Rozmanitost automobilové kultury je až podivující. Máme tu nadšence do amerik, kteří si rádi hrají v dílně. Máme i ty, kteří mají zkrátka rádi zvláštně tvarované vozy, nad kterými se ostatní ani nepozastaví. Máme nadšence do offroadů, kteří nás v zimě tahají ze škarpy a v létě volají traktory, které je vytáhnou z bahna. Máme i nadšence do okruhového ježdění, kteří ladí své vozy, aby na okruhu trávili o setinky méně času. Máme dokonce i blázny do francouzských aut.
A pak tu jsou ti, kteří svá auta upravují tak, aby vypadali jinak. Aby vypadali rozšláple, nebo už vůbec nepřipomínali původní auto. Můžeme tomu nerozumět, můžeme jen nevěřícně kroutit hlavou nad některými vozy, faktem ale zůstává, že těchto nadšenců není málo a těch, kteří jejich vozy obdivují, je ještě více. Snad největší evropskou akcí na světové úrovni je Ultrace, původně Raceism (z pochopitelných důvodů přejmenováno, aby byla celá akce aspoň trochu politicky korektní), který se koná každý rok v polské Vratislavi. Nadšenci z celého světa se sjíždějí, aby zde vystavili svou pýchu, na kterou jsou patřičně pyšní. Mezi účastníky tak pravidelně patří nejen vozy z okolních států včetně Česka, ale třeba i z Japonska a dalších zemí.
Akce je pravidelně rok od roku stále na vyšší úrovni, než kdy dříve. Letos už bylo poměrně těžké najít auto, které by mělo na první pohled nějaké chyby – úroveň auta musí být pro vystavení zkrátka na velmi vysoké úrovni a běžný Franta z benzínky se tam se svou fábií s nálepkou HOONIGAN prostě nemá šanci dostat – leda jako návštěvník, a ani to není úplně jednoduché.
Lístky jsou totiž v prodeji více než půl roku předem a i přes poměrně vysokou kapacitu stadionu jsou velmi rychle vyprodané. Není se zkrátka čemu divit, podobnou akci v Evropě zkrátka nenajdete. Celé město žije ten víkend benzínem, po nocích lze v centru potkat lecjaký supersport a návštěvníci projíždějící vozy povzbuzují. Zkrátka by se mohlo zdát, že tady je ještě svět v pořádku – policie sice po ulicích hlídá, ale pokud by něco podobného probíhalo u nás, celé město by bylo plné mobilních STK a hlídačů zapsaných kol.
Celá akce spíše než přehlídka rozbitých aut působí jako velká párty mezi muzejními exponáty. Nikdo si nedovolí se k autům pomalu ani přiblížit, ač mezi nimi nejsou velké rozestupy – natož dotknout nebo něco malovat. Všichni mají vůči vystaveným autům respekt, prohlížejí si je zblízka, a co je možná to nejlepší na celé akci – všichni jsou přátelští. Majitelé aut stojí opodál, při troše štěstí a slušnosti se s vámi rádi zakecají o autě a třeba i ukáží zevnitř.
Dalším důležitým aspektem je komunitní duch, který na Ultrace panuje. Akce spojuje lidi s vášní pro automobily a tuning, ať už jde o amatéry, profesionály nebo jen obdivovatele. Celá komunita je otevřená a přátelská, což vytváří fajn atmosféru. Kromě toho se na Ultrace pravidelně objevují slavní hosté z automobilového světa, což ještě zvyšuje prestiž akce. S hosty jsou na hlavní stage vedeny pravidelné rozhovory, nebo se jen tak prochází po areálu a obdivují auta ostatních.
Bohužel, ne vše je úplně vydařené. Do areálu se nesmí vnášet vlastní jídlo a pití, což je při počasí, které ten víkend panovalo, poměrně ožehavé (pun intended) a místní stánky s pitím zkrátka nestíhají, takže na vodu (předraženou, samozřejmě) čekáte klidně čtvrt hodiny ve frontě. Na vstup do areálu se čeká klidně hodiny kvůli intenzivním kontrolám, parkování také není žádný med (a ani láce), zkrátka a dobře – chce to trpělivost a nadšení pro věc.
Skvělé je, že každý si tu najde něco, co má rád. Ať už máte rádi bavoráky ve všech podobách…
Včetně E30 Touring přestavěné do stylu M3. Moc povedená přestavba, která opravdu vypadá továrně, alespoň zvenku…
Nebo máte radši Japonce? Ale jistě, těch je na celé akci snad i více než německých aut…
I Porsche zde má své zastoupení. Jak samotná automobilka přiveze vybrané kousky z vlastního muzea…
Tak i FAT International přivezli ukázat svou Porsche 962…
Obdivujete snad radši ručně ořezávané 964 od Nakai-sana? Ale jistě, třeba to slovenské…
Nebo radši kroutíte hlavou nad neokoukanými koly za statisíce?
Většina aut svůj původ nezapře, to je samozřejmě v pořádku. Ale najdou se i ty, u kterých bývá poměrně náročnější poznat, co je to vlastně zač. Jako třeba… 
…Nebo auto na úvodní fotce. Některá zase působí jako vytržená přímo z nějaké moderní galerie umění, jako třeba tato E36 na kolech z bůhvíčeho.
Ale i fanoušci motorsportu si přijdou na své. Jägermeister přivezl svou sbírku fantastických závodních vozů…
Nebo BMW, které přivezlo nádnernou E36 M3 GTR, ale i naprosto unikátní Mclaren F1 Speedtail.
Jistě, některých aut je zcela určitě škoda. Některé by mohly být v lepším stavu, jako třeba tato Honda S2000 s nedopasovaným nárazníkem, zatékajícími světly (ale hrozně moc! Tak zlý to nemám ani já!) a orezlými lemy. Z dálky ale vypadá stále skvěle…
Na své si zkrátka přijde každý. Podívejte se do galerie, třeba najdete i něco, čeho vám líto nebude a nebudete spílat rukama, že to nějaký tuner zničil.
Na konec si dáme hádanku: poznáte, co je základem vozu na úvodní fotografii? A co je základem auta níže?






































































































































































Trinom
9. 7. 2024, 21:50Postřeh z pozice vystavovatele - nikdo nezkoumá, kolik jídla a pití si dovezeš v autě. Hlavně to pití se celkem hodí, protože pokud máš být někde poblíž auta skoro celý víkend, tak tebou proteče fakt hodně vody.
S.h.I.t.
10. 7. 2024, 10:21To na uvodni fotce jsem uz nekde videl, to je prestavena Capri 3.gen, ne? A to z konce clanku, to je jasna RX-7, takze v tom bude chytat? :D :D
Marek Brunner
10. 7. 2024, 11:56Je to tak, opravdu Capri a opravdu RX-7 FD. Čekal jsem to náročnější! :)
tomaass2
11. 7. 2024, 12:20A to uprostřed článku je podle mne 930 Flachbau.
Tomáš Strach
11. 7. 2024, 10:21Kola u tyrkysové 36tky mají být jakože skateboardové kolečka. :D