načítám data...

Chevrolet Camaro LT 1978: Kupé na důchod

Camaro by měl být muscle car, který při každém rozjezdu sroluje asfalt pod zadními koly a sežere všechny Mustangy. Nebo ne? Mohlo by to být i vyklidněné auto?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Chevrolet Camaro LT 1978: Kupé na důchod

Sedmdesátá léta jsou ve světě amerických aut dobou plnou změn. Na jejich začátku ještě měla všechna auta motory o stovkách koní, katalyzátory se používaly v raketách k urychlení hoření a ve výfukových systémech to byl pojem neznámý. Nikoho by nenapadlo, jak se v průběhu desetiletí všechno změní. Začalo to změnou měření výkonu motorů, pak přišla ropná krize a změnily se i emisní normy. Na autech začalo ubývat chromu, přibývat plastů. Určitě se tehdy našli lidé, kteří říkali, že ta auta už nejsou co bývala. Ale to vlastně vůbec není předmětem dnešního článku.

U toho, jak se auta během sedmdesátých let změnila, bych ale ještě chvilku zůstal. O tom, jak se vyvíjel design, kdo co kreslil a podobně, to ale nebude. Přede mnou opět stojí Camaro, tentokrát ve své druhé generaci. To je samo skvělým příkladem toho, jak šel v sedmdesátých letech čas a jak se měnily trendy. Druhá generace sice přišla o vyklenuté zadní nárazníky a trochu se přiblížila tehdejšímu evropskému designu, což vlastně můžeme hodnotit pozitivně, protože se tu neodehrály všelijaké divočiny jako třeba u druhé generace Monte Carla. První modely v roce 1970 měly agresivně vypadající čumák s obří mřížkou chladiče a subtilně vypadajícím chromovaným nárazníčkem. Tento čumák se dokonce udržel až do roku 1973, kdy začala platit nová regulace týkající se nárazníků. Ty musely přestát náraz rychlostí 5 mil za hodinu bez poškození. V Chevroletu tedy použili trochu polyuretanu a nějaké kreativně vyrobené výztuhy a bylo. Tato regulace předznamenala další směr nárazníků na amerických autech. Od roku 1974 obdrželo Camaro zkosený čumák a velikánskou chromovanou traverzu, stejně tak došlo i k přepracování zádi, aby bylo ten velký kus chromu kam dát. V této formě pak vydrželo do roku 1978, kdy přední i zadní chromované nárazníky nahradil polyuretan. A kromě toho Camaro dostalo poprvé oranžové blinkry do zadních světel.

Foto: Josef Vyškovský

A je to, do toho, jak se Camaro vyvíjelo jsme zabrousili až moc. Raději se pojďme věnovat tomu, které tu stojí vedle zeleného Monte Carla, které už jste určitě někde viděli. Je červené, zvenku i zevnitř, stejně jako jisté trojkové Camaro. Nejspíš by vás nenapadlo, že se do našich končin dostalo ze Švýcarska jako vrak určený k rozebrání na díly. Ke svému majiteli se dostalo ve stavu holé karoserie s interiérem z jiného auta, čumákem z jiného roku a motorem s dvakrát přeraženou vačkou. Je tedy do šroubku zrenovováno. Interiér je poskládáný po dílech z eBaye, motor a převodovka pochází z vyhořelého Oldsmobilu Cutlass. Po své renovaci má najeto asi 200 mil, takže je vlastně úplně čerstvé. Že se renovace podařila, to snad ani nemusím říkat. Auto má sice svoje dětské nemoci, jako třeba chrastící náhon tachometru, či trochu drnčící úchyt výfuku, ale se holt stává.

Když se na něj podíváte, nepůsobí vůbec jako typické Camaro. Většina dvojkových Camar u nás má vzadu pneumatiky salámovitého typu, snížené podvozky nebo nakoplé zadky. Ale tohle ne. Jeho výbava Luxury Touring naznačuje, že je zaměřené spíše na komfort. Podvozek vypadá vedle Monte Carla až podezřele vysoce, žádný spoiler na zádi nikdy nebyl a namísto litých chromovaných kol tu máme plecháče v barvě karoserie s chromovanými límci. Tohle není žádný sporťák mladého floutka, spíš dědečkova vzpomínka na divoké mládí.

Foto: Josef Vyškovský

Pohonná jednotka je tu ale ta správná, tedy pětilitrový osmiválec. Ten v roce 1978 měl skoro až dechberoucích 108 kW. Teď se určitě ptáte, jak je možné, že pětilitrový osmiválec má výkon Miaty? Odpoveď bych si dovolil ocitovat: „Protože motor je emisní ludra s malýma ventilama, sníženým kompresním poměrem a vačkou vysoustruženou pravděpodobně z kusu stromu.“ Tovární údaje říkají, že na rychlost 100 kilometrů za hodinu se Camaro dostane za 12,8 vteřin, maximální rychlost je pak 191 kilometrů za hodinu. Jak se ale na tuhle rychlost dostane? Těžko říct, nejpravděpodobnější se jeví varianta, že jde o terminální rychlost po hodu ze skály. Chvíli zpět jsem zmínil, že pohonné ústrojí pochází z Oldsmobilu Cutlass. A je to přesně ten motor s převodovkou, který patří i do Camara. S jedním rozdílem. Tím je čtyřkomorový karburátor. Výkon této pohonné soustavy by tedy měl být 162 koní a na stovku by se mělo dostat za 12 sekund. Ani tento ‚tovární tuning‘ Camaru nepropůjčuje strhující akceleraci, či pocit přehršle výkonu.

Foto: Josef Vyškovský

Odpovídá to tomu, jak na mě celé auto působí. Tohle Camaro není sporťák a nemůžu od něj čekat nějaké strhující výkony. To potvrzuje i usednutí na sedačku řidiče. Červený ‚pornoteriér‘ vás přenese do obýváku vaší imaginární babičky kdesi na středozápadě. Sedačka je křesílko v místnosti, kde je vše červené, černé a hnědé, k dokonalé iluzi chybí snad jen ledový čaj a velká televize s anténou, přes kterou je přehozena deka ve stejné barvě, jakou má přehoz na palubní desce. I vůně interiéru odpovídá staré americe, jeden by málem nevěřil, že jde o díly, co eBay dal. Můžu ještě chvíli posedět, nebo už vyrazíme?

Otevírací doba stánků se zmrzlinou je neúprosná a tak společně s Monte Carlem vyrážíme. Už po pár minutách jízdy je poznat, že Camaro je modernějším autem. Řízení je tady zcela typicky orientační, ale přecejen je cítit, že auto na otočení volantu reaguje víceméně ihned a nemusí se nad tím zamyslet. I podvozek smýšlí značně evropsky, takže i na zakroucené silnici nemáte pocit, že jste si pro sjíždění téhle říčky vybrali tak trochu velkou bárku. Ano, trochu se to naklání, ale rozhodně nejde o typicky americky houpavý podvozek. Nejlépe by to asi vystihoval výraz ‚přiměřený‘. Neodehrává se tu žádné drama, na burnouty a odjíždění z křižovatky bokem napřed to prostě není. Tohle je to auto, kde na zadní plato položíte vejce, na hlavu si nasadíte kloubouk a pojedete do kostela. A udělá vám to radost. Emisní osmiváleček si vesele brble, kolem vás se míhají pole a lesy, silnice ubíhá. V takovém autě se prostě nedá cítit zle. A když někde zastavíte, tak se lidé rádi podívají, co je to za auto.

Foto: Josef Vyškovský

Nabízelo by se i srovnání s Monte Carlem. Camaro působí uhlazeněji a evropštěji, což odpovídá i realitě. Dynamicky má navrch větší motor, ale v ovladatelnějším Camaru se zase nějak tak snadněji udržuje tempo. A co radost z jízdy? Ta je v obou autech velká.

Projížďka, focení, zmrzlina, je to jeden z těch dní, kdy ani nechcete, aby skončil. Čas je ale neúprosný a když se v pozdním večeru musíme rozloučit a rozjet do svých domovů, tak mě mrzí, že už musím do jiného auta. Za volantem Camara jsem si odpočinul, naladil se na vlnu člověka, který nemusí nikam spěchat, má svůj zen a nic na světě mu ho nemůže sebrat. A to je dnes potřeba.

Foto: Josef Vyškovský

Za příjemně strávený den a krásný zážitek patří poděkování bratrům Spáčilovým. 
Za úžasné fotky opět děkujeme Pepovi Vyškovskému!

Technické údaje

Motor: Vidlicový osmiválec Chevrolet 305 cui
Převodovka: Třístupňová automatická Turbo Hydra-Matic
Výkon: 162 hp 
Kroutící moment: 319 Nm 
Maximální rychlost: 191 km/h volným pádem
Zrychlení 0-100 km/h: 12 sekund
Provozní hmotnost: 1577 kg 
Průměrná spotřeba: ano

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Romus
13. července 2020, 14:41
1

Jen takový teoretický dotaz na odborníky. Kolik peněz by stálo tomu přidat třeba 100 koní? a mají tyhle přidušené motory ve výsledku nějak rozdílnou spotřebu oproti autům z 196x?

reagovat
Adam
13. července 2020, 17:25
1

Taky mě vždycky zajímalo, jak těžký by bylo např. z tý 5,7 dostat takových 300hp. Čili jestli jde o odstranění pár "eko" kravin a trochu tuningu, nebo je to jednoduše nerentabilní.

Na nižší spotřebu se dostali, ale oproti, vzhledem k hmotnosti, stejně výkonným R4 z Japonska byly stejně k smíchu.

Autíčkový Jelen
13. července 2020, 19:33
0

Sice nejsem expert nebo odborník ale asi to něco stát bude, už jen z toho důvodu, že ty "eko kraviny" jsou třeba menší ventily a celkově na vyšší výkon nepřipravená hlava. Většinou vidím, že lidi co to upravují tak dávají nový hlavy (nebo je vybrousí na větší průměr "pasáží"), ostřejší vačku a lepší karburátory co to dokážou zásobovat dostatkem paliva a pak to dosahuje pěkných výkonů.

Fa
Fandatik
13. července 2020, 21:37
1

Odborník určitě nejsem, ale mrkni sem

http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/1412-how-to-mod-a-305-with-bolt-ons-add-168-rwhp

Tipuju že do 120k by se to dalo zbastlit

Romus
13. července 2020, 22:45
0

Fandatik: moc pěkný, takže do 100k v dílech a máš 250 koní na kolech

PeterLuk
13. července 2020, 17:33
0

Opäť parádne fotky a príjemné čítanie. Dvojičky Camaro/Firebird som mal vždy rád, až raz nebudem mať čo s peniazmi... :D Ale teda, klobúk dole majiteľovi, občas na tieto "polovraky" pozerám v inzercií, a fakt by som nepovedal, že toto auto bolo jedným z nich. Muselo na tom byť práce ako na kostole, ale určite sa to vyplatilo.

reagovat
krab
13. července 2020, 21:34
1

Moc hezký a fotky jsou úplně parádní!

reagovat
Irwinek
14. července 2020, 07:17
0

Jo, tak tohle by mi na důchod fakt stačilo :-D ani bych nic " netunil " :-D

reagovat
lu
lumix
14. července 2020, 08:12
0

Pěkně práce, klobouk dolů. Na důchod paradni radost do garáže. Mít druhou garáž, tak se taky pustím do něčeho takového, jsou to jednoduché auta, s poctivou mechanikou, elektrikou, bez zbytečných elektroblbosti. Měl bych tak má další tři roky vystaráno s volným časem.

reagovat
František Čáslavský
14. července 2020, 10:15
1

No, spíš tak na deset let :-)

lu
lumix
14. července 2020, 14:15
1

Tak to je tedy něco, to už musel být pádný důvod jít do restaurování něčeho takového. Ale dokázal bych si to představit, kdybych měl adekvátní volné misto. V dosahu 5 km mám slušného klempíře, dílnu na opiskovani, lakyrnika a vlastně i mechanika, kterého bych možná ukecal na motor. Jde o to rozebrat, odvézt, složit. A zejména vědět kde sehnat náhradní dily, zejména díly interiéru tipují na největší problém.

Adam Forman
16. července 2020, 06:22
0

Většinou je to prostě koníček, ekonomické rozvahy nemají smysl, pokud není záměrem auto hned potom prodat :-)

Knightrider
16. července 2020, 07:16
0

Paráda. Opět příjemný čtení o něčem netradičním v našich končinách, co slouží čistě pro radost. A skvělý fotky jako vždycky. Díky Franto. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Newport Custom 1973
Chrysler Newport Custom

1973 rok výroby
180 koní výkon
6 551 ccm objem

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem