načítám data...

Bazarový snílek: "Le Custom" - Ford/Simca Vedette

Snad každý obyvatel Údolí benzínových hlav už tuhle debatu někdy zažil. Obvykle přichází po několika pivech a jejím spouštěčem je postesknutí nad tím, že "u nás nemá hotrodding tu správnou tradici". Což vede k žehrání nad tím, že "dvaatřicítka Ford" je mimo finanční dosah běžné benzínové hlavy a k fantaziím o Aerovkách s motorem z Tatry 603...

Snad každý obyvatel Údolí benzínových hlav už tuhle debatu někdy zažil. Obvykle přichází po několika pivech a jejím spouštěčem je postesknutí nad tím, že "u nás nemá hotrodding tu správnou tradici". Což vede k žehrání nad tím, že "dvaatřicítka Ford" je mimo finanční dosah běžné benzínové hlavy a k fantaziím o Aerovkách s motorem z Tatry 603, Tatraplánech s boxery Porsche a podobných věcech, které vám nad ránem připadají jako geniální nápad. Faktem je, že absence vhodného materiálu je asi největší překážkou, pokud se chcete stát hotrodderem v Čechách. Našinec mívá hlouběji do kapsy a nemůže tak konkurovat cenám, které jsou ochotni platit kolegové z Ameriky – nemluvě o tom, že přeprava přes oceán, clo a DPH zvyšují cenu zhruba o polovinu a i mizerný základ na hotrod se špatným letopočtem v rodném listu a přílišným počtem dveří může snadno dosáhnout ceny menšího nového auta. A fantazie o osmiválcové Aerovce "cililink", nebo jiném podobném předválečném vehiklu, velmi brzy narazí na pár drobných problémů – třeba fakt, že se do něj onen vytoužený osmiválec poněkud nevejde, nebo že karoserie s výdřevou nebo rámy s centrální nosnou trubkou nejsou zrovna ideální základ pro stroj, který má mít větší výkon než typický dnešní zahradní traktůrek. ford-vedette-abeille(france)-0116-5593 Co když se ale v naší touze po "domácím hotrodu" rozhlédneme o něco dál? Dnes je přeci trendy považovat se za Evropany, a tak můžeme brát za "svůj" celý tento kontinent. Navíc nám benzínovými hlavami nenáviděná EU přinesla i některá pozitiva – například volný pohyb zboží, díky kterému je nakupování aut mnohem levnější díky odpadnuvšímu clu, a také mnohem jednodušší díky snazší administrativě. A jakkoliv staré auto, pocházející ze zemí EU, navíc můžete přihlásit na "bílé" značky, narozdíl od starých aut z ameriky, které se musí spokojit se statusem veterána a s tím spojenými problémy při testacích, pokud uděláte jakékoliv změny proti originálu – jako třeba airbrush s plameny nebo sání trčící skrz kapotu. V tuto chvíli vás nejspíš okamžitě napadlo Německo, které je pro Čechy nejoblíbenějším zdrojem starých aut. Ale německá posedlost vším, co má čtyři kola, vede k poněkud drastickým cenám za cokoliv alespoň trochu zajímavého. A navíc  v německé produkci minulého století najdete možná pár "evropských muscle cars", od Fordu Capri až po Opel Diplomat, ale nic, co by bylo dobrým základem pro "evropský hotrod", nebo "evropský custom". ford-vedette-1953(france)-0012-5589 Budeme tedy muset jít kousek dál na západ. Do země milující malá auta, drtící velkoobjemové motory hrozivými daněmi a typickou auty promyšlenými, avantgardními a komplikovanými – jinými slovy, na to nejnepravděpodobnější místo, kde byste hledali evropskou obdobu amerických aut. A přitom právě tady můžeme najít ne pouhou obdobu, ale v podstatě americká auta jako taková. Navíc poháněná těmi správnými motory, a s designem připomínajícím ty největší legendy světa hotrodů. Mluvíme samozřejmě o produktech evropské pobočky Fordu, která před druhou světovou válkou produkovala vozy Matford, jakési zmenšeniny slavných amerických Fordů, poháněných taktéž zmenšeným osmiválcem Flathead (o nich ale až příště) a po válce přišla s modelem Vedette. Jeho design vznikal společně s modely Ford, Mercury a Lincoln modelových ročníků 1949 až 1951, z nichž zejména Mercury a Ford se staly ikonou ve světě tradičních customů, a pod kapotou se opět nacházel "malý Flathead" o objemu 2.2 litru. 5295695207_01bfa32d6f_b S výkonem 60 koní má sice Vedette velmi daleko k hot rodu, a její proporce nejsou zdaleka tak ladné jako u "devětačtyřicítky" Mercury, ale pořád je tu jasně patrná tvarová příbuznost právě s oním Mercury a do jisté míry i s Fordem "shoebox". Ostatně Vedette měla být původně malým modelem pro americký trh, a až výsledky ekonomické analýzy, podle kterých by její produkce byla stejně nákladná jako u většího Fordu a tedy citelně méně zisková, vedly k jejímu zavržení a přenechání evropské pobočce. A pokud aplikujete úpravy, obvyklé ve světě tradičních customů – tedy snižování karoserie zapuštěním do rámu (channeling), snižování střechy (top chop), zapouštění světel (frenching), stejně jako úpravy motoru nebo jeho nahrazení větším sourozencem (motory se přeci jen z Ameriky importují o něco snáze a levněji než celá auta, navíc flatheadů je i v Evropě ke koupi dostatek), vytvoříte custom, který by se ani mezi svými americkými sourozenci nemusel stydět. 70224899 Nejhezčí na tom všem je ale fakt, že zatímco '49 Mercury, nebo i některou z "náhražek" jako jsou Hudsony z podobných let, budete muset tvrdě zaplatit, Vedette se dají u našich obojživelníky pojídajících přátel stále najít v hojném počtu a za poměrně lidové ceny – kus, se kterým byste mohli bez většího uzardění vyrazit i na sraz veteránů, pořídíte od nějakých pěti nebo šesti tisíc euro, a projekt ve stavu, kdy vám nebude líto vrhnout se na něj s flexou a svářečkou, můžete často mít i za méně než tisícovku. I když připočtete dopravu z Francie a spoustu hotroderských nebo customových doplňků, které budete potřebovat, dostává se tak stavba tradičního customu do oblastí reálných i pro rozpočet relativně chudého petrolheada. A navíc tu je bonus v podobě možnosti přihlášení Vedette na "bílé" značky – takže vám žádná testační komise nebude mluvit do vaší hrubozrnné metalízy s airbrushovými plameny, snížené střechy nebo vzduchového podvozku… No považte, nezní to jako výzva? VedetteQuicky-vi   A pokud jsem vás nahlodal, tady je několik námětů k zamyšlení – včetně jednoho poměrně vzácného a pro stavbu customu mnohem vhodnějšího kupé: http://www.leboncoin.fr/voitures/505523852.htm?ca=7_s http://www.leboncoin.fr/voitures/520854309.htm?ca=7_s http://www.leboncoin.fr/voitures/515586783.htm?ca=7_s http://www.leboncoin.fr/voitures/509534748.htm?ca=7_s

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
20. srpna 2013, 16:56
0

Velmi zajímavý námět k zamyšlení. Nicméně dovolil bych si nesouhlasit, že evropská auta z řekněme třicátých let jsou nepřestavitelná na hot rod. Bereme-li v potaz, že stejně zástavba většího motoru nese např. výměnu náprav a úpravy rámu, tak je v zásadě jedno z čeho se vyjde. Jde jen o estetiku...

Co se customů týče, tak tam si myslím je to už tuplem jedno. Tam jde většinou jen o nablýskaný vzhled a air ride. Velmi dobře si ho dovedu představit udělat ze staré Lady.

reagovat
Ma
Martin
20. srpna 2013, 21:11
0

Potkal jsem pár " upravených " Waršav " a taky jednu " Carevnu ", která by dala leckteré americe v pohodě nafrak. Pravdou je, že ani jedna nebyla na české značce :-( Ovšem vrcholným zážitkem byla Volha 24 na chromových kolech a s křídly (!). a česká :-D
Myslím, že až přijdou češi téhle módě na chuť, nebudem se stačit divit :-D docela dobře si dovedu představit Moskvič 403, nebo 407 jako minicustom a starý Wartburg má taky své nedoceněné kouzlo :-), o octavii či Spartaku asi netřeba mluvit. Upravit takhle 603 už by asi byla škoda, ale na druhou stranu, dát vraku další šanci na život by asi vyšlo levněji, než renovace.

reagovat
Wo
Woyta
26. srpna 2013, 21:58
0

A malej dotaz na zaver. Jak to legalne prohnat pres urady a STK?
Me laka mit v garazi Pocket Rocket. Napriklad vyramovane Daewoo Tico s motorem Suzuki GSX-R.

reagovat
Jo
Jose85
02. září 2013, 18:01
0

Člověk tu chvíli není a tady takovéhle téma :D

Ta Vedette je sice asi "nejameričtější evropa", ale můj šálek to úplně není.Působí tak nějak "vratce" a to co nejvíc připomíná Mercury-zalomená linka na boku se mi právě jako designerovi-amatérovi nelíbí.(49-51 Mercury nejsou úplně mé oblíbené z těchto ročníků, já radši Hudsony nebo velké GM) Ostatně mnoho tvůrců leadsledů mělo zřejmě podobný názor :)
http://images32.fotki.com/v1105/photos/2/223020/1796893/Bettencourt01-vi.jpg

To i taková Poběda mi přijde lepší. I když jako zmenšená amerika vypadá leccos třeba: Renault Fregate-malý GM 49-52,Peugeot 203-Chrysler 1941, Peugeot 403-Ford Shoebox.. akorát teda přebejvaj dveře (u Peugeota 203 sice 2dr kupé existuje, ale je vzácné a drahé a americky teda moc nevypadá) Někde sem viděl i mikroshoebox Ford Anglia 100E s dosti drsným topchopem-do toho se určitě normálně vzrostlý člověk nevejde :D :D

Žigul na vzduchu ale, obávám se, mou definici customu nesplňuje. :D

Spartak/Oktávka mi mnohem víc než ameriku připomíná hodně zdrclý Ferrari nebo Maserati (nesmějte se) http://www.louwmanmuseum.nl/img/auto_foto_groot/IMG_0870.jpg A hlavně je úzkej a vespod škodovácky divnej. Leda zničit tak 3-4 auta a stvořit jednu širší a delší kastli. (Něco jako dělal Artz s Golfama a Kadettama :D) Tady je "originál" poněkud dražší než u amerik...

Ve výsledku bude ale stejně u správného customu nejdražší klempířina, takže tyhle úvahy mají smysl leda pro nějaké domácí pokusnictví u lidí s patřičným vybavením a šikovností (což já nejsem)

a nějaké hrubé návrhy euro customů sem s dovolením nacpal na rajče:
http://jose85.rajce.idnes.cz/navrhy/

reagovat
Ma
Martin
05. září 2013, 06:39
0

Žigul na vzduchu by teď o víkendu v Letňanech na výstavě :-D Bral jsem ho jako ukázku možností, ne jako plnohodnotný Lowrider :-D třeba už jen kvůli kvalitě laku :-D

Jo
Jose85
02. září 2013, 18:19
0

Co se hot rodů týče, tak tradiční evropský materiál je buď rodinka Ford Anglia,Prefect,Popular (vyráběla se až do konce padesátých let, inu angličani :) ) nebo Fiat Topolino( a jeho francouzské dvojče Simca 5).V USA se z nich stavělo/staví taky ale spíš to byly závoďáky, než auta pro běžné ježdění.

Hotrod z větších Fiatů 508C (Ty jsou, podle inzerce soudě, u nás trochu dostupnější) už sem viděl taky, ale je to spíš ojedinělá záležitost.

Asi nejdostupnější předválečné auto u nás bude Opel Olympia/Kadett a narozdíl od všelijakých Adlerů,DKW,Hanomagů a podobných má celokovovou karoserii. Nějaký hotrody z Oplů (snad z Pobaltí) byly kdes na HAMBu...

Jak se ale tenhle dostal do USA, to vážně netuším... :o
http://www.flickr.com/photos/jacofoto/8231791372/in/photostream/

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem