načítám data...

7+1 levných a efektivních způsobů, jak zrychlit auto

Říká se, že nejsnazší cesta ke zvýšení rychlosti vašeho vozu je jeho prodej a nákup jiného, který je rychlejší už z výroby. My si však myslíme, že pár účinných triků přece jen existuje.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Snad každý nebohatý fanoušek rychlých kol zná ten pocit, kdy si za těžce sesmolené peníze konečně pořídí první vůz a s hlavou plnou plánů a vzdušných zámků se rozhodne udělat z něj to nejlepší auto na světě. Jenže jak se rozkoukává, padá ze své naivity hluboko do deprese všedního šedého světa, ve kterém se turbokity nedají pořídit za denní výplatu, barevný sportovní filtr nenajde zázrakem desítky koní ztracených v sacím traktu a sportovní podvozek za cenu nižší než originál sníží nejen světlou výšku, ale také úroveň jízdních vlastností. Poučka o nejlevnějším zrychlení pomocí nákupu nového auta má v sobě spoustu pravdy. Pokud se však smíříte pouze s dílčími vylepšeními, měli bychom pár tipů, u kterých je poměr efektu a ceny na velmi příjemné úrovni

7. Redukce hmotnosti

Hmotnost je mrcha. To moc dobře věděl už Colin Chapman se svým nesčetně krát citovaným „add lightness“, popřípadě „S vysokým výkonem jsi rychlý na rovince, s nízkou hmotností všude“. Odstranění pár kil je mnohdy blíže placebo efektu než měřitelnému přínosu, ale díky faktu, že hmotnost můžete redukovat zadarmo, nad tím přivřeme oči. Rezerva, množství paliva v nádrži, sedadla, koberečky, komfortní výbava – záleží na míře spartánství každého soudruha. Zda skončíte u mírného zlepšení a vyházení několika kil, nebo se do odlehčování pustíte z gruntu a nevratným odstraněním všemožné elektroniky a izolací ušetříte třeba i trojcifernou hodnotu, která už skutečně bude znát, už je jen na vás.

6. Změna stálého převodu

Zrychlit auto v přímce bývá racionálně dosti mizerným snažením. Kila zmíněná v předchozím odstavci jdou dolů těžko nebo s výraznými ústupky na poli jiného než fanatického užívání. Zvyšování výkonu zase stojí strašné peníze. Jedno poměrně levné řešení vykoupené zkousnutelnou nevýhodou se však nabízí. Tím je výměna stálého převodu za vyšší, čímž si fakticky zkrátíte kvalty na převodovce. Stejně silný motor najednou začne autem hýbat, jako by mu někdo přifoukl nové stádo koní. Citelné zlepšení akcelerace s sebou však přináší někdy také snížení maximální rychlosti a hlavní omezení běžné použitelnosti na dálnici. Točit ve 130 km/h třeba 5 000 otáček totiž nebude zrovna věc, po které byste v případě častějšího cestování toužili.

5. Boost controller a chip

Díky nesčetným legiím majitelů Octavií TDI je to už tak trochu klišé, ale pokud váš vůz disponuje turbodmychadlem a dostatečně moderním motorem se vstřikováním paliva, neexistuje k dosažení vyšších výkonů snazší cesta než ‚přitopit pod kotlem‘. Pokud chcete jet rychleji, potřebujete více výkonu. Více výkonu získáte tak, že spálíte více palivové směsi. A toho nejsnáz dosáhnete tak, že zvýšíte plnící tlak turbodmychadla i dávkování paliva do válců. Dle hospodských bájí a legend je vedlejším efektem i snížení spotřeby, zvýšení životnosti motoru a ochočený jednorožec, který vás bude věrně následovat na všech cestách. V praxi bude více namáhaný motor náchylnější k selhání, stoupne spotřeba nebo se zvýší emise. Samozřejmě nemusí nastat všechny negativní efekty najednou a existují i případy, kde můžete ‚čipovat‘ zcela bez následků – třeba když výrobce nabízí mechanicky identický motor ve více výkonnostních variantách.

4. Brzdové destičky a kapalina

V komunitě nadšených úpravců je častým zvykem vymýšlení všelikých opičáren s brzdovým systémem. Velké kotouče, kotouče s dírkami, kotouče s drážkami, kotouče se vším, instalace systémů z jiných aut. V mnoha případech je výsledkem (a možná i záměrem) spíše efekt vizuální než brzdný, nemluvě o zvýšení neodpružené hmoty v případě instalace větších brzd. Velké talíře s vykrájenými geometrickými vzory sice pod těmi správnými koly vypadají opravdu hustě, avšak pokud jde o funkci, postačí pro začátek zcela bazální upgrade. Nejlepší cestou, jak za pár stovek znatelně zlepšit brzdný účinek, je nechat kotouče plné (pokud tedy kvůli velikosti či určení nebyly penetrovány i ty originální) a aplikovat sportovní brzdové destičky s lepší třecí charakteristikou a brzdovou kapalinu, která nezačne vřít pokaždé, když padne teplotní rekord. V konečném důsledku možná zjistíte, že auto brzdí líp než s efektní pizzou za desetinásobnou cenu. Nevýhody? Snad jen hlučnost, která je u agresivnějších směsí docela běžná. A pak, pokud náhodou trefíte nevhodnou kombinaci kotouč-destička, může sportovní obložení ukousat kotouč rychleji než je obvyklé.

3. Nitro kit 

V našich krajích má stále nádech exotiky, ale chcete-li dosáhnout opravdu výrazného zvýšení výkonu, zvláště pokud váš motor postrádá přeplňování či dokonce vstřikování paliva (nebo prostě chcete jít dál, než vám umožní chiptuning), je vstřikování oxidu dusného neboli ‚nitro kit‘ jednou z nejúčinnějších cest. Za cenu odpovídající sadě slušných pneumatik na moderní sportovnější auto dostanete možnost chvilkově zvýšit výkon o 100, 200 nebo i více koní. Nesprávné použití samozřejmě může znamenat rychlou destrukci motoru – musíte dobře vědět, co děláte. Nevýhody? Snad jen dvě, ale zato pořádné. Pokud nevíte co děláte, přijde ona destrukce motoru, popřípadě to neunese dimenzování spojkya převodovky. No a z povahy věci je vstřikování oxidu dusíku použitelné jen ve vyšších otáčkách, pod plným plynem a nedoporučuje se jeho použití po dobu delší než 10 nebo 15 vteřin. Ve výsledku se tak stává poněkud neužitečným kdekoliv jinde než při sprintech…

2. Lepivé pneumatiky

Pakliže se pevnost skeletu a náprav vašeho vehiklu neblíží replice Taj Mahalu z párátek, jsou kvalitní pneumatiky jen stěží přebitelnou investicí. Prostým nákupem a obutím kusů pryže, které nízkou hodnotu treadwearu vynahrazují abnormálním množstvím gripu, můžete své auto zrychlit v zatáčce o desítky procent a další bonusové vteřinky získáte zlepšeným brzdným účinkem. Klasické ekogumy nebo komfortní cestovní pneumatiky jsou totiž určeny přesně k tomu, co mají v názvu, a míra gripu je spíše podružná. V některých případech dokonce mizivá. Nejsportovnější UHP pneumatiky nebo silniční semi-slicky netěží jen z použité směsi, která se umí daleko lépe zakousnout do asfaltu, ale také často disponují pevnějšími bočnicemi, jež se nezbortí pod ráfek pokaždé, když se škaredě podíváte na volant. Vysoce přilnavé pneu nemusí být oproti klasickým alternativám výrazně dražší, za větší grip totiž platíte rychlejším opotřebením. Vteřiny na okruzích ale po nazutí solidních žvýkaček padají dolů jak niagarské vodopády.

1. Naučit se lépe řídit

Tou zcela nejefektivnější a svým způsobem i nejlevnější cestou, jak zrychlit auto, je prostá snaha učinit své pahýly schopnějšími. Začít přemýšlet. Pokusit se zlepšovat a posouvat své dovednosti. Lama za volantem bude vždycky lama. Bude pomalá, i když aplikuje všechny výše zmíněné recepty. Špatnému řidiči můžete dát pod kopyto třeba Nissan GT-R, ale pokud se mu do cesty postaví par zatáček, nepomůže mu ani 500 koní, ani superefektivní čtyřkolka, chytřejší než průměrný učitel tělocviku. Bude překážkou sám sobě a každý alespoň trošku solidní pilot jej utahá v mnohem slabším autě. Naopak, pokud to vezmu z druhého pohledu, drásat s astmatickou malorážkou výkonná sportovní auta tím, že vím kdy brzdit, kdy zatočit a kdy šlápnout na plyn, je výjimečně uspokojující pocit. Investovat do sebe a vnímat největší kus skrytého potenciálu v tom kusu masa za volantem, je nejlepší způsob, jak efektivně zrychlit auto.

+1. JATO 

Asi tu historku znáte. Chlápek přijde ke startovací raketě JATO (Jet-Assisted Take Off), používané pro vzlety letadel z krátkých ploch. Šest jich dokáže zvednout transportní C-130 Hercules z fotbalového hřiště. Chlápek přidělá raketu na svůj Chevrolet Impala. Chlápek vyrazí na dlouhou, rovnou dálnici, aby zažil jízdu svého života. Šerifové, přivolaní k nehodě nízko letícího letadla, najdou vysoko ve skále kráter, ze kterého trčí ohořelý kufr Impaly. A z řidiče jen zuby, zakousnuté ve volantu…

Samozřejmě se jedná jen o moderní legendu, startovací rakety k letadlům jsou navíc velmi drahé, pokud je chcete koupit legálně. Ale v armádě se věci občas ztratí a nemůžete popřít, že rychlejší než s raketou na střeše asi vaše auto nikdy nebude!

P.S.:
Věděli jste, že existovala i reálná podoba této “urban legend”? Firma Turbonique se před nějakými 50. lety rozhodla udělat díru do světa tím, že bude nabízet tryskové a raketové motory pro drag racing…

;list=PL5D-oksxdXEBNaHLCTgC8FFiFy4Khw47z&index=4

Chcete víc, než jen si auto vylepšit? A co takhle si ho sami postavit? Přečtěte si náš seznam 10 aut, která si můžete postavit doma v garáži.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
16. prosince 2015, 17:34
0

s tím použitím sportovních brzdových destiček to není úplně jednoznačný. Je potřeba rozlišit sportovní a "sportovní". Občas se najde někdo kdo aplikuje komponenty určené na opravdu sportovní, závodní použití a ono to nefunguje. Musí se to zahřát a udržovat zahřáté a při běžném užívání to moc nejde.

Ta C-130 z fotbalového hřiště potřebovala těch JATO trošku víc než šest, dají se najt videa z testů a fakt bych v tom nechtěl sedět. Něco mezi sopkou a splašeným ohňostrojem. Měl to být stroj pro evakuaci lidí z nějaké krizové oblasti a opravdu měl přistát a zas vzlétnout na hřišti. No s autem by to asi pěkně zamávalo.

reagovat
Aleš
16. prosince 2015, 17:56
1

Tou redukcí váhy jsem si vzpomněl na Alexe z Car Throttle. Weight reduction bro.

reagovat
JayK91
16. prosince 2015, 19:02
0

:D :D lama bude vždycky lamou - takže se jako nemá ani snažit naučit se lépe řídit - uplně to nahrava tomu že to stejně nikdy nedokáže :D (když bude stejně pořád lamou) ... :D :D jinak super článek

reagovat
briza
16. prosince 2015, 20:01
0

Ještě bych doplnil poslední žhavou novinku a to konkrétně odstranění paliváku.To přidá minimálně 200 koní :)

reagovat
Woyta
16. prosince 2015, 20:08
0

Redukce hmotnosti musi jit ruku v ruce s upravou podvozku. Jinak ziskame akceleraci na rovinkach a nestabilitu v zatackach. Ve finale pomalejssi auto.

reagovat
Michal88
17. prosince 2015, 08:20
0

Vavris: Měl jsi na mysli tohle? :D

reagovat
Xh
Xherry
17. prosince 2015, 18:48
0

Závodní brzdné destičky mají mnohem horší brzdný účinek, než ty do běžného provozu, vyjímka je jen tehdy, pokud jsou horké. Což jsou na závodním okruhu neustále, v běžném provozu ale nikoliv. A tak pokud jedete po dálnici obvyklým tempem a zničeho nic potřebujete znenadála brzdit, tak na to budete muset pořádně dupnout.

reagovat
MG
MGRR
17. prosince 2015, 20:12
0

Laserová SBÍHAVOST, v pořádku čepařina, pneumatiky a tlak v nich...... tohle dělá zázraky. Jezdí k nám mistři světa ve sportovních autech, nebo naopak v pseudoterénních image kozách a nemají na čep, natož na rameno.

reagovat
Vavris Vavrisovic
17. prosince 2015, 20:39
0

Dobrá poznámka. Myslím, že bod "Výborný technický stav auta" by se do článku určitě hodil. Leč teď už je na dopisování pozdě :-)

Mírus
17. prosince 2015, 23:18
0

Sto bodov :-)... Jinak, díky za super článek.

reagovat
To
Tom
18. prosince 2015, 14:35
0

ja jsem to teda pochopil tak, ze lama bude vzdycky lamou, nezavisle na tom, do ceho ji posadime v case, kdy je lamou... v okamziku, kdy se zacne ucit, tak zaroven zacne prestavat byt lamou... :)

reagovat
Wanix
18. prosince 2015, 20:04
0

článek taková dobrá klasika, jenom to nitro mi tam opravdu nesedí. Aby to skutečně fungovalo, rozhodně to nebude levné (jak dostanu najednou víc paliva do válce? Ano, jedině programovatelná řídící jednotka připravená na takové skokové kejkle...plus samozřejmě aby toho paliva najednou dostatek bylo - vstřiky, pumpa...) a už vůbec to nebude jednoduché (kdo to naladí? To už chce trochu větší znalosti nebo tlustější peněženku)

reagovat
Vavris Vavrisovic
18. prosince 2015, 20:57
0

Já se přiznám, že o nitru nic nevím, ale Bobash tvrdil, že to je strašně jednoduché, tak to napsal :-)

Wanix
18. prosince 2015, 21:04
0

ten samý Bobash, který sám sebe před časem v článku označil za osobu která je ráda že ví za jakou stranu se drží šroubovák? :D

František Čáslavský
18. prosince 2015, 21:46
0

viz MCM, jde to a není to tak složitý...

Wanix
18. prosince 2015, 22:14
0

to je jen ta jednoduchá (dry nebo wet systém) varianta, kterou však rozhodně nezískáš zmiňovaných 100 nebo nedejbože 200 a víc koní ;)

BobAsh
18. prosince 2015, 23:17
0

Jde o to, s čím člověk začíná. Já tak nějak automaticky uvažuju v intencích V8 o objemu 5 litrů a víc, tam těch 100hp navíc není zas tak těžký ;)

Wanix
18. prosince 2015, 23:30
1

Jo na velké V8 to s touto jednoduchou variantou skutečně možné je :) kdo tady v ČR takový motor má a upravuje ho na výkon je věc druhá, nejsme v americe... No hate, jenom už vidím tu situaci jak se sem na autíčkáře zatoulá nějaký tunéér s vylehlou 1.1, uvidí trojciferné číslo zvýšení výkonu a už ho tlačí trenky vzrušením jak se vidí s touto magickou lahvičkou coby nový Dominic Toretto na příštím sraze ve Vyškově

BubaaCZek
04. března 2019, 20:05
0

Cento zaclo fest cintat olej, tak slo FIRE 1,2 16v na sborku rozborku. Mam takovy seznam, co vsechno se tim da udelat (cast uz je hotova):
1) 4-2-1 kolektor vyfukovych plynu (misto standadniho 4-1)
2) Vyfuk s co nejmensim odporem (high flow cat)
3) Odlehceny setrvacnik
4) Opracovana hlava
5) Vetsi vstriky
6) Ostra vacka
7) Sani "trumpetky"
K tomu patri ECU se spravnou mapou.

Teoreticky se da ze seriovych 85k dostat az nekde ke 130k.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem