načítám data...

Dobrý sluha, ale zlý pán

V dnešních autech strmě narůstá počet elektronických pomocníků, díky kterým by měla být jízda pro řidiče naprosto nenáročná. Daří se jim to? Blíží se opravdu doba, kdy v autě nebude řidič potřeba?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Je ráno, ale já mám ještě noc, takže se mi do žádného ‚vstávat a cvičit’ rozhodně nechce. Do noci jsem chystal podklady pro pracovní schůzku a teď bych měl vyrazit sklízet plody své práce. Ploužím se k autu, beru za kliku, dveře se odemykají, což je dobrá zpráva – znamená to, že u sebe mám od vozu klíč, ačkoli momentálně vůbec netuším kde. Startuji, vyrážím. A hned na první křižovatce se má rozespalost projevuje naplno, když mi ranní rosou naleštěná podrážka boty klouže ze spojkového pedálu a místo jemné práce se spojkou pedál vylítne až to zadrnčí. Vylekaně očekávám škubnutí a už už se chci rozhlížet, kolik očí je svědky, jaký je to pan redaktor zkušený řidič. Nestane se ale vůbec nic. Vůz, který mám právě zapůjčený k testování, pokračuje dál v jízdě, jako kdyby se nic nestalo. Zázrak?

To, čeho jsem byl právě svědkem, je zásah systému iMT, který má pomáhat méně zkušeným řidičům se spojkovým pedálem. Systém při řazení automaticky srovnává otáčky motoru s otáčkami převodovky a jakkoli necitlivá práce se spojkovým pedálem tak není žádný problém. Když jsem ráno nastartoval testovací Toyotu, přístrojový štít postupně zaplnila písmenka. Svítící shluky písmen jako iMT, BSM, ACC, AHB či RCTA mi oznamují, že sestavy čidel, kamer, radarů a počítačů jsou připraveny dělat práci za mě. Nebo alespoň hlídat, že já svou práci dělám dobře. Jak to funguje a je to skutečně beta-verze auta, které nebude potřebovat řidiče?

Na jízdní asistenty jsme si již docela zvykli. Začalo to systémem ABS, který se v autech začal objevovat v sedmdesátých letech a dnes je z něj naprostá samozřejmost. Poté se přidalo ESP a v posledních letech je nával zkratek takový, že už ani nestíháme zjišťovat, jaké dovednosti pod sebou která ukrývá. A z řad petrolheadů je slyšet brblání. Tvrdí, že tato zařízení berou řidiči jeho výsadní postavení v ovládání stroje a tím kazí požitek z jízdy. Mají pravdu? Do značné míry ano. A těch úskalí automatizace je ve skutečnosti ještě více.

Není pravdou, že by všechny tyto systémy braly puristům jejich radost z jízdy a řízení. Nedovedu si představit, jak by například automatické rozsvěcení světel mohlo někoho otravovat – naopak bych ho v dnešní době různých forem denního svícení rád viděl v každém autě. Nebo proč by kdo chtěl vypínat zařízení, které samo zastaví, řítí-li se váš vůz na vyděšeného chodce. Naopak třeba ESP umí pěkně utnout zábavu za volantem. Je to jako pokusy o hru na školní chodbě, vždycky na vás odněkud vykoukne přísný pohled a zamrazí vaše pokusy o jakoukoli aktivitu. A bohužel je stále méně aut, kde je možné tohoto mravokárce vypnout. 

Z čeho mám ale skutečně trochu obavy, je, že tito pomocníčci dělají z lidí horší řidiče. Když najedete s Fiatem Coupé na silnici s kluzkým povrchem, musíte to umět. Žádné ABS, žádné ESP, musíte umět vyrovnávat tendence vozu hrnout se bokem, musíte cítit, jak se přenáší brzdné síly a správně je dávkovat. S novou Octavií můžete na stejnou silnici najet prakticky libovolně, auto vás pohlídá. Protiprokluzový systém vás nechá bez následků hamtat na plnový pedál, ESP vás nechá točit volantem všemi směry, aniž by to mělo za následek blízké setkání se sloupem pouličního osvětlení. A jde to ještě dál. Píšete si SMS a nemáte zrovna čas sledovat, kam vede silnice? Nevadí, lane-assist to srovná. Píšou v novinách něco zajímavého? Adaptivní tempomat zajistí, že do nikoho nenarazíte, jen si klidně čtěte.

Bohužel tato zařízení mají své limity. A co hůř, jejich limity jsou stále daleko před limity živého myslícího řidiče. ESP zvládne srovnat menší ustřelení zádě či začínající nedotáčivost, lane-assist vybere mírné zatáčky, radarový tempomat udržuje plynule vzdálenost od plynule jedoucích vozidel. A když dojde ke skutečné krizi, se zapípáním se vypnou a nechají veškerou tíhu nadcházející katastrofy na bedrech nebohého řidiče. A toto je bod, do kterého se promítají mé obavy. Jaký řidič to bude? Bude ještě schopný situaci řešit? Bude vědět, co se v jeho okolí děje, a dokáže ve zlomku vteřiny správně reagovat? Nebo to bude člověk natolik zvyklý na automatiku, že si nebude vědět rady? A co hůř – nebude to člověk natolik začtený do novinek na Facebooku, že nezareaguje vůbec? Nebo to bude řidič zkušený a připravený řešit nejrůznější patálie. Když se dívám okolo sebe, nejsem si odpovědí příliš jistý.

Rozhodně nepatřím mezi puristy a jsem rád za pomocníky. Když jsem se cestou na natáčení jízdních záběrů prokousával ranní špičkou, vůbec mi nevadilo, že testovaná škodovka nevyžaduje žádný můj zásah a v koloně jede naprosto sama. Navíc bych řekl, že díky tomu jsem byl méně unavený, což je pro řízení vozu jednoznačné plus. Zároveň by mě ale ani nenapadlo nechat řízení zcela v rukou elektronického mozku vozu a třeba dospat to, co jsem v noci zanedbal. I přes blížící se nástup autonomních aut zůstává řidič klíčovým a nezbytným hráčem na hřišti. Co jsem tím vším chtěl vlastně říct? Bez ohledu na to, kolik má váš vůz radarů a kamer, koukejte na cestu. :-) 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
14. dubna 2017, 10:18
2

Ten závěr je jasný. Ale asi stálo za to napsat, protože vidím kolem sebe dost řidičů(ek) , kteří píšou SMS, čtou noviny, malují se atd... A taky se každý den někdo z nich v tom příměstským provozu srazí s tím před sebou. Takže asistent co dokáže ohlídat a dobrzdit není vůbec od věci. Když už nemáme kolem auta pryžové obruče jako autíčka na pouti.

Jinak mě, tyhle pomocníci neštvou. Akorát nemám rád ty, co na mě pípají a musím s nima něco aktivně dělat a nebo si o nich přečíst v návodu k obsluze. Ale ty co fungují a nevím o nich, ty jsou naprosto v pořádku. Mimochodem systémy jako ABS, ESP už opravdu fungují a otravují v autech vážně málo. A nakonec kolik řidičů aut zajímá doopravdy řízení. A ty co to zajímá, jako čtenáře Autíčkáře si prostě koupí na víkend něco starého, nebo něco jednoúčelově zaměřeného. A nebo teda spíš jezdíme těmi starými kárami protože ty nové kupovat nechceme nebo nemůžeme si to dovolit. Tím pádem běžnější nový auto si kvůli zábavě za volantem (v duchu autíčkáře) kupuje málokdo. ( myslím nějaký hatchback, liftback, sedan, SUV atd..) A typický zákazník Kodiaqa, Hondy CRV, či podobnýho auta naopak bude potěšen, že má v autě za svoje peníze nějakou novou technickou vychytávku.

reagovat
briza
14. dubna 2017, 12:45
4

Mám rád, když si auto samo rozsvítí (tím myslím opravdu rozsvítí, ne ten denní kreténismus se zhasnutými zadními světly), při couvání mi ukáže, co je za autem, udrží požadovanou rychlost diky obyčejnému (adaptivnímu nevěřím) tempomatu a dokáže zabrzdit s pomocí ABS. Víc po něm nechci a zbytek "pomocníků" svorně nenávidím. Myšlenka na autonomní vozidla mě naplňuje odporem a dokud budu mít na výběr, nikdy do něj nesednu, ať už jako "řidič" nebo jako pasažér.

reagovat
Jenyk
14. dubna 2017, 14:14
1

Mam to skoro stejne. Odpovednost mam ja a elektronika mi do toho nema co kecat. Co chci kvuli pohodli si vyberu a ne ze to bude povinne. Takze kupuju starsi auta dokud jsou.

M P
14. dubna 2017, 14:54
0

Mně se adaptivní tempomat ve spojení s automatem líbil velmi, ale to byla jen otázka testu, nevím, jak bych si zvykl v reálných podmínkách každodenního života. A hlavně jsem nedávno vykonal 220km dlouhou cestu v naprosto odporných podmínkách deště a chabé viditelnosti, a tam by mě třeba velice zajímalo, jak by se adaptivní tempomat choval. Jinak mám na vybavení auta celkem nízké nároky, jen jsem ještě nenašel klimatizaci schopnou upravit tepelný komfort tak, abych každou chvíli neřešil, že je zima nebo moc teplo...

briza
14. dubna 2017, 19:48
1

Já i věřím tomu, že to bude pohodlné, ale mým zásadním problémem je prostě nedůvěra v tyhle systémy. Přecejen mám rád kontrolu nad tím, kdy a kam to pošlu a když už bych měl někde zhynout chybou na mojí straně, tak ať za tu chybu můžu já a ne elektronika, které jsem se svěřil do rukou. Oproti tomu s klimatizací je to u mě jednoduché a automatický režim nemá šanci se ukázat, protože stále jede ne plný výkon. Milým bonusem je pak to, že se mnou nikdo nechce jezdit :)

sheogh
14. dubna 2017, 20:04
0

Adaptivni tempomat pouzivam, ale vetsinou na dalnici a tam je to fajn. Muzete dat nohy z pedalu napr :-)

M P
14. dubna 2017, 20:32
0

Těch málo jízd, co jsem s adaptivním tempomatem vykonal, jsem stejně ten systém hlídal, a člověk je stejně připraven na pedály šlápnout hned i klasického tempomatu. Ono když člověk čte provoz, a je zvyklý používat běžný tempomat, tenhle adaptivní vynález se k činnosti zas tak často nedostane. Ale asi bych si zvyknul.

Ad tepelný komfort... já mám teplotní nároky jako žena v přechodu. Bud' je mi moc horko, nebo je mi někde horko a někde zima, a úplně nejlepší kombinace je zima na nohy a na ruce a zpocená prdel najednou. A ještě když mi fouká nedejbože do očí, tak to jsem "spokojen" zdaleka nejvíc.

PepaSFI
16. dubna 2017, 11:09
0

tak si myslím že spousta lidí bude mít problém s automatickým brzděním. Nedodržování vzdálenosti je standardem a spousta lidí, jak jsem pozoroval hlavně uživatelů naftových nadaut předjíždí stylem "nalepit se na dva metry/držet vzdálenost/pořád držet/eště držet/jejda rovinka končí/tlápnout naplyn/kopat do podlahy aby se to turbo vzbudilo/jo už to zrychluje/vybočíme a mineme předjížděné auto asi o 25 centimetrů/a sakra ona ta rovinka fakt končí a ještě tam jede auto/honem zařadit zpátky půl metru před předjížděné auto" . A s něčím takovým ten bezpečnostní vehement nebude asi souhlasit, bude to považovat za kolizní situaci a nejspíš zadupne brzdu ve chvíli kdy to řidič fakt nebude čekat.

reagovat
PB
17. dubna 2017, 17:58
1

Mel jsem tu cest s takto vyzbrojenym strojem a musim se priznat, ze ve chvili kdy jsem to zapnul jsem byl zpocenej jak vrata od chliva.. proste jsem z toho strasne nervozni. A neco me vylozene rozciluje, treba chcipajici motor diky ekonesmyslu. ..zjistil jsem, ze pokud jsou tyhle veci zapnute, vytupuji z auta unaveny a nenalozeny. I obycejny tempomat, pridavajici do kopce mi neni prijemny a ve vysledku ho, pokud neni zcela prazdna silnice, nepouzivam.
Celkove mi tempomat libil ve statech, vsichni meli nastaveno +- to same a nepochybne to plynulosti provozu prispivalo. Ale taky vsech x pruhu dalnice jelo stejne rychle, nikde se nesinul prostredkem bohorovny kloboucnik:))

reagovat
martin_100
19. dubna 2017, 11:36
1

Popsal si to naprosto přesně. Tuty věci dělají z řidičů totální lamy........
Jenže to v autech musí bejt ... vždyť přeci i kdyby to mělo zachránit jedinej život... že :-/
Řízení auta není žádný automatický právo pro každýho. Řízení auta vyžaduje znalosti a dovednosti a ty nahrazovat nějakou elektronikou? To je cesta do prd*le.
Stejně jako každej nemůže bejt automaticky pilot či dobrej chirurg stejně tak nemůže bejt každej automaticky řidič. Prostě buď má člověk nějaký minimální vlohy a je schopen splnit podmínky za kterých může ovládat vozidlo a nebo ty vlohy nemá a pak nemá za volantem co pohledávat.
Já se kupříkladu taky nederu na taneční parket a nedožaduju se nějakých super elektronických bot co zvládnou tango za mě. Nemám na tanec vlohy tak netančím. Ti kdo zas nemají vlohy pro ovládání tak složitýho stroje jako je auto mají jezdit mhd.

reagovat
Franz Kafka
19. dubna 2017, 12:47
0

Normální tempomat je pro mě ok a na dálnici(kromě d1) si to rád zapnu. Adaptivní jsem zkusil v 7er a já se toho bojím případy kdy se to rozbilo a bouralo už jsou. Dobrý pomocník je abs a esp pokud je nastavené dobře. Taky hlídání slepého úhlu není k zahození. Lane assist je dobrá věc, ale plně mu věřit se taky docela zdráhám. Automatická světla s dálkovým světlem co má clonu, nebo se umí sama přepínat do potkávaček a zpět jsou vynález co je skvělý. Obecně z výdobytků techniky mi stačí posilovač, abs, el.okna a klima:)

reagovat
kr
krutaakruuta
25. dubna 2017, 15:58
0

No ty automatická světla jsou dobré tak na okresce, na dálnici je to opruz protože soudruzi v bývalé NDR udělali chybu, vysvětlím:
Jezdím s kamionem, tudíž moje světla jsou cca 2,5 metru pode mnou, a pokrokový automatický systém těch aut nezaregistruje pozičky na rohu kabiny ani pozičky v přídavných světlech na střeše ani osvětlený nápis co je tamtéž, tak mi nezbývá než to auto v protisměru probliknout, auto dálkové zhasne, ale do 5 sekund to svítí znova, takže si s ním mužu hrát na blikanou celou rovinku, nebo mu napodruhé pustím dálkové do té doby než se mineme. Toto samozřejmě může dělat ten kdo má přídavná světla nahoře, protože na dálkové co svítí dole to fakt nereaguje. Dělají to všechny i taková A8 co má Matrix giga laser něco mega, nebo jak se to jmenuje. A je to opravdu výživně civět do toho třeba 10-15 vteřin a nemoct s tím nic udělat. Potom mám minutu vypálené na sítnici obrysy těch světel a kam se podívám tam to vidím:)

Kryton2X4B-523P
25. dubna 2017, 08:48
0

Já bych měl spíš takovou trošku rejpavou otázku. Umí ten automatický protikolizní systém v případě výskytu překážky a nedostatku vzdálenost na bezpečné zabrždění taky odbrzdit? Já jen že uhybný manévr s brzdama na krev mi nepřijde jako super nápad. Ano uznávám, že spousta řidičů i bez asistenta řeší tuhle situaci, šlápnutím na brzdu a zavřením očí, ale přece jen se najde nějaké procento šoférů, kteří dokážou zachovat chladnou hlavu, brzdit do poslední chvíle a pak odbrzdit a překážce se vyhnout bez kolize. Přece jen jsem toho názoru, že do tohodle mají ty automatické systémy ještě daleko ne?

reagovat
kr
krutaakruuta
25. dubna 2017, 16:13
0

Já zastávám názor že automatická má být akorát pračka a věci které se dělají v autě automaticky mě dřív nebo později akorát naštvou. Automatická převodovka, stěrače, parkování, hlídání úhlů (ještě toleruju), dálková světla (viz koment výše), klima (ok), systémy stability, udržování v pruhu, čtení značek, tempomaty, internety, já bych to všecko zakázal:) Za chvíli budou řídit auto i ti co si manuálně ani nevytřou prdel:) Jako ten jouza co si koupil Teslu, pustil Harryho Pottera a kochal se tím jak to Elon pěkně vymyslel, no a za chvíli už byl o hlavu kratší, ale jeho Tesla i s Harrym Potterem jela dál :D

reagovat
BigBang
29. dubna 2017, 10:29
0

Problém je, že autoškoly jsou těžkej biznis a rozdávaj se jak na běžícím páse téměř všem. Tímto jsou za volanty nejen řidiči, ale hlavně ovladači a to ještě špatní. Na ty je pak zamířena tahle kampaň s nejrůznějšíma pomocníkama. K tomu se přidá velký procento lenochů a „automatickej“ problém je na světě. Bohužel díky různým tlakům se všichny ty asistenty stávají nevypínatelnými. Jako proč si nemůžu v nová fabii vypnout ESP a dovolí mi to vypnout jen ASR? Omylem si to stejně nikdo nevypne, jelikož tohle samotný vypnutí je zanořený hluboko v nastavení auta v infotainmentu a když to vypnu (ASR), tak na mě svítí oranžová kontrolka, že to je vypnutý.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem