načítám data...

BMW X5 xDrive50e: Všeuměl v dobře padnoucím obleku

Jen málokdy se stává, že auto splňuje vše, co může člověk potřebovat. BMW X5 v hybridní verzi však umí takřka cokoliv.

zobrazit celou galeriiFoto: Radek Kukuš

Jaký bavorák je podle vás nejprodávanější? Je to klasická pětka v kombíku, nebo snad trojka? Ne ne, u nás je nejprodávanější X5. Ve své čtvrté generaci je na trhu od roku 2019 a minulý rok obdržela drobný facelift spolu s vylepšenými motorizacemi, zejména v podobě dnes testované plug-in hybridní verze. Ta se již nejmenuje 45e, ale 50e – a ano, je výkonnější. Elektromotor má takřka dvojnásobek síly, z 83 kW poskočil na 145, navíc dostal i znatelně větší akumulátor. Sice jsem narozdíl od Violy Jeníka s předchozí verzí ani s jinými motorizacemi X5 nenajel nic moc,  přesto si dovolím tvrdit, že tohle je to nejlepší, co si můžete vybrat. Rád vám vysvětlím proč. 

Foto: Radek Kukuš

Začněme venku. Jak jsme poslední dobou zvyklí, BMW dělá design aut trochu jinak, kontroverzněji, a první půlrok si vždycky na nový model zvykám, než že by se mi od začátku líbil. X5 má však stále dost konzervativní tvary. Na první pohled sice působí jako obří mastodont, ale dělá to podle mě hlavně vysoká stavba karoserie – na délku nemá ani pět metrů. Musím ocenit základní vzhled bez M paketu – auto vypadá důstojně, nesnaží se tvářit jako svalnatý sportovec a upřímně mi to fakt sedne k pleti. Ano, některé bavoráky bez M paketu možná působí trochu nezvykle a chudě, ale to u X5 neplatí. Moc se mi líbí “knírek” pod ledvinkami, naopak zadní světla mi úplně nesednou a předfaceliftová mi jsou o něco sympatičtější. Ledvinky mimochodem umí svítit - je v nich ukrytý LED pásek -, a ačkoliv to jde vypnout, přijde mi to vlastně docela decentní a efektní. 

Foto: Radek Kukuš

Ta pravá paráda ale přichází uvnitř. Ano, testovací kousek je doslova naložený výbavou, která není levná, ale stojí za každou korunu. Čalounění merino kůží v kombinaci bílá a šedá je jedním slovem perfektní, sedačky jsou krásně prošívané, a ani palubce se kůže nevyhnula, je tu zkrátka všude. Tvrdší, přesto bytelně působící plasty najdete snad jen ve spodní části dveří. Interiérové obložení z jasanu s otevřenými póry krásně doplňuje vybranou barevnou kombinaci, navíc je efektně lakované s pěkným přechodem do tmava a naživo to vypadá opravdu velmi dobře. Osobně mě akorát mrzí absence té krásné křišťálové lišty s ambientním osvětlením, kterou najdete v nové pětce nebo sedmičce – ona tu lišta sice je, ale svítí v ní jen čárky a název modelu.

Foto: Radek Kukuš

Navíc si za příplatek můžete pořídit i parádní panoramatickou střechu, kterou lze otevřít jako šíbr. Ve dne pěkně prosvítí celý interiér, v noci zas vzor ve skle hezky svítí stejnou barvou jako ambientní osvětlení. K tomu se pojí ještě jedna drobnost – nastavit si barvu osvětlení sice můžete, ale pouze v hybridním režimu. Pokud chcete jezdit na čistě elektrický režim nebo Battery Hold, svítí vždy pouze modře. Ve sportovním režimu pak kombinuje modrou a červenou. 

Foto: Radek Kukuš

Ale na barvičky to nejezdí, že. Vduchový podvozek dostanete k 50e v základu. Testovaná X5 na dvacetipalcových kolech s (na dnešní dobu) vyšším profilem doslova hltá naše cesty. Nějaké drncání nebo hluk od podvozku tu nezažijete, velké SUV vyhladí snad veškeré nerovnosti, které před něj postavíte. Snažil jsem se najít situaci, která by “iks-pětce” vadila, ale ani hnusné kostky v centru Prahy ji nerozhodí, prostě se pohoupe a jede dál. Bez drncání, bez ran. Navíc si pomocí voliče můžete volit výšku podvozku, a to až do rychlosti nějakých 50 kilometrů v hodině, takže když potřebujete přejet nějaký vyšší obrubník, zkrátka jen dvakrát cvaknete voličem a podvozek se rychle přizvedne. Ne že by to bylo moc často potřeba, už v základu je vysoký dost, ale je hezké vědět, že můžete. Stejně tak si v případě nakládání nákupu tlačítkem na zadních dvojitých dveřích podvozek zase snížíte, abyste nemuseli zvedat náklad příliš vysoko. 

Foto: Radek Kukuš

Vždycky jsem žil v přesvědčení, že velké SUV má mít naftový motor. S benzinovým osmiválcem totiž žere a  šestiválec bývá u těch slušnějších značek přece základ, který bude jen o něco málo úspornější, za to nebude mít síly na rozdávání. Tenhle plug-in hybrid je však natolik skvělý, že nechápu, kdo by si dnes vybral naftu. Velká, takřka 30kWh baterka sice ubírá zavazadlový prostor a dvojitou podlahu v kufru tak musíte oželit, navíc z X5 dělá slušného cvalíka… Ale elektrická pomoc činí z X5 auto dvou tváří. 

Foto: Radek Kukuš

Pokud přes den běžně nenajedete více než 80 kilometrů a máte doma možnost nabíjet, nevidím zkrátka jediný důvod, proč si vybrat cokoliv jiného. Nabíjení lze realizovat pouze přes AC nabíječku rychlostí 7,4 kW, což není úplně moc, na druhou stranu rychlonabíjení u plug-inu využije jen málokdo – ten se zkrátka nabíjí doma pro běžný provoz a na delší cestování má spalovací motor. Na poměry plug-inů sice X5 50e nejezdí v elektrickém režimu úplně úsporně, průměrně jsem se pohyboval okolo 30-35 kWh na sto kilometrů, ale výkonnější elektromotor autu propůjčuje naprosto adekvátní dynamiku a spotřebu lze omluvit vyšší konstrukcí auta i hmotností. Dojezd se tak pohybuje někde okolo 80-100 kilometrů v závislosti na jízdním stylu a venkovní teplotě, což v mém případě při běžném týdenním ježdění defacto vyřazuje spalovák ze hry. 

Foto: Radek Kukuš

Ale to by byla škoda…pod kapotou totiž přede klasický řadový šestiválec, dnes už legendární jednotka B58. V zátahu má krásně hutný zvuk, který akorát podpoří skvělé dynamické schopnosti. Pod plným plynem se oba motory pěkně spojí, aby ze sebe vyždímaly všechno, co zvládnou. BMW tak umí na semaforu z nuly na padesát vystřelit snad ihned a nedělá mu problém ani předjíždění ve vyšších rychlostech. 

Foto: Radek Kukuš

Nejvíce mě však překvapila spotřeba. Během testu jsem vyrazil na delší výlet, kombinace 50:50 po dálnici a okreskách. Při normální jízdě dle předpisů jezdí 50e na okreskách zhruba za osm litrů, na dálnici si cucne zhruba o půl litru víc. Ani na německé dálnici bez rychlostních omezení však spotřeba příliš nestoupá, při rychlostech okolo 160-180 kilometrů v hodině se pořád pohybuje mezi 10 a 12 litry. Z mého pohledu výborný výsledek, který zajistí i v těchto rychlostech dojezd přes 600 kilometrů díky velké 69litrové nádrži. 

Foto: Radek Kukuš

Navíc je “iks-pětka” skvěle odhlučněná. Při 130 kilometrech v hodině o aerodynamickém hluku skoro nevíte, ve 160 je to, jako kdybyste jeli v normálním autě 120, a až nad nějakých 170-180 už začne být trochu slyšet vzduch proudící okolo. Hluk od kol ani na zimních pneumatikách není znát, jen na některých typech povrchu, ale nic hrozného – konverzaci se spolujezdcem můžete vést bez narušování klidu na palubě. Já vím, možná se to od takového auta očekává, ale stejně mě naprosto ohromuje,  jak velký posun X5 od první generace zažila. 

Foto: Radek Kukuš

Závěr

Zatím se mi moc často nestalo, abych bych nějaké auto vracel smutný, že už ho neuvidím. A rozhodně bych nečekal, že se mi to stane u velkého SUVčka. X5 v plug-inu mi však naprosto sedla a já u psaní tohoto textu marně přemýšlím, jestli je na ní něco špatně. Jo, na zadních sedačkách není tolik místa jako třeba v Superbu, ale rozhodně na nich netrpím, ani když si sednu sám za sebe. 

Foto: Radek Kukuš

Jen těžko budete hledat auto, které představuje natolik univerzální řešení. Nejenže je pohodlné a svižné, ono ani nežere, zvládne projet i nějakým terénem na chatu a zároveň neudělá ostudu před butikem v Pařížské. Na běžný den funguje jako elektromobil, a když potřebujete, zvládne ujet přes 800 kilometrů bez nutnosti nabíjení, prostě jen natankujete, neřešíte kabely, čipy a podobné věci znepříjemňující cestování. A když vás popadne potřeba vyhrávat závody od semaforu, X5 vystřelí stejně bryskně jako elektromobil.

Za skvělé fotky děkuji Radku Kukušovi. Radkovu tvorbu najdete na jeho webu nebo instagramovém profilu @radek_kukush.
 

Technické údaje

Pohotovostní hmotnost: 2 420 kg 
Spalovací motor: přeplňovaný řadový šestiválec 230 kW (313 koní)
Elektromotor: 145kw (197 koní), 29,5 / využitelných 25,7 kWh baterie
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h dle výrobce: 4,8 s 
Spotřeba v testu: 30-35 kWh čistě na elektriku, 8,5 l/100 km čistě na benzín (delší cesta, mix dálnice/okresky zhruba 50/50)
Cena motorizace od: 2 342 600 Kč
Cena testovaného kusu: 3 202 918 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
02. dubna 2024, 13:33
7

Nejak me unika ten "dobre padnouci oblek". Vidim spis pupkatyho kolotocare

reagovat
Marek Brunner
02. dubna 2024, 16:03
1

Mně se X5 bez M paketu fakt líbí, kor v téhle decentní hnědé barvě. Pupkatýho kolotočáře bych viděl spíš jako XM...

sheogh
02. dubna 2024, 18:39
0

Jako jo, XM totalne :-)

af
afro-r1
02. dubna 2024, 15:50
0

Do kombinace 170km/h / 2500kg / 20" / 4x4 / 3,0i / SUV bych tedy na prvni dobrou11l/100km nerekl. Takova 140I nebo Z4 by pak musela pri teto rychlosti maximalne za 9.

reagovat
Frankie
10. dubna 2024, 12:49
0

Má Z4 dlouhodobě kolem 8,3. Při režimu jak je psáno něco mezi 9 a 10 l. Záleží, zda ustaleny režim, nebo časté akcelerace.

M1chal
03. dubna 2024, 14:00
-1

Mňa prekvapilo toto
"dojezd přes 600 kilometrů díky velké 69litrové nádrži"
69 litrová nádrž je malá a nie veľká v kontexte veľkosti auta a spotreby. Kam sme sa to dopracovali...

reagovat
mariov8
04. dubna 2024, 08:34
0

Také mám ještě v čerstvé paměti hatchback nižší střední třídy co měl 60L nádrž (s motorem 1,6HDi do sucha 1200km dojezd) a mercedesy ještě nedávno měli 80L nebo starší Třída S dokonce až 96L...

M1chal
04. dubna 2024, 09:08
0

Mercedesy majú stále normálnu nádrž. Do GLE natankuješ 85litrov benzínu :)
Si pamätám

Marek Brunner
04. dubna 2024, 10:54
0

Mně teda 69 litrů přijde na plug-in dost, zmiňované GLE v plug-inu má menší nádrž.

M1chal
04. dubna 2024, 13:58
0

69 litrov na veľké SUV nie je dosť a je jedno, či je to mercedes, bmw alebo čokoľvek iné. Môj koment bol k tomu "díky velké 69 nádrži"
Faktom je, že nie je veľká, ale malá. Treba byť trochu viac realistický pri testovaní áut a nerobiť s niečoho, čo je negatívum toho auta pozitívom. To je celé. Faktom je, že malá palivová nádrž pri plugin hybridoch je ich najväčšie negatívum, teda mimo nadváhy a zníženej použiteľnosti. Plugin je ideál do menšieho auta, ktorý vačšinu života strávi krátkymi trasami. Nehovorím, že sa to nedá používať všade a stále, ale kompromisy tam proste sú.

Marek Brunner
04. dubna 2024, 14:04
1

Asi mám trochu jiné požadavky. Pokud auto na samotný spalovák dojede přes 700 km legální dálniční rychlostí, po městě na elektriku více než 80 km, je to za mě naprosto v pohodě - já bych třeba spalovák v tomhle případě potřeboval jen na delší dálniční cesty, a tankování každých 700 km je u benzínového šestiválce snad normální…

PB
04. dubna 2024, 07:12
4

Tak pokud jste majitel zastavárny s kradenejma vercajkama a hustlení nedalo na XM, tak tohle je holt to druhý nejvíc nejhnusnější auto, který si můžete pořídit.. Ta lopata vepředu - nazývaná v textu eufemicky "knírek", dodává jinak pouze obtloustlému vozidlu ten dotek značkové ohyzdnosti, kterou je BMW v posledních letech proslulé.... Moc mne tedy nenadchly fotky tentokát, takový inzerát na noční auto :DDD

reagovat
high_fish
04. dubna 2024, 20:59
1

Ad fotky: asi je to umění, které nějak nedokážu ocenit, holt buran z vesnice:-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem