načítám data...

Dacia Duster hybrid 140: Tak už mě také dostali...

Dacii jsem vždycky tak nějak toleroval, pro mě ale rumunské vozy fakt nejsou, říkal jsem si. A pak jsem zkusil nový Duster a musel přehodnotit mnoho svých zažitých stereotypů.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nikdy jsem nebyl nějaký velký fanoušek Dacie Duster. Dokonce když jsem jednu před lety testoval, musel k ní Adam Forman dopisovat doušku, kde vysvětloval, že mám rád pohodlná auta a nedocením jednoduchost levné čtyřkolky (nutno říct, že to byl test předohrabu “v plný”, takže se nebylo čemu divit). Nicméně od té doby uplynulo pět let a já i Duster jsme pravděpodobně prošli určitým vývojem. Jinak si totiž neumím vysvětlit že se z vozu, který mě během testovacího týdne rozčiloval svojí nedotažeností a ostentativní levností vydávanou za benefit stalo něco, co bych si byl skutečně bez přemlouvání schopen koupit a mít rád.

Nechápejte mě špatně – odjakživa si myslím, že Dacie mají na automobilovém trhu své nenahraditelné místo. Připadaly mi ale jako spotřební zboží, které plnilo zadané úkoly s nejnižší možnou finanční náročností. Zkušenost se služebními Dokkery, nebo s Loganem MCV, který jsem svého času zakoupil za 1500 korun a on pak ještě projel celý Gumballkan mě v této tezi ještě utvrdily. Levné upřímné věci fungující na principu “za tu cenu dobrý”. Podobně dopadl i Jogger, nebo elektrický Spring. 

 

A pak přišel nový Duster a ačkoli má agresivně tvarovanou přední masku a hezké LEDkové světlomety, čekal jsem, že to bude další skromný skládek dílů starších Renaultů poskládaný do tvaru auta. Tím spíš, že i v dnešní době se dá koupit za ceny dost pod půl milionem. Ale ani omylem vážení. Duster třetí generace má svůj vlastní specifický a příjemný charakter a styl. A ačkoli nejsem fanouškem úplně všech designových křivek, kterými tenhle automobil oplývá, konkrétně se mi nepozdává stoupající linka bočních oken a trochu překombinovaná záď, na poměry běžné produkce středních SUV (a nejen těch levnějších) jde pořád o vcelku podařené auto. Obzvlášť ta přední maska s logem a “Thorovými kladivy” (zdravíme do Geely) denního svícení vypadá skoro až prémiově.

V souladu s trendy tu dokonce najdeme i plasty “flekaté” přiznanou recyklovanou složkou, kterými často zdobí své stylovky premioví výrobci, aby zákazníkům prodali falešný pocit toho, že koupit si každé dva roky nové dvoutunové auto pomáhá planetě. Oplastování je tu kolem dokola spousta, je odolné proti poškrábání a díky dvaceti procentům staré umělé hmoty stálo méně peněz. Falešný výdech ve stylu Range Roveru na předních dveřích mi připadá jako docela vtipný detail, avšak zcela “nedaciovský”. Očekávám, že za ten to Duster od tradicionalistů schytá. Ale mně se tam vlastně docela líbí. 

Zvenčí tedy v pořádku, ještě spokojenější jsem ale byl v interiéru Dustera. Předchozí generace mi přišly designově nudné, zastaralé a laciné a necítil jsem se v nich dobře. Měl jsem z nich pocit, že se mi vůz snaží připomenout, jak moc jsem jeho koupí ušetřil. Novinka má sice interiér taktéž levný a prostý drahých premiových materiálů, ale není laciný. Opět si musím vzpomenout na některé premiové značky (druhý pozdrav do Göteborgu), které se levné plasty snaží schovávat za příběhy o udržitelnosti, tady jsou proto, že to stojí méně peněz a jsou dobře zpasované a nevržou. A to je mi mnohem milejší.

Plast je zde přiznán se ctí, probarvená horní část přístrojovky se zajímavou strukturou a embosovaným názvem modelu u spolujezdce vypadá stylově a futuristicky. Displeje, které touhle dobou už vyjdou levněji než budíky, se tu nacházejí klasicky dva – přístrojovka je vzhledově jednoduchá a funkční a její design hádám zas tak rychle nezastará, uprostřed je Renaultí infotainment s bezdrátovým CarPlay/Android Auto, který funguje svižně a spolehlivě.

Topení tu má svůj vlastní knoflíkový panel, rádio se ovládá typickou páčkou pod voantem a vpravo nad elektronickou ruční brzdou najdete čtveřici čudlíků, z nichž ten nejvíc vpravo dvojím stiskem vypíná všecky povinné asistenty, které si na něj nastavíte. Díky, tak to má být. Stojánek na telefon je tu trochu do počtu a přiznám se, že na mě působil trochu vachrlatě a navíc mi výhled na něj zčásti zakrýval volant.

Ale to nevadí, jde ho snadno sundat a nahradit něčím jiným. Je totiž součástí systému YouClip – to jsou takové upevňovací čtverečky rozeseté po celém autě, na které lze snadno přichytit různé příslušenství z eshopu Dacie (např. světýlko, stojánek na pití, háčky, indukční nabíječka, brašna do kufru…), případně z druhovýroby, a nebo vlastní konstrukce – už teď se adaptér YouClip dá stáhnout jako model do 3D tiskárny. Jasně, Jeep, nebo Bronco s tím přišli dřív, ale tohle je první implementace takového praktického systému v obyčejném levném autě. 

Velký pokrok oproti předchůdcům vnímám u sedaček. Nejen, že v kombinaci černé látky a jakoby-džínoviny vypadají docela hezky, ale také jsou fakt pohodlné. Mají v sobě dostatek molitanu, takže už nejsou při delších jízdách tvrdé a nepůsobí jako konferenční židle Imperia, sedák má tvarování spíše v náznaku, ale opěradlo při jízdě celkem podrží. Líbí se mi taky široký rozsah výškového nastavení a v neposlední řadě také možnost hodně vysunout volant. Dříve se Dacie musely často řídit “na dlouhé ruce a krátké nohy”, čili posezem trochu jako na záchodě, ale to tady už není vůbec třeba. Milý detail jsou pak pohodlné “volví” opěrky hlavy. (Dnes už třetí pozdrav).

Místa je tu vzhledem k proporcím auta tak akorát, v podélném směru si není na co stěžovat, ale trochu horší je to na šířku. Ono to díky mnoha vodorovným linkám na přední straně tolik nevynikne, ale Duster je vlivem výchozí platformy CMF-B (Clio, Captur, Arkana) celkem úzké auto. Vzadu se to snažil výrobce kompenzovat tvarem dveřních výplní a vysunutím sedáku co nejvíce do stran, ale i tak při nasazení dvou dětských sedaček už třetí doprostřed nenamontujete. Díky ukotvení předních sedaček na vysoké kolejničky si pod ně posádka vzadu může zastrčit chodidla a na nedostatek prostoru si tu tak stěžovat nebude. 

Kufr je fajn, má pravidelný tvar, je dostatečně dlouhý i široký, navíc v něm najdete dost praktických kapes pod dvojitou podlahou i na bocích, případně lze jeho variabilitu ještě vylepšit pomocí YouClipového příslušenství. Líbila by se mi tu nějaké svinovací roletka, instalované pevné plato dost překáží a pokud vozíte třeba kočárek, pravděpodobně ho budete nechávat často v garáži. Ale jasně, někde se ta cena projevit musela. No a pak je tu ta věc s hloubkou kufru, která je kvůli bateriím přinejlepším průměrná.

Ano, bateriím! Tenhle testovaný Duster je totiž hybridní. Kombinace atmosferické šestnáctistovky s 69 kW a trakčního elektromotoru přispívajícímu dalšími pětatřiceti a multimodální převodovky je vám dost možná povědomá z hybridních Renaultů na téhle platformě. Když se tenhle systém před tuším čtyřmi lety objevil poprvé, ještě v rozdílně naladěné verzi, v hybridním Meganu, neměl jsem z něj moc dobrý pocit. Prvotní problémy se ale naštěstí povedlo vyladit a ačkoli je Renaultí hybrid svého druhu specifický, funguje velmi dobře, naprosto srovnatelně s řešeními od konkurence. To v praxi znamená, že si spalovák a elektromotor předávají štafetu zcela neznatelně, auto funguje a řidič, pokud pro vlastní potěchu toky energií nesleduje na displeji, si pravděpdobně ničeho nevšimne. Díky elektromotoru je Duster příjemně svižný, navíc se ho povedlo poměrně nadstandardně odhlučnit, takže ani při plném plynu není vytočená šestnáctistovka akusticky nijak nepříjemná. Celkových 104 kW výkonu není špatná hodnota a rozhodně jsem neměl pocit, že bych brzdil provoz, nebo měl někde výkonově na mále. 

Během testovacího týdne jsem ujel 860 kilometrů, z toho zhruba šest set po dálnici, nijak jsem se neomezoval a přesto jsem ani jednou netankoval a při vrácení svítil v autě dojezd ještě 130 km. Což s padesátilitrovou nádrží znamená něco lehce nad pět na sto. Na střední SUV slušná čísla. 

Královskou disciplínu Dacie, totiž podvozek naladěný na rozbité okresky, zvládá Duster dle očekávání skvěle. Je komfortní, ale nikoli rozbředlý, působí celkem jistě a ani se, navzdory slušné světlé výšce, příliš nenaklání. Mimochodem – navzdory nízké ceně je Duster z továrny obutý do velice slušných Continentalů EcoContact 6Q. Stran řízení a jízdních vlastností jsem nezaznamenal nic zmínkyhodného, což znamená, že se Dacia řídí jako ostatní moderní auta. Je odtlumená, nepříliš komunikativní, na limitu přetáčivá, ale už dlouho před oním limitem vám dá jasně najevo, že se jí takové jednání nelíbí a pokud nejste ignorant, tak ji tam tlačit nebudete. 

Verdikt

A je to tady – Dacia si u mě novým Dusterem vydobila postup z kategorie “tolerováno/za ty peníze to ujde” do skupiny vozů, které bych reálně chtěl vlastnit a měl bych z nich radost. Jistě – od posledního testu Dustera jsem o poznání praktičtěji založen, to s věkem přijde tak nějak přirozeně, naopak Dacia prošla citelným “zcivilněním” a je mnohem modernější a méně rurální. Takže jsme se pravděpodobně potkali někde na půl cesty a výborně to zapadlo.

Nejsem si úplně jistý, nakolik bude ale tahle technicky o poznání složitější novinka vyhovovat lidem, co si Dacie kupovali dříve. Konstrukční jednoduchost a využití starší techniky je to tam, design, ergonomie a ovládání jsou také mnohem poplatnější době a méně konzervativní. A pak je tu ta cena. Základní Duster s manuálem, LPG a litrovým motorem startuje na velice pěkných 429 tisících a narozdíl od počátků Dacie rozhodně nejde o maximálně oholený základ bez centrálu a klimatizace, ale vcelku rozumně vybavené auto. Dnes testovaný kousek je z opačného konce cenového spektra, jde o nejvyšší výbavu a nejdražší motorizaci, navíc se slušnou porcí příplatků. I tak jde v kategorii středních SUV o zdaleka nejlevnější hybrid a pokud jsem něco nepřehlédl, tak i cenově nejdostupnější automat. Za svoje peníze tu dostanete technologie, styl a chytrá řešení, za která se u prémiovější konkurence nestydí říct částky atakující milion.

Technické údaje

Motor: full hybrid spalovací tříválec 1598 ccm + elektromotor 
Výkon soustavy: 104 kW 
Převodovka: šestistupňová automatická multimodální – stupně 1+3 elektromotor, zbytek spalovák
Maximální rychlost: 160 km/h (ok, tak tady Volvo vyhrává :) )
Zrychlení 0-100 km/h: 10,1 s 
Pohotovostní hmotnost: 1380 kg 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 5,1 /100 km 
Základní cena: 429 000 Kč
Cena testované verze: 622 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
28. července 2024, 10:04
-4

K te cene. Dacia si zahrava se svou nejvetsi devizou. Ta auta byvala i po 15 letech zespodu zdrava.


Co se tyka dementnich assistentu, dvojklik je OK, ale furt tam jsou a furt se muzou kdykoliv posrat/rozbit kaminkem/zajicem. Nasleduje vymena, kalibrace v autorizaku. Neceho, co tam je jen proto, abych musel po kazdem startu 2x kliknout.
Takze tak.

reagovat
Jakub Pospíšil
28. července 2024, 17:40
2

Hele já si pamatuju jedničkové dustery co míval Adam na test, u kterých jsme se bavili nad tím, co všecko už na nich je rezaté. V Anglii tomu říkají Dacia ruster. Mělo to spoustu výhod, ale to že to nerezne fakt ne.
-
Komentář upraven 28. 7. 2024, 17:42:25

bitner
28. července 2024, 19:38
-2

Tuhle debatu jsem tady vedl uz minimalne 2x, daval jsem tady video od Vaculika, jak boda sroubovakem do Logana se 430 tkm a 11 rokama veku. Sam jsem ted prodaval 9 leteho Logana do AAA a borec uplne vypadl z role, kdyz ten spodek videl, mam porad 13 let stare Sandero, vsechno furt venku, ale ne, pravdu mas ty.
Gratuluju.

Jakub Pospíšil
28. července 2024, 20:09
6

Tak zas po jedenácti letech snad projde šroubovákovým testem všecko, co nebylo nabourané a svařované, ne? Možná nějaká obskurní čína ne. To i ty mazdy jsou sice okyslé, ale ne naskrz. Nedělal bych z toho výhodu, to bychom se dostali brzo k tomu, že je super, že to má čtyři kola.
Nové dustery první generace měly olezlé výfuky a některé spoje korozí s jednotkami tisíc na budíku, nemyslím si, že by to prolezlo skrz, ale dobře to nevypadalo.

bitner
28. července 2024, 20:47
-1

Vacuiik to srovnaval s Fordama, Peugeotama a nevim cim jeste, co bylo podle nej po 5 letech zespoda shnile na sracku. Nevim.
Kdyz mi na Loganovi vysralo tesneni pod hlavou, tak borci taky nechapali v dilne, jak to po 6 letech je to uplne ciste. Furt se bavim o spodku vcetne brzdovych trubek, ramen, napravnic. Rikali, ze Skodarny se proti tomu muzou jit zahrabat.
Nakonec v tech AAA jsem to videl taky a ten vykupci tam rozhodne nema za ukol mi to auto chvalit.
To papirmase pod novym Dusterem vypada minimalne divne.
Jinak pro me je Dacia znouzectnost z mnoha ruznych duvodu. Nektere bych ovlivnit mohl, jine vubec. Assistenti nejsou chyba auta, to vim.

Ha
Habakukk
29. července 2024, 08:28
0

Neznán žádné pětileté auto co by bylo po 5 letech na kaši. Ono to dobře zní když se to ve videu řekne, ale bez důkazu je to jen pochlebování recenzovanému autu.

bitner
29. července 2024, 09:19
0

Habakukk: Vaculik toho hodne nazvani, to je pravda.
Zily mi to uplne netrha, ale je sranda, ze tady dostanu minusy, kdyz Daciu chvalim a dostanu tady minusy, kdyz ju kritizuju :-))

sheogh
28. července 2024, 10:13
4

Me to prijde porad na orvni pohled laciny, jako to bylo vzdycky, akorat se to lip maskuje za fancy "drsnacky" plasty. El. vybava jde s postupne cenou dolu, tak davaji vetsi displej i sem
Za ty penize to neni levny, ale prumerny

reagovat
sheogh
28. července 2024, 14:44
0

Tim nerikam, ze to auto musi byt spatny, jen me neprijde levny

Jakub Pospíšil
28. července 2024, 17:43
4

Jako takhle - levný dneska není nic, případně občas určitý typ ojetin.
Tohle je ve své kategorii zdaleka nejlevnější, ale není to poznat.

St
Staromil
28. července 2024, 12:10
4

Trochu mimo Duster, ale dostanu se k němu...:-)))...
Autíčkáře sleduji, mimo jiné i proto, protože se tak dozvím něco o všech možných autech nových i starších, co nebudu asi nikdy mít, mít možnost osobně poznat a ani ne vyzkoušet, protože prostě ve své profesi se k tomu nedostanu. A to zde vše od lidí odborně zdatných, zkušených, znalých prostředí a majících srovnání, což já taky prostě ze zkušeností s pár auty blíže osobně a desítkami osobně krátce nikdy mít nebudu. Já jsem vždy spokojen s tím, co zrovna mám, protože je to vždy lepší, než to, co jsem měl před tím, snažím se mít auta, se kterými nebudou problémy a nebo jen minimální. Nejsem mechanik (ani hobík), neměl bych na to čas, ale auta a techniku mám rád. A když se např. tady dozvím, že i redaktor, kterému prošlo rukama leccos, prohlásí, že Duster je pro něj už zajímavé auto nejen kvůli ceně, tak to něco vypovídá, věřím tomu a mám alespoň nějakou orientaci (i když cenově už to taky míří výše, než původně dostala Dacia do vínku).
Takže díky za pro mne dobře informačně pojatý a napsaný článek a za všechny podobné ( a nejen to, historie aut a automobilek je vždy taky super...), je to můj kontakt s větším světem skutečných autíčkářů. Kromě jiného mají články o autech zde něco, co jinde až tak moc neregistruji...nadhled, nadsázku, trefná srovnání, humor, čtivost...prostě nejsou "suché" (pro mne v tom asi vede Viola...:-))...).

...a k tomu Dusteru...evidentně se stále snaží nabízet dobrý poměr výkon/ cena, bohužel už musí nabízet i "kurvítka" a "euroviny", co to prodražují a vedou k navýšení ceny i těm, co o to nestojí, ale reálně se nejvíce cení, když jdou snadno a rychle vypnout. Jinak ten "zadek" je fakt divnej a překombinovanej, jako by ke zbytku auta tak úplně nepatřil.

reagovat
St
Staromil
28. července 2024, 12:15
0

Nedalo mi to...
...vím, že to tu není o gramatice (samozřejmě i já nasekám v reakcích, ač se snažím, dost nedokonalostí, řečeno eufemisticky), ostatní prominou, ale Jakube, chvilku mi trvalo pochopit a zadrhl jsem při letu očima přes text "dalšímy pět a třiceti"...:-))

reagovat
Jakub Pospíšil
28. července 2024, 17:41
1

Ale fuj, to mi uteklo a je to ostuda. Jdu to opravit.

ro
rock
30. července 2024, 07:23
2

Trochu mne zarazilo, že
- na fotkách to vypadá větší, ale je řeč o autě délky 4,35 m
- pokud někdo NEchce LPG, tak ta cena v základu vůbec není hluboko pod 500, ona vlastně ani není pod 500. Konkrétně OD 508 t.
- automat jen v kombinaci s hybridem. A kombinace 4x4 + automat není možná
- pokud bych chtěl nedajbože mít v autě automat a automatickou klimu (a to na dnešní dobu snad nejsou nějaké výstřelky nebo obskurní kombinace), tak jsem v tom přinejmenším za cenu toho testovaného kusu, tedy od 623 t.
- no a s touhle cenou se dostává do kategorie, kde už stojí za námahu se porozhlédnout i mezi konkurenty.

reagovat
Pe
Peťas
01. srpna 2024, 16:50
0

Ta spotreba je fakta zajimava.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Passat CC Krásný stav 2008
Volkswagen Passat CC Krásný stav

2008 rok výroby
138 koní výkon
2 000 ccm objem

Cadillac Escalade  6.2 V8 Platinum | 38 330km 2014
Cadillac Escalade 6.2 V8 Platinum | 38 330km

2014 rok výroby
420 koní výkon
6 200 ccm objem

GMC 1500 SLE 1993
GMC 1500 SLE

1993 rok výroby
193 koní výkon
5 732 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem