načítám data...

5 věcí, které můžeme Americe jenom závidět (a 5 věcí, které USA závidí nám)

19. května 2019, 18:06 19 komentářů M P TopX

Zkušenosti zpoza oceánu si vyžadují další studium. Tentokrát se budeme věnovat věcem, které si obě strany Atlantiku navzájem závidí.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když jsem psal článek o kulturních rozdílech, myslel jsem, že je poslední. Ale jak uzrávaly dojmy a přibyly čerstvé zkušenosti z dalších evropských zemí, vznikla potřeba si rozdíly trochu utřídit, k čemuž perfektně poslouží tento článek. Hovořil jsem s Američany, znám evropský pohled na věc, pojďme se tedy podívat, co amerického by se líbilo nám v Evropě a naopak. Zcela logicky nás totiž lákají věci, které mít nemůžeme, a ačkoli někdy reálná zkušenost ukáže, že nám to nechybí zas tolik, ochutnat ovoce z cizí zahrádky je vždy obohacující.

Americké věci, které bychom chtěli mít v Evropě
 

Americká auta

“Ne asi…”, řeknete si jistě. Ale samozřejmě, že chceme americká auta. Protože jsou přece úžasná! Samé osmiválce, pickupy, muscle cars a stovky koní. Co na tom, že drtivá většina silničního provozu jsou naprosto šedé myšky a zcela zapomenutelné vozy, o které byste ani nezavadili pohledem. A taky čtyřválce, turba a downsizing je jistě přesně to, co vás na US vozech láká, že? Možná jsem zbytečně cynický, ale tak to prostě je. Když ale začneme trochu vybírat, najdeme množství vozů, které prostě chceme a nedají nám spát. To jsou právě přesně ty osmiválce, kompresory, stovky koní, muscle cars a tak dále. 

Pravda, v Evropě je často koupíte taky, ale rozhodně s nimi nemůžete dělat to, co amíci, protože další věcí, co jim můžeme jenom závidět jsou…

Možnosti (legálních) úprav a aftermarket

Krom obyčejných vozů lidí, kteří auta vůbec neřeší a mají je jen na přepravu, potkáte v USA velmi málo sériových vozů. Nadšenci své vozy zkrátka velmi rádi upravují. Není divu, protože možnosti úprav jsou nekonečné, úpravy jsou povolené a v podstatě je velmi málo věcí, které byste nemohli zcela legálně udělat. Když necháte lidem takto volné ruce, jejich kreativita se projeví naplno. Potom můžete potkávat všechno od velmi decentních úprav, přes bizáry až po naprosto nepoužitelná monstra. Je to nádhera. 

Jistě, aftermarketové doplňky v době internetu obejdnáte prakticky odkudkoli, ale sami dobře víte, jaký s nimi bývá v zaprděné Evropě problém. 

Infrastruktura připravená pro auta

USA jsou zemí zcela postavenou okolo aut, což je další zcela očividná a jasná věc. Drive-in restaurant? Made in USA. Autokino? Made in USA. Drive-in obchody, bankomaty, průjezdné národní parky, autokempy? Made taky tam. Tahle země prostě myslí na řidiče a jejich auta. Někdy to vede až k absurdním situacím, ale třeba takový drive-in bankomat je prostě mnohem bezpečnější, například za tmy v určitých oblastech měst… 

Samozřejmě velkou roli hraje skutečnost, že v době vzniku prvních aut měl takový jihozápad USA infrastrukturu jako Evropa za dob Velké Moravy (vlaky vyjímaje), tedy krásných 1000 let za Evropou, města se tudíž mohla rozvíjet s rostoucím průmyslem, automobilismem a potřebami mobility obecně. Na druhou stranu, bez auta toho v USA opravdu moc nenaděláte.

Dirt roads a offroad vůbec

Pravým opakem automobilům nakloněné infrastruktury jsou nezpevněné silnice, tedy po americku dirt roads. Naleznete je úplně všude, spojují ty největší zapadákovy a jediným provozem jsou často vesani v otřískaných pickupech a evropani v autech z půjčovny, kteří jsou nebezpeční hlavně sami sobě, protože v naprosté pustině zapadnou bez možnosti se dostat ven svépomocí, bez vody a bez mobilního signálu. To přesně se stane jen kvůli tomu, že v Evropě na možnost zajezdit si zadokolkou na krásně plochém a rovném dirtroadu jen tak nejde…

O offroadu raději vůbec nemluvím, protože bych musel brečet. Víte, já mám přírodu moc rád a tak by mě ani nenapadlo jezdit nějaký nelegální offroad někde u nás a ničit tak les a kytičky a podobně, takže to chápu. Ale možností legálního offroadu je u nás fakt málo. V USA jsou naopak státy, kde na zpevněný povrch nemusíte narazit třeba několik dní, pokud nechcete. Můžete se projíždět v poušti a po horách dle libosti, dokud neuvíznete, neumřete a nesežerou vás supi, nebo vás nenapadne medvěd nebo puma, nebo nezastřelí nějaký redneck, kterému jste omylem vlezli na soukromý pozemek. S trochou opatrnosti je ale možnost svobodného pohybu zcela mimo asfalt jednou z nejvíce fascinujících věcí, co lze v USA zažít.
 

Odbočování na červenou a U-Turn

Každému, kdo ve Státech jezdil nějakou dobu, se to stalo. Přijedete na křižovatku, třeba v Otrokovicích u Lidlu, chcete odbočit doprava, rozhlédnete se a šup, jedete. Když tu najednou, benga! Majáky, houkačky, stopka, a “paneřidičivítepročjsmevászastavilidokladyavášřidičskýprůkazprosím…”. Právě jste jeli na červenou. Věc naprosto logická, na 95% křižovatek zcela bezpečná a díky bohu už taky párkrát v parlamentu navržená. Snad to projde. Někdy. Jednou.

Věcí podobně velkého významu je u-turn, což je možnost otočit se v křižovatce do protisměru. Úžasný vynález, zejména tam, kde jsou jízdní pruhy rozdělené tramvajovým pásem nebo středovými svodidly, což znemožňuje odbočení doleva. Zjistili jste, že jedete špatně? Žádný problém, u-turn to řeší! 

Nebudeme moc přehánět, budeme-li tvrdit, že tohle je jedna ze základních a podstatných součastí americké kultury.

 

A co vlastně závidí Američani nám?
 

Evropská auta

Ano, zcela nepřekvapivě, i amíci by chtěli nějaká ta evropská auta. Setkal jsem se často s názorem, že by mělo v USA jezdit více francouzských (sic) a italských (sic) automobilů. Spousta lidí, se kterými jsem hovořil, s láskou vzpomíná na časy strávené v Evropě, a tak mi nadšeně vyprávěli, jak se vozili Peugeoty a Citroëny, a jak moc by je chtěli mít v USA i teď. Pak jsem jim ale ukázal, že osobní auta se vyrábí i ve Španělsku, což nikdo netušil. Největší věci se však začaly dít, když jsem amíkům ukázal Škodovku…

Škodovka

Tohle je speciální kapitola a nedělám si srandu. Kdykoli došla debata Česko, diskuze se nevyhnutelně stočila i k autům. Většinou jsem vysvětloval, že Škodovka je vlastně něco jako Volkswagen, ale praktičtější a levnější. Jak jinak to taky chcete popsat. Pak jsem nabídnul fotky a popis Octavie RS kombi, Superbu kombi a Kodiaqu. Tři čtvrtiny posluchačů mi řekli, že nějakou Škodovku chtěji. Right now!

Zajímavé silnice a rozmanitost malého kontinentu

Víte, když žijete v zemi, kde se vám může stát, že pojede klidně 1000 kilometrů, přičemž zatáčka na vaší cestě bude asi třikrát, Evropa pro vás bude jako zjevení. Samozřejmě že i ve Státech najdete horské silničky a okresky, za které by se nemuseli stydět ani v Alpách (a já osobně mám v Arizoně jednu cestu, která je asi tím nejlepším, co jsem vůbec projel), ale drtivá většina amerického ježdění je zkrátka nuda a čekání…

Evropa je navíc kouzelná tím, že je to vlastně takový pestrý a malebný skanzen, a nezřídka si ji tak yankeeové představují. Pitoreskní krajinka, chaloupky jak malované, na sytě zelených loukách se pasou kravky, mezi tím vším se vine dokonalá stuha světlého asfaltu a nad hlavou jen veselé sluníčko. Vždyť i jízdu na život a na smrt ve filmu Velký Útěk vykreslili filmaři skoro jako motorkářský výlet do slunného Rakouska nebo kam. Jenže my si prostě neuvědomujeme, jak hezký to tady máme. Jak dlouho jedete na nejbližší dobrou okresku? Vsadím se, ž auto se vám sotva zahřeje, kdežto v Arizoně mi to vždy trvalo skoro dvě hodiny…

Autobahn a krátké vzdálenosti

Autobahn je jasný. Když lidem, kteří jsou zvyklí překonávat stovky mil rychlostí okolo 100 až 120 kilometrů v hodině, vykreslíte takový provoz na autobahnu, budou jen žasnout. Představa rozjet to třeba na 100 mph. je pro ně moc lákavá. Ano, na 100 mph. Že můžete jet legálně dvakrát tolik, je pro mnohé za hranicí jejich vlastní fantazie (teď se nebavíme o praktické využitelnosti takové příležitosti).

S rozmanitostí Evropy souvisí i krátké vzdálenosti kamkoli. Jistě, i v USA si můžete v jednom dni zajet od moře do hor, ale už méně často se vám během 24 hodin podaří získat představu o celém kontinentu. Přitom se podívejte třeba do Francie. Ta země má úplně všechno, od atlantického pobřeží Bretaně, přes vnitrozemskou vysočinu a Alpy až po Azurové pobřeží. Tak rychle, jak se mění ráz krajiny, mění se i typické pokrmy, architektura i povahy lidí. Stejně tak můžete za 24 hodin projet několik různých zemí, přičemž v každé se hovoří jinak. Teď už sice většina Evropy platí eurem, ale dokážete si představit, jaký cirkus to musel být, když jste na týdenní dovolenou po Evropě potřebovali pět měn? Ještě se divíte, že nás mají za trochu pitoreskní skanzen?

Naftové motory a rozšířenost nafty

Tohle asi vyvolá diskuzi, ale věřte, že ani aféra Dieselgate nezvládla napáchat tolik škod, aby běžný Bob nebo Steve pochopil, k čemu je nafta dobrá. Mnoho velkých pickupů jezdí na naftu a jejich řidiči jsou zvyklí počítat s tím, že někde prostě nenatankují, tedy fungují podobně jako u nás řidiči aut na plyn. Představa, že by naftu nabízela každá čerpací stanice, zní jako z jiného světa.

V USA také nejde ani tak o cenu nafty, ale třeba o dojezd. Jistě, větší auta mají také větší nádrže, ale extra dojezd menšího naftového auta v porovnání s benzínem může být pro mnohé docela lákavý. O tom, že existují vyloženě nadšenci do nafty, kteří pak ladí svoje dieselové trucky, dávají na ně obří komíny a libují si v tom, jak jim to krásně čoudí, jste asi slyšeli. Málo platné, naftový jehovismus kvete na obou stranách Atlantiku. Moje misionářská činnost na tom nezměnila nic a někteří moje stížnosti na přehnanou popularitu tohoto ropného odpadu mezi Evropany vůbec nechápali :)

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
19. května 2019, 19:46
0

Kde ze je ta oblibena "okreska"?
Delam si takovy maly seznam, at vim kudy jet az se tam vydam. Urcite nevynecham Blue Ridge Parkway napriklad.

reagovat
Nimrod
19. května 2019, 20:33
0

nikdy jsem tam nebyl, ale co jsem tak slyšel, prý je fajn tahle https://maps.roadtrippers.com/stories/tail-of-the-dragon

Slower
19. května 2019, 20:57
0

V Arizone je pry super 89A, ale sam jsem tam nebyl.

Co muzu radit tak v Texasu je super 170 z Presidia, ale je to naprosty prdelakov. A 118 z Fort Davis. V Coloradu 550 z Duranga do Silvertonu. "Tajny tip" je Nacimiento-Fergusson v Kalifornii, je to asfaltove, ale relativne uzke. 119 mezi Kalifornii a Oregonem je fajn. Na rizeni je fajn Montana a Wyoming - treba 16 vychodne z Buffalo.

M P
19. května 2019, 23:40
1

Jo, 89A, přesně tak. Ono se tu o ni psalo, několikrát na různých místech, což je dáno tím, že nás pár pracuje ve stejný firmě :D

Jakub Pospíšil
20. května 2019, 09:40
0

Blue Ridge Parkway byla moje nejoblíbenější trať v Test Drive 5

Sau
21. května 2019, 19:33
0

Pocitejte ovsem s tim, ze na techto cestach byva obvykle rychlost omezena na 30 mph :) Jel sem treba Skyline Drive v Shenandoah NP, kousek na sever od te Blue Ridge Parkway a teda cesta uzasna. Kdyby ovsem mohl jet clovek tak aspon jednou tak rychle :)

Jo
John Galt
22. května 2019, 06:38
0

Ano 89A ma omezeni dokonce 25mph, ale provoz na ni neni nijak tragicky a kdyz mas stesti tak te americani co maji ze zatacek ve svych truckach strach pusti.
V NP je to jine tam se jezdi na kochacku...

Sau
22. května 2019, 11:49
0

No, dokonca :) Ne ze by tam jet rychlej neslo, ale, riskuj nejakeho toho serifa...

kl
klinger
23. května 2019, 05:47
1

Dnes jsem si prosel Apache Trail, zacina vlastne hned ve Phoenixu na Apache Junction.

https://goo.gl/maps/ubWTUbnGxSd5vwrM8

Pomalu a nenapadne se cesta klikati a stoupa, az prijde ridicska nirvana, ktera trva az po Tortilla Flat. To je vlastne konec cesty se saloonem a barem, kousek za tim pak zacina jiz nezpevnena cesta, ktera vede az k Roosevelt Dam. Ja jsem si to prosel az k prehrade a ikdyz je to sotolina, da se tam jet 40-60 kmh (samozrejme je tam par kratkych "roletek", par horsich useku, ale jen na par metrech). Jel jsem to s chevy malibu a zvladli jsme to bez problemu.
Jinak americani tam skutecne jezdi hrozne pomalu, do zatacek klidne jen 20-25kmh, na druhou stranu, hned uhnou, kdyz je moznost. Kazdych nekolik stovek metru je tam udelany placek pro zastaveni/pusteni rychlejsich aut.
Pak jsem jel dal kolem jezera po 188 - hezky usek, ale jen na kochani. No a pak po dalnici 87 zpatky do mesta. To uz ale byla nuda, ikdyz pro nekoho, kde je ve statech poprve, to muze byt taky zajimave.

https://goo.gl/maps/vwAEqWa3hepfh4926

Slower
19. května 2019, 19:54
5

Vetsina je velmi trefna, jen bych zrovna nesouhlasil s tim "Infrastruktura připravená pro auta". Spis naprosto tragicka infrastruktura postavena kolem aut.

V kazdym vetsim meste clovek ztravi cestou do prace spoustu casu v kolonach smerem tam a pak odpoledne i zpet. V rodine je potreba auto pro kazdeho clena rodiny, vcetne deti od 16 let. MHD v americkych mestech nejde rozumne postavit, protoze vsechno je hrozne rozplizle. Kazdy obchod potrebuje 5-10x vic plochy nez je plocha prodejny jen na parkoviste pro auta, takze nektere casti mest jsou jen obri parkoviste. Dojit pesky kamkoliv, znamena kricet do sveta "jsem socka, nemam na auto", pripadne "Jsem Evropan" (na druhou stranu lidi se mi porad ptali jesti nechci svezt).

reagovat
M P
19. května 2019, 23:41
1

Hele asi jo, asi máš pravdu. Jak mám auta rád, tak mě to někdy fakt dost štvalo. Ale zas chápu že spoustě lidi tohle imponuje, tak jsem to nechal nějak takhle napsaný :)

Jo
John Galt
20. května 2019, 12:01
3

Fungující MHD je jedna z věcí co nám Američané závidí.

David Střítežský
20. května 2019, 10:52
2

Jaktože nezávidíme cenu benzínu .... nebo už není co závidět ? :D

reagovat
M P
20. května 2019, 11:00
0

Taky pravda, ale ono dost záleží na tom, kolik ti auto žere a jak moc ta cena kolísá, protože se pak můžeš dostat na stjenou cenu za km jako u nás :) každopádně za cena benzínu se tam vícemeně mění každý den a lítá celkem výrazně, za pár týdnu jsem viděl cokoli od 2 do dolarů za galon...

PepaSFI
20. května 2019, 17:28
1

to odbočení na červenou tady leckde taky funguje, jen to není paušální ale dané místní úpravou. Prostě tam je udělaný odbočovací pruh, oddělený ostrůvkem, semafor je šipkový, rovně a vlevo a pro pravý tam je jen značka Dej přednost nebo Stop. Pokud vím tak i v USA to není všude, jen je to častější. Pro naše poměry by asi bylo lepší nepovolit to paušálně ale jen místně tam kde to vyhovuje. Stačila by na to vedle semaforu, podobně jako když tam je přídavná šipka svítící, umístit zelenou šipku plechovou. A hlavně, vůbec tomu nedělat žádnou propagandu aby si lidi sami plynule zvykli. Protože tady mají lidi ve zvyku slyšet jen to co se hodí a podle toho to pak vypadá. Vyhlásila se absolutní přednost chodců a lidi začali skákat pod auta a tramvaje. Protože každý slyšel absolutní přednost a nechtěl slyšet že to vlastně absolutní není. Cyklisti v jednosměrce to samý. Že to platí jen tam kde je to značkou určené? Kdepak, jezdí se všude a obvykle po prostředku protože můžu a auta musí z cesty. Tohle by dopadlo stejně. Můžu na červenou. Výsledek si jistě každý doplní sám.

reagovat
PachezZ
20. května 2019, 20:01
0

někde sem teď vedle semaforu viděl plechovou zelenou šipku doprava... jen nevím jestli u nás nebo v německu - bylo to bez ostrůvku -- každopádně sem to využil :D

PeterLuk
22. května 2019, 00:45
0

Na Slovensku je tiež pár podobných križovatiek, akurát ich nie je veľ, ale súa. Zákon to umožňuje, existujú, tak by ich kľudne mohlo byť aj viac.

Pe
Peťas
22. května 2019, 22:51
0

Pekny clanek

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro SS 1LE 2019
Chevrolet Camaro SS 1LE

2019 rok výroby
435 koní výkon
6 162 ccm objem

Ford Econoline  E-150 5.8 V8 | Tiara 1990
Ford Econoline E-150 5.8 V8 | Tiara

1990 rok výroby
212 koní výkon
5 735 ccm objem

Chevrolet Blazer S-10 1999
Chevrolet Blazer S-10

1999 rok výroby
190 koní výkon
4 300 ccm objem