reklama
načítám data...

7 obvyklých designových prvků, které neodvratně odvál čas

Některé padly za oběť technologickému pokroku, jiné regulacím, další prostě jen vyšly z módy. Všechny je ale spojuje to, že je na nových autech rozhodně neuvidíte. Možná už nikdy...

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: 7 obvyklých designových prvků, které neodvratně odvál čas

Design osobních automobilů je pomíjivá věc poplatná době. Mění se a neustále přirozeně vyvíjí tím, jak se střídají trendy a roste technologická vyspělost. Některé záležitosti jsou však natolik specifické, že si zaslouží čas od času připomenout. Jaké věci nám v uplynulém století automobilový design přinesl, ale dnes už pro ně není místo? Tady je náš výběr. 

Drátěná kola

Veteráni a klasická auta jsou často postaveni na krásných kolech vypletených mnoha dráty. Vypadá to skvostně. Obzvláště, když je soustava špic naleštěná do zrcadlového lesku a doplněná o nějakou efektní centrální matici. Jenže časy drátěných kol jsou již dávno pryč. Důvod je prostý – dráty vyplétaná kola podlehly technologickému pokroku. Jsou sice krásná, lehká a v případě poškození stačilo vyměnit pár špic, které to schytaly. Avšak ani ta nejkvalitnější nedisponují takovou pevností jako obyčejné plechové disky, jejich údržba je náročná a pak je tady ještě jedna záležitost, jež byla důležitá hlavně pro výrobce. Drátěná kola totiž jsou výrobně velice nákladná. Vaz jim definitivně zlomil nástup litých hliníkových kol, která dodnes nebyla z hlediska masové produkce překonána. Drátěnky tak přežívají jen díky majitelům oldtimerů a jedné bláznivé britské truhlárny dílně nesoucí název Morgan.

Ploutve

reklama

V Americe 50.let minulého století jste nutně potřebovali koženou bundu, gel, hudbu od Elvise a ploutve. Co největší ploutve na zadku auta. A všechno začlo poměrně nevinně, když se Harley Earl s partou svých designérů vypravili na letiště, kde mohli spatřit tehdy ještě tajný prototyp P-38 Lightning. Všichni byli natolik fascinování dvojitými směrovými kormidly úchvatného letadla, že se rozhodli podobný prvek zakomponovat i do automobilového designu Vznikla Cadillac 1948 a sklidil úspěch. Zbytek už znáte. Konkurence v čele s Chryslerem nehodlala nadšení lidu ignorovat, takže celá 50. léta se v Americe nesla v duchu designové války o co největší a nejextravagantnější ukončení karoserie automobilu. Módní vlna vyvrcholila uvedením Cadillaců série 62 s dlouhými a špičatými ploutvemi, aby následně zmizela stejně rychle, jako přišla. Stačila však inspirovat i mnohé designéry na druhém břehu velké louže. Vzpomínáte třeba na původní Škody Octavia a Felicia?

Běloboké pneumatiky

Jaká kola chce většina lidí na svém autě, aby dobře vypadala? Ta největší. Sice mají kvůli menšímu množství pryže pro běžné užívání horší vlastnosti, ale většině lidí se zkrátka líbí a tak je výrobci nabízejí. Jenže podobný případ už tu byl dávno. Tedy s tím rozdílem, že technologie ještě nebyly na takové úrovni, aby umožnily použít obrovské kolo a vyrobit nízkorprofilovou pneumatiku. Jednoduchý optický trik s bílou bočnicí pneumatiky však fungoval velmi podobně. V Evropě měly vysoce elegantní pneumatiky s bílou bočnicí již předválečné luxusní vozy. V Americe došlo k největšímu rozmachu mezi 50. a 70. lety. Už tehdy si designéři uvědomovali, že velká kola, která lépe vyplňují podběhy, dělají auto hezčím. Na klasických autech vypadají bělobočky pořád fenomenálně. Na moderních vozech si je však příliš představit nedokážu.

Dřevěné části karoserie

V době dědečka automobilu bylo dřevo nejdůležitější surovinou pro výrobu automobilu. Taková Lancia se sice již od 20.let minulého století spoléhala na ocel, avšak pro většinu výrobců bylo dřevo ještě nějakou dobu levnější a dostupnější variantou. S postupným rozvojem metalurgie ale automobilový průmysl neodvratně přecházel k plechům. Posledním záchvěvem dřeva na karoserii byly zvláštní kreace, které kombinovaly ocel s přiznanými dřevěnými panely či nosníky, zejména u užitkových typů automobilů. Vzhled takových vozidel byl velmi specifický a v anglicky mluvících zemích se pro ně zažilo označení woodies. Klasické woodies nás opustily v průběhu 50.let, moderní historie si však připravila jeden designový aprílový žert.

Byly jim umělé napodobeniny dřevěných panelů, které se rozšířily hlavně za oceánem v průběhu 80. let 20.století. ‘Dřevěný’ Chevrolet Chevette nebo Ford Escort měly bohužel o notný kus stylu méně, než třeba starý Morris Minor…  

Plastové nárazníky

Nárazníky jsou bezesporu velmi užitečná věc chránící při drobných kolizích cenné části auta. V jejich historii se však nalézá jedno temné období. Samozřejmě mluvím o mezidobí, kdy se klasický samostatný nárazník přetvořil v plně integrovanou součást karoserie. Prim v tomto případě opět hrála ekonomika a výrobní náklady, takže se z (často vkusného) kovového či pochromovaného nárazníku stal (z dnešního pohledu) nevzhledný kus plastového výlisku hyzdící oba konce automobilu. Především těch evropských a asijských. Situaci nepomohly ani standardy zavedené americkou agenturou NHTSA, požadující, aby byl nárazník schopen ochránit důležité části auta při nárazu do pevné překážky rychlostí 5 mil v hodině – tato norma způsobila, že se neintegrované nárazníky zvětšily. Někteří výrobci měli speciální tvar nárazníku pro USA, ale spousta už požadavek zakomponovala do jediné celosvětové verze. Přerod plastových kolejniček v plně integrovaný designérský prvek naštěstí netrval příliš dlouho.

reklama

Košíky na jahody

Také za další typický znak automobilů 80. let minulého století může bezpečnostní norma. Převrácení v nějakém starém kabrioletu opravdu nebyla věc, po které byste toužili. Chatrné rámy čelního skla s trochou nadsázky kolabovaly už když se po nich prošla kočka, takže je lehké si domyslet, co následovalo, když se kabriolet ocitnul koly nahoře v příkopě… byť by k tomu došlo v malé rychlosti. A tak začaly vznikat ‘košíky na jahody’ neboli kabriolety s pomocným rámem v místě B sloupku. Tím nejslavnějším je rozhodně VW Golf Cabrio první generace, ale pomocný rám se stal poznávacím znakem prakticky každého čtyřmístného kabrioletu po následující dvě dekády. Dnes díky pokrokům ve výrobě vysokopevnostních ocelí a různým vystřelovacím obloukům už kabriolety žádné žebro navíc nepotřebují. 

Vyklápěcí světla alias mrkačky

Přiznejte, stýská se vám po nich? Pokud je vám mezi 30 a 40 má vaše vysněné auto z dětství na 90% mrkací světla. Původně účelná věc – možnost vyrobit auto s nižší a ostřejší přídí kvůli aerodynamice – se brzy stala záležitostí vysoce stylovou. Mrkačky byly jednoduše cool. Obzvlášť pokud při vyklápění udělaly také efektní salto, jako třeba v případě Corvette C4. Ačkoli jde možná o záležitost překonanou, jedná se zřejmě o jedinou položku z našeho seznamu, která by v případě znovupoužití na nějakém novém autě znamenala prodejní trhák. Automobiloví fanoušci po mrkačkách stále touží. Jejich touhy však zůstanou nevyslyšeny. Alespoň tedy ne v západním světě, kde vyklápěcím světlům striktně zlomily vaz předpisy pro ochranu chodců.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
31. října 2017, 11:23
3

Obětuju celou kategorii SUV za to aby se zas vyráběly mrkačky!!! To je jedinej správnej způsob osvětlení :D Styl lvl 100

reagovat
Matěj Podhorský
31. října 2017, 16:04
0

Ehm... prosím o prominutí, asi jsem mírně zaujatý, ale mrkačky za tenhle profil? Nazývejte mě pozérem, ale mrkačky jsou přežitek, tohle je budoucnost!

GanGreen
31. října 2017, 16:23
0

Sorry Matěji, sam sis o to řekl: Jsi hroznej pozer...

GanGreen
31. října 2017, 16:42
2

Btw, odmysli si cernej spodek prahu a zadniho narazniku a predstav si to v barve... ta "krasna" silueta najednou zacne kulhat na obe nohy... Proste je to porad ktabice...

Matěj Podhorský
01. listopadu 2017, 09:04
0

Asi jo, je to trochu masivnější, ale co se mi líbí, že to pořád jaksi ctí siluetu plnotučnýho Range... No ale dobře, jsem na ně trochu zatížený :)

GanGreen
01. listopadu 2017, 09:12
0

Asi naprosto chápu co se ti na tom líbí, i já mám par SUV který se mi vážně líbí, ale je to kategorie aut, která u mě nikdy nevzbudila touhu po vlastnictví :) proto jí pořád tak hejtuju. Přijde mi prostě zbytečná, ketegorie aut plná kompromisů , která neexceluje ani na silnici ani v terenu, a proto je nemám rád :)

Sa
Sausages
01. listopadu 2017, 09:32
1

Taky jsem po SUV nikdy netoužil a pravděpodobně nikdy nebudu. Ale jejich funkci chápu. Je to právě ten naprostý kompromis, který je pro většinu lidí, jenž se o auta nezajímají, dokonalým ideálem.

Matěj Podhorský
01. listopadu 2017, 09:40
0

Já jsem teď strávil týden za volantem Velaru (s naftovým čtyřválcem) a zcela vážně prohlásím, že to byl nejlepší týden s testovačkou, co jsem zatím zažil. Pravda, nebylo to asi jen autem a jako takové má taky mouchy, ale vyloženě mi sedlo.
běžná SUV jako taková jsou opravdu ideální pro lidi, co se o to moc nezajímají, ale o těch taky vůbec nemluvím. Je to vlastně strašný coming out, po dvou letech na Autíčkáři je moje trojice nejoblíbenějších aut tvořena dvěma SUV a jedním kombi, to vše hnané naftovými čtyřválci. Diskreditace petrolheada v přímém přenosu :)

GanGreen
01. listopadu 2017, 12:33
1

roztrhej řidičák a přestaň psát prosím :D :D

Petr 'Krab' Jeřábek
01. listopadu 2017, 12:52
0

A tohle je náš Matěj :-D ... vlastně redaktor "Autíčkáře", který mě do redakce přivedl. Asi měsíc jsem si myslel, že Matějova láska k pohodlným SUV od Jaguar-Land-Rover korporace je do velké míry předstíraná. Věřte, že není! :-D

Irwinek
31. října 2017, 11:57
2

Já bych byl klidně pro bělobočky :-D Stačilo nastříkat čistící pěnu a než slezla, auto mělo úplně jinou vizáž, takovou ..... prostě jinou :-D
Konec konců, i Blesk McQueen je na doporučení používal :-D

reagovat
Beny
31. října 2017, 13:25
4

Ale na tyhle vozidla používají majitelé spíš než čistící pěnu, pěnu montážní.

Irwinek
31. října 2017, 20:56
0

Myslím, že za cenu té "užovky" by jsi měl slušnou miatu a ještě by Ti zbylo na bělobočky :-D

Beny
01. listopadu 2017, 06:54
0

Však to byla nadsázka, ty pěkný kusy cenu mají. Ten zbytek, viz výše. :-)

Irwinek
01. listopadu 2017, 07:49
0

souhlas :-D
taky jsem našel jedny mrkačky :-D a prej nejošklivější kombi světa :-D

Matěj Podhorský
01. listopadu 2017, 09:05
0

Nejošklivější kombi světa... to byl zas někde nějaký senzační titulek dneska nebo včera ne? :) Přitom je to uplně super!

Irwinek
01. listopadu 2017, 21:02
0

Přesně tak :-D AUTO.CZ
mě se taky celkem líbí, i když uznávám, že konec střechy je trošku podivný měli to alespoň trošku skosit, jako u C sloupku.
každopádně rozměry slušné :-D a vůbec jsem nevěděl, že tohle Aston taky dělal, myslel jsem, že skončil u shooting brake a plnohodnotmé kombi neměl

PepaSFI
31. října 2017, 17:25
0

jezdil tady v okolí PT Cruiser woodie, samozřejmě ze dřeva stromu plastovníku ale docela mu to slušelo.
A ty běloboké gumy, už jsme to tady kdysi probírali. Je to krásný doplněk ale ta teorie s optickým vyplněním podběhů, o touze mít co největší, nejvýraznější kola, poněkud kulhá. Jo, lidi si koupí obrovské, ukrutně drahé ráfky......v matné černé barvě. A ti co mají plno keců o tom že kola dělají auto, dají na zimu orezlý černý plecháče. Než by koupili za dvě stovky pikslu barvy a věnovali tomu jedno odpoledne, radši jezdí "bez kol".

reagovat
Adam
31. října 2017, 17:49
-1

Člověk, co má auto dražší 40 000,-, jezdící na plechách je pro mě idiot. Obvzlášť majitelé např. Mk3 Superbů, těm už by na ty kola desítka zbyla...

PepaSFI
31. října 2017, 18:40
1

navíc se právě na škodovky dají koupit za cenu jen o málo vyšší, plecháče co vypadají jako litý kola. Kolega si je pořídil na Roomstera na zimáky a vypadá to perfektně.

GanGreen
31. října 2017, 18:45
6

Takze mas mozna vic nez polovinu motoristu za idioty? To je slusny :-D jen kvuli kolum...

LuckyK.
01. listopadu 2017, 08:30
0

Já bych nepoužil vyloženě slovo "idiot" jen je to pro mě nepochopitelný...jak píšete trojkovej Sup. nebo trojková Octa RS. na plechách to je prostě divný, v dnešní době, kdy se sada obyč alu dá koupit za pár

Matěj Podhorský
01. listopadu 2017, 09:09
3

Plechy jsou cool. Takový finger všem těm chronickým opatrovačům lpícím na perfektně nepoškozených hlínách :) jasně, taky mám rád hezká alu kola, ale plechy mě nijak nepohoršují.

Jinak další praktická vlastnost plechů... když jedeš v zimě na letních a máš to na plechu, tak tě nikdo nezastaví, když se kontroluje obutí. Třeba na slovensku :)

PepaSFI
01. listopadu 2017, 14:46
0

mně je to taky celkem fuk, ať si každý jezdí na čem chce ale pobaví když ten co si koupí nějaký vypiglovaný liťáky v nesmyslným rozměru s neviditelnou gumou a žvaní o tom jak kola dělají auto, si na zimu obuje odřený rezavý černý plecháče. Já tak jezdil jednu zimu a ikdyž jsem na ty vzhledový věci celkem ignorant, nezvlád jsem to a hned po sezóně jsem je nastříkal na bílo.

beastar
01. listopadu 2017, 16:46
1

Kola bych neřešil. Spíše mě překvapuje, když vidím starou zbastlenou Miatu, nebo nějakej jinej šuplík jako třeba e36 auto shnilý, že technickou dostalo jenom náhodou a na tom právě ty SUPER liťáky za desítku z gumou která pamatuje ještě C. a K. Já jezdim na všech autech hliníkový kola i v zimě, ale rozhodně ne protože je to hezčí:) Prostě to tak k současným plečkám vyšlo. Btw trojkových Supů na plechách vyjma taxíků( ale těch to má taky minimum) potkáš kolik? Jeden z 10. Stejně to bude auto leasingovky, kde to má pašák s full servisem tak si na to nebude kupovat hliníkový kola. Kdyby raději lidi řešili jaký mají gumy (viz. kolik debilů ještě nemá ani zimáky) a v jakém stavu mají svoje auta. Teď v Praze napadl jeden den na noc asi tak 1cm zmrzlého skoro sněhu a v kopečkách zůstávali někteří borci na hlínách s nízkoprofilem bezmocně hrabat.

beastar
01. listopadu 2017, 16:49
1

Jinak teda jak píše Pepek dneska lze koupit docela hezký poklice za pár korun. Potom i ty plechový kola vypadají v pohodě. Orezlý disky vídám na autech typu Škoda Felecia a podobně na kterých už i ta investice 1,000 do poklic je hodně. A jako vážně kola dělaji auto, ale z paštiky stejně lepší káru nevykouzlí nic.

PepaSFI
01. listopadu 2017, 19:40
0

já bych to s těma zimákama neviděl tak tragicky. Taková sněhová přeháňka mohla klidně přijít před měsícem a klouzali by se všichni kromě těch co jezdí sněhuláky celoročně. Já přezul dnes a to jen proto že jsem zrovna odpoledne neměl co jinýho na práci, takže teď budu asi tak dva tři týdny jezdit v +15 stupních po sluncem vyhřátý silnici na zimních. A už to vidím jak na jaře, v úplně stejných teplotách, možná i nižších, budou zas propagandisti vřískat jak pominutí aby všichni honem přezuli protože na zimákách v takovým hicu jezdí jen vrah. Já bych byl skoro radši kdyby se lidi starali o to jak to jede nebo nejede a jeli podle toho, než o to aby správně přezuli podle kalendáře. Jo je to blbý když někdo na špatných gumách hrabe v kopci ale furt lepší než když někdo na dobrých gumách myslí že může všechno protože včas přezul.

GanGreen
01. listopadu 2017, 20:34
0

hlavně je dost hovadina přezouvat podle kalendáře, pokud tě k tomu počasí netlačí... :/

Irwinek
02. listopadu 2017, 08:30
0

Ale to přeci nemůžeš, přezouvat podle počasí, to by jsi prokázal zdravý selský rozum, a to se nesmí :-D
A to si představ, že byly doby, kdy prostě na vojně vyšlo rozkazem zimní oblečení a musel jsi se v tom potit, i když se ostatní koupali v plavkách. A když Tě chytla lítačka, když jsi si jen sundal kožešinovou čepici nebo rukavice,tak jsi šel pomalu do basy



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Bonneville  1963
Pontiac Bonneville

1963 rok výroby
303 koní výkon
6 400 ccm objem

BMW Řada 7 740i 1995
BMW Řada 7 740i

1995 rok výroby
286 koní výkon
4 000 ccm objem

Fiat 126 Maluch 1987
Fiat 126 Maluch

1987 rok výroby
4500 koní výkon
652 ccm objem

Dodge Ram 4.7 v8 2008
Dodge Ram 4.7 v8

2008 rok výroby
300 koní výkon
5 ccm objem

Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA 2015
Mazda MX-5 Wankel (180 kW) - RARITA

2015 rok výroby
245 koní výkon
1 300 ccm objem