načítám data...

Autonomie za starých dobrých časů

Dnešní doba nepřeje řidičům. Automobilky zapojují počítače a kamery ve snaze člověka zcela odříznout od řízení. To by dříve výrobce starých poctivých mechanických aut ani nenapadlo. Nebo snad napadlo?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Píše se rok 1998 a po italské dálnici se žene Lancia Thema. Je to starší kus, šedý sedan roku výroby 1986.  Asi si říkáte, že to není nic, o čem by bylo potřeba psát po dvaceti letech články, prostě obyčejné auto, jakých se po Itálii v té době válely tisíce. Ale tentokrát bylo něco jinak. Tato Thema totiž uhání po dálnici úplně sama…

Myšlenka samostatně se pohybujícího automobilu je možná o něco starší, než jsme si mysleli. Ponecháme-li stranou dálkově ovládaná auta, se kterými experimentovali američtí výrobci ve spolupráci s armádou, začala historie autonomně fungujících automobilů v padesátých a šedesátých letech.

V Evropě to byli Britové, kdo se do projektu pustili. Poněkud nelogická byla volba vozu, který byl novým systémem vybavený. Snad Britové dostatečně nevěřili vlastnímu projektu, snad na chvíli zapomněli na lásku k vlasti a národnímu pokladu v podobě britského automobilového průmyslu (nebo nevěřili výsledkům jeho práce?), výsledkem však byl autonomní Citroën DS, který se bez zásahu řidiče proháněl rychlostí 130 km/h. Totéž následně zkouší i sami Francouzi.

Automobil se pohyboval skutečně zcela sám a bez zásahu řidiče. Mělo to však háček. Totiž silnice, po které jel, musela obsahovat magnetický pásek, takovou vodící lištu, kterou auto sledovalo. Zkrátka do země bylo potřeba ukotvit kovovou lištu, díky které auto drželo směr. Lze tu tedy hovořit o počátcích autonomního řízení, ale jen tak trochu. Protože tu byl stroj, pohybující se (byť na složitějším principu) po koleji, těžko však vyvrátit argument, že tu Britové vynalezli železnici. A tu už jaksi nebylo potřeba vynalézat….

Experimenty se speciálními silnicemi, které v sobě budou ukrývat vodící prvky pro autonomní provoz, pokračovaly dál. A ve Spojených státech nabývaly plány fantastických rozměrů. Uvažovalo se i o tom, že díky vodícím kolejnicím bude možné bezpečně provozovat dopravu násobně rychlejší, byly tu vize aut na vzduchovém polštáři a podobné šílenosti, zkrátka Amerika prožívala opojení z technologické revoluce, zdálo se, že už nic není nedosažitelné.

Ale vraťme se do reality, stále více ale bylo zřejmé, že tyto vize nikam nevedou. Hlavní výhodou automobilu byla jeho schopnost jet kamkoli, vyhýbat se překážkám a v neposlední řadě umožnit řidičům i nějakou tu zábavu za volantem. Auta přišpendlená k vodící koleji se do provozu zkrátka nehodila.

V osmdesátých letech se do věci zapojilo Německo se svým chladným a technologicky precizním přístupem. A tady už se rodí technologie, které používáme dnes. Především je to sběr dat. Protože Němci nepoužívali žádnou vodící kolejnici, jejich auto VaMoRs (tedy ona to vlastně byla dodávka, ale nenechme se rušit detaily, jejich první auto byla tříkolka a taky to nikomu nevadí…) dokázalo konečně vidět. Kamery snímaly silnici a řízení na ni reagovalo. To se psal rok 1987. V roce 1995 přišel Mercedes-Benz (to jsou ti s tou tříkolkou) s limuzínou třídy S, která byla vybavena podobným systémem. Tento Mercedes už dokázal dojet z Mnichova do Kodaně zcela sám. Jede sice po pečlivě stanovené trase, přesto však a plného provozu a bez jediného zásahu řidiče. 

A ve stejné době přichází na svět i ona Lancia. I jí předcházela dodávka, ve spolupráci s polytechnikou v Turíně vznikl Fiat Ducato, který se udržoval sám v jízdním pruhu. V roce 1998 potom vyjíždí Argo – Autonomní sedan Lancia Thema. Vyráží na 2000 km dlouhý výlet po Itálii, automobil se pohybuje zcela autonomně po 94% trasy. Co vše bylo na palubě tohoto zázraku techniky? Z dnešního pohledu to působí až komicky.

Předně tu byl počítač s procesorem Pentium pracujícím na frekvenci 200 MHz a několik kamer. Informace z kamer putovaly do počítače, ten je zjednodušil, aby s nimi dokázal pracovat, zpracoval je a vydal příslušné příkazy armádě elektromotorků, které ovládaly řízení, otáčky motoru a brzdy. A to byl ovše.

 Vůz detekoval podélné značení na silnici, uměl se udržovat v jízdním pruhu a dokázal rozpoznat i  překážky a reagovat na ně. V zásadě tedy Argo umělo už v roce 1998 to stejné, co předvádí Tesla nebo jiné vozy se semiautonomním řízením dnes. Znamená to, že jsme se za těch 20 let nikam neposunuli? Že jsme se od dechberoucích vizí nadzvukových aut na vzduchovém polštáři postupně dostali do bodu, ze kterého nevíme, jak dál?

Ne tak docela. Potíž je v oněch devadesáti čtyřech procentech trasy, kterou dokázala autonomní Lancia zvládat sama bez pomoci. Resp. problémem jsou ta zbývající procenta. Jestliže pro udržení se v pruhu stačilo v devadesátých letech pár černobílých kamer a poměrně obyčejný počítač, ta zbylá procenta nedokáží zvládnout ani dnešní počítače. Je to těch zbylých šest procent (a reálně o něco více, protože i Argo volilo trasu tak, aby muselo řešit co nejméně složitějších situací), které zaměstnají konstruktéry a vývojové týmy další roky, možná i desítky let. 

Takže pokud se bojíte, že v dohledné době přijdete o možnost užívat si volnost za volantem svého vozu, mám pro vás dobré zprávy. Asistence řízení tu byla už před dvaceti lety a od té doby se nic zásadního nestalo. Mnoho prvků, které tyto experimentální vozy přinesly, jsme skutečně dostali na paluby svých dnešních aut. Asistent pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat, přibyla detekce chodců a pár dalších hraček. Plně samostatnému řízení je však stále nejblíže onen Citroën DS sledující kolejnici pod vozovkou a my ještě hezkou řádku let budeme potřebovat pro cestu autem volant. Pokud vůbec kdy z aut zmizí….

Za inspiraci děkujeme Dresikovi z čekého Lancia klubu :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
04. srpna 2019, 21:55
0

Vyborny clanek. Tyhle vylety do historie jsou moc uzitecna analgetika na veskerou hysterii kolem vseho mozneho. O dalnicnim pruhu, do ktereho se zaradite se svym autem a jdete si cist noviny, jsem cetl v ABC uz v 90. letech.
Autonomni auta a podle me i ciste elektromobily v masovem meritku jsou stejna fantasmagorie, jako letajici auta.
Autonomne se budeme (pokud to my=kapitani prumyslu) v dohledne budoucnosti pohybovat mozna ve vzduchu (tipuju autonomni vrtulniky), to je totiz narozdil od zeme v podstate uzavreny system

reagovat
ma
martinw
05. srpna 2019, 08:50
1

"Plně samostatnému řízení je však stále nejblíže onen Citroën DS" - dobrý hejt, že za posledních 20 let se nic neodehrálo. S tím co umí dnešní auta, nevidím důvod proč by na dálnici v ideálních podmínkách nebyla možná plně autonomní jízda mezi nájezdem a výjezdem z dálnice. Ano ještě pár let potrvá než se prosadí standart komunikace mezi vozidly, mezi vozidlem a infrastrukturou a musí se doplnit legislativa, ale to není problém technického rázu.

A k tomu pokroku obecně - méně specializované pracovní pozice si můžou balit kufry protože budou brzo bez práce. Podívejte se jak funguje sklad amazonu v ČR, jediný důvod proč tam je tolik lidí ve skladu je ten, že ještě nemají dost spolehlivého robota s 'rukou' který by to uměl vyndavat ze šuplíku. A ve výrobě je ten samý trend, cela oddeleni lidi v administrative muze nahradit umela inteligence.

reagovat
bitner
05. srpna 2019, 08:58
-1

Argumentujes uzavrenymi systemy: dalnice, sklady, ja pridam treba pristavy. To je ale uplne mimo.

Vavris Vavrisovic
05. srpna 2019, 09:36
1

Taky s kolegou Hamsterem nesouhlasím. Jestliže Argo zvládlo 94% situací na trase dlouhé 2000 km, je to mizivý výsledek oproti dnešním autonomním vozidlům, která se blíží 100% na trasách dlouhých miliony kilometrů a na dálnicích fungují takřka bezchybně. Obrovské pokroky na poli senzoriky a výpočetní techniky jsou samozřejmě znát. Navíc je třeba zohlednit paretův princip - pro dosažení posledních procent je nutno vynaložit neúměrně velké množství úsilí a prostředků.

krab
05. srpna 2019, 10:54
0

Jak říkáte... Svým způsobem je neuvěřitelné, že si dneska koupím (když chci) běžné auto do tři čtvrtě milionu a ono mě samo udržuje odstup od auta přede mnou, samo se rozjede, samo zastaví. A umí to šikovně. Automatická jízda v pruzích už u aut nejvyšší třídy umí fakt hodně. Zatáčky sice projíždí občas nějak "hranatě", ale i tak kloubouk dolů...

V průmyslu je dneska největší otázkou "robot" vs "operátor - člověk" porovnání ceny obou dvou. Ve skladovým hospodářství s přidanou hodnotou (jako dělá třeba ten Amazon) se tyhle věci pořád propočítávají a investuje se podle nějakých rozhodnutí. Drahý je totiž ten přerod k automatizaci, kde potřebuješ drahou techniku i zaškolenýho operátora.

A taky ne vždycky to funguje. Auta asi vážně jen tak plně automaticky jezdit nebudou. Současně ze supermarketu nezmizí prodavačky. Tuhle jsem použil po čase automatickou pokladnu : nefunguje to dobře, zabírá to čas, nasírá to. A pak stejně přijde paní prodavačka ( tenkokrát v roli supervizora těch robotických pokladen a nákup za mě dokončí).

A paretův princip je super příklad. Ano, právě na to finální doladění posledního procenta bude nutno vynaložit spoustu vývoje a dalších investic i času.

bitner
05. srpna 2019, 13:22
0

Jo ty samopokladny, to je vyborny priklad, jak je ta automatizace NEKDY nahovno. Tam ti musi potvrdit i pri nakupu Birela, ze ti bylo 18. Nebo si tam zkus uplatnit kupon za vracene flasky.
Jinak ta robotizace s sebou nese zajimave otazky, co to udela s lidma. Jak treba chcete resit 50% nezamestnanost? Komu ten automaticky vyrobeny drek chcete prodavat, kdyz budou vsichni z cilove skupiny pod mostem?

Vavris Vavrisovic
05. srpna 2019, 13:55
0

Ad automatické pokladny, lidská síla je stále nutná, ale jedna prodavačka stačí obsloužit třeba na 4 automatické pokladny, takže smysl to dává.

Ad automatizace a roboti. 50% je kravina. Vždyť už teď představují dělnícké pozice ve výrobních závodech překvapivě malé procento. Navíc při současném stavu ekonomiky to prakticky ani nemá kdo dělat, nejsou lidi. Další věci je to, že automatizace nemusí lidi nutně eliminovat, jen jim ulehčuje práci, popřípadě slouží ke kontrole či zvyšování kvality.

tazzz
05. srpna 2019, 13:58
0

Robotizace sice rychle postupuje, ale neviděl bych to tak černě.Kamiony ještě hodně dlouho budou řídit lidé, automatickou vykládku a uskladnění si budou moci dovolit jen velké firmy a to k tomu ještě musí být upraveny auta a pro mraky dodávek převážející rohlíky, PPL nebo třeba řemeslníky se autonomní řízení nevyplatí i kdyby nakrásně ve smíšeném provozu náhodou fungovalo.I roboty mají poruchy, které někdo musí opravit a zedníka, instalatéra, klempíře nebo třeba veterináře žádný robot nenahradí.

krab
05. srpna 2019, 14:19
0

Vavris to říká naprosto přesně. Jako myslet si, že s automatizací "nebudou mít skláři co žrát" je blbost. Navíc tady ve střední Evropě se pohybujeme prakticky v jedné z nejbohatších oblastí světa, s vysokým podílem odborný práce a s taky poměrně vysokou mzdou a současně životními náklady. A pokud se nestane něco hodně špatně, bude to postupovat dál. A tím pádem je tu víc prostoru pro práci s opravdovou přidanou hodnotou, pokud manuální charakteru, tak vysoce specializovanou atd...

Jo, ty pokladny jsem dal ze srandy, ale je pravda, že až trochu doladí software co to ovládá, bude to zas lepší. A ta operátorka co dneska běhá a obsluhuje 4 ty pokladny, protože systém zákazníkovi nechce správně spočítat, že má v sáčku 4 rohlíky tmavý, 3 světlý a 2 croisanty a vrací ho tvrdošíjně zpět, ta bude časem mít na starost třeba 12 pokladen. A v ušetřeným čase zvládne řešit další úkol - třeba související s doplňováním zboží do regálů.

A to, že bude potřeba míň těch lidí na obsluhu je přeci v pořádku. Dneska je to tak, že ti lidi nejsou, takže je potřeba si operátory "dovážet" se zemí, kde jim ještě poměrně nízká mzda přijde akceptovatelná. A snad se to právě časem bude posouvat do toho směru, že ty příležitosti budou víc pro práci s větší odborností, větší přidanou hodnotou a taky si vydělají víc peněz.

U těch aut je tam hlavně otázka toho jestli infrastruktura dovolí nějaký mix autonomních vozidel a těm řízeným lidmi. A ten problém je ta infrastruktura sama o sobě. Ještě dlouho nebude auto umět někam dojet 100% samo, protože si neporadí se silnicí, kde najednou nejsou žádné bílé čáry, s rozkopaným úsekem, se změnou dopravního značení atd. Ten řidič tu asi furt bude potřeba.

První možná budou jezdit samotné třeba ještěrky po skladě, nakládat kamion. Nějakej bagr by teoreticky mohl umět už sám kopat nějaký vytyčený výkop třeba a nakládat to na korbu náklaďáku, který bude automaticky pojíždět a ti chlapy to jen obsluhovat a do toho třeba budou mít čas zvládnout jinou práci než se to samo naloží. Ale u osobní přepravy, jako osobáky, tam to taky moc nevidím, že budou ta auta jezdit fakt brzo bez řidiče...

bitner
05. srpna 2019, 14:23
0

Ted zrovna nejsou lidi, to je pravda. Ale predstavme si jenom ty hloupe neautomni elektromobily. Prevodovka? K cemu? Relativne slozity spalovaci motor? V muzeu. Budou stacit 4 elektromotory do kazdeho kola, baterky, kilometry kabelu, pocitadlo na urovni dnesniho nejlevnejsiho smart founu a jedem. Co s tema lidma s prevodovkarny a motorarny? Postrilet? A nerikejte mi, ze bude stacit jenom vyradit par robotu. Automotive je obrovsky kolos na ktery jsou navazany tisice subdodavatelu.

50% kravina, OK. Kolik lidi ma realne na to, aby mohli delat byt tu nejjednodussi udrzbu robotu a automatu? Asi neni namiste nejaky novy luddismus, jenom se tak blbe ptam.

krab
05. srpna 2019, 14:34
1

To je docela zajímavý téma a rád si o něm něco zajímavýho, odbornějšího přečtu. Já dělám v průmyslu výpočetní techniky. Taky se u nás neustále mění podmínky a strategie. Nic netrvá věčně. A práci pořád mám. Žádnej Číňan nebo Bangladéšan mě nenahradil (zatím) a možná ani nenahradí. Kouzlo je v tom, že se musíš neustále vzdělávat dál, neustále se učit nové věci a adaptovat na podmínky.

Automotive v ČR asi vážně stojí před hodně zajímavou výzvou. Skutečně - pokud VW dostojí těm prohlášením a bude vyrábět dramaticky víc elektromobilů a bude utlumovat výrobu aut se spalovacím motorem. A ta je navázaná hodně na business tady.

Já to vidím tak, že je to velká výzva, která nám může přinést rozvoj i úpadek. Záleží hodně na tom, jak to vedení firem zvládne strategicky a jaká budou rozhodnutí, jaká bude politika okolo. Spíš než se bát a brečet, lepší se o to zajímat a naučit se adaptovat a najít způsob jak od nás dodávat profitabilně díly třeba na ty modely "ID" případně jich část rovnou vyrábět tady. Brečet a čekat na úpadek je prostě špatně. Koukni třeba na takovou Tatru. Takových promarněných příležitostí... Nebo českou Jawu... Pochopitlně když to "v Bolce" nechytí správně za pačesy, dojede se tu v roce 2030 poslední "Scala" a ta půjde rovnou do technickýho muzea...

Druhá věc je, a na to už vůbec odpověď nemám, co se stane až se časem zjistí, že přejít na 100% elektro byl naprostý nesmysl obecně. Což si pořád myslím, ale dost dobře se můžu taky šeredně mýlit...

bitner
05. srpna 2019, 14:43
0

S tim elektrem souhlasim. V nejake dohledne budoucnosti to vidim maximalne na hybridy. Zejmena plugin, tim by se postupne zatezovala infrastruktura a postupne se vyvijela. Postupne by se spalovak mohl stat jenom jakousi "dojezdovou rezervou" pro pripady nouze. Ale i to je otazka nekolika desitek let. Predstava, ze za 5 let budeme vyrabet jenom ciste elektromobily, je nesmysl.
Konkretne u nas v CR musi jit napred do hajzlu Babis a cela repkova lobby. Bez dotaci na ty hybridy se to nikdy nerozjede a ceka to stejny osud, jak to slavne CNG.

Vavris Vavrisovic
05. srpna 2019, 14:54
0

Ještě jeden aspekt jsem zapomněl zmínit - automatizace se obecně vyplatí pouze tam, kde se jedou velké objemy a série. Což taky není všecko.

Bitner: to všecko co popisuješ se ale nestane ze dne na den, nýbrž postupně. A navíc, podívej se na generaci milenialu, ti chcou stejně všichni být youtubeři, influenceři, markeťáci, trenéři fitness nebo výživoví poradci :-) ještě nám roboti pochybí :-)

bitner
05. srpna 2019, 15:15
0

To je pravda no. Otazka je, kolik spolecnost takychto odbornikov bude schopna/ochotna uzivit.

Kyjaq
05. srpna 2019, 15:35
1

Asi před rokem mi bylo oznámeno od nějakého nadšence, že každý montážní robot/ruka se do půl roku vrátí a pak začne generovat těžký prachy. Jenže platy dělníků v automotive dramaticky rostou místo toho, aby dramaticky mizela pracovní místa. Tak kde je ta pravda? :D
Člověk má obrovskou výhodu ve flexibilitě, posune se šroubek o 2 cm doprava a i s případnou jazykovou bariérou to jde asi za minutu vysvětlit. To u robota nehrozí.

Ad elektromobilita, to je prostě věc, která i z ekologického hlediska dává smysl pouze někde. Pokud vynecháme Norsko a Rakousko, tak je to třeba Francie, 50% jádro. Infrastruktura a instalovaný výkon taky není. To jsou další 2 Temelíny. O smysluplnosti nákladní dopravy ani nemluvím.
Ve městech se tomu prostě nevyhneme, ale myslet si, že víc než 10-20% aut bude elektro je šílenost.

Fa
Fandatik
06. srpna 2019, 11:53
0

MartinV: sice to považuješ za hejt a vysmíváš se větě, že se za 20 let nic nezměnilo. Ale hned v následující zmiňuješ nutnost ideálních podmínek.
Když lehce vzpomenu, že někdy v té době se kupovalo Pentium 100MHz (už ani nevím další parametry), které sotva výkonnostně zvládlo formát MP3 za 60tis Kč (odhadem dneska 300k). Tak nej lowend smartphone z činy z 2k je mnohem výkonnější, menší, 3 kamery, atd.,atd.
Tak kde je ten progres?

A když už bylo zmíněno Paretovo pravidlo 80/20 (i když moc nechápu tu souvislost).
Tak zatím platí i tzv Moorův zákon, tedy poměr výpočetní výkonu k ceně $1 2:1. Jenže tento nebude platit do nekonečna a tedy se vývojářům bude hůře ladit zbývajících pár procent až desetin pro bezpečné nasazení autonomního řízení.

ma
martinw
06. srpna 2019, 12:38
0

Fandatik: To že nemáme umělou inteligenci která plně nahradí řidiče přece neznamená, že se neodehrál nějaký vědecký a technický pokrok :) Je mnoho překvapivých situací, kdy není jednoznačné co se má vlastně dělat, představte si japonského turistu na výletě taky bude v nesnázích, protože nerozumí nějakým českým nápisům někde v Horní Lhotě : pozor probíhá triathlon, pozor kulturní akce, silnice uzavřena probíhá cvičení hasičů, objíždka na obchvatu čimelic, sníh v zúžení na D1... prostě stovky situací ze kterých by se za volantem posral i Terminátor Model 101 :D

Fa
Fandatik
06. srpna 2019, 12:53
0

Právě. Kam teda ten pokrok došel za těch 20let? Krom výrazně nižší ceny?
A vzhledem k tomu, že automobilky (asi nejdéle Tesla) mají veškerá data ze svých vozů vybavených touto technologií k dispozici + strojové učení, superpočítače. To je obrovský rozdíl oproti jednomu testovacími vozu a mraky práce vývojářů. A o kvalitě hardware ve prospěch současnosti se asi taky nemá smysl bavit. Na druhou stranu výrazně vyšší množství dat ke zpracování je na škodu (více kamer, větší rozlišení, atd). A třeba to ani není potřeba.
Možná ta technologie existuje a čeká se tajně na legislativu.
Prostě žádný výrazný pokrok za těch 20 let nevidím

bitner
06. srpna 2019, 13:11
0

Muj bratranec mel pred 25 lety hracku - robota, ktery sam jezdil a nenarazil do zdi. Tenkrat sem na to cumel s otevrenou hubou, dneska uz me to tolik nerozhazi. Ale furt ma kazdy v aute volant.
Aby to opravdu spolehlive mohlo fungovat, museli byste ocipovat nejen vsechny dopravni prostredky od kolobezky, trikolky a odrazedla nahoru, ale taky vsechna zvirata vetsi jak potkan, deti a lidi. A ted prijde to nejzabavnejsi: ten zivy substrat by musel byt tim cipem ovladatelny - takze zbyva to napojit na nervovou soustavu. Pak bude splnen cil EU: 0 nehod na silnicich rocne.

bitner
06. srpna 2019, 13:18
0

LOL
„Jak uvádí statistický úřad, největší měrou se na aktuálním poklesu průmyslu podílí automobilový průmysl, jehož produkce se snížila o 7,6 procenta. Slabé výsledky navíc nelze svést na srovnávací základ, protože loňská příprava na nové emise, která zahýbala s výrobou i zásobami, se odehrála až později. Pokles nových objednávek v automobilovém průmyslu o téměř devět procent přitom rovněž obrat k lepšímu nijak nevěstí,” komentoval ekonom ČSOB Petr Dufek.

https://www.novinky.cz/ekonomika/512433-vyroba-aut-ma-problem-cesky-prumysl-tak-necekane-pada.html (prevzato z CTK)

Kyjaq
06. srpna 2019, 13:35
0

Já myslím, že s plnou autonomií alá auto bez volantu můžeme být v klidu. Někdo pořád za to auto musí mít zodpovědnost. Automobilka si to nikdy na triko nevezme, protože není úplně blbá. Ani Tesla ne. A pokud má mít zodpovědnost "operátor", tak musí být schopen auto bez problému kontrolovat, pokud systém selže, tudíž žádné jízdy pod vlivem, žádné čtení novin. Prostě stejně jako to tu bylo nedávno psáno u letadel, piloti jsou nuceni přistávat samostatně, ačkoliv by to nebylo potřeba.

krab
06. srpna 2019, 13:58
0

Tak nějak... Navíc tady je na operátora ještě extra tlak na to se naučit jak systém funguje, tohle je jistě velká věc u výcviku pilotů dopravních letadel. Představuju si, že je to vlastně ještě náročnější, protože musí do podrobna rozumět tomu jak fungují všechny ty autopilot funkce, co s letadlem dělají, co udělat, když je něco špatně a pak ještě umět precizně ovládat letadlo manuálně.

Nakonec v malým měřítku už to máme v nových autech dneska taky. U auta vyšší třídy s nejmodernějšími asistenty to fakt chce při převzetí si nechat udělat velkou předváděčku od dealera o tom co a jak funguje, jak reaguje atd...

I tak mi třeba u nějakých aut s lane assist vadí, že se ať chci nebo ne občas přetahuju se systémem o volant. Když se chceš vyhnout díře, když nechci jet ve vyjetý koleji, když naopak potřebuju jet víc u kraje a ne striktně uprostřed průhů jak to má asistent naprogramované. Hele, stejně i kdyby to auto umělo jet samo (jakože už by to zásadní problém) byl bych beztak furt ve střehu a noviny bych si asi v klidu rozhodně nepřečetl. Bych tomu nevěřil, že to nenabourá :)

ma
martinw
06. srpna 2019, 14:31
0

"když je něco špatně a pak ještě umět precizně ovládat letadlo manuálně." ...no právě to je problém, u Airbusu to fyzicky neovládáte (případ z roku 2008 kdy nemohli piloti dělat vůbec nic jen se modlit : https://www.telegraph.co.uk/travel/news/kevin-sullivan-qantas-flight-72-computer-failutre/ ) a jak je vidět z minulého roku u Boeingu i když máte pocit, že to fyzicky ovládáte ...tak to nebyla úplně pravda protože výrobce si tam udělal takovou přechytralou fukčnost o které se zapomněl zmínit.

PepaSFI
06. srpna 2019, 19:35
0

já si stejně pořád myslím že se na to jde blbě. Teda z pohledu uživatele a technika, ne z pohledu marketingu. Vlastně je to podobné jako jsme nedávno řešili problematiku řidičáků. Řidičák se dělá pro ten průkaz, ne pro to aby člověk uměl jezdit, to by to muselo vypadat jinak. A to autonomní řízení, nebo jeho různé předstupně jako třeba ten laneasist, ono to teoreticky jde, u různých aut s různou kvalitou ale vlastně to někdy spíš obtěžuje a radši by se s tím mělo zacházet opatrně ale rádi vám to nabídnem, hlavně že to vydělá. Jak vyřešit to že auto neumí samo jet všude a za všech okolností? No tím že to po něm nebudem chtít. A že tomu půjdem naproti v místech kde by se nám hodilo aby ty auta uměly jet samy. Vyzkoušené, upravené trasy kde to bude fungovat. Dálnice, obchvaty, průtahy navržené tak aby byly pruhy tam kde mají být, značky správně umístěné, klidně třeba i vyhrazený pruh pro autonomy. Prostě najedu na obchvat, auto ohlásí že v místě je koridor pro autonomní jízdu, áno, přeju si jet bez držení, auto potvrdí ánopanejistěpane. Za dvě hodiny auto řekne že se blíží konec koridoru nebo místo kde musím sjet, uchopte laskavě tu kulatou věc páč tady už není mý hřiště.

ransom
06. srpna 2019, 20:18
2

Opět se mi vybavil Neználek ve Slunečním městě...

Zatím došli naši cestovatelé na velké náměstí, kde stálo asi dvacet nebo třicet aut.
"Ode dneška jsou ve Slunečním městě zavedeny samočinné taxíky na dálkové tratě. Dřív jezdily tlačítkové taxíky jen po městě, ale na těchhle dálkových se teď může kamkoli," vysvětlil jim kouzelník.
Přistoupil k prvnímu autu, sáhl do štěrbiny za chladičem a vytáhl lepenkovou destičku. Byla na ní nalepena mapa človíčkovské země. Našel na mapě Kvítečkov, nakreslil tužkou cestu po silnicích ze Slunečního města do Kvítečkova, zasunul mapu zpátky a řekl:
"A teď se posaďte, zmáčkněte tlačítko a můžete jet. Auto vás už samo doveze. Budete-li se chtít zastavit, zmáčkněte tuhleten knoflík. Až budete chtít jet dál, zmáčkněte ho znovu. To je celé řízení. Nic těžkého to není."
"To je nějaké kouzelné auto, či co?" zeptal se Strakáček.
"Ne, docela obyčejné dálkové taxi. Viděli jste, že jsem nakreslil na mapě cestu, kudy máte jet. Uvnitř je elektronkový přístroj a ten auto samočinně řídí po předepsané trati. A když vás doveze, vrátí se stejnou cestou zpátky." Naši cestovatelé nastoupili a usadili se vedle sebe na měkkém sedadle. Kouzelník za nimi zavřel dvířka, Neználek zmáčkl tlačítko na rozvodné desce a auto se rozjelo.

reagovat
beastar
07. srpna 2019, 02:45
0

Jako dobrý. Rád sem si to přečetl. Tak nějak nemám důvod nesouhlasit. Jenom detail. Dodávka není auto? Jakože slovní ekvilibristika se slovy a nutný pokus poznávací věty o tříkolce způsobil trochu nechtěně chaos a úsměv. Ale neva. I tak je vidět, že Tesla sux.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem