načítám data...

Honda Civic Type-R: Král ostrých předokolek

Král hot hatchů přijíždí v jedenácté generaci. Je stále tak skvělý? A není to vlastně jen mýtus?

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Historie přiostřených vozů japonské Hondy sahá na počátek devadesátých let. Prvním vozem s červeným logem byla Honda NSX Type-R, speciální verze pouze pro Japonsko s agresivnějším podvozkem a hlavně odlehčená o více než sto kilogramů oproti běžné NSX. Následovala Integra, která se dostala i k nám a o pár let později se pouze na japonský dostal i Civic Type-R v šesté generaci EK9, naprostá legenda mezi hot hatchy. Točivý čtyřválec B16 dosahoval 182 koní za hranicí osmi tisíc otáček, přičemž celé auto vážilo lehce přes tunu. K nám se na trh dostala až následující sedmá generace, EP3, která už dostala pod kapotu atmosférickou K20.

Foto: Autíčkář.cz

Dnes tu máme již jedenáctou generaci Civicu a tedy šestý Civic Type-R, který přišel na svět. Od deváté generace je už motor přeplňovaný turbem a nabral také trochu váhy navíc oproti původní EK9, ale zároveň i dospěl. O “tajpáru” se často říká, že jde o nejlepší hot hatch na trhu, pokud se tedy bavíme o zážitku z jízdy, jelikož předchozí generace často moc použitelné pro každý den nebyly – jestli to je pravda, upřímně nevím, neboť jsem nikdy tu šanci sedět za volantem předchozích generací nedostal. 

Foto: Autíčkář.cz

Design jedenácté generace Civicu je za mě naprosto parádní. Ano, už není tak šílený, jako desátá generace “tajpáru”, je uhlazenější a zkousnutelnější pro více lidí. Mně osobně to tak vyhovuje více, i když jsem v mé sociální bublině v menšině, ale i to křídlo vzadu bych si odpustil. Veškeré průduchy, které na voze najdete, jsou funkční a mají svůj účel – například výdech na kapotě slouží k odvodu horkého vzduchu z chladiče. Vzadu zaujmou hlavně tři koncovky výfuku, což je za mě asi nejméně přitažlivý prvek celého auta, ale k tomu se ještě dostaneme. 

Foto: Autíčkář.cz

Po usednutí za volant na vás čeká příjemný semišový volant, ale hlavně parádní červené semišové sedačky, které poskytují dostatečnou oporu v techničtějších úsecích, ale zároveň jsou dostatečně pohodlné i na delší cesty. Jedinou výtku si zaslouží absence nastavitelné bederní opěry a vyhřívání sedaček. Posez za volantem je však pro mě ideální a dobrou pozici jsem si našel takřka ihned, ale pro vyšší postavy může být sedačka usazená příliš vysoko. Červené sedačky také doplňuje červený koberec, poznávací znak “tajpárů”, a atmosféru na palubě večer podtrhuje příplatková sada Illumination, kterou tvoří červené osvětlení prostoru pro nohy, červeně osvětlené lišty ve dveřích a další. Nic přehnaného se zde ale nekoná, osvětlení je skutečně decentní a jen podtrhuje červený motiv interiéru. 

Foto: Autíčkář.cz

Oproti standardnímu Civicu je Type-R čtyřmístný, středovou sedačku zadní lavice obsadil držák na nápoje. Na rovinu mě to ani nemrzí, neboť nikdo nechce sedět na prostřední sedačce a takhle aspoň nemusíte poslouchat dohady mezi pasažéry, kdo má nejmenší zadnici. Po stránce prostoru vzadu tak nemám žádné výtky, místa na nohy je za mnou dostatek, jen by ten střed, když už nelze použít jako sedačku, mohl být vyvýšený či nabízet aspoň opěrku, ale to už je detail. 

Foto: Autíčkář.cz

Interiér je za mě vlastně vůbec jeden z důvodů, proč si vůbec nového Civica pořídit, velmi se mi líbí jednoduché tvary palubky v čele s výdechy klimatizace. Tohle se designérům prostě povedlo. A nadšení pokračuje i ze zpracování, které působí bytelně a přiměřeně. Schválně neříkám hodnotně, neboť Civic vážně není prémiovka, ale oproti předchozím generacím si dokážu představit, že si někdo tohle auto koupí jen kvůli tomu, jak vypadá vevnitř. Potěší také klasická točítka na klimu a jednoduchý infotainment, který je sice vystrčený tablet nahoru, ale nenajdete na něm žádné nečudlíky, má klasický ovladač hlasitosti a je svižný, přehledný a spolehlivý – problémy s bezdrátovou konektivitou jsem neměl ani jednou. 

Foto: Autíčkář.cz

Motor je samostatná kapitola. Pod kapotou najdete již tradiční a legendární turbem přeplňovaný dvoulitr K20C1, který zde nabídne až 329 koní, překvapí však, že je najdete až v šesti a půl tisících! Motor se ale krásně sbírá už od volnoběhu, od dvou a půl tisíc již pořádně zatáhne a zastaví se až v sedmi tisících o omezovač. Bude vás prostě bavit jej točit, Honda tohle vždycky uměla. Jediné, co mě osobně dost zamrzelo, je zvuk. Umí být krásně tichý, tak, jak to je pro každý den ideální, k tomu žádnou výtku nemám. Ale když vyrazím na okresku se projet, chci motor slyšet, a to tady ani v ostřejším režimu výfuku prostě není, blow off ventil slyšíte jen při otevřeném oknu a na nějaké brapapa taky zapomeňte. Zvuk motoru je za mě v podstatě jediná podstatnější chyba celého auta, je prostě příliš umírněný na takové auto.

Foto: Autíčkář.cz

Jak už jsem zmínil na začátku, Civic Type-R je často označován za krále hot hatchů. A po týdnu soužití musím dát tomuto tvrzení za pravdu. Type-R má totiž jízdně jen velmi málo slabin. Podvozek je naladěný naprosto parádně, adaptivní tlumiče v komfortním režimu fungují velmi dobře i na středočeských okreskách a obří 265 mm široké pneumatiky poskytují doslova nesmyslnou oporu v zatáčkách. V ostřejším režimu +R už je to sice na naše okresky příliš tvrdé, ale věřím, že na okruhu jej oceníte, v rámci testu jsem jej vyzkoušel pouze krátce a vyklepal ze mě duši, na druhou stranu v tomto režimu není Type-R tolik přetáčivý – nebo jsem spíše nebyl schopný dostat auto na limit. Což se mi nejspíše nepovedlo ani v tom komfortním režimu, neboť podvozek je neuvěřitelně schopný i tak. 

Foto: Autíčkář.cz

Jenže dobrý hot hatch by neměl být jen brutálně rychlý, jako to umí německé hot hatche. Dobrý hot hatch má hlavně řidiče bavit, umět vtáhnout do děje je z mého pohledu naprosto zásadní. Civic Type-R je přesně takové auto. To, že umí jezdit brutálně rychle…to umí vlastně kdejaká konkurence, i takové o půl milionu levnější i30 N  umí být šíleně rychlé. Jenže Type-R vleze řidiči doslova pod kůži. Řízení poskytuje obrovské množství zpětné vazby a naprosto vás chytne. To, jak se Type-R chová v zatáčkách, to jsem v žádném jiném hot hatchi nezažil. Kam namíříte volantem, tam se zběsile vrhne a nepustí, dokud nepovolíte. Při vypnuté stabilizaci umí být také krásně přetáčivý, ale nekouše. Díky samosvornému diferenciálu a použití dvouosého zavěšení předních kol zde nemáte problém s “taháním” za volant jako v jiných výkonných předokolkách a přenosem výkonu na silnici.

Foto: Autíčkář.cz

Perfektní je také převodovka, která má krátké dráhy a kvalty zde sázíte s radostí. Každé přeřazení doprovází krásný mechanický chod a často jsem se přistihl, že podřazuji jen pro tu radost, kterou každý pohyb hliníkovou řadičkou přináší, stejně jako v S2000. Hliníková řadička má teda drobnou nevýhodu, že v horkých dnech umí pálit (a v zimě studí), a tak doporučuji řidičské rukavice, pokud nechcete mít na ruce vypálené schéma řazení. Potěší i krátké zpřevodování, ale zároveň dálniční šestka točí při 130 km/h okolo 3000 otáček, takže motor zbytečně neřve a zároveň má dostatek síly pro zrychlení.

Foto: Autíčkář.cz

To, že je Type-R neskutečně schopná věc na okresky, to jsme si už řekli. Ale Type-R je kámoš i pro každý den. V komfortním režimu podvozku umí pěkně žehlit kostky, sedačky nebolí, na zadní sedačky strčíte i kamarády bez větších keců, dokonce i kufr se zajímavou roletkou je použitelný. Překvapený jsem byl ale zejména z úspornosti motoru, který při běžném provozu po městě nežere více než 8-10 litrů na sto kilometrů. Samozřejmě na okresce je to jiné, ale oproti již zmíněnému i30 N není třeba být tolik smutný při návštěvě benzínky. Ano, budete jí navštěvovat stejně docela často, Type-R má sice nádrž údajně 47 litrů, ale při rozsvícení hladového oka natankujete jen něco okolo 37 litrů. 

Foto: Autíčkář.cz

Závěr

Potvrzuji, že Civic Type-R je král hot hatchů. Na rovinu nejsem možná nejobjektivnějším hodnotitelem v tomto případě, ale vybírat si nový hot hatch, nešel bych jinam než do Hondy. A stejně bych musel prosit na kolenou, neboť kvóty pro Česko jsou nízké a moc jich k nám nezamíří. Type-R nabízí neskutečnou porci tradičních hodnot, které mám rád, a přitom k nim přidává i použitelnost pro každý den. Kombinace krásně jednoduchého vnitřku, točivého a výkonného motoru, dokonale precizní převodovky a použitelného podvozku je naprosto podmanivá a chytla mě za srdce fakt moc. Pokud máte tu možnost jej získat a vybíráte nový hot hatch, věřte mi, nebudete litovat ani okamžik, Type-R za to opravdu stojí.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec K20C1 1996 cm3
Maximální výkon: 242 kW /329 k při 6500 otáčkách/min
Točivý moment: 420 N.m při 2500 – 4000 otáčkách/min
Převodovka:  šestistupňová manuální, pohon předních kol, samosvorný diferenciál
Pohotovostní hmotnost: 1504 kg 
Maximální rychlost: 275 km/h
Kombinovaná spotřeba WLTP (udávaná):  8,2 l /100 km
Kombinovaná spotřeba v testu: 11,7 l/100 km
Cena Civic Type-R – 1 349 000 Kč (+19 900 Kč lak Championship White +24 990 Kč sada Illumination)

Foto: Autíčkář.cz

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gr
greg
18. září 2023, 21:05
2

Hmmm poriadne ticho zavladlo pod testom zaujimaveho auta :-D

Co sa tyka type-R, paci sa mi ze to ma konecne fakt pekny dizajn bez snahy zaujat za kazdu cenu. Na moj vkus uz je to prilis rychle auto. Bavim sa hlavne na okreskach a tam aj so slabsim autom vacsinou musim jazdit na limite vyhladu a nie auta, ale pre niekoho kto rad pravidelne zajde na okruh to moze byt fajn s tym ze to zastane aj vsetky ostatne bezne potreby bez velkych obmedzeni.

Trochu ma stve ze sa u nas nepredava tento novy civic s manualom a turbo 1.5 motorom (pricom v USA to maju). To by bolo pre mna idealne prakticke auto - jazdne fajn, vykonu dostatok, priestoru tiez dostatok a nie je to kombi.

reagovat
fortress
21. září 2023, 18:58
0

Včera jsem to měl půjčené a už to asi není pro mě. O půl míče dražší než předchozí verze, ani moc rychlý ani moc pohodlný, sedačky ok (i pro špekáčky), imbecilně malá nádrž a občas to teda za volant tahalo. Údajně vyprodaný i tak, dobře pro Hondu a žádná škoda pro ostatní.

Marek Brunner
22. září 2023, 03:20
0

Půlmíč to není, za tři roky zdražení 300k je sice citelné, ale…co nezdražilo, že. Pohodlný mi to teda osobně přišlo dostatečně, ale to je subjektivní záležitost, každý má jiný limit komfortu…
Jo, nádrž je fakt malá, s tím souhlasím - při rezervě jsem natankoval asi jen 34 litrů. Ale tahání za volant jsem fakt takřka nezažil, je nutný si říct, že 320 koní na předku prostě občas při prasáčtějším používání samozřejmě nelze čistě přenést na silnici i přes obří gumy a chytrý svor.

af
afro-r1
19. září 2023, 07:16
0

Sto lidi, sto chuti. Pro autora je podstatna chyba, kdyz auto nedela falesne brapapa a naopak drobna nevyhoda, pokud v aute radici paka za jizdy pali a studi. Pro me by to bylo presne naopak.

reagovat
Marek Brunner
19. září 2023, 13:23
2

Falešné brapapa (jako u A110) mě akorát tak štve. Ale sportovní auto, co má více než 300 koní a jezdí naprosto božsky si myslím zaslouží rozhodně lepší zvukový projev. A fakt to není jen o brapapa:)

Hliníková řadička je v podstatě trademark, řešením jsou řidičské rukavice, a ještě si nezničíš tu alcantaru na volantu:)

esmo
19. září 2023, 07:56
1

To červený čalounění podlah je hodně nešťastný ... na druhou stranu, když tam vlezu po tenise s botama od antuky, tak to skvrny zamaskuje lépe, než klasická černá :D

reagovat
Fr
Frodo
19. září 2023, 09:21
1

Tak jak je to s tím manuálem? Pořád čtu jak je zbytečný, zastaralý. Když tu Krab napíše že u sportovního auta je fajn tak je za blbce. A tady se dočtu o nějakém přeřazování jen tak pro radost, i když to v tu chvíli není nutné. Což se mi s automatem ještě nestalo. Tak jak to tedy je? :D

reagovat
Pólin
20. září 2023, 09:58
0

Nezbývá mi než souhlasit s Krabem: teď jsem se po dlouhé době vezl v něčem trochu zajímavém a sice v novém VW polo GTI a to mělo automat. I v trochu sportovním autě je to prostě škoda...pokud si chci fakt zařídit, tak slušný manuál je pro mě ta nejlepší volba. S automatem tam jaksi chybí to propojení... vím, že je to klišé na klišé, ale já to tak cítím...

esmo
20. září 2023, 10:53
3

Za mě existuje výkonová hranice, kdy je manuál ve sportovním autě fajn, ale jakmile onu hranici překročíš, tak je to spíš jen na obtíž.
Bavíme se samozřejmě o víkendovce. Na každodenní popojíždění je prostě automat lepší.

riderhenry
20. září 2023, 20:40
1

Tak nevím, ale třeba v Caymanu GTS s PDK jsem si teda jen tak pro radost rozhodně zařadil, a to mockrát. Naopak u manuálu (ani toho nejlepšího široko daleko) neřadím jenom pro ten požitek z řazení, ale spíš pro požitek z následné akcelerace, zvukového projevu atd. Od té doby, co jsou automaty již lepší úplně ve všech parametrech (samozřejmě jsou i výjimky, jako pro mě osobně třeba CVT), tak bych manuál pravděpodobně neobjednal do ničeho jiného, než do auta, kterému by automat vysloveně snižoval hodnotu (třeba MX-5, GR86 apod.). Ale možná to souvisí i s věkem. Ve dvaceti jsem plakal v každé diskuzi pod testem auta, které bylo jenom v manuálu.

Jimi
20. září 2023, 07:20
3

Ta nabídka výrobců- buď máte na výběr "městský hybrid", nebo malou prdící bestii s pubertálním křídlem. Zlatá střední v pokroucené EU není. I když poslední Civic je celkově povedený.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem

Pontiac Grand Prix LJ 1979
Pontiac Grand Prix LJ

1979 rok výroby
136 koní výkon
5 000 ccm objem