logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Autíčkář se ptá: Proč zmizela mainstreamová kupé?

Na přelomu tisíciletí se lidstvo obávalo nejhoršího. Myslelo, že jej postihne pohroma v podobě Y2K nebo že jej zabije proroctví starých Mayů. Nebylo to však lidstvo, koho příchod letopočtu začínajícího dvojkou vymazal ze světa – černý petr zbyl na mainstreamová kupé.

Pokud uslyšíte někoho lkát nad tím, jak bylo v 90. letech všechno super, určitě nezapomene jako jeden z důvodů uvést fakt, že jste si v té době mohli vybírat z celé plejády dostupných kupé plebejských značek. A přestože na Autíčkáři poslední dobou do stesků nad starými dobrými časy, i když je máme rádi, tak trochu pálíme ostrými, v tomto případě se nedá dělat nic než souhlasit. ‚Lidová‘ kupé prostě zmizela a hlavní vlna vymírání počala právě s příchodem nového milénia, do roku 2010 pak nezbylo téměř žádné. Chcete důkaz?

 Alfa GT, Fiat Coupe, Ford Puma, Ford Cougar, Honda Integra, Honda Prelude, Mazda MX-6, Mitsubishi Eclipse, Nissan 200SX, Opel Calibra, Peugeot 406/407 Coupe, Toyota Celica…   Všechna tato auta skončila bez náhrady a určitě jsem na nějaká další zapomněl.

Z nějakého záhadného důvodu se lidé od elegantních vozidel odvrátili a pro automobilky přestala být jejich výroba zajímavá.

Z nějakého záhadného důvodu se lidé od elegantních vozidel odvrátili a pro automobilky přestala být jejich výroba zajímavá. Jenže co vlastně způsobilo takovou kupéčkovou genocidu? Kam se přesunuli zákazníci z tohoto dříve bohatého segmentu trhu a co začali kupovat? V redakci jsme se na tom nedokázali shodnout. Uštědřily lidovým kupé  nejtěžší ránu praktičtější hot hatche, jež se s příchodem milénia nadechly k mohutné ofenzivě a rozšířily paletu svých schopností? Nebo si myslíte, že kupé si lidé nekupovali kvůli nabytí sportovnosti, nýbrž jakožto lifestylový doplněk a status symbol, a tím pádem se o jejich pád postaraly stylové crossovery a SUV? A nemůže v tom mít prst kult prémiovosti? Neustále sílící pozice prémiových značek, kdy pro mnohé je přitažlivější ‚obyčejný‘, ale prémiový kompakt než ‚neobyčejné‘, ale mainstreamové kupé? 

Anebo přemýšlíme špatně a důvod je úplně jiný? Budeme moc rádi, pokud nám svou teorii napíšete do komentářů.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Tarl
19. 10. 2015, 09:25

Zrovna v pátek, po shlédnutí reklamy na Renault Kadjar(přítelkyně při pohledu na auto prohodila něco o Jar Jar Binksovi) jsem přemýšlel nad tím, jak jsme se vlastně vrátili do minulosti, co se týče designu aut.
Při pohledu kolem sebe na silnici vidím samá z venku malá, ale zevnitř velká auta, vyšší než delší, s dobrou prostupností terénem, malými úspornými motory a povětšinou hnanou jen jednou nápravou. Rázem mi přišli na mysli "rozhýbávače" ekonomik z poloviny 20. stolení jako Citroen 2CV, VW Brouk, Fiat 500, nebo třeba Land Rover.

1 reagovat
JV
19. 10. 2015, 10:24

Podle mě za to může spíš příchod MPV (Scenic 97, picasso atd.) Dále nátlak manželek. Najednou, kdo si koupil kupé byl
sebestředný týpek, který nebral ohled na rodinu atd, atd.

0 reagovat
JayK91
19. 10. 2015, 10:29

Já bych si tipl, že je skutečně nahradily hot/ warm hatche respektive jejich 3dv verze ala pseudokupe.

0 reagovat
VoFi
19. 10. 2015, 11:39

Viděl bych to na 1. a 2. důvod, tzn nástup hot hatchů kombinovaný s SUV..jednoduše si rozebrali klientelu. Ti co to chtěli kvůli image šli do SUV, ti co chtějí výkony mají hot hatch a jako bonus nějaké místo..

0 reagovat
Standa
19. 10. 2015, 12:14

Levný kupé už nedává tolik smyslu, a není o něj zájem v prodeji nových aut. Navíc i výrobními náklady se nemůže dostat na cenu hot hatchů. A tak se prodávají kupé ve trochu vyšší relaci. Z druhýho pohledu pořád jsou celkem levná kupé. Za stejnej poměr ceny k výplatě jako byl u nás v 80' Rapid je dnes třeba Mustang. Tak bych tolik nebrečel.

0 reagovat
Nedy
19. 10. 2015, 15:15

Co se týče těch důvodů, tak si myslím, že je to kombinace řečeného v článku...

Nicméně, jak už nade mnou naznačil Standa. Nevím, kolik stála zmíněná kupé ve srovníní s tehdejšími výplatami. Nicméně i teď, resp donedávna (jak které) se kupé/cupe dala koupit i nepremiově - Toyobaru, Renault Laguna cupe, Hyudai Genesis a Veloster, Alfa Brera, Chevrolet Camaro, Ford Mustang,. A to se pořád bavíme o autech, které se k nám dovážela/dováží oficiálně...

0 reagovat
Beny
19. 10. 2015, 15:53

Všude se píše o "prémiových" značkách. Co je dělá prémiovými a které to jsou? Bentley, Rolls, Jaguar? Spousta lidí si to spojí s koncernem, ale no tak....

0
James
19. 10. 2015, 16:41

Audi / BMW / Benz

0
BobAsh
19. 10. 2015, 16:53

Audi, BMW, MB, Jag, Lexus, Cadillac jsou taková standardní pětka, s mírně nejistým postavením zespodu na ně dorážejících Volva a Infiniti.

0 reagovat
honzarov
19. 10. 2015, 16:57

Mainstreamové kupé pořád jsou, ale nehorázně drahá. Toyobaru není žádné sportovní kupé, ale předražený mainstream. To samé základní Peugeot RCZ. Ať mě nikdo netvrdí, když je automobilka schopna vyrobit hatchback za 350 tisíc, že kupé se stejnou technikou a 90% totožných dílů musí stát nad 650 tisíc či atakovat 800 tisíc.. Jen je potřeba aby do toho někdo šlápl, tak jak to kdysi udělali korejci s Ceedem.

0
JLK
19. 10. 2015, 17:14

Az se tech kupatek proda tolik co hatchbacku, budou ceny srovnatelne. Kdyz se jich prodava zlomek, musi se z neceho vyvoj zaplatit (i kdyz je tam technika z toho hatche, stejne uvest novy model na trh stoji asi hodne).

0
Beaumont
19. 10. 2015, 19:10

Presne tak, hlavním duvodem proč kupatka z nabidky vetsiny mainstreamovych znacek zmizela, jsou stoupajici naklady na vyvoj, které musi pokryt vyssi objemy prodeju. Jenze ty se u kupe nedají cekat, protoze skupina zajemcu o takove auto je mala a mimo Evropu o ne neni zajem uz vubec. Tam, kde driv stacilo prodat behem zivota jedne generace nejakych 50 az 100 tisic kusu, aby se to vyrobci vratilo, by dnes musel prodat ctvrt milionu kusu a to male kupe nikdy neda.
S tim souvisi i zanik / transformace malých karosaren a designerskych studii (Pininfarina, Bertone, Karmann...), ktera driv kupe navrhovala i vyrabela.

0
Woyta
19. 10. 2015, 20:41

Presne tak. Pracoval jsem na premiove verzi jednoho vozu ktera mela pusobit sportovneji a tudiz se snizovala strecha. Odhadovany prodej by 30 000 kusu. Ale kdyz se spocitali naklady, tak by se tech aut muselo prodat 130 000 kusu aby se zaplatilo.

0
Petr
20. 10. 2015, 20:48

Ja tu cenou politiku porad nechapu. Prijde mi ze kazda automobilka se dnes snazi vyrabet v kazde tride jeden model a vubec nejlip vymyslet novou tridu automobilu a vyplnit zdanlivou mezeru na trhu. Kdyz pak bude mit kazda automobilka v kazde tride i mezitride jeden model, pak bude vyrabet a vyvyjet asi tak 50 modelu. Budou si ohromne konkurovat a nikdo poradne nic neproda. Nerikejte mi ze se jim zaplati vyvoj takovych nesmyslu jako opel mokka nebo citroen cactus a spousta dalsich co me ted nenapadaj. Proc v cenove relaci techto aut nevyvinou obyceny levny kupe startujici treba na 350 a max u 500?

0
BobAsh
21. 10. 2015, 23:38

Protože je spousta lidí, kteří si připlatí o 50 tisíc víc za Opel Mokka oproti Opelu Corsa, který stojí vyrobit zhruba stejné peníze. Opel Mokka je totiž v jejich očích nejen víc cool (je stylovější mít "teréňáček" než obyčejný hatch), ale zároveň je praktičtější - líp se v něm sedí, líp se do něj leze atd.

Kupé je stylovější, ale mnohem míň praktické. Proto začali mít zákazníci rádi SUV a CUV.

0
Woyta
22. 10. 2015, 00:40

Jenze tady mame sportovni snizena SUV. Ty oproti coupe nenabizi prostor navic a maji horsi jizdni vlastnosti. Spise to vidim americkou touhu po vetsim aute a ukazat sousedum, kdo je king. Drive bylo symbolem luxusu kupe, dnes SUV. Kupe se presunulu do kategorie druhe/ treti auto pro radost.

0
BobAsh
22. 10. 2015, 01:13

I "sportovní SUV" jako je třeba X4 je pořád o dost praktičtější než opravdové kupé. Pořád to je vlastně "hatchback na chůdách". Když se udělá kupé tak, aby bylo stejně praktické jako aspoň ta X4, tak to bude hatchback.

0 reagovat
James
19. 10. 2015, 18:02

Nejlepší kupé všech dob jsou Peugeot 407 2.7 HDI a Alfa Romeo Brera 2.4 JTD.

0
Jindřich
19. 10. 2015, 19:44

Tak určitě :D

0 reagovat
kwakosh nocni
19. 10. 2015, 22:12

ale stejne tomu nerozumim - pokud bych mel vzit prusecik elegance/designu vs. (mnoho)ucelnosti tak by preci jasne muselo vychazet kupe a ty lidi by to museli kupovat. A ze to je dalsi karosarska verze, ktera stoji prachy? Vzdyt jich sejou jak na bezicim pasu i tak - viz platformovy VW varianty a podvarianty vseho, BMW, francouzi , u Fordu ani nevim jak se ty vsechny ...-max jmenujou...
Vychazim z vlastni zkusenosti z Integrou ( a integra je, aspon to v casopisech novinari tvrdej - ostry okruhovy nacini)- kdyz si predstavim, ze by mi dneska nekdo vyrobil 4,5 metru dlouhy auto, vazici rekneme pod 1400kg s radove 250 - 300ps, ktery uveze me a nekdy moji zenu a nekdy i moje deti , do kteryho po slozeni zadnich sedacek dam obrovskou vyklopnou zadni stenou bez potizi dve horsky kola a bude mit elegance tuny na rozdavani uz ze svy podstaty tak preci za nejakejch 700-800k to musi jit "na dracku" minimalne stejne dobre, jak ty podelany hothatche.... nechapu.

0 reagovat
hurkar
19. 10. 2015, 22:39

mení sa doba, mení sa móda, mení sa hudba, menia sa požiadavky na autá a im sa prispôsobil dizajn. Dizajnéri a zákazníci kupátok v lepšom prípade poberajú dôchodok, ďalší niesu. A tí čo ostali, alebo zdedili gény po rodičoch tak sa musia zmieriť s osudom HOWGH

... bohužiaľ...

0 reagovat
jfk
20. 10. 2015, 18:31

Styl v podvědomí lidí od 70. let představovaly z velké části kupé, dnes to supluje SUV. Sedany, kompaktní hatchbacky a kombíky tomu tolik nepodléhají. Nic víc bych v tom nehledal.

0 reagovat
martin
20. 10. 2015, 20:09

A Co Citroen C4 karoserie Coupe za roku 2004 ci 2005, to asi neni tak stare auto ne?

0
JLK
22. 10. 2015, 11:37

Stare neni, ale kupe to taky neni.

0 reagovat
Jose85
21. 10. 2015, 17:39

Vzhledem k tomu, že "obyčejná" kupé po různu přežila minimálně dvě dekády vedle hothatchů...

Typickému kupci Manty,Capri,Calibry,Celicy... v "obyčejné" motorizaci byla nějaká sportovnost ukradená. Tam šlo vždycky o styl, a kupé tak nějak přestaly být cool. Navíc trochu negativní image spojená zejména s mládeží pilotující silně ojeté exempláře levných kupé (viz heslo Mantafahrer).

Možná se taky trošku změnilo užívaní auta u mladší části populace? Místo samotné jízdy "pro radost" je auto spíše pomocník při jiných aktivitách=větší tlak na praktičnost a tedy zmíněná "vysoká auta"...

0 reagovat
Mírus
21. 10. 2015, 21:36

Automobilky taky, myslím, samy (zavčas) otočili kormidlo. Je nápadné, jak se hrozí toho vyrobit něco, co není "in". Je nápadné, jak se (skoro)všechny "krok sun krok", bok po boku POMALU sunou stejným, neodchylným směrem. Výstřelky? Inovace? Jen to, co budou mít všichni. Jasně, chyba může mít fatální následky, silnější požírá slabšího. Taky zákazníků, čím je víc (a to je o hodně), chovají se asi víc stádovitě. "Přece si nekoupíme tu divnou multiplu, kterou nemá nikdo."

0 reagovat
At0m
29. 10. 2015, 12:07

Zrovna pred pul rokem jsem se rozhodl ze chci prave nejake coupe z prelomu 90-00 . Volba padla na Peugeot 406 coupe v6 z roku 2003. Technicky to samozrejme neni zadny zazrak, ale boze ten design. To mi u dnesnich aut chybi. Vsechno to vypada stejne :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte