Kdo by nesnil o tom, že někdo přijde a daruje vám automobil. Taková věc je radostnou událostí, i pokud je to starý pekáč v hodnotě pár korun, nemluvě o okamžiku, kdy se vám někdo rozhodne darovat nový vůz. Většina z nás si proto dokáže jen těžko představit, že by na větu: „Hele, tady máš auto, vezmi si ho, jestli chceš” odpověděla „Raději ne, děkuji.”
Existuje auto, které má zápornou hodnotu? Takové, které je lepší si nevzít ani zadarmo, i když jezdí?
Mně už se taková věc stala – ne proto, že bych byl tak úžasný a lidé mi chtěli dávat tolik aut, ale proto, že mám dostatek divných kamarádů, kteří se čas od času potřebují zbavit nějakého vraku za každou cenu, třeba i zadarmo. Stalo se mi i to, že jsem nabídku auta zadarmo či výměnou za nějakou drobnou hmotnou protihodnotu (obvykle alkoholického typu) přijal, a potom toho hořce litoval, neb i náklady na přepravu byly vyšší než hodnota onoho vehiklu.
Teď mám ale na mysli trochu jinou situaci, ke které mě inspirovala internetová debata o smysluplnosti nákupu třináct let starého polofunkčního Range Roveru. Představte si, že vám někdo chce darovat (v danou chvíli) plně pojízdný vůz a má na vás jen jedinou podmínku. Nesmíte ho rozebrat na díly ani ho jako soubor náhradních dílů rozprodat. Musíte ho prodat jako auto k ježdění (což znamená, že když se dotyčný vehikl rozbije, budete ho muset nejspíše opravit).
Existuje nějaký vůz, který byste za takových podmínek odmítli i zadarmo? Existuje auto, které má, vynecháme-li rozebrání na díly, zápornou hodnotu?



Kryštof
15. 9. 2015, 21:39Dnes by jsme asi nekupovali Pajero II. generace, 3L v6 automat v benzínu. Auto skvělý, stav skvělej, vše v pohodě. Akorát to za ty roky projezdilo tak půl mega :D
Sumy
18. 5. 2016, 12:15No vida, zrovinka Pajo 2 mam s 2,8, nahrkanejch 350 a kazdej rok 25-30tkm pridavam. Dokud to ma v cajku ram, tak je to sranda. Ted to snad nemci oznacili za 20"nejtrvanlivejsi" auto na nemeckem bazarovem trhu.
Problem je v tom, ze zadarmo nejsou a 20let starej kousek vijde klidne na kilo, kratas jeste vic a kabrio klido na 300. Pravda, smysl to dava jen s 2,8 naftou a nebo 3,5 benalem. 2,5 naftu opravdu ani zadarmo.
Marten
15. 9. 2015, 21:43Saab 9-5 3.0 V6 TiD
Marten
15. 9. 2015, 22:03Nabízí se i paušalizace. Drahý servis, špatná pověst, sklony k fatálním poruchám a do toho nízké charisma, nejlepší adept. :-). Rez, velká výhoda.
briza
15. 9. 2015, 23:00A jeje, propadající se vložky válců a oprava řešená půlmotorem za kilo pade :) S tím se nedá než souhlasit.
JP
15. 9. 2015, 22:05Pokud bych si to auto musel nechat, pak by pro mě bylo spíš těžký najít takový, který bych neodmítl - koupil jsem si sám auto který mi vyhovuje, s ohledem na provozní náklady a užitek pro mě nemá konkurenci, tak co bych dělal s dalším autem, který by mi téměř určitě vyhovovalo míň? Co by mě přimělo jezdit s horším autem? Jen by tu zbytečně stálo a žralo čas. Pokud bych ho prodat směl (byť jen pojízdný), tak asi záleží jen na ceně - nákup a prodej auta je dneska docela časově náročnej proces se spoustou potenciálních průserů, který jsem ochoten riskovat jenom když z toho budu mít výrazně víc peněz, než když místo toho budu pracovat. Teď jsem třeba prodal starou Kappu za 15tkč, u mě sloužila 4 roky bez problémů a kupujícímu cestou domů vyletěla blokem ojnice - celkově s tím prodejem bylo a je tolik s*aní, že by se mi jednoznačně vyplatilo odvézt to na ekologickou likvidaci. Neměl jsem ale to srdce nechat sešrotovat starou spolehlivou oturbenou šílenost...
Jindřich
15. 9. 2015, 22:19Chci auto na plechcup, takže ja bych bral všechno :D
Jordy
16. 9. 2015, 01:01Přesně! Kdyby to bylo pojízdné a jediná podmínka byla nerozprodat to na díly, tak bych vzal cokoliv, buďto bych s tím jezdil dokud by to jezdilo nebo to vzal na amatérský rallycross nebo si to nechal na zahradě místo traktoru... a až by to dojezdilo, tak bych to buďto na něco předělal nebo při nejhorším by z toho byla bouda pro psa nebo něco... :D
Andre
15. 9. 2015, 22:44Obecně bych odmítl auta se silně prorezlou karoserií, byť plně pojízdná a funkční. Oprava karoserie je asi to nejdražší na starých autech a potom ta oprava je vyšší než samotná cena auta. Tj. cena auta je v podstatě záporná, teoreticky.
A potom bych asi odmítl staré vraky typu Škoda 105/120. Stará Dacia/Renault 12, Fiat Maluch a podobné paskvily pro denní ježdění nevhodné.
Shackall
15. 9. 2015, 23:55Tak já osobně cokoliv, kdy cena uvedení do použitelného stavu přesáhne více než dvojnásobně prodejní cenu vozu po opravě. Platí vždy, všude a za všech okolností - vyjma těch vozů, které už vlastním. Pokud bych se měl vyjádřit ke konkrétnímu RR, tak:
a) Bouračku ne-e, a to žádného vozu. O vyjímce bych byl schopen uvažovat v případě zadokolky Škodovky, kde jsem schopen minimálně navrhnout smysluplnou opravu. Týká se samozřejmě vozů jako 110 R, libovolné cabrio, RS, LR apod.
b) Turbodiesel ne-e. V dieselu bych nechtěl žádný ormální auto ani nebouraný. Opět s vyjímkou off roadu, kde čím dál víc zjišťuju, že ta nafta má smysl.
Aphex
16. 9. 2015, 01:49Jednou jsem dostal Hyundai Sonata. Za dva dny putoval do šrotu.
martin_100
16. 9. 2015, 03:21Hele já sem takhle nechal skončit ve šrotu pěknou zachovalou sierru. Nebyla ani shnilá ani dokonce ohnilá. kamarád mi jí nabízel zadarmo .. já bych mu ze slušnosti nadělil nějakou skleněnou úplatu. Ale prostě sem nějak nedokázal zkounout že bych za auto zadáčo narval státu do prdele 10 litrů pro nic za nic. Kdyby kamarád za sirku chtěl 10 dal bych mu je bez mrknutí oka ale vyhodit je z okna... pardon darovat státu k rozkradení to se mi příčilo. Škoda jí ... rozmejšlel sem to několik měsíců. Auto supr ale morální aspekt ekozlodějiny mi nedal spát.
bitner
16. 9. 2015, 08:23Odmitl bych asi jakoukoliv naftu. Ze zasady a kvuli tomu, ze se mi z toho smradu zveda kufr (reminiscence na ranni bus Ikarus harmoniku do skoly).
kubas
16. 9. 2015, 11:053,0 dci/cdti/tid, 1,5dci, 2,5 V6 tdi 110kW, 1,9 tdi (první PD 85kW)
kubas
16. 9. 2015, 11:06a ještě 2,2dci!
cPetan
17. 9. 2015, 07:142.2 dci je asi největší průser který se někomu může přihodit :-D
Nedy
16. 9. 2015, 11:33No za mě asi celkem libovolnou Tavrii, nebo Yugo.
Nicméně dostat se do záporné hodnoty auta není problém ani u poměrně zachovalého auta za víc než 200 tis. (vlastní zkušenost)... Takže ona to otázka je poměrně "ze široka" položená.
Matt
16. 9. 2015, 12:12Zdravím všechny autíčkáře. Kdybych si pořídil starý levný (opravdu levný) Mercedes, dostal bych se brzo do záporných čísel? :-) Prý jsou to auta odolná a velmi spolehlivá. V mercedesech se ale nevyznám takže nevím který bych měl případně hledat...
CerVus
16. 9. 2015, 12:48Porsche cayene V8, bmw x5 v plné výbavě s měchy.
Deenz
16. 9. 2015, 14:02Cokoliv s koncernovým 2.5 TDi V6
stirling
16. 9. 2015, 15:50745d e65 750il e32 Masarka mercedes
honzarov
16. 9. 2015, 18:21Já bych nechtěl žádný malý elektromobil. Natahovat každý den dvě 50-metrové prodlužky k parkovišti mi nepřipadá moc praktické.
Trinom
16. 9. 2015, 20:13To, že nemáš u domu zásuvku z toho auta ale přece nedělá vergl se zápornou hodnotou přece. Taky bydlím v paneláku, ale kdyby mi někdo elektromobil dal, tak bych si prostě našel způsob, jak ho nabíjet. Ať už by to byla garáž, nebo obligátní návštěva nabíječky v obchodním centru kousek od práce :)
Jenyk
16. 9. 2015, 18:54Zmiň před někým W210, SBC, W220, ABC a podle reakce poznáš, co nemáš hledat :-)
dddd
16. 9. 2015, 21:01FIAT Shnillo
riprex
16. 9. 2015, 22:32Člověče... zrovna to bych bral všema deseti. Dokonce jsem i nabízel výměnu za svou AR159... ale tu bych vyměnil i za redakční 164 TD.
mq
17. 9. 2015, 18:14s pár výjimkami korejská auta
Mikeš
22. 8. 2016, 10:53Nikdy jsem se o to moc nezajímal, ale myslím si že korejci jsou celkem spolehlivý. Mám 12 let starou kiu cerato ( moc lidí to nezná) a za celou dobu ani jeden problěm na motorupřevodovce, jezdíme s tím po hodně špatné cestě a až teď se měnil stabilizátor jinak nic. A koroze zatím je jen pár malejch pupínků na prahu, ale jinak nic. Myslím si že ještě bude jezdit dlouho. Jo a je to 1.6 benzím
MartinCoupe
9. 8. 2016, 16:54Škoda Octavia 1.9 TDi