načítám data...

DeLorean DMC-12: Návrat do budoucnosti. Tedy vlastně do současnosti.

Budoucnost je právě dnes. Doslova. Právě 21. říjen 2015 byl v legendárním filmu Návrat do budoucnosti II datem oné budoucnosti. A my jsme se to rozhodli oslavit testem vozu, který Martyho McFlye z 80. let přivezl. DeLoreanu DMC-12.

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Záliba v autech, zvláště pak ve starých autech, vám může leckdy otevřít netušené obzory, a to i ve věcech zcela nečekaných a zdánlivě nesouvisejících. Auta mohou sloužit jako pozoruhodná ilustrace technologického rozvoje či ekonomických proměn společnosti. Mohou se v nich odrážet kulturní a umělecké trendy. A nebo mohou být krásným způsobem, jak pochopit rychlost, s jakou se svět mění.

Člověk má přirozenou tendenci dívat se na svět jako na neměnné místo. Lidská mysl se k tomu vyvinula a donedávna se nepotřebovala přizpůsobovat ničemu jinému. Co vypadalo staře, když jste se narodili, vypadalo staře i ve vašem stáří a to, co za vašeho života vzniklo, bylo stále moderní. Těch mizerných pár desítek let, které na tomto světě strávíte, bylo nicotných ve srovnání se stářím krajiny nebo i měst či architektonických stylů.

V posledních dvou stoletích se ale tempo vývoje zrychlilo a stále nabírá na intenzitě. Svět, jaký jste znali jako děti, byl úplně jiný než ten dnešní a ten je téměř s jistotou zcela nepodobný tomu, který zažijete ve stáří. A jednou z nejsnazších cest, jak to ilustrovat, jsou automobily. Pokud je vám přes 30 a o auta se zajímáte od dětství, pravděpodobně už jste zažili ten pocit, kdy auta, která jste obdivovali jako žhavé novinky na stránkách v časopisů (v temném dávnověku, kdy ještě nebyl internet), nacházíte najedou mezi ojetinami, či dokonce na vrakovištích. A o levných ojetinách svého mládí najednou čtete jako o vysoce ceněných veteránech. Člověk si potom snadno začne připadat docela starý.

Může to ale být i horší. Třeba když se do toho zamíchá sci-fi a cestování v čase. Pustíte si svůj oblíbený film z dětství, ve kterém se hrdinové vydávají časem do (tehdy relativně dávné) minulosti a poté do (stejně daleké) budoucnosti, a s hrůzou zjistíte, že ta budoucnost je právě dnes. A futuristický sporťák, který sloužil jako stroj času, se může bez ostychu účastnit veteránských srazů.

Ano, DeLorean DMC-12 doktora Emmeta Browna je dnes veterán. A datum v budoucnosti, kam se Doc Brown s Martym McFlyem vydali, je právě dnes. Takže pokud na sobě máte boty, které se nezavazují samy, bundu, která nemění velikost, a vaše auto nelétá, je něco špatně. Spousta jiných věcí je ale dobře a možná lépe, než jsme před lety čekali. 

Abychom zjistili, jak moc se svět automobilů za posledních 30 let změnil, rozhodli jsme se udělat si svou vlastní malou výpravu z budoucnosti, tedy vlastně současnosti, do minulosti, tedy vlastně přítomnosti. Nebo tak nějak. A protože stroj času se nám sehnat nepodařilo, vzali jsme zavděk druhou nejlepší možností. Tedy obyčejným DeLoreanem.

Nerezová placka s racčími dveřmi možná není typickým zástupcem aut z osmdesátých let, přesto nám může o své době a o rozdílu mezi ‚tehdy‘ a ‚teď‘ říct docela dost. První, co vás praští do očí, je futuristický vzhled. Člověk by řekl, že víc než 30 let stará (DeLorean DMC-12 se vyráběl do roku 1983) plechovka bude vypadat zastarale nebo v nejlepším ‚současně‘. Ale DeLorean i dnes vypadá jako auto z budoucnosti. Nebo možná ještě spíše z nějaké alternativní časové linie, ve které šel vývoj jiným směrem. Je placatý, hranatý a vypadá, že s pár úpravami (třeba po přestavbě na létající verzi) by klidně mohl hrát ve Hvězdných válkách po boku Millenium Falcona.

O to nápadnější je kontrast tehdejšího supermoderního designu s tehdejší sice nikoliv supermoderní, ale rozhodně úrovni doby odpovídající technikou. Interiér vás krásně obejme, racčí dveře působí velmi kosmickým dojmem a volant skvěle padne do ruky. Ale pohled na mechanické přístroje, které klidně mohly pocházet z Fordu Granada, vám připomene, že tohle auto patří do doby, kdy počítače ještě zabíraly celé místnosti nebo měly výpočetní výkon vaší rychlovarné konvice.

A čím víc se kolem sebe rozhlížíte, tím víc si propast věků uvědomujete. DeLorean byl na svoji dobu luxusní auto, ale jeho výbavou byla elektrická okénka, centrální zamykání a klimatizace. A rádio. Víc v podstatě nic. 

Posilovač řízení prý nebyl přítomen proto, že nebyl potřeba. Věřte nám, není to pravda. Kdyby měl dnešní kupec laciného sedanu pro třetí svět vynakládat na otáčení volantem takové úsilí jako řidič DeLoreanu, patrně by se prodejci vysmál. Na začátku 80. let to ale bylo přijatelné i u luxusního kupé, byť si kvůli řízení bez posilovače mnoho kupců stěžovalo.

Největším mementem dob minulých jsou ale jízdní výkony. DMC-12 se svým šestiválcem PRV o reálném výkonu přibližně dvou koní a jednoho osla (udávaný byl 130 koní) nebylo ve své době na poměry sportovních GT nijak rychlé auto, což byl ostatně jeden z důvodů jeho neúspěchu. Ale přestože DeLorean poněkud zaostával za přímou konkurencí, v obecných měřítcích rychlý byl.

Dnes se jeho zrychlení z nuly na stovku za 10,5 s smějí i řidiči dodávek, které vás také budou potupně předjíždět – zvláště pokud je váš nerezový přízrak vybaven třístupňovým automatem. 

DeLorean je názornou ukázkou toho, jak se technický vývoj ubírá zcela nečekanými směry. Když si tvůrci Návratu do budoucnosti v roce 1985 představovali, jak bude vypadat dnešní svět, čekali spoustu věcí, které se nerealizovaly. Jako létající auta nebo domácí jaderné reaktory. Většinu lidí, žijících v té době, by asi zklamala informace, že dnešní auta budou zhusta vypadat mnohem méně futuristicky než DeLorean nebo jiné výstřelky 80. let a že jejich pohonem budou stále vcelku obyčejné spalovací motory. 

Na druhou stranu by byli dost možná uchváceni tím, jak výkonná dnes dokáží být i levná auta, jak jsou dnešní auta bezpečná nebo jakými technologiemi jsou protkaná. Když se podíváte na techniku DMC-12, působí skutečně jako veterán, přestože nevenek vypadá stále jako z jiné planety. Čas je totiž opravdu relativní a estetice měří jiným metrem než technice…

-Vojta Dobeš-

Druhý pohled: Setkání s legendou z dětství

Dan Novák je spolumajitelem Autíčkáře a za svou řidičskou kariéru už vlastnil víc aut, než kolik mu je let (a podezřele velké procento z nich byly Mercedesy – pozn. VojtaD). Proto se na ně nedívá pohledem rýpavého motoristického novináře, ale člověka, který si čas od času nějaké auto koupí, protože se mu zrovna líbí. Rodině a přátelům stále tvrdí, že je to neškodný koníček, který má pod kontrolou. Jeho nejnovější láskou je Citroën C4 Cactus, který se mu při testu zalíbil natolik, že si ho musel koupit.

Častý problém legend spočívá v nenaplněném očekávání, které nastane při reálném setkání. Na základě domněnek si roky tvoříte názor a skutečný stav vás potom pěkně zaskočí. Hádám, že většina lidí z generace dnešních třicátníků tohle auto zná jako stroj času z filmové trilogie Návrat do budoucnosti. U mě tomu nebylo jinak, přesto jsem neměl přehnaná očekávání. DeLorean sice ve filmu vypadá jako sporťák, ale nepředvádí žádné extrémní výkony a hned v prvním filmu trilogie má problémy se startováním. Nenapadlo by mě, že náš kousek bude toto chování věrně kopírovat.

První a asi největší překvapení pro mě bylo, jak je auto nízké. Z fotek nebo filmu mi to nikdy nepřišlo. Nízká, placatá kára. Citroen Cactus vedle ní vypadá jako mastodont. Nerezová karoserie působí naživo unikátně a exkluzivně, k tomu široké zadní gumy, lamely nad motorem a přikrčená silueta – a hned víte, že máte tu čest se sporťákem. I po usednutí za volant je znát, že sedíte v autě s jedinečnou atmosférou. I přes nehezká plastová tlačítka máte z interiéru dojem, že auto bylo kdysi hodně drahé. Bohužel je drahé i dnes, proto jich u nás jezdí naprosté minimum. V příčném směru kabina DeLoreanu působí prostorně, podélně je to průměr a na výšku je celkem malý. V racčích dveřích jsou praktické výdutě, aby bylo kam dát hlavu, se skloněnou sedačkou jsem je využil téměř beze zbytku. Výhled je dostatečný všemi směry, při couvání ale vadí malá zrcátka, takže při dešti jsem s nepojištěným kusem historie couval velice opatrně. Ve dveřích se nacházejí také mikroskopická stahovací okénka, protáhnout s nimi na drive-inu kolu bez rozlití není jednoduchý úkol.



Jak se to tedy celé řídí? Sedíte nebo spíš pololežíte, zároveň se při parkování a popojíždění musíte prát s volantem bez posilovače, což vám poloha ležmo úplně neusnadňuje. Aspoň že v ‚našem‘ kusu vám život ulehčí automat. Přední kola jsou poměrně úzká, zadní naopak hodně široká, takže třeba na štěrku dochází k situaci, kdy se předek zablokuje a zadní kola vůz pořád tlačí dopředu. Pokud jste někdy na sněhu jezdili klasickým mercedesem s automatem z osmdesátých let, tuhle situaci dobře znáte. Při jízdě po okresce a po městě v normální rychlosti je jinak DeLorean příjemné místo k bytí. Samozřejmě, motor by mohl být silnější, ale má příjemný zvuk a s převodovkou si rozumí, auto dělá přesně to, co bych od něj očekával. Na video srovnávající akceleraci s Citroenem Cactus si budete muset ještě chvíli počkat, ale bude stát za to.

Specifika našeho konkrétního kusu nebudu vztahovat na celou modelovou produkci, ale stojí za zmínku, že vůz měl problémy se startováním. Po chcípnutí z volnoběžných otáček se musel buď ihned znovu nastartovat a podržet v otáčkách, nebo byl čas na pauzu, která se dala dobře odměřit jednou vykouřenou cigaretou – poté byl vůz zase schopen nastartovat a fungovat. Kdyby ty samé problémy neměli ve filmu, ani bych je nezmiňoval.



Nečekal jsem, že vůz bude tak věrně připomínat film, který ho proslavil. Je to unikátní kus estetiky a stejně unikátní pocit se dostaví po usednutí za volant. Celé to funguje dostatečně dobře na to, aby vás bavilo v tom jezdit. V dnešní době, v pravé budoucnosti, jde o historický vůz, prvek z minulosti, který si umím představit jako veterán na občasnou vyjížďku. Auto má dostatek svébytnosti a přitom zůstává normálně použitelným vozem, s nímž se fajn jezdí.

Pokud nejste fanda veteránů, je tu ještě jedna dobrá zpráva. Parta nadšenců po krachu továrny odkoupila nedodělané automobily i díly, a vůz je dnes možné objednat nový, a to nejen s klasickým benzínovým motorem, ale i v elektrické verzi. Kdo by nechtěl elektromobil, který vypadá zatraceně sexy? To mi připadá jako krásný návrat do budoucnosti.

-Daniel Novák-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

12
12lete dítě
21. října 2015, 16:30
0

PRVNÍ

reagovat
BobAsh
21. října 2015, 17:00
0

A zároveň i první na našem webu, kdo kdy napsal k článku komentář "první". To je velmi meta.

Aleš
21. října 2015, 17:24
0

Ale co taky čekat za komentář od člověka(nebo snad dítěte s nickem 12leté dítě) že. Ano je to meta,ale na druhou stranu jsem tady nečetl hloupější komentář. I když se každý komentář počítá.
To 12leté dítě.
Nezapomeň napsat tuhle metu tady na Autíčkáři jednou do životopisu.

Picklenose
21. října 2015, 16:54
0

Pánové výborný! :)

reagovat
Ap
Apache
21. října 2015, 17:06
0

Moc pěknej článek. Dovolím si jen udělat reklamu jistému zapadákovu, kterému říkám rodné město. V jakési Nové Bystřici někde u rakouských hranic stojí muzeum veteránů vystavující především předválečné ameriky a kromě nich se v jedné zadní místnosti skromě otáčí jediný exemplář DMC se dvěma turby od Legend Industries na světě... http://www.muzeumveteranu.cz/galerie_exponaty/big/361.jpg

reagovat
kv
kvakosh nocni
22. října 2015, 09:01
0

videl jsem v pulce zari, jezdime do Malíkova nad Než. na dovolenou. Muzeum vyborny cely, nejen DeLorean......

Bageta
22. října 2015, 12:54
0

Sakra, jaktože o tom muzeu nevím, když bydlím 15 km od něj... Aspoň už vím, kam si udělám o víkendu výlet. Jinak článek super.

Aleš
21. října 2015, 17:18
0

Krásnej kousek. Docela závidím to svezení i přes všechny chyby jak píšete. Sice vás předjede kdejaká dodávka,ale nikdy žádná dodávka nebude mít takový styl jako Delorean. A jednou v Auto Bildu srovnávali tohohle Deloreana s BMW i8 a tam napsali že i8 je v současnosti nejblíž Deloreanovi co do futuričnosti.

reagovat
ri
riprex
21. října 2015, 17:44
0

Tohle auto mám rád, hodně rád. Bohužel, kromě toho, jak vypadá není opravdu racionální důvod něco takového vlastnit. Přitom... tohle auto má kompletní šasi z Lotusu Esprit, který byl úžasný a vzhledem k rámové konstrukci není problém z toho udělat dobře jezdící auto, teda pokud na to člověk má rozpočet. Nestát i vrakoidní DMC takovou dardu, určitě bych už dávno nějaký projekt zkoušel realizovat a bylo by mi jedno, že těmi dveřmi teče, že ta nerezová kastle je při slunečných dnech hodně k zlosti a že z toho každou chvíli něco má upadne. Bohužel, dát 500 tisíc za ne zrovna tip top kousek s tím, že do toho padne ještě hodně za úpravy a opravy je mimo moje možnosti a ještě dlouho asi bude. Ale co... třeba se toho taky jednou dožiju a nějakého si koupím. Nedostatek jich není, většina dílů včetně karoserií se stále vyrábí a objednat si DMC nové taky jde, takže snad třeba někdy v budoucnosti.

reagovat
CerVus
21. října 2015, 18:15
0

To je tragédie, že to autu nedostalo pod kapotu nějakou v8. Po vzhledové stránce stále strčí po těch desetiletích do kapsy kdejaký nový supersport.

reagovat
BobAsh
22. října 2015, 20:20
0

S V8 by to byl ovdovovač. Se podívej, kde to má motor.

Ge
Geronimo
21. října 2015, 18:55
0

už to někoho napadlo:


reagovat
Sn
Snowman000
21. října 2015, 19:24
0

Diky krasne za test :)))

Ja ho videl prvykrat nazivo v piatok...maju ho vystaveneho vo Wolfsburgu v Autostadte :)

reagovat
Sn
Snowman000
21. října 2015, 19:26
0

Jo a maju ho tam s manualom!!! :P

Ma
Martin_H
21. října 2015, 20:34
0

A kdo si všiml toho, že Delorean má přesně stejné páčky pod volantem jako měla Škoda 120? :-P

reagovat
BobAsh
21. října 2015, 23:05
0

Přesně stejný nejsou, jsou podsvícený :) Do Škodovky se dávala očesaná verze...

Irwinek
22. října 2015, 09:14
0

Když jsem tohle auto viděl poprve na živo, prodávali ho za 50 000 kč (!) , nevím už, zda bylo pojízdné či nikoli, ale mám takový pocit, že to není dýl, jak 10-11 let, a bylo to v Lysé nad Labem na výstavě Rychlá kola ( nebo tak nějak ). Podruhé jsem se s ním setkal ve Švýcarsku před cca 6 lety, jelo proti mě v takové malé vísce v okolí Ženevy, a naposledy letos v létě , v někým již zmiňované Nové Bystřici - mimochodem vřele doporučuji, i když by mohli rozšířit nabídku občerstvení v US stylu třeba o Hamburgr, ale jejich umyvadlo na toaletě mne dokonale dostalo

reagovat
Ap
Apache
22. října 2015, 09:50
0

Celkem fajn nápad s těma burgerama, ale jinak to muzeum je opravdu výborný a dotažený naprosto do detailu, parádní dekorace, hraje tam americký rádio jak v GTA San Andreas, rozhodně stojí za návštěvu...

bi
bitner
22. října 2015, 09:52
0

Moc pekny clanek. Pokud zustaneme ve filozoficke rovine, on je ten pokrok a vyvoj docela diskutabilni. Nase civilizace podle me neprekonala sama sebe uz 46 let. Pozdni leto 1969 - clovek na Mesici. S masinou, ktera mela vypocetni vykon jako kalkulacka z trznice. Od te doby se rozviji technika, technologie, ale neudelali jsme nic, co by nas opravdu nekam posunulo. Uz ani ta nadzvukova dopravni letadla neumime (provozovat).
Zapadni civilizace mela svuj vrchol v 60. letech 20. stoleti. Od te doby zijeme v cim dal vetsim luxusu a bohatstvi, ale celkovy upadek tim zakryt nedokazeme.

reagovat
M P
22. října 2015, 10:26
0

Nadzvukova dopravni letadla dokazeme, ale nikdo je nezaplati. Konec koncu v situaci, kdy by bylo mozne na letadlech bud o 10% zvysit rychlost, nebo o 10% snizit naklady, si vetsina provozovatelu - aerolinek - vybere snizeni nakladu.

bi
bitner
22. října 2015, 11:06
0

Ano, nezaplati, takze je neumime provozovat (to k tomu patri). Pro me symbol upadku. Ale to je na dlouhou debatu. Globalne nas uz cca 30 let omezuje takovy nepodstatny detail, jako je pocet obyvatel...

PepaSFI
22. října 2015, 15:08
0

já se v tomhle shodnu s Jeremy Clarksonem který v jedné své knize velice obdivuje Concorde ale zároveň konstatuje že do dnešního světa je pomalý. Zní to jako paradox ale asi to tak bude. Nejvíc Concordem létali bankéři a velcí obchodníci. Ne proto že na to měli, pro ně cena letenky byla bezvýznamná a zřejmě je vůbec nezajímala. Oni prostě potřebovali rychlost, být co nejdřív na obchodní schůzce kde se dělají veliké transakce jako třeba koupit Řecko nebo Grónsko. Let přes Atlantik cca 4 hodiny, plus nějaká ta maškaráda na letišti, za půl dne na místě. Jenže to je ve světě internetu rychlost téměř geologická. Zkrátka to letadlo nikdo nepotřebuje. A když už tam musí letět, radši poletí o pár hodin déle, v pohodlí luxusní kabiny, s internetem a telefonem než se mačkat v těsném Concorde.

BobAsh
22. října 2015, 16:53
0

PepaSFI: Něco na tom je. Zvlášť když dnes můžeme ty schůzky pořádat z horní paluby Jumbo Jetu přes Skype.

A navíc Concorde dělal dost bordel, v mnoha směrech...

M P
22. října 2015, 18:04
0

Radovy inzenyr cestovat musi, jednoduse kvuli tomu, ze nektere veci se nedaji resit vzdalene. Ale samozrejme, ze je snaha vydaje za cestovani snizovat, nebo se o ni alespon vsude mozne mluvi.
V dobe skype apod. se hodne veci resi online hovory, jedinym omezenim muze byt casovy posun.
No a samozrejme vrcholovy management a podobni predstavitele uzivaji korporatnich soukromych letounu. To se v dobe Concorda taky prilis nedelalo...

bi
bitner
22. října 2015, 20:50
0

Concorde a lunarni modul to byla technika a technologie 60. let. Presto s tim nasi predchudci dokazali neco, o cem se nam dnes ani nesni, protoze penize, protoze je to tezke, protoze protoze. Technicky jsme udelali od konce 60. let neuveritelne veci, ale lidska duse degeneruje.

mq
mq
24. října 2015, 23:39
0

Člověk na měsíci není nic, co bych považoval za nějaký převrat nebo za něco, co by nás, jak říkáš, "někam posunulo". Nemyslím si, že by mi bylo jakkoliv hůř, kdyby na měsíci nikdy člověk nebyl.

Naopak za něco naprosto mimořádného považuji třeba vývoj za posledních 5-10 let v oblasti chytrých telefonů a internetu (= daleko užitečnější zařízení než nadzvuková letadla).

BobAsh
25. října 2015, 01:47
0

bitner: Takže vozítka na Marsu (která fungují mnohem déle než lidi a jsou dost možná užitečnější), Rosetta a přistání na kometě, Keppler a objevování exoplanet (ještě před 10 lety se myslelo, že planety jsou vzácná věc, dnes víme, že je má většina hvězd)... to je jako nic?

Apollo byla především show a poměřování schopností se SSSR. Bylo důležité i věděcky a pro "vývoj lidstva", ale byl to víc symbol než smysluplný podnik.

JayK91
23. října 2015, 00:42
0

Tohle je článek na který jsem čekal :3 :D :D skvělá práce ... bavil jsem se od začátku do konce a hned 2x!!! ;-)

reagovat
To
Tof
25. října 2015, 03:29
0

BobAsh: Neni to málo, je to obrovskej pokrok, ale bitner tady má pravdu. Co se týče "autonomních" sond na Marsu atd. tak ty za celou dobu svého předpokládaného "života" udělají práce asi jako skutečnej člověk za 24 hodin, navíc člověk přímo na místě je svejma rozhodovacíma schopnostma předčí mnohasetkrát. Prostě proto, že má zkušenosti, ví kam se podívat, kde odebrat vzorek atd. což neni tak uplně možný pouze z dat, který maji k dispozici technici na zemi, ovládající tyto stroje.

Dalo by se velice reálně předpokládat, že kdyby lidstvo nepolevilo v tempu od dob o kterých mluví bitner, byl by někdy koncem 70. let 20. století člověk nohama na Marsu a dost možná bychom dnes už obývali více než jednu planetu. Kdo ví co by bylo skutečně, ale já jsem uplně stejného názoru a to toho, že šanci na největší, nejrychlejší a efektivní rozmach už lidstvo propáslo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem