načítám data...

Alfa Romeo Giulia Veloce Q4: Nová klasika

Giulia prošla modernizací, která posunula její výbavu směrem s současné konkurenci. Má ale stárnoucí sedan v roce 2024 ještě co říci?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Autíčkář.cz

Alfa Romeo Giulia je tu s námi už hezkou řádku let. Když tohle auto v roce 2016 přišlo na trh, bylo pro spoustu petrolheadů pravým splněným snem. Konečně nová Alfa Romeo, navíc klasický kompaktní sportovní sedan s pohonem primárně zadních kol. Co víc si může nadšený motorista přát? Jako každá Alfa Romeo měla i Giulia své mouchy, to k italskému autu zkrátka patří. Ale to všechno už je docela dávno. 

Foto: Autíčkář.cz

Teď je tu modernizovaná verze. Dostala nové přední LED světlomety, zatmavené zadní lampy po vzoru provedení Quadrifoglio Verde (QV), digitální přístrojový štít a nějaké další drobnosti. Zlí jazykové si sice neodpustí poznámku, že tohle všechno tam mohlo být už od začátku, ale k tomu se ještě dostaneme. Na test jsme získali to asi vůbec nejlepší provedení – Giulii Veloce s benzínovým motorem o výkonu 280 koní a pohonem všech kol Q4. Tohle je vlastně vrchol nabídky ‘civilních’ Giulií, nad ním už je jen ikonické, ale také už trochu brutální a nekompromisní provedení QV s výkonem přes 500 koní. Tedy když nepočítám ještě limitovanou edici Tributo Italiano, ta je ale po technické stránce s Veloce shodná.

Foto: Autíčkář.cz

Giulia vždycky byla a stále zůstává krásným autem. Její design není přímočarý ani jednoduchý, není na ní snad jediná rovná plocha. Testované auto dorazilo v krásné červené barvě Rosso Etna. Ta sice stojí nepěkných 90 tisíc, ale vypadá vážně skvěle. Nové LED světlomety s matrix funkcí mají i nový světelný podpis, který dnes používají všechny nové Alfy. Krom toho i velmi dobře pracují (díky bohu, původní xenony sice byly vybavené automatickým přepínáním dálkových světel, ale to nikdy pořádně nefungovalo).

Foto: Autíčkář.cz

V interiéru se toho nezměnilo tolik – však tady už modernizace proběhla v roce 2020. Jedinou zásadní změnou je tak nový přístrojový štít. Klasické ručičkové ukazatele jsou pryč a místo nich je tu displej. Ještě než si začnete stýskat po starých dobrých časech, vězte, že grafika tohoto displeje je prostě skvělá. Je tu možnost vybrat si několik zobrazení od krásných ‘retro-budíků’ po moderní čisté zobrazení a můžete si zobrazit i velkou mapu. 

Foto: Autíčkář.cz

Dnešní test bude mít vlastně dvě části. V první si povíme, co všechno je na téhle Alfě úplně špatně. A že toho není málo. V té druhé si vysvětlíme, proč je to i tak s velkým náskokem nejlepší auto na světě. Připadá vám, že to nedává smysl? Tak sledujete..

Přicházím tedy k autu, věci si dám do zavazadlového prostoru. Ten mimochodem nemá elektrické víko, takže zabouchnout už ho musím hezky ručně. Potom se nasoukám do interiéru. Ne, že by tu bylo málo místa, jen dveře vedou spíše k volantu než k samotné sedačce, takže se řidič s poněkud blahobytnější postavou musí tak trochu protáhnout mezi volantem a B sloupkem. Jakmile ale zapadnu do skvělých kožených sedaček, vše je zapomenuto.

Foto: Autíčkář.cz

Nastartuju motor tlačítkem na volantu a vůz ožije. V porovnání s konkurencí titěrný středový displej zobrazí poměrně přehlednou a snadno ovladatelnou radiomapu, která už zvládá i zrcadlení telefonu pomocí aplikace Apple Car Play či Android Auto. Jen k tomu potřebujete kabel, bezdrátově to (narozdíl třeba od právě testovaného Opelu Corsa) stále nejde. Tento displej zobrazuje i obraz couvací kamery, který svým rozlišením dává vzpomenout na první přistání člověka na Měsíci. 

Alfa Romeo Giulia dostala do vínku i moderní asistenční systémy. Je tu tedy radarový tempomat, systém pro udržování v pruhu a všechny tyhle nové hračky. Potud tedy všechno dobré. Když byste však chtěli například automatické parkování, máte smůlu. A chybí mnoho dalších věcí. Odvětrávané sedačky? Ne. Samostatné zóny klimatizace pro zadní sedadla? Také ne. Head-up displej? Vůbec… A tak bychom mohli pokračovat docela dlouho. Zkrátka je spousta věcí, které v Alfě Romeo nedostanete ani za příplatek. Jenže i tak je to ve svém segmentu nejlepší auto na světě. A teď se konečně dostáváme k tomu, proč.

Foto: Autíčkář.cz

Zatímco některé prvky ‘rozmazlovací’ výbavy tu nenajdete, pro nadšeného řidiče je tu všechno. Snad jen zcela vypínatelný protiprokluz tu chybí, ten je doménou jen vrcholného provedení QV. Ale jinak tu máte všechno. Alfa Romeo Giulia totiž vznikala přesně opačným postupem, než veškerá konkurence. Když staví kompaktní sportovní sedan například v Mnichově, postaví konstruktéři nejprve nějaký základ, ten uvedou na trh a až následně jej upravují a ladí do podoby M3 nebo tak něčeho. 

Italové na to šli přesně opačně. Nejprve postavili Giulii QV, vyladili ji k dokonalosti, a až poté z ní odvozovali ona řekněme obyčejnější auta. A tak zatímco v M3 tu a tam narážíme na rezidua po ‘lidové’ 320d, v Giulii tu a tam najdeme něco, co tu zbylo z QV a už to nešlo vymontovat ven. Třeba karbonový kardan nebo motor posunutý za přední nápravu. A nebo třeba nádherně strmé řízení, které reaguje na sebemenší pohyby. Působí to až telepaticky, při vyhýbání se výmolu děláte volantem pohyb, který je pro posádku jen těžko postřehnutelný.

Foto: Autíčkář.cz

Ona bezprostřednost reakcí auta je asi tím nejsilnějším dojmem, který ve mě Giulia zanechala. To auto je tuhé, karoserie se nekroutí a v ničem není pocitově sebemenší vůle. Díky tomu auto reaguje vždy na každý povel okamžitě. Kromě řízení je perfektní i automatická osmistupňová převodovka. Ta dostala efektní kovová pádla řazení připevněná přímo ke sloupku řízení, jak to u sporťáku má být, tahle osmistupňová skříň ZF si je ale plným právem zaslouží. Dokáže řadit rychle i hladce. V dynamickém režimu (již tradičně jsou tu k dispozici tři jízdní režimy, jejichž zkratky dávají dohromady písmena DNA) sice je cítit drobné škubnutí, já ale trochu podezírám konstruktéry, že to udělali schválně, aby řidič měl onen mechanický dojem ze změny převodového stupně – jinak totiž umí převodovka řadit až sametově hladce.

Foto: Autíčkář.cz

Své si tu řekne i motor. Přeplňovaný dvoulitr vyladěný na 280 koní má výkonu tak akorát. Příjemná je ale jeho gradace, čím vyšší jsou otáčky, tím více chuti do života Giulia má. Zní to možná banálně, ale u mnohých dnešních turbomotorů jsme se museli už dávno smířit s tím, že optimistický začátek ještě neznamená, že v půli otáčkoměru motoru nedojde dech. Giulia je krásně svižná, řidič má jistotu, že bude mít pro každý manévr vždycky nějakou tu výkonovou rezervu, zároveň ale je znát, že při vývoji podvozku se pracovalo s výkonem ještě o dost vyšším, takže se rozhodně není třeba bát ztráty kontroly. I zvuková kulisa je příjemná, ačkoli je oproti verzi QV notně umírněnější.

Foto: Autíčkář.cz

Provedení Veloce disponuje pohonem všech kol Q4. Ten preferuje zadní nápravu, v případě provedení Veloce navíc osazenou samosvorným diferenciálem. Za ta léta, co je Giulia na trhu, už víme, že ‘čtyřkolka’ je lepší. Stabilizační systém totiž sám sobě díky pohonu všech kol daleko víc věří a dovolí vám si i trochu hrát. Pořád tu je a nejde úplně vypnout, ale jeho zásah přichází mnohem později a je i jemnější. A protože tohle auto nabízí na dnešní poměry až nečekaně dobrou zpětnou vazbu od kol, můžete se v něm opravdu bavit. A to je přesně ten okamžik, kdy vám dojde, že elektrické víko zavazadelníku a 360° kameru fakt vůbec nepotřebujete.

Foto: Autíčkář.cz

A ještě jeden poznatek je třeba zmínit. Alfa Romeo je italská značka se vším všudy. Krásný design a dechberouzí jízdní zážitky se tu vždycky snoubily s trochu problematickou pověstí stran zpracování a spolehlivosti. Teď máme výhodu, o jaké si obvykle u testů automobilových novinek můžeme nechat leda zdát – testujeme auto, které už je v prodeji hezkou řádku let a už tedy víme, jak na tom se spolehlivostí je. A tady přichází samé dobré zprávy. Nejen, že je Giulia očividně kvalitně postavená (ani v testovaném autě, které trpí provozem novinářského auta, nic nikde nevrzalo a všechno působilo solidně a bytelně), ale zkušenosti servisů říkají, že pokud má auto řádnou údržbu, neobjevují se na něm žádné podstatné systémové závady. 

 

Verdikt

Alfa Romeo Giulia ve své zatím poslední modifikaci přináší některé prvky výbavy, bez kterých už to v prémiovém segmentu začínalo být poněkud trapné. LED světlomety i digitální přístrojový štít auto omladily zvenku i zevnitř a obojí je na špičkové úrovni. Všechno ostatní ale zůstalo, jak bylo, a tady se sluší dodat, že naštěstí. Není tu žádný hybrid, mildhybrid ani nic podobného, jen ryzí sportovní technika takřka ze staré školy. Co na tom, že displej radiomapy je maličký, když je čistě zasazený v elegantní kůží obšité přístrojové desce a netrčí z ní, jako ‘tablety’ konkurenčních aut?

Foto: Autíčkář.cz

Alfou a omegou tohoto stroje je jeho technika a ovládání, sem směřovala veškerá snaha a um konstruktérů, místo toho, aby laborovali nad osmdesáti pěti odstíny ambientního osvětlení. Auta tu nejsou kvůli fotkám na Instagram, auta mají jezdit. A žádné jiné auto v této třídě se neřídí tak snadno a nepůsobí už jen samotnou jízdou takovou radost, jako právě Giulia. Právě proto musí být, přes všechny své nedokonalosti, tím nejlepším autem ve své třídě na světě. Takhle jednoduché to je.
 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 995 cm 3 
Výkon: 280 koní v 5 250 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 250 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová ZF 
Pohotovostní hmotnost: 1 530 kg 
Maximální rychlost: 240 km/h
0-100 km/h: 5,2 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,7 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 9,2 l/100 km
Cena (Veloce, 2.0 280k): 1 499 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
02. března 2024, 10:52
-8

Škoda, že do toho nedali alespoň mild-hybrid.

reagovat
ro
rock
02. března 2024, 11:11
1

Giulia je jediný model Alfy, na kterém ten baculatý zaoblený designový jazyk funguje a je hezká. Na SUV ne, Stelvio a Tonale jsou bezpohlavní zavalitý bloby.
Mimochodem, Giulia je jedno z mála nebritských aut, který má slušivou zelenou. Dali si na té své "Montreal" záležet.

reagovat
VK
VK
02. března 2024, 12:50
0

Ta zelená je vážně super.

HeavySmoker
03. března 2024, 00:01
0

Povozil som sa v jednej a Rosso Etna je perfektný lak ktorý potrebujem. Inak za mňa sklamanie. Motor má odozvu leňochoda na sedatívach, zvuk nikde ale spotreba 12L/100km. Poloha za volantom ako v starom Ferrari, tj. krátke nohy ale ruky orangutána. Ale aspoň spravili niečo s odhlučnením, lebo je to konečne na úrovni triedy. K tomu krásne tuhá karoséria a fajn podvozok. Ale môj prvý vnem bol mŕtvy motor, mŕtve riadenie (asi zimáky) a pochybná ergonómia ovládačov a nič to už nezachránilo. Práve kvôli všetkým tým pochvalným recenziám som čakal viac.

reagovat
Dooby
03. března 2024, 23:24
2

Hamster. Díky, výborná a zcela výstižná recenze auta. Doplnil bych, že motor má redline v pouhých 5500 a omezovač asi v 5800 ot. ,což mu trochu ubírá na půvabu. Zvuk v sérii taky není nic moc, pomůže aftermarket výfuk. Lze dodělat Race mód, jako má QV, tím jde zcela vypnout stabilizace. Otravné jsou automatické výstražné blikače, když člověk prudčeji zabrzdí, novináři to dříve hodně a právem kritizovali. Nevím, jestli to FL vyřešil. Ale jinak- vzhled, podvozek, převodovka s těmi krásnými pádly i interiér- za mě super.
HeavySmoker: tu odezvu na plyn myslíš i v režimu Dynamic? Tam už se mi zdá dobrá (režimy N a A samozřejmě souhlas). Mrtvé řízení- pneu jistě dělají pro cit hodně, ale řízení je tak strmé, že na dálnici je až otravně hyperaktivní, okresky to už je jiná, tam je to radost. S polohou za volantem taky žádný problém nepociťuji... Jen sedadla jsou dimenzována na méně rozložité postavy- šířka může někomu chybět.

reagovat
krab
04. března 2024, 09:29
0

Taky bych to tak viděl .. Giulia je pořád nádherný auto, to nemá ve své třídě obdoby. A jak píšeš, taky mě překvapilo proč má 2.0 motor redline takto nízko , to mě při prvním svezení zmátlo a párkrát jsem se opřel o omezovač otáček, aniž bych vůbec tušil, že se to stane. Pak už jsem věděl a dával si na to pozor. Ve skutečnosti příliš vysoký otáčky netočí ani QV, kde je teda ale dynamika úplně jinde než u Veloce. Tím nechci říct, že by Veloce nejelo, to vůbec... jede moc hezky.

Už je to delší doba co jsem se s nějakou Giulií projel, ale furt na to vzpomínám, že to byl vážně bezva zážitek. Samozřejmě daleko nejvíc v QV, ale i Veloce awd se ovládala moc pěkně a dokonce i 180 k diesel se mi řídil moc hezky.

Dneska teda dívám, že je nabídka trochu osekanější, základní diesel "Sprint" , pak Veloce / Tributo, vše v awd provedení buď diesel nebo benzin, základní benzin zadokolka se nenabízí a pak až QV. Co mě trošku negativně překvapuje, že máš třeba u Veloce jen dvě možnosti provedení čalounění, čekal bych, že si Alfičku budeš moct trošku líp individualizovat, ostatně nestojí vůbec málo, ta možnost by tam být imho měla

HeavySmoker
04. března 2024, 10:30
0

Dooby: Mal som MY24 Q4 Veloce 280k. Režim D trochu pomohol, ale aj tak som si nezvykol, hlavne kickdown z nižších otáčok trval jedno nekonečno a pol, možno surový motor alebo nejaká novinka kvôli emisiám, neviem. Facelift "vylepšil" sedačku, zmizli niektoré možnosti nastavenia (sklon podsedáku). To ma nútilo vystrieť si nohy aby boli podopreté, ale potom som už bol ďaleko od volantu. Idem v utorok pozrieť verziu QV MY21, kde by mali byť lepšie nastaviteľné sedačky. Veľmi by som si to auto prial, dúfam že si nájdem patent ako tam vydržať dlhé cesty (a naskladať tam auto sedačku). Pretože aj cez moje remcanie musím uznať že to má niečo do seba. BMW ktorým som tam prišiel je objektívne lepšie auto, ale aj tam im ho rád nechám a plakať za ním nebudem.

fortress
04. března 2024, 12:55
0

QV už se dá sehnat za dobrý peníze, sice asi verze před druhým faceliftem ale s minimem kilometrů - jen se musí do Německa.

Honza Hamster Křeček
06. března 2024, 10:06
2

@Dooby: Nízká redline je u dnešních turbomotorů standard stejně jako nepříliš výrazný zvuk (což konkurence řeší různými rezonátory a jinými pomocníčky), takže to jsem ani nezmiňoval. Mně zvuk Veloce vyhovuje, já ta přemotivovaně uřvaná auta vlastně nerad... Výstražné blikače při brzdění jsou pořád stejně otravné, navíc zmizel pětiblik, který jsem měl na fiatích autech tak rád (protože sorry, ale tři bliknutí blinkru jsou prostě málo, pokud měním pruh a chci o tom ostatní šoféry informovat dost dopředu), a je tam teď po vzoru Němců trojblik. Ale zas neštvalo mě to natolik, abych pátral v menu, jestli to nejde nějak přenastavit...
Odezva na plyn je za mě naprosto OK, citlivost plynu je v jednotlivých režimech pro mě nastavená ideálně, většinu času jsem strávil v N, protože pro normální používání je spíš otravný, když auto vyrazí vpřed, kdykoli se člověk pedálu plynu jen lehce dotkne - a Giulia Veloce je auto na běžný používání, není to jen sporťák...
Někdo tu zmiňoval mrtvé řízení - tam bych se podíval, zda není něco špatně s geometrií, řízení v Giulii je až telepaticky přesné - nulové vůle, strmý převod, v tuhle chvíli mě nenapadá jiné podobné auto. Takže tam bych spíš hledal nějakou závadu, to určitě není vlastnost.

st
st.paul
04. března 2024, 15:30
-1

Nikto nepochybuje, že Giulia je po technickej stránke už od začiatku výborné auto pre ľudí, ktorí radi šoférujú, ale....aktuálna verzia je už po druhom faceliftom ktorý možno prihodil niekoľko technologických hračiek, ale buď som ja zbytočný puntičkár, alebo v Alfe neexistuje výstupná kontrola. Lícovanie dielov (napojenie predného nárazníka s blatníkom pri svetlách) je jednoducho otrasné a po rokoch bez povšimnutia doslova arogantné voči zákazníkom. Pre Boha, toto neupustí závod ani kus v Dacii.

reagovat
st
st.paul
04. března 2024, 15:33
-1

...ešte doplním, že som to bol pozrieť v neďalekej predajni, kde ich majú vystavených 5. Všetky sú zle zlícované. Ako sorry, ale to je total faul.

Be
Beran
05. března 2024, 09:32
0

Dacia ma uplne jinak resene napojeni narazniku na kapotu i mnohem mene hluboky naraznik ve smeru jizdy. Osobne spis ocenuju praci technologa, ze takovy naraznik vubec zvladli vyrobit :-)

st
st.paul
07. března 2024, 10:24
0

Sorry, ale toto sa pri aute za 50 - 60 000 € jednoducho nemôže stať.

StreetPro
07. března 2024, 10:36
0

Přemýšlím, jestli je to problém výstupní kontroly - špatné spasování dílů nebo designový/konstrukční fail - mezi nárazníkem a blatníkem budou hádám 1-2 šroubky M5-6, které se "snaží držet své místo ve tvaru", ale vibrace a flex jim dávají po čuni, takže nebohá spára mění dle teploty a najetí na obrubník svůj tvar :-)

st
st.paul
07. března 2024, 11:45
0

Podľa mňa konštrukčný problém, majú to všetky kusy, niektoré menej, niektoré viacej. Je to o to neuveriteľnejšie, že model má za sebou už 2 facelifty a nikto s tým za 10 rokov nič neurobil. Je to možno drobnosť, ale opakujem, že pri aute v tejto cenovej kategórii strašná prasárna a hlavne hanba. Rovnako hnusný plastový ovládací panel v Tonale, to už je naozaj na smiech.

Be
Beran
07. března 2024, 12:48
0

A presne takhle vznikaji nektere regulace: "Tohle se nemuze stat, draha automobilko vyres to. Technicke a financni konsekvence na nezajimaji."
Takhle tvarovany dil zevnitr poradne nevyztusis a ani rozumne nepodepres jinym dilem. Kazdy dil na aute ma nejake tolerance a na vyrobni lince to musi odsypat, takze nemuze mit kazdy napojeni povrchovych dilu nastavitelne elementy at to hezky navazuje.

StreetPro
06. března 2024, 10:31
0

Giulia má vpředu víceprvek/lichoběžník? Jen mě zaujalo, jak šikmo má uložené tlumiče - viz jejich horní uložení na předposledním obr v galerii.

reagovat
Dooby
07. března 2024, 09:01
0

Má dvojitý lichoběžník... Rejd kol je až směšně špatný (možná je horší u čtyřkolky, nevím) a v plném rejdu v důsledku speciální geometrie se "strouhají" pneumatiky, prostě se neodvalují, napoprvé to překvapí, ale "it´s not a bug, but a feature". Jako daň za skvělý podvozek tyhle 2 věci beru.

Moses
06. března 2024, 18:14
0

Skoda, ze neurobili kombika :´-(

reagovat
Moses
06. března 2024, 18:18
0

...

st
st.paul
07. března 2024, 12:25
1

...niekoľko testovacích kusov vraj jazdilo.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem