za 12 s litrovým tříválcem a jsou lidi, kterejm big block žere 14 (jakkoliv mi to přijde téměř neuvěřitelný).

Ad obhajoba dieselu - ona to nebyla blbá myšlenka, bylo to jen blbě udělaný. Kdyby to tak nezmrvili, tak třeba dneska mohly jezdit v americe pořád fullsize sedany, poháněný šestilitrovejma 350 hp dieselama :)

Ad hmotnost - auta z 80. let jsou výrazně těžší než ty z šedesátejch. Tvůj Oldsmobile by podle všeho měl vážit kolem 1 800 kg, což je zhruba stejně jako Caprice. Ten Cadillac byl nejspíš Deville Coupe, kterej váží tak 2 tuny.

A naftu pít určitě nebudu, 14 litrů v městským provozu fakt nedáš (a město ve čtyři ráno ti neuznám :)).

re
redguy
04. května 2012, 15:30
0

S tim autem opravdu jinak jezdit nejde, ja za to nemuzu, ze mi to nezere:)

No nevim, dnes uz je know-how na to, aby to udelali poradne (viz nemecka trojka) a stejne to nijak v US rozsirene neni. Rekl bych, ze cela ta era skoncila, pozadavky na auto jsou dnes nekde jinde, tedy alespon u mainstreamu.

Kdyz to zasponzorujes, tak jsem ochoten testovat spotrebu dle libovule :)

Bo
BobAsh
04. května 2012, 18:04
0

Problém je, že Oldsmobile Diesel totálně zničil pověst dieselů na americkým trhu. Použitelnej diesel uměli udělat už chvíli potom, Lincoln dokonce montoval diesely od BMW, který byly opravdu dobrý a stejně jim to bylo nahovno, protože to už nikdo nechtěl...

Re
Redguy
04. května 2012, 19:00
0

To je tim, ze nepoznali Octavii TDI :))

To
Tonda
13. února 2014, 23:12
0

Je pravda, že na těch motorech trochu fatálně pochybyli při dimenzování součástí, ale výdrž by měl ne-malou i tak , když nebudu brát v potaz kvalitu nafty a filtraci , největší průser je když se na to za studena šlápne a nebo se jede vyšší rychlostí nad 90km/h , to se dřív zehřejou hlavy než blok a nesouměrná roztaživost obou materiálům dává pěkně zabrat a pak jen čekat ono finále vylítnutí vody expanzkou a je to v ...... . Já jsem vlastníkem delty 88 royale s LF9 a po vychytání těchto neduhů, chroustá naftu celkem pěkně a také je dost na místě nastavit trochu jiný předvstřik paliva , než naši sousedé v USA , líp to chytá , míň smrdí a hlavně kouří, čili menší riziko fouknutí těsnění díky dobře spálené nafty. Co vlastně dodat , kdo ho měl , tak si zajisté užil své trápení , ale je to šperk a musí být ctí o taký vůz pečovat , v originál krásném stavu se jich moc asi nedochová , bohužel díky nezdařenému dieselovému motoru , od kterého dává znalec ruky pryč , ale já si ho pořídil schválně , žere to jak dnešní luxusní větší auto , což je na krásnou ameriku velký bonus a možnost bez otálení sednout za volant se strachem o dojezd kilometrů kvůli spotřebě :-) . ...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem