Spánek a snění je jedna velká neznámá. Ačkoli vědecky je již lecos prozkoumáno, stále v tom nemáme úplně jasno. V okamžiku, kdy překročíme hranici mezi vědomím a sněním, jsme vhozeni do interaktivního příběhu, jehož scénář vzniká kdesi v naší hlavě a bez ohledu na naše osobní preference. Někdy jsou sny příjemné a člověka ráno budík vyloženě týrá, jindy nám však naše vlastní hlava připraví hororovou show a my jsme za ráno upřímně vděční.
A tak si říkám – není on ten náš bazarový snílek nevyvážený? Není chyba, že přichází jen se stroji, které skutečně aktivně a vědomně vyhledáváme na inzertních portálech? Lidé přeci milují horory. Pojďme si dát jednu bazarovou noční můru!
Na počátku devadesátých let se v Itálii chystala revoluce. Tím nemyslím nějaký politický převrat, vlády se tam v těch časech střídaly co týden, takže nemělo smysl se pouštět do nějakých větších politických projektů, revoluce se chystala automobilová. Tedy alespoň na italské poměry. Jedna z ikon zdejšího motorismu, Fiat Uno, odcházela na odpočinek. A to měla být teprve předzvěst všeho, co se bude dít.
Fiat Uno patřil do velké modelové řady, kterou v té době Fiat disponoval. Všechna ta auta měla ostré hrany, přímočaré rysy – ať už se bavíme o maličkých autech jako Panda či právě Uno nebo o velkých sedanech Lancia Thema a Alfa Romeo 164. A toto se mělo změnit. Přišla nová generace, auta se zakulatila, z přímek se staly divoké křivky. A prvním nositelem této myšlenky měl být nástupce pro Itálii nesmírně důležitého auta – malého městského hatchbacku Uno.
I proto se ve Fiatu rozhodli nic nepodcenit a začali pracovat hned na několika variantách. Svým návrhem k dílu přispělo i designérské studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Představil malé autíčko kapkovitého tvaru s kulatými světly na přídi. Kulatá světla a plátěná střecha měla evokovat italskou ikonu – vlastně se díváme na první pokus o retroautomobil Fiat 500, tedy věc, která teď prakticky definuje existenci celé automobilky.
Funkční prototyp dorazil v bílé barvě s výraznými modrými a žlutými prvky a plátěnou střechou. Tak se zrodil Fiat Lucciola. Když říkám funkční prototyp, berte mě s rezervou. Ano, automobil byl skutečně kompletní a schopný jízdy, poháněná byla zadní náprava – malá italská zadokolka, co víc si může nadšený motorista přát? Leč na výlet bychom v něm asi vyrazit nechtěli.
Lucciola byla hybrid. A dokonce plug-in hybrid. Elektrický dojezd 50 kilometrů je i na dnešní poměry zcela běžná hodnota plug-in hybridu, horší už je to s výkonem. Tady se Lucciola možná až příliš vracela ke kořenům a k původnímu Fiatu 500. Výkon 20 koní a maximální rychlost 100 km/h zkrátka příliš neladí s italským temperamentem. Dieselový agregát o síle 7,5 koně potom sloužil pouze k dobíjení baterií.
Koncept byl však spíše jakýmsi nositelem myšlenky než vážně míněným nástupcem Una, velikostně odpovídal vlastně Pandě – tu už však v té době vystřídalo Cinquecento. Jak asi všichni víte, ve Fiatu se nakonec rozhodli pro jinou cestu. Lucciola zůstala ve formě konceptu a novou designovou cestu vyšlapal maličký veselý Fiat Punto. Příběh Luccioly by zde mohl končit, ale nekončí.
Vůz byl produktem studia Italdesign a protože jej Fiat nekoupil, ocitl se celý projekt volně na trhu. A protože všichni víme, že Italové malá auta zkrátka umí, ihned se našel zájemce. Tím byla korejská automobilka Daewoo. Narodilo se Daewoo Matiz. Před lety jsem měl skvělou a (snad) neopakovatelnou příležitost řídit tento klenot italsko-korejského inženýrství.
Původní třídveřová Giugiarova karoserie byla natažena a opatřena druhým párem dveří. Směšný diesel-elektrický hybridní pohon byl nahrazem ještě směšnější dvojicí benzínových motorů. Na papíře možná ještě výkon 64 koní toho silnějšího z nich nevypadá tak hrozně, já však v motoru napočítal spíše polovinu z tohoto stáda. Výkonový deficit by však bylo možné označit za bezpečnostní prvek, protože jet v Matizu rychle by opravdu nebyl dobrý nápad, i kdyby to bylo možné. O některých autech se říká, že je s nimi zábava i v legálních rychlostech. Záleží na definici zábavy. Pokud je zábavou myšlena jízda na limitu, s Matizem je zábava i v rychlostech legálních ve většině podzemních garáží. Přiznám se však, že já se příliš nebavil. Pravda, na nedostatek zpětné vazby si nemohu naříkat, pohyby stroje cítíte v zatáčkách dokonale. A vlastně nejen v zatáčkách, stačí lehký poryv větru a Matiz jede bokem i na rovince. Řízení má potom spíše doporučující charakter, vůz je v tomto ohledu do značné míry autonomní, směr jízdy je výsledkem jakéhosi kompromisu mezi přáním stroje a požadavkem řidiče.
Možná teď z mého textu máte pocit, že Daewoo Matiz není dobrým automobilem. A to skutečně i přes slibný původ není. Přesto ve výrobě vydržel až do roku 2010. Naštěstí toto vozidlo již díky věhlasné spolehlivosti rychle vyklízí své pozice a to i jako bazarová noční můra. Tak zas někdy příště v bazarovém snílkovi!
23. listopadu 2018, 10:32
0
Matiz - aneb, jak skoncovat s predrazenym povinnym rucenim na fabiu htp nebo punto 1,1!
23. listopadu 2018, 11:28
0
Jako městské přibližovadlo náhodou dobré, o čemž svědčily slušné prodeje.
Jako dálniční křižník ani omylem. Na druhou stranu s tím byla doslova zážitková jízda do Rakouska ve čtyřech dospělých, se zavazadly běžnými i méně běžnými (náhradní autobaterka, náčiní na rýžování zlata..). Boční vítr neměl k driftování na rovince šanci..
23. listopadu 2018, 13:53
3
Proč mám podle popisu pocit, že jsi zkoušel kousek s mrtvejma tlumičema?
23. listopadu 2018, 17:51
2
Nepřišlo mi to až tak hrozný. Jako alternativa za skútr je to dobrý. Ve městě to taky výkonově stačilo. Jasně dálnice i svižná jízda na okresce s obsazením full. To je noční můra.
I tak to mělo slušný prodeje. A patří to k úspěšným korejskym autům:)) Což tak nějak ukazuje kudy se ubírala kvalita... Ševrolej mejk it heppnd gajz
23. listopadu 2018, 20:12
10
Na tom autě je mi sympatická jedna věc - Nikdy jsem to nevlastnil...
23. listopadu 2018, 23:28
0
Místo otazníků má být smajlík, ale mobilní verze ****
23. listopadu 2018, 23:24
0
Náhodou... když jste někoho brali ve 160 na dálnici v červeném Matizu, tak ty pohledy byly k nezaplacení ????
27. listopadu 2018, 20:16
0
Já předjížděl ve 150 Oktávku v černým a pánovi málem vypadli oči z důlků
24. listopadu 2018, 13:59
1
No jako dvoudveřové městské vozítko s polostřechou mi to dává větší smysl, než konečný matýsek.
27. listopadu 2018, 20:13
0
No, mám takový pocit, že autor buď v matizu nikdy neseděl, nebo je zvyklý na dvoulitrový krámy. Já svého Matize koupil v roce 2000. Najezdil jsem s ním 190 tisíc kilometrů. Za celou dobu jsem měl jen jednu závadu - vadná cívka, brzdové destičky jsem měnil dvakrát, rozvody při 130 tisících a to spíš pro jistotu. A jak to jezdilo ? No pohodově. Ve městě Matiz neměl konkurenci, všude se vešel, všude zaparkoval. Mimo město to nebylo letadlo, ale škodověnky 1,2 HTP mu byly pro smích jak motorem, tak vnitřním prostorem. Že se s tím nedalo jezdit rychle ? Ale dalo ! Šlo i ručičku tachometru opřít o stavěcí kolík na konci stupnice. Jezdil jsem s matizem v zimě, po nezpevněných cestách i po poli a nikdy mě nikde nenechal. Pěkně se v něm sedělo- jako na lavici (kdo má problémy s páteří, určitě ocenil proti Felicii i dalším podobným, kde se spíš leží), sedělo se relativně vysoko, takže dobrý výhled, kupodivu i dobrý směrem vpřed, kde nevadil čumák auta. Prostě parádní autíčko. A dalo se v něm jezdit ve čtyřech klidně na několika set kilometrové trasy úplně v pohodě.
Mohl jsem srovnávat s malými auty - Felicia, Fabia, Punto,Fiesta, Ka,Corsa a v Matizu se mi jezdilo asi nejlépe.
Po 17 letech šel náš Matýsek do světa a dělá radost dál. A co nám stojí před barákem ? Jedno větší auto na delší trasy a jiný Matýsek na běžné popojíždění.
Na tohle autíčko nedám dopustit.
27. listopadu 2018, 21:07
-1
Milý autore, nevím v jakém stavu testovaný Matízek byl, ale jelikož šlo podle všeho o bazarový produkt s patřičně vychrachtaným podvozkem a motorem před smrtí, dalo se takové chování čekat. Jel jsem v té první generaci s 50 kobylami a vozítko bylo docela živé, jen se musel motůrek patřičně točit. Nebyla to taková hrůza a člověk si musel uvědomit, že sedí v pidivozítku a ne rozměrově běžném autě. Jinak byl Matiz esteticky docela povedené auto.
27. listopadu 2018, 23:32
-1
Také nemohu s autorem souhlasit, Matize s 3válcovým motorem - tudíž tu slabší variantu, jsem pořídil před lety rodičům. Jelikož auto nebylo ojeté, tak mělo v pořádku podvozek, motor i ostatní komponenty, a tomu odpovídala kvalita ježdění - manévrovací schopnosti perfektní, brzdy naprosto vyhovující, motor svižný s možná víc než dostatečnou akcelerací :-) Vzhledem k velmi krátkému rozvoru by se mu dalo vytknout chování při přejezdu příčných nerovností.
Pochválit by určitě zasloužil za intenzitu topení a rychlost jakou nastoupilo po nastartování auta i v mrazech - asi důvod nízkéhio obsahu chladící kapaliny...
S autem rodiče najeli několik málo desítek tisíc kilometrů, za celou dobu pamatuji pouze výměnu svíček, kabelů k nim, jednoho čepu a části výfuku.
Jednoduché, naprosto spolehlivé autíčko. Docela mně mrzí že jsem ho za pár korun, v době když už táta přestal jezdit, prodal.....
28. listopadu 2018, 09:26
0
Milý autore, je s podivem, kolik špíny jste naházel na tohle malé roztomilé autíčko. Bohužel složenky se neptají a je třeba chrlit další a další články, že.
Matiz není auto stvořené pro dálnice. Ale ve městě a i mimo je spolehlivé a úsproné. Deklarovanou spotřebu 3,7l/100km jde bez větších problémů dosáhnout, o čemž si může nechat mnoho současných aut jen zdát. Bohužel jak píše kolega jinde, asi jste si zapůjčil dost ojetý exemplář, pokud jste v něm vůbec jel.
Ještě je tu jedna obrovská výhoda a to cena náhradních dílů, kdy měním pouze opotřebované věci a měním oleje. Mimochodem, na Matizovi mám najeto cca 220 tisíc, takže vím, o čem mluvím.
Taky byste mohl vzít v potaz, kdy Matiz vzniknul a jaká auta a za jaké ceny se prodávaly tou dobou.
No nic, nebudu se dál rozčilovat, nechal jsem se bohužel vyprovokovat. Nicméně pro příště si podobné články strčte ........
třeba za klobouk ;-)
28. listopadu 2018, 11:06
-3
Pane "hamster", Zdá se mi, že trpíte traumatem z dětství ohledně svého příjmení. Asi si na Vás spolužáci dost vyřádili a Vy od té doby hledáte malé a bezbranné aby jste si na nich napravil sebevědomí. Z článku je jasné, že autům nerozumíte, naskládáte vedle sebe pár informaci, které vyhrabete někde na netu, přidáte pár zajímavých fotek a je to. Zkuste se příště se vyřádit na pažitce nebo sedmikráskách, těm asi také nerozumíte, ale nebude to tak okatě vidět. :-)
28. listopadu 2018, 20:43
0
No mě nejvíc mrzí, že opustili ten koncept plug-in-hybridu či alternativně přímo elektroauta.
Monstra tipu Tesla X, nebo Audi I.D. jsou jen předraženým nesmyslem, ale kdyby se na trhu objevilo malé pětidvéřové elektro autíčko s parametry maximální rychlosti okolo 90 km/h, s garantovaným dojezdem někde okolo 50 km s možností dobít do plna pod 8 hodin ze zásuvky 230V - tak by to byl jistě poptávaný kousek.
Stačí se racionálně zamyslet na denní potřebou - upřímně kdo z Vás jede ráno z domu do práce, tam stojí, po práci sjede nakoupit, vyzvednout děti ze školy a z kroužku, a zase domů a najede při tom víc než 50 km? A většinu toho jedeme po městě, nebo okresce takže do míst kde by se mohlo víc než 90 se dostáváme sporadicky.
Prostě ideální přibližovadlo denní potřeby.
06. prosince 2018, 07:11
1
U tohoto auta si vždy vzpomenu na ty otřesný řasy na světlech :D
06. prosince 2018, 08:59
2
diky za tip na vanocni darek, a jeste chlupatej koberec na palubku a krabicku papirovych kapesniku k prednimu sklu