načítám data...

Daewoo Matiz: Když s ránem přichází vysvobození

Jednou z tradičních a oblíbených Autíčkářových rubrik je i bazarový snílek. Sny však nemusí být vždy krásné.

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt, Bazarový snílek: Daewoo Matiz: Když s ránem přichází vysvobození

Spánek a snění je jedna velká neznámá. Ačkoli vědecky je již lecos prozkoumáno, stále v tom nemáme úplně jasno. V okamžiku, kdy překročíme hranici mezi vědomím a sněním, jsme vhozeni do interaktivního příběhu, jehož scénář vzniká kdesi v naší hlavě a bez ohledu na naše osobní preference. Někdy jsou sny příjemné a člověka ráno budík vyloženě týrá, jindy nám však naše vlastní hlava připraví hororovou show a my jsme za ráno upřímně vděční.

A tak si říkám – není on ten náš bazarový snílek nevyvážený? Není chyba, že přichází jen se stroji, které skutečně aktivně a vědomně vyhledáváme na inzertních portálech? Lidé přeci milují horory. Pojďme si dát jednu bazarovou noční můru!

Na počátku devadesátých let se v Itálii chystala revoluce. Tím nemyslím nějaký politický převrat, vlády se tam v těch časech střídaly co týden, takže nemělo smysl se pouštět do nějakých větších politických projektů, revoluce se chystala automobilová. Tedy alespoň na italské poměry. Jedna z ikon zdejšího motorismu, Fiat Uno, odcházela na odpočinek. A to měla být teprve předzvěst všeho, co se bude dít.

Fiat Uno patřil do velké modelové řady, kterou v té době Fiat disponoval. Všechna ta auta měla ostré hrany, přímočaré rysy – ať už se bavíme o maličkých autech jako Panda či právě Uno nebo o velkých sedanech Lancia Thema a Alfa Romeo 164. A toto se mělo změnit. Přišla nová generace, auta se zakulatila, z přímek se staly divoké křivky. A prvním nositelem této myšlenky měl být nástupce pro Itálii nesmírně důležitého auta – malého městského hatchbacku Uno.

I proto se ve Fiatu rozhodli nic nepodcenit a začali pracovat hned na několika variantách. Svým návrhem k dílu přispělo i designérské studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Představil malé autíčko kapkovitého tvaru s kulatými světly na přídi. Kulatá světla a plátěná střecha měla evokovat italskou ikonu – vlastně se díváme na první pokus o retroautomobil Fiat 500, tedy věc, která teď prakticky definuje existenci celé automobilky.

Funkční prototyp dorazil v bílé barvě s výraznými modrými a žlutými prvky a plátěnou střechou. Tak se zrodil Fiat Lucciola. Když říkám funkční prototyp, berte mě s rezervou. Ano, automobil byl skutečně kompletní a schopný jízdy, poháněná byla zadní náprava – malá italská zadokolka, co víc si může nadšený motorista přát? Leč na výlet bychom v něm asi vyrazit nechtěli.

Lucciola byla hybrid. A dokonce plug-in hybrid. Elektrický dojezd 50 kilometrů je i na dnešní poměry zcela běžná hodnota plug-in hybridu, horší už je to s výkonem. Tady se Lucciola možná až příliš vracela ke kořenům a k původnímu Fiatu 500. Výkon 20 koní a maximální rychlost 100 km/h zkrátka příliš neladí s italským temperamentem. Dieselový agregát o síle 7,5 koně potom sloužil pouze k dobíjení baterií.

Koncept byl však spíše jakýmsi nositelem myšlenky než vážně míněným nástupcem Una, velikostně odpovídal vlastně Pandě – tu už však v té době vystřídalo Cinquecento. Jak asi všichni víte, ve Fiatu se nakonec rozhodli pro jinou cestu. Lucciola zůstala ve formě konceptu a novou designovou cestu vyšlapal maličký veselý Fiat Punto. Příběh Luccioly by zde mohl končit, ale nekončí.

Vůz byl produktem studia Italdesign a protože jej Fiat nekoupil, ocitl se celý projekt volně na trhu. A protože všichni víme, že Italové malá auta zkrátka umí, ihned se našel zájemce. Tím byla korejská automobilka Daewoo. Narodilo se Daewoo Matiz. Před lety jsem měl skvělou a (snad) neopakovatelnou příležitost řídit tento klenot italsko-korejského inženýrství.

Původní třídveřová Giugiarova karoserie byla natažena a opatřena druhým párem dveří. Směšný diesel-elektrický hybridní pohon byl nahrazem ještě směšnější dvojicí benzínových motorů. Na papíře možná ještě výkon 64 koní toho silnějšího z nich nevypadá tak hrozně, já však v motoru napočítal spíše polovinu z tohoto stáda. Výkonový deficit by však bylo možné označit za bezpečnostní prvek, protože jet v Matizu rychle by opravdu nebyl dobrý nápad, i kdyby to bylo možné. O některých autech se říká, že je s nimi zábava i v legálních rychlostech. Záleží na definici zábavy. Pokud je zábavou myšlena jízda na limitu, s Matizem je zábava i v rychlostech legálních ve většině podzemních garáží. Přiznám se však, že já se příliš nebavil. Pravda, na nedostatek zpětné vazby si nemohu naříkat, pohyby stroje cítíte v zatáčkách dokonale. A vlastně nejen v zatáčkách, stačí lehký poryv větru a Matiz jede bokem i na rovince. Řízení má potom spíše doporučující charakter, vůz je v tomto ohledu do značné míry autonomní, směr jízdy je výsledkem jakéhosi kompromisu mezi přáním stroje a požadavkem řidiče.

Možná teď z mého textu máte pocit, že Daewoo Matiz není dobrým automobilem. A to skutečně i přes slibný původ není. Přesto ve výrobě vydržel až do roku 2010. Naštěstí toto vozidlo již díky věhlasné spolehlivosti rychle vyklízí své pozice a to i jako bazarová noční můra. Tak zas někdy příště v bazarovém snílkovi!

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sk
skretik
23. listopadu 2018, 10:32
0

Matiz - aneb, jak skoncovat s predrazenym povinnym rucenim na fabiu htp nebo punto 1,1!

reagovat
Pochtli
23. listopadu 2018, 11:28
0

Jako městské přibližovadlo náhodou dobré, o čemž svědčily slušné prodeje.
Jako dálniční křižník ani omylem. Na druhou stranu s tím byla doslova zážitková jízda do Rakouska ve čtyřech dospělých, se zavazadly běžnými i méně běžnými (náhradní autobaterka, náčiní na rýžování zlata..). Boční vítr neměl k driftování na rovince šanci..

reagovat
Vojta Nekvapil
23. listopadu 2018, 13:53
3

Proč mám podle popisu pocit, že jsi zkoušel kousek s mrtvejma tlumičema?

reagovat
beastar
23. listopadu 2018, 17:51
2

Nepřišlo mi to až tak hrozný. Jako alternativa za skútr je to dobrý. Ve městě to taky výkonově stačilo. Jasně dálnice i svižná jízda na okresce s obsazením full. To je noční můra.

I tak to mělo slušný prodeje. A patří to k úspěšným korejskym autům:)) Což tak nějak ukazuje kudy se ubírala kvalita... Ševrolej mejk it heppnd gajz

reagovat
Breakthru
23. listopadu 2018, 20:12
8

Na tom autě je mi sympatická jedna věc - Nikdy jsem to nevlastnil...

reagovat
JirkaBruss
23. listopadu 2018, 23:28
0

Místo otazníků má být smajlík, ale mobilní verze ****

JirkaBruss
23. listopadu 2018, 23:24
0

Náhodou... když jste někoho brali ve 160 na dálnici v červeném Matizu, tak ty pohledy byly k nezaplacení ????

reagovat
sl
slotmancz
27. listopadu 2018, 20:16
0

Já předjížděl ve 150 Oktávku v černým a pánovi málem vypadli oči z důlků

Irwinek
24. listopadu 2018, 13:59
1

No jako dvoudveřové městské vozítko s polostřechou mi to dává větší smysl, než konečný matýsek.

reagovat
sl
slotmancz
27. listopadu 2018, 20:13
0

No, mám takový pocit, že autor buď v matizu nikdy neseděl, nebo je zvyklý na dvoulitrový krámy. Já svého Matize koupil v roce 2000. Najezdil jsem s ním 190 tisíc kilometrů. Za celou dobu jsem měl jen jednu závadu - vadná cívka, brzdové destičky jsem měnil dvakrát, rozvody při 130 tisících a to spíš pro jistotu. A jak to jezdilo ? No pohodově. Ve městě Matiz neměl konkurenci, všude se vešel, všude zaparkoval. Mimo město to nebylo letadlo, ale škodověnky 1,2 HTP mu byly pro smích jak motorem, tak vnitřním prostorem. Že se s tím nedalo jezdit rychle ? Ale dalo ! Šlo i ručičku tachometru opřít o stavěcí kolík na konci stupnice. Jezdil jsem s matizem v zimě, po nezpevněných cestách i po poli a nikdy mě nikde nenechal. Pěkně se v něm sedělo- jako na lavici (kdo má problémy s páteří, určitě ocenil proti Felicii i dalším podobným, kde se spíš leží), sedělo se relativně vysoko, takže dobrý výhled, kupodivu i dobrý směrem vpřed, kde nevadil čumák auta. Prostě parádní autíčko. A dalo se v něm jezdit ve čtyřech klidně na několika set kilometrové trasy úplně v pohodě.
Mohl jsem srovnávat s malými auty - Felicia, Fabia, Punto,Fiesta, Ka,Corsa a v Matizu se mi jezdilo asi nejlépe.
Po 17 letech šel náš Matýsek do světa a dělá radost dál. A co nám stojí před barákem ? Jedno větší auto na delší trasy a jiný Matýsek na běžné popojíždění.
Na tohle autíčko nedám dopustit.

reagovat
Ji
Jirka_1
27. listopadu 2018, 21:07
0

Milý autore, nevím v jakém stavu testovaný Matízek byl, ale jelikož šlo podle všeho o bazarový produkt s patřičně vychrachtaným podvozkem a motorem před smrtí, dalo se takové chování čekat. Jel jsem v té první generaci s 50 kobylami a vozítko bylo docela živé, jen se musel motůrek patřičně točit. Nebyla to taková hrůza a člověk si musel uvědomit, že sedí v pidivozítku a ne rozměrově běžném autě. Jinak byl Matiz esteticky docela povedené auto.

reagovat
ml
michal linhart
27. listopadu 2018, 23:32
0

Také nemohu s autorem souhlasit, Matize s 3válcovým motorem - tudíž tu slabší variantu, jsem pořídil před lety rodičům. Jelikož auto nebylo ojeté, tak mělo v pořádku podvozek, motor i ostatní komponenty, a tomu odpovídala kvalita ježdění - manévrovací schopnosti perfektní, brzdy naprosto vyhovující, motor svižný s možná víc než dostatečnou akcelerací :-) Vzhledem k velmi krátkému rozvoru by se mu dalo vytknout chování při přejezdu příčných nerovností.
Pochválit by určitě zasloužil za intenzitu topení a rychlost jakou nastoupilo po nastartování auta i v mrazech - asi důvod nízkéhio obsahu chladící kapaliny...
S autem rodiče najeli několik málo desítek tisíc kilometrů, za celou dobu pamatuji pouze výměnu svíček, kabelů k nim, jednoho čepu a části výfuku.
Jednoduché, naprosto spolehlivé autíčko. Docela mně mrzí že jsem ho za pár korun, v době když už táta přestal jezdit, prodal.....

ma
marasoba
28. listopadu 2018, 09:26
1

Milý autore, je s podivem, kolik špíny jste naházel na tohle malé roztomilé autíčko. Bohužel složenky se neptají a je třeba chrlit další a další články, že.
Matiz není auto stvořené pro dálnice. Ale ve městě a i mimo je spolehlivé a úsproné. Deklarovanou spotřebu 3,7l/100km jde bez větších problémů dosáhnout, o čemž si může nechat mnoho současných aut jen zdát. Bohužel jak píše kolega jinde, asi jste si zapůjčil dost ojetý exemplář, pokud jste v něm vůbec jel.
Ještě je tu jedna obrovská výhoda a to cena náhradních dílů, kdy měním pouze opotřebované věci a měním oleje. Mimochodem, na Matizovi mám najeto cca 220 tisíc, takže vím, o čem mluvím.
Taky byste mohl vzít v potaz, kdy Matiz vzniknul a jaká auta a za jaké ceny se prodávaly tou dobou.
No nic, nebudu se dál rozčilovat, nechal jsem se bohužel vyprovokovat. Nicméně pro příště si podobné články strčte ........
třeba za klobouk ;-)

reagovat
Ja
Jaworz
28. listopadu 2018, 11:06
-1

Pane "hamster", Zdá se mi, že trpíte traumatem z dětství ohledně svého příjmení. Asi si na Vás spolužáci dost vyřádili a Vy od té doby hledáte malé a bezbranné aby jste si na nich napravil sebevědomí. Z článku je jasné, že autům nerozumíte, naskládáte vedle sebe pár informaci, které vyhrabete někde na netu, přidáte pár zajímavých fotek a je to. Zkuste se příště se vyřádit na pažitce nebo sedmikráskách, těm asi také nerozumíte, ale nebude to tak okatě vidět. :-)

reagovat
Ke
Kerosin
28. listopadu 2018, 20:43
1

No mě nejvíc mrzí, že opustili ten koncept plug-in-hybridu či alternativně přímo elektroauta.
Monstra tipu Tesla X, nebo Audi I.D. jsou jen předraženým nesmyslem, ale kdyby se na trhu objevilo malé pětidvéřové elektro autíčko s parametry maximální rychlosti okolo 90 km/h, s garantovaným dojezdem někde okolo 50 km s možností dobít do plna pod 8 hodin ze zásuvky 230V - tak by to byl jistě poptávaný kousek.
Stačí se racionálně zamyslet na denní potřebou - upřímně kdo z Vás jede ráno z domu do práce, tam stojí, po práci sjede nakoupit, vyzvednout děti ze školy a z kroužku, a zase domů a najede při tom víc než 50 km? A většinu toho jedeme po městě, nebo okresce takže do míst kde by se mohlo víc než 90 se dostáváme sporadicky.
Prostě ideální přibližovadlo denní potřeby.

reagovat
Sh
Shock
06. prosince 2018, 07:11
1

U tohoto auta si vždy vzpomenu na ty otřesný řasy na světlech :D

reagovat
ma
martinw
06. prosince 2018, 08:59
1

diky za tip na vanocni darek, a jeste chlupatej koberec na palubku a krabicku papirovych kapesniku k prednimu sklu



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8  1971
Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8

1971 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw 1976
Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw

1976 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
225 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Silverado 3500 LS  2001
Chevrolet Silverado 3500 LS

2001 rok výroby
335 koní výkon
6 600 ccm objem

Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance 2014
Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance

2014 rok výroby
110 koní výkon
1 968 ccm objem