načítám data...

Ford Mustang s197 4,0 V6: Od pantáty vedou dráty

Minulé vyprávění o Mustangu jsem zakončil skoro idylicky. Sluníčko svítilo, Mustang vrčel po okreskách, prostě reklama na svobodu. Tak si ji dneska trochu pokazíme, co vy na to?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už dlouho říkám, že zdaleka nejhorší, co může americké auto tady u nás ve středokotlině potkat jsou “zlaté české ručičky”. Takový to “hele, to je americký železo, na tom nic není, to ti tu vopraví každej”. Podle toho bohužel vypadá velká část českých “amerik” a bylo by naivní si myslet, že Mustang vystřídavší za patnáct let blíže neurčitý a již neurčitelný počet majitelů by se tomuto moru vyhnul. 

Symptomů bylo vlastně docela dost, jen jsem se je snažil vytěsnit. To, že přední pozičky “žraly” dvouvláknové žárovky tempem asi jedné na tři sta kilometrů bylo sice mrzuté, ale pořád jsem se mohl tvářit, že je to tím, že nekupuju takové ty "lepší”. Protože i obyčejné stojí na benzínkách víc, než by mi bylo milé. Občas se do toho zbláznil levý blinkr a cvakal rychleji – tak, jak se to stává, když praskne jedna ze žárovek. Jenže tady byly všechny v pořádku, jen si prostě občas hrály na stroboskop. Tak jednou do týdne, nic hrozného. No a pak mi jednou táta, pozorujíc mě při parkování prozradil, že mi nesvítí brzdová světla. No dobrá, to už by chtělo řešit…

Začal jsem tedy tím snazším – rozebral jsem přední nárazník a pustil se do poziček. Asi mě měl varovat už první konektor, na který jsem po cestě narazi (na fotce výše), ale to jsem ještě posílal Františkovi jako takovou legrační kuriozitu. Výměna konektoru je konec konců skoro terapeutická modelařina, že. Takže jsem to celé předělal, hezky zatavil a utěšoval se, že je to určitě jen výjimka, že třeba někdo měnil pozičku po nějakém ťukanci, nebo tak něco. Určitě…žejo…

Když už jsem byl v tom, pustil jsem se do obligátního rozleštění světel, nicméně záhy jsem zjistli, že oba housingy mají uražený spodní nosníček. Začal jsem vyrábět náhradu, ale pak jsem si vzpomněl, že mám americký Ford a tak jsem se podíval na polské Allegro a prostě objednal nová světla. Pár z druhovýroby vyšel na nějakou legrační třímístnou sumu, pořádné halogenky do nich vyjdou asi dráž. To je holt výhoda “levných” aut co z podstaty věci často bourají čelem.

Předek se tedy povedlo krásně vyřešit, vyvázal jsem si tu veškeré kabely a byl spokojený, jak to mám krásné. Plný optimismu jsem se tedy přemístil k zadním světlům a…

Ano. Tohle je autentický stav kabeláže k pravému zadnímu světlometu. S dovolením proložím tento text dalšími zdařilými exempláři této lidové tvořivosti. Na základě svého zkoumání jsem usoudil, že světla “opravovali” minimálně čtyři elektrikáři s poměrně rozdílnými přístupy. Jako první se zde pravděpodobně realizoval někdo, kdo trochu tušil, co dělá. Ten tu jen natáhnul zadní červenou mlhovku. Jeho dráty byly tmavomodré a pěkně nakrimpované, dokonce i připáskované k původnímu svazku. Měly jen jednu drobnou nevýhodu. Někdo z dalších vylepšátorů je v rámci servisu důsledně odcvakal. Dráty tak byly sice krásně namotané k původnímu svazku, ale vedly od jednoho ustřiženého konce k druhému…

Pak někdy později nastoupil druhý “dráteník” a ani jeho práce nebyla zas tak špatná. Evidentně nahrazoval červené zadní blikače oranžovými vloženými do couvaček, to je u tohoto Mustangu běžná praxe. Správně sem přidal příslušné odpory a odskřípal kabely couvaček. Trochu rozpačitý jsem jen z toho, že místo toho, aby nové dráty navázal do modulárního konektoru (kde je to otázka chviličky a tento je na to přímo určený), raději svazek “říznul” těsně za ním a dráty napájel pořádnými cínovými boulemi. 

Třetí mechanik se pak rozhodl původní klasickou univerzální mlhovku, kterou byl vůz vybaven, vyměnit za LEDkový pásek kombinovaný ještě s couvacím světlem. Nápad jistě dobrý, výsledky…ne zas až tolik. Právě tento mistr pravděpodobně odstřihal původní modrou kabeláž a natáhl svou. Spoje realizoval většinou “zlodějkami”, překvapil mě také tím, že zachoval původní kabelové trasy do zadních světel a až odtamtud si signál svedl zase zpět do auta, čímž efektivně prodloužil vedení o asi dva metry na každé straně. Kromě světlometů své řádění ale posunul i směrem k pojistkové skříni, kde vytvořil sice vcelku nadbytečnou, ale umělecky rozhodně hodnotnou ikebanu odnikud nikam vedoucích “nuláků”. Obzvláště překvapený jsem byl tím, že sem nainstaloval spínací relé, které zároveň ale přemostil dalším kabelem, díky čemuž mohly procházející elektrony jít buď přímo, anebo delší, ale za to horší cestou, aby se o pár centimetrů dále zase setkaly na jednom vodiči. Rozhodně originální. 

No a pak dorazil jakýsi patlal, co už dráty jen točil do sebe bez jakéhokoli spojovacího materiálu a většinou se ani nenamáhal je obtočit izolačkou. Jeho přínos spočíval v tom, že si “rozšířil” brzdová světla i do vnitřní lampy (tam standardně bývá jen pozička) – kabelovou trasu si tam vyrobil vrtákem, čímž zapříčinil rosení světla zevnitř, dále pak z nějakého naprosto nepochopitelného důvodu natáhl další kabel k zadním pozičním světlům z pojistkovky, který vedl souběžně s tím současným (ano, opět “dvoukolejná trasa” pro jeden směr vedení spojená na začátku i na konci) a přidal třetí relé, které pro jistotu připojil jen na přívod proudu, ale už z něj nic neposílal ven. Vlivem opakovaného navazování vedení pak vznikaly takovéto vizuálně hodnotné instalace. 

Divíte se, že to neshořelo, že? Já taky. Ono tam teda pár pěkně zapečených bambulí ohořelé izolačky bylo, ale asi to nikdy nestihlo prodoutnat někam dál. František, jemuž jsem tyto krásné detaily soustavně posílal a ptal se ho “co s tim?" se vcelku brzy přestal smát lidové tvořivosti a konstatoval, že jestli se nechci zbláznit a řešit duchy v elektrice dalších pět let, je čas na generální úklid. Vytrhat, pořídit svorky, konektory a začít znovu. Nechtělo se mi do toho. Raději bych jezdil. Ale pud sebezáchovy byl silnější. (Pomohl tomu také fakt, že jsem Kubovi nabídl ono překabelování s termínem “Hele, když budu mít rozumně čas, tak na jaro to bude” – pozn. F) S voltmetrem jsem tak postupně zjistil co kam vede, wiring manual se stal mým dobrým kamarádem a nakonec se v tom špagetovém monstru podařilo nastolit pořádek. A světe div se, najednou všechno svítí jak má, žárovky nepraskají a dokonce se ani nevybíjí baterka. Kouzla? Ale vůbec. Stačilo si najít dílenskou příručku a držet se jí. Udělat si v kabelech pořádek, rozkreslit si to, použít předepsané spoje a konektory, prostě udělat věci tak, jak se má.

Ano, americká auta opravdu nejsou žádná velká věda. Kompletní zapojení světlometů jsou tři jednoduchá schémátka, která pochopí i osoba lehce poučená. Problém nastává, když přijde na scénu lidová tvořivost a určitá, odpusťte mi ten patos, neúcta k technice. Pocit, že to přece nějak vočůrám, tady dám kabel a vono to pude. Chvíli možná ano, ale pak se nedivme, proč jsou levné ameriky v takovém stavu, v jakém jsou. Já sám rozhodně nejsem elektrikář, přesto se mi přetahání světel s pomocí kolegy Františka na telefonu, wiring diagramů a servisní příručky podařilo za zhruba tři odpoledne.

Nakonec mi to přijde jako vůbec nejlepší varianta řešení. Dobré servisy amerických aut u nás mají ze zcela pochopitelných důvodů ohromné čekací lhůty. Ty špatné jsou možná levné, ale často z nich padají podobné abominace, jako moje kabeláž k zadním světlům. Máte-li na to místo, nebojte se a pusťte se do těhle věcí klidně sami. Porozumíte svému autu, budete mít radost z dobře vykonané práce a ještě ušetříte – peníze i svoje nervy.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Hato_0710
28. prosince 2023, 14:18
1

To je masakr :-) Přesně jak píšeš: Nebojte se udělat si věci na autě sami! Já měl lufty i z výměny žárovek a dneska si měním oleje, brzdové destičky a děsně mě to baví. Prostě mám radost, že jsem něco udělal sám a že to funguje. A v neposlední řadě jsem ušetřil za servis a mám jistotu v tom co je uděláno :-)

reagovat
ReVolte
28. prosince 2023, 14:26
1

Respekt za tu generálku. Sám pamatuji na zjišťování šotků v jednotce bezklíčového zamykání a vybíjení baterky. Také za tím by skrytý domácí kutil a náhodné zapojování kabelů....

reagovat
Mechanik
28. prosince 2023, 19:08
1

Tak to je masakr, sem ještě neviděl

reagovat
Raspby
29. prosince 2023, 06:55
0

Mě se líbí ten paradox začátku a konce článku. Už dlouho říkám, že zdaleka nejhorší, co může americké auto tady u nás ve středokotlině potkat jsou “zlaté české ručičky”. / Máte-li na to místo, nebojte se a pusťte se do těhle věcí klidně sami. :-D

reagovat
bitner
29. prosince 2023, 09:02
2

Ono asi stačí, když ty ručičky nejsou v majetku nějakého prasete.

Be
Beran
29. prosince 2023, 15:30
3

Krimpovat piny, vypichovat a skladat konektory, spravne vest svazek, nekam si zapisovat nove barvy vodicu. Obtiznost stredni, narocnost na peclivost vysoka. To uplne nevidim jako praci pro kazdeho i kdyz neni prase. A cena dobreho autoelektrikare tomu odpovida..

Jakub Pospíšil
29. prosince 2023, 16:14
1

Není to kdovíjak náročné. Problém těch "českých ručiček" je většinou v tom, že to nějak zprasí aby to bylo levně a rychle.
Je pravda, že možná není moudré psát, že to zvládne uplně každý, zas ale není třeba být autoelektrikář z povolání - alespoň ne u auta s takhle jednoduchou kabeláží.

Raspby
29. prosince 2023, 18:44
3

Já bych nic takového dělat nemohl. Jednak o elektrikařině vím kulové, a druhak na to nemám ruce...zkoušel jsem si v práci ukrimpovat kabel a to fakt není pro mě :-D.

bitner
29. prosince 2023, 19:48
1

Taky bych se do toho nepustil. Ale když už, tak se to má udělat pořádně. Dejte mi konektory a já je zapojim 🤓

Riccardo Martora
29. prosince 2023, 21:15
3

Zlaté české prasičky :)
Jinak dobrá práce! Jak s blogem, tak s mustangem. Jen to per do nás dál. Nejlepší záchodové čtení.

reagovat
sheogh
30. prosince 2023, 00:38
2

To je doslova opovrzenihodne

reagovat
Stanley
30. prosince 2023, 09:11
1

V životě jsem zjistil, že neexistuje nic jako zlaté české ručičky, a že čemu se hlavně vyhnout, je český všespravič "ježiš to je dobré, to pude, tohle je tu zbytečné, to kura uděláme takhle". Prototyp fortelného Chlapa, co umí vše. Výsledkem byly vždy rozladěné motory, nefunkční "zbytečné" ventilátory (ještě je tu jeden přece), ulámané plasty, elektrika na hranici požáru, přehřívající se elektronika "opravena" přídavným ventilátorem a další.

Palec nahoru, že ses do toho pustil, já mám z elektroinstalace v autě hrůzu. V zesilovači je to nějak v pohodě, tam je to všechno v jedné krabici, ale v autě se z těch svazků drátů vedoucích od někud někam, nějak ztrácím :-D

reagovat
TheSnail
02. ledna 2024, 08:04
0

Takové blogy jsou super, díky za to!
Jinak bohužel takové věci při opravách aut občas potkám, sice ne až takovou extrémní prasárnu. Ale ta prasečí mince má bohužel dvě strany, nabídku a poptávku. Třeba teď řeším u 3gen Octavie pokousané kabely od hlodavce, kde mi majitel odsouhlasil nákup dvou svazků za několik tisíc, protože i kdybych identifikoval všechna poškozená místa, strávil bych opravou tolik času, že by to byla podobná suma jen za práci a ve výsledku by měl za stejné peníze opravované kabely místo nových..point je, krom toho, že nejsem opravář, ale měnič :D že dokud budou lidi, co neakceptují, že nelze mít za 50% peněz 100% výsledek, tak holt takové prasečiny vznikat budou :(

reagovat
Riccardo Martora
08. ledna 2024, 12:34
0

Další díle bloge gdě pán Pospíšil? Celí nedočkaví jsme, popkorn napukaný a tak.

reagovat
Jakub Pospíšil
10. ledna 2024, 17:58
1

Chtěl jsem teď měnit olej v diferáku, ale v tomhle počasí nevystrčim ani nos. Stačí mi deset minut na mraze a nejsem schopnej ani otočit klíčem v zámku, jak mi odmrzne všechen cit v prstech. Pod deset stupňů vyhlašuji klimatickou tíseň a nemakám :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem