načítám data...

Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI: Nehrajme si na jména

Uvedení nového Citroënu C5 vzedmulo vlnu nesouhlasného mručení z rybníčku staromilských příznivců značky. Naváže na tradici hydraulických modelů se ctí?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI: Nehrajme si na jména

Recyklace osvědčených jmen z historie je oblíbená strategie výrobců aut po celém světě. Většinou se pojmenování dědí v rámci vývojové řady, občas se ale stává, že se slavné označení objeví na modelu, který s jmenovcem nemá mnoho společného. Ačkoli se může zdát, že jde o trend posledních let (Ford Puma, Mitsubishi Eclipse), stačí si vzpomenout na devadesátá léta a ocucaný favorit pojmenovaný po pohledném kabrioletu a rázem je jasné, že vytěžování slavných názvů je tu s námi už dlouhou dobu.

Když se před pár lety poprvé objevila informace, že nový Citroën C5 bude SUV dodávané výhradně s pohonem přední nápravy a navíc bez hydropneumatického odpružení, vzedmula se mezi příznivci francouzských vozů vlna nevole. V rodokmenu modelů GS, BX a Xantia působí kulaťoučké SUV s plastovými doplňky karoserie jako chlapík v mikině a džínách v hledišti Národního divadla. Prostě se tam tak nějak nehodí. Jenže dneska je jiná doba a C5 Aircross už před Hynaisovu oponu nemíří. Jeho místo je v méně škrobeném ale možná o to pohodlnějším prostředí.

Odhlédneme-li od slavného jména, je C5 Aircross normální středně velké rodinné SUV. Zvenčí se nezapře typický designový jazyk Citroënu, na rozdíl od menších modelů ale působí vyváženěji a dospěleji. Ono se není čemu divit, velikost oblin a oválů totiž zůstala stejná a ve větší ploše tak nějak lépe rozložily a nejsou tak komiksově přehnané. Přední část je masivní, ale díky množství podélných linií nevypadá zas tak obtloustle, boční profil ozvláštňuje chromovaná linka kolem oken, která se v oblasti C sloupku dramaticky otáčí a nechává poslední zadní okénko trochu osamocené. Asi nejslabším místem je záď, na které se naplno projeví barokní tvary vozu bohužel to nezachání ani jinak celkem podařené zadní svítilny s 3D grafikou. 

Nicméně v konečném důsledku mi nezbývá, než konstatovat, že se designéři popasovali se vzhledem cé pětky docela dobře a v kombinaci s hezkým modrozeleným příplatkovým lakem rozhodně nedělá ostudu. Během testovacího týdne jsem si všiml zajímavého trendu – Citroën se nejvíce líbil lidem, kteří se jinak o auta vůbec nezajímají a berou je jen jako spotřebič. Naopak od nadšenců jsem si vyslechl spíše výtky. Jenže odpovězmě si upřímně na otázku, komu se chce C5 Aircross zalíbit. 

Uvnitř najdeme klasickou směsici prvků aut z francouzského koncernu. Uprostřed je starý známý infotainment vzor “jakýkolipeugeotnebocitroen”, pod volantem se nachází další displej, který pod originální grafikou rychle přiznává, že jde o dvojče digitální přístrojovky z Peugeotu 508. A vlastně proč ne – funguje dobře, má hezké zobrazení, snad jedinou výtku si zaslouží otáčkoměr, který zde lze zobrazit jen jako cca 5 cm dlouhé “pravítko”, což v testované verzi s automatem moc nevadilo, ale u manuálu by to asi bylo dost k vzteku. 

Ačkoli jsem k testu dostal vůz s prostřední výbavou “Feel”, jediným prvkem, který mi tu chyběl ke štěstí byla vyhřívaná sedadla. Jinak si ale myslím, že právě rozumně vybavená verze za zajímavou cenu (skladovky začínají lehce nad půlmilionem) má největší potenciál prorazit na trhu. Sedí se tu příjemně na měkkých sedačkách čalouněných “svetrovou” látkou v kombinaci s ekokůží a celé to je přesně tak měkké a obýváčkové, jak to mám na soudobých Citroënech rád. Zadní řada nabídne tři stejně velká a uspokojivě pohodlná křesla, která lze posouvat a tím zvětšovat zavazadlový prostor. Zamrzí ale skutečnost, že i přes dostatečnou velikost není prostřední sedačka vybavena ISOFIXem – velké rodiny tak asi budou hledat jinde.

Základní naftový čtyřválec je v dané cenové relaci důstojná motorizace. Klidná atmosféra interiéru se svetrovými sedačkami nijak nesvádí ke sportovní jízdě, takže výkon sto třiceti koní úplně stačí. Osmistupňový hydroměnič (ano, ten automat co má prakticky každý automatický Citroën a Peugeot) neustále losuje rychlosti, ale řidič o tom skoro neví a slušný krouťák v kombinaci s krátkými kvalty zajišťuje svižnou jízdu po městě. Dálniční pohodlí končí někde kolem 160 km/h, kdy už je zvuk obtékajícího vzduchu hlasitější, než rádio, což je otravné a do obýváku se to prostě nehodí. Po testovacím týdnu se ukazatel spotřeby ustálil na akceptovatelných 7,1 litrech na sto, klidnějším stylem jízdy by se asi dalo dostat někam k šestilitrové hranici. Tabulkových 3,8 litru je ale opravdu hodnota z říše snů popírající všechny fyzikální zákony.

O motor tu ale vlastně moc nejde, hlavní je totiž podvozek. Citroën tvrdí, že C5 Aircross je nejpohodlnější SUV ve své kategorii, za čež (kromě skutečně podařených sedadel) prý vděčí tlumičům Advanced Comfort s progresivními dorazy. Podle některých jsou tyhle kouzelné tlumiče dokonce tak dobré, že se vyrovnají hydropneumatickému pérování ze starších modelů. Na rovinu se přiznávám, že jsem nejel všemi dostupnými středně velkými SUV a tak nemohu exaktně potvrdit, zda mají v Citroënu pravdu, nebo se jen sebevědomě chvástají, faktem ale je, že C5 Aircross je opravdu hodně pohodlné auto. A to jak ve městě, tak na rozbité okresce a dokonce i na lesní cestě v bývalém vojenském prostoru, kde zbytky asfaltu prorůstá tráva a mladé stromky. Tam právě vznikaly fotky ke článku a byl jsem fakt extrémně překvapený tím, co všechno tenhle srdnatý Citroën odtlumil bez tupých ran do podvozku. Ani náročné disciplíny jako panelová cesta, řada děr za sebou, nebo roleta auto nerozhodí a rozhodně nemám pocit, že by cé pětka jízdou po nepěkných površích nějak výrazně trpěla. 

Nesouhlasím s tvrzením, že tyhle nové tlumiče nahradily systémy Hydroactive. Jejich projev je totiž jiný. Méně houpou, občas si trochu poskočí, rozvážnou plavbu jako v Citroënu XM posádce bohužel zprostředkovat nedokážou. Za to ale působí mnohem jistěji a lépe drží na silnici. Nejsem si jist, zda půjde o ideální volbu pro řidiče “odchované hydrou”, ti si asi budou na nové progresivní tlumiče muset trochu zvykat. Ostatní ale cestovní komfort Citroënu C5 určitě mile překvapí.

 

Verdikt

Citroën C5 Aircross není pravověrným pokračovatelem hydraulických vozů, ale nakonec s nimi má i leccos společného. Styl i projev auta je docela odlišný, zůstává ale příjemný cestovní komfort a zaměření na pohodlí. V dnešní době, kdy i  sedmimístné SUV musí být nutně sportovní a prodejním argumentem číslo jedna bývá čas, za který obkroužilo norimberský závodní okruh je světlý a komfortní obýváček na kolech docela příjemná výjimka. Navíc nestojí moc, vypadá docela k světu a vlastně mě na něm nic vyloženě neštvalo. Je to prostě vcelku podařené auto, navíc neobyčejně pohodlné. Potřebuje obyčejný motorista něco víc? Nemyslím si.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1499 ccm
Výkon: 96 kW  (130 koní)
Točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,6 s 
Provozní hmotnost: 1505 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 3,8 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,1 l/100 km kombinovaná
Cena testované výbavy a motorizace: (Feel, 1,5 BlueHDI) 670 000 Kč
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hanis
20. února 2020, 12:39
4

Další auto, kde tak nějak není moc co komentovat...
Rodiče si ho pořídili na důchod (4x4 jim netřeba, pohodlí, včetně pohodlnějšího nastupování do SUV, jim naopak třeba hodně) a je to příjemný povoz, který člověka uklidní. Mají teda silnější dvoulitr, kde je fajn výkonová rezerva na takové to domácí předjíždění.
Jen mi tam vadí ty tři stejně široké sedačky vzadu - jako dospělý člověk jste na krajních sedadlech rameny a hlavou prostě moc blízko C sloupku, není to příjemné (stejně jako spona od pásu zařezávající se do pozadí. Stejně široké sedačky jsou totiž spíš stejně úzké. Ale to není chyba C5, to je vlastnost koncepce). Pro děti pak chybí už zmíněný Isofix uprostřed (což už chyba C5 je).
Jinak je to fajn, vepředu se člověk cítí dobře. Točí volantem a auto tak nějak jede, převodovka něco dělá, ale nikoho na palubě to vlastně nezajímá (tohle mi přijde jako přesně ten typ auta, ve kterém by bylo ideální mít autonomní řízení). Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech by mohla vyřešit příplatková vrstvená boční okna.

reagovat
martin_100
20. února 2020, 14:59
-1

Obyčejný motorista nepotřebuje SUV.

reagovat
Ha
Habakukk
20. února 2020, 15:10
2

Trh mluví zcela opačně, obyčejný motorista chce SUV.

beastar
20. února 2020, 15:14
5

Nic jako obyčejný motorista neexistuje.

Jakub Pospíšil
20. února 2020, 15:15
1

martin_100: Donedávna bych s tím souhlasil, ale trh se transformuje.
V současné nabídce automobilek jsou právě takováhle SUV podle mě nejlepší auta pro menší rodiny poměrem cena/výkon. Není to nijak řidičské, ale to zákazníkům nevadí, dokonce bych se nebál říct, že jim to do jisté míry i vyhovuje.

beastar
20. února 2020, 15:21
0

Kuba: Hmm zajímavý jak si vysoustružil své názory za relativně malou chvíli:) Souhlasím. Navíc dnešní SUV fakt už nejsou jako ta v době první x5, nebo druhého ml... Tzn. Luxusní káry pro pár bláznů, anebo korejská bída pro důchodce v podobě prvního SantaFe. Je to přesně prototyp auta pro rodinu. A ceny šli dolů po zásluze. Konkurence ale i zájem o kategorii. Ale i tak nic jako obyčejný motorista není...

martin_100
20. února 2020, 15:49
0

Pro rodinu je to právě k hounu. Na půdorysu rodinnýho auta je odulá věc s daleko menšim vnitřnim prostorem, velkym odporem vzduchu a zbytečně vysokym těžištěm. Tudíž negativa velkýho který je uvnitř malý. Naopak rodiny ocení dostatek vnitřního prostoru.
Takže rodina radši zvolí kombík nebo MPV který skoro neexistujou. Nerodina zase zvolí stejně velkej hatchback. A důchodce kterej by ocenil vyšší posaz qůli nastupování si to nekoupí protře se tak složitýho stroje bojí a hlavně má v hlavě zakódováno že mu stačí malý auto.

Jakub Pospíšil
20. února 2020, 15:54
0

Jako bych četl své názory před nějakou dobou.
Hele je to fakt o tom se tím nějak povozit, vidět, jak to reálně funguje, jak se to chová.
Nechci se pouštět do nějakých osvětových debat, leč právě takováhle SUV jsou prakticky "nová MPV". Uvnitř to zas tak malé není, má to plochou podlahu, posuvné sedačky, krabicoidní tvar... A ta "zvýšenost" je spíš optická, vyhnaná plastovými bublinami a tak podobně. Troufnu si říct, že Favorit měl podobnou světlou výšku.

Kuře
20. února 2020, 16:05
3

Takže vlastně si to nekoupí nikdo, je to k ničemu a vůbec celý to nedává smy... eh, počkat, vždyť jsou toho plné silnice...

beastar
20. února 2020, 16:21
0

Nerozvíjejme další debatu. Ne o SUV. Reálně dneska optikou dneška má prostě pravdu Kuba. Asi jako jak říká Honza Koubek. Kategorie SUV mě moc nezajímá moc jí rád nemám. Dnes má už ovšem své nezastupitelné místo a lidi to kupují. A ono po pravdě. Jsou tak trochu divné ty věci jako X4 a X6 ... O kterých je obsáhlá debata tam vedle... To je takový suv na druhou. Tyhle obyčejný crossovery a suv relativně smysl dávají. Mimochodem ono toho jezdí fakt dost... Ale zkusili jste někdy koukat na parkovišti? Furt jezdí že dvou třetin nízká auta... To že nejsou kombíky? To je Martine blbost. Navíc dnešní auta jsou už tak velká že kombík mnohdy fakt smysl nemá... Však kolik naloží liftová okyna? Myčku? Ledničku ... Výhoda kombíka jak tak možná nízká nákladová hrana ..

krab
20. února 2020, 16:32
-2

Kuba by byl dobrej soudruh :-D Bol vol'aký zmetený, ale terazky je majorom ...
Náhodou, mě se tady tenhle Citroen esteticky líbí víc než ten bavorák z předchozího testu. Ne fakt...

Na nic si to nehraje, designem typický Citroen, s ničím jiným si to nespleteš a když si představím ještě finální slevu u dealera Citroen, tak je mi jasný, že to bude i za velmi fajn peníze.

Kuře
20. února 2020, 17:27
0

Páč ten Bavorák byl hnusnej...

beastar
20. února 2020, 17:43
2

Aniž bych chtěl Kubu podceňovat tak mám pocit, že dlouhou dobu byl jeden z těch co žádný suv pořádně neřídil. Nikdy neměl, ale samozřejmě se dočetl a doslech od vzdělaných petrolheadů a kamarádů že suv je na hovno, protože na co malý auto vevnitř a vysoký a vůbec prostě.... Ještě pamatuju jak se tady taková diskuse vedla asi tři roky zpět... A jak tady půlka lidí nedovedla pochopit proč pro mě mělo smysl mít ML a potom GL. Takže já pochopení mám. A nevim proč bych si měl tehdá kupovat MPV když GL je samo o sobě obrovský i uvnitř ještě je zvýšený a hodně utáhne....

Mimochodem v USA je móda velkých SUV a Pickup asi tak 35 let a nikomu to nevadí. Jezdí tam v tom velká část národa asi jako třebav Emirátech. Proč? Protože je to k hovnu a mohli by mít kombíka? :))) No nic raději do toho nebudu šťourat...

Jakub Pospíšil
20. února 2020, 18:47
1

Má pravdu ten pán. Měl jsem teda ještě zkušenost s prvním Sorentem a podobnýma keplama z kategorie "Hele mámo, to je jak Touraeg a stojí to polovic, to se sousedi zblázněj." Dnešní SUV ale jsou už uplně o něčem jiným.

ma
martinw
20. února 2020, 19:19
2

martin_100 : Nesouhlasim, prave ze v SUV nema clovek spanek 5cm od okynka a vsude jsou ty zbytecne 'plechy okolo', navic se sedi vyse, navic hmotnost = pasivni bezpecnost. Jsou to vsechno vyhody, zavisi na uhlu pohledu.

beastar
20. února 2020, 15:18
0

V rámci kategorii dobrý auto. Vzhledově se drží Citroenu dneška. Vypadá to vše podobně. Ceny má normální. Přesně jak tady píše Hanis. Rodiče koupily a já se nedivim. V určitém věku řešíš jiná měřítka jak pružné zrychlení a odezvu řízení... Umím si to představit jako auto pro ženu. Mámu atd. Pro sebe za předpokladu že mám rozpočet do 600k... A chci SUV asi taky...

reagovat
Černá Vovce
20. února 2020, 19:23
0

Já nevím, ale ten designový styl "ocucany bonbon" se mi na těch malých autech líbí , C1, C3, cactus. Ale na tomhle SUV mi to už přijde divně.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem