načítám data...

BMW X5 xDrive45e: Zpracování nad zadáním

Velké auto s velkými ledvinkami a velkou baterkou je velkým vítězstvím inženýrů nad fyzikou.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW X5 xDrive45e: Zpracování nad zadáním

X pátá se ke mně dostala podle a oklikou. Někdo prý rozlámal kolečko na m235i a já tak mohl osahat žhavě nový hybridní sen. Nejsem největším fanouškem SUV jako konceptu a tak tahle vozidla přenechávám jiným, abych se zbytečně nedostal do filosofických potyček. Když jsem tedy přicházel k té velké věci, posmutněle jsem si začal říkat, že design holt nepochválím. Ale ve výsledku, nejsem cílovka a zadání tedy asi nerozumím. Odpojil jsem nabíječku, smotal kabel, otevřel kufr a… No kufr je malý. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vysoukal jsem se po příplatkových schůdcích na sedadlo řidiče. Sešteloval jsem si posez, zrcátka, nechal si chladit pozadí a pomalu se začal soukat z parkoviště. Našel jsem tlačítko sport hned vedle krásné skleněné řadičky, do které jsem se zamiloval v 850, přeskočil poslední retarder, auto vyrazilo naprosto bezostyšně a bez dramatu vstříc slunci a z podzemní garáže se ozvala ozvěna ryku vytočeného šestiválce. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Aha. Auto bylo skoro vybité, přesto se pohybovalo naprosto lehce a okolní provoz se dal v pohodě objíždět. Nastavil jsem si jej do svého oblíbeného módu radostného medvěda, kdy vše až na motor s převodovkou je líné a komfortní a ten zbytek je chycen hezky pod krkem. Ostré řazení, vytočený motor a červený budíky. Táák… Rozvalený v bílých kožených křeslech s polštářky, chlazením a masáží, jsem otevřel všechna okna, včetně toho střešního, pustil jsem si hloupou hudbu a začal tak nějak chápat, k čemu tohle auto je.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vzpoměl jsem si na fialový kombík 540xi, který jsem si zamiloval pro jeho lehkonohost, hbitost a přitom naprosto obláčkovou pohodlnost. X5 je pochopitelně v rámci zachování agility při rozměrech menší stodoly tužší, ale je překvapivé, nakolik pohodlná skutečně umí být. Obětí za "chci SUV" je tedy trocha komfortu, poměr využitelného prostoru v poměru k vnějším rozměrům a samozřejmě obratnost. Ale ač má X5 pomalé řízení a rozměry prodejny denního tisku, opět musím pogratulovat do Mnichova, protože potlučený František po cestě do Liberce zadem projevoval toliko radost a potěšení z toho, jak komicky se s celou věcí dá jet.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Skoro jsem si myslel, že mě pochválí za mé řidičské umění, ale je to realista.

Navíc se sedí hezky vysoko a z auta se skutečně krásně dívá na svět. Na dálnici je tiché díky dvouvrstvým sklům a vy se tak můžete tichým hlasem chlubit čudlíkem na pomalé sjíždění kopců. Nebo se zasnít a kochat se tmavou texturou dřeva na palubce. A furt být první… Navíc veškerá technika jízdních asistentů, které jsem chválil už v 850, je tady také a funguje skutečně skvěle. Pokud nechcete řídit, nemusíte. Auto s vámi inteligentně komunikuje, přibržďuje podle mapy do zatáček a nedovolí vám nabourat, i kdybyste fakt chtěli. A pak… Hergot Kardan hraje melodii Cantaty Burany a celé to zapadá do světa, ve kterém chcete všechno a pak ještě trošku.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Většinu z těch několika dní jsem tedy se sportovním SUV jezdil stylem brzda-plyn-autobahn. Pak jsem se podíval na spotřebu a tam svítilo 15. To auto má dvě a půl tuny, z nuly na sto pod šest sekund, je vysoké a jede sveřepě 235 i do kopce. V rámci objektivity musím říct, že jsem vůbec nenabíjel a upřímně jsem čekal číslo nad dvacítkou. Zároveň bylo jasné, co se děje, protože nabití baterie pořád rostlo, auto se snažilo ze všech sil mít vždy veškerou energii dostupnou. Klobouk dolů.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Neměl jsem kvůli té výměně dostatek času pořádně zkoumat, jak celý hybridní systém funguje, ale k tomu se jistě ještě někdy dostaneme v placatějším autě. Jezdil jsem s tou velkou věcí svižně, užíval si spojení přímovstřikového turbeného šestiválce s kompresí 16:1 a elektrického motoru s výkonem přes 100 koní. Z velkého rodinného auta na všechno se po sešlápnutí pedálu stávalo pírko, které nešlo zastavit. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

A pak unaven, nevrlý, jsem musel projet Prahou, zapnul jsem všechny asistenty, nechal auto, ať si dělá, co chce, a jen se vezl a semtam někoho předjel. Auto vybilo 10 kilometrů z baterky, najelo tuším 22 a zbaštilo průměrně 3,2 litrů na sto. Takže kdybych to tak nějak přesprstově přepočítal, normální jízdou po Praze bez nabíjení to bude jezdit za šest a půl? Malý kufr je jediné omezení tohoto pohonu, nemám dalších námitek (obrázek nahoře je ovlivněn popojížděním po dojezdu).

foto: Jan Machač, autickar.cz

Závěr

BMW X5 je pochopitelně nedotáčivou velkou věcí s pomalým řízením. Je ale také ukázkou toho, co se dá z takového zadání vykřesat, když se skutečně snažíte. Jsem možná fanoušek moderních BMW jen proto, že neplatím ani pořízení, ani údržbu, ale opět to zopakuju: Nějakým divným způsobem se mi líbí všechno, čeho se lidé z Mnichova dotknou. X5 nechápu, ale to, jak je vyrobená, je úchvatné.

Fingovanou nehodou na sportovním sedánku mne PR BMW donutilo pochválit SUV: To Vám, Davide, neodpustím!

Technické údaje

  • Pohotovostní hmotnost: 2 510 kg 
  • Spalovací motor: Řadový čestiválec, turbo, komprese 16:1, 290 kw, 394 koní.
  • Elektromotor: 83kw (113 koní), 24 kWh baterie
  • Hmotnost břžděného přívěsu: 2 700 kg 
  • Vmax: 235 km/h
  • 0-100 km/h dle výrobce: 5.6 s 
  • Spotřeba v testu: 3.1 – 15 l/100 km
  • Cena motorizace od: 1 999 400 Kč
  • Cena testovaného kusu: 2 808 758 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
02. srpna 2020, 16:07
1

Honzo povedeny clanek. A myslim ze nejlepsi, co jsem cetl k tomuhle autu. Presne vystihuje to, co pripadny kupec bude chtit delat a vedet. U auta za 3 ty lidi stejne nezajima jak to funguje. Zajima je to, co tam pises ta podstata te stodoly... Myslim ze je to win/win ty si auto pochvalil.

Na Nedeli idealne nacasovany vydani tohoto testu. Zlepsujete se v tom menedžmentu:)) Nova rubrika na Nedeli SUV Jendy Machace...

reagovat
riderhenry
02. srpna 2020, 21:51
0

"Nějakým divným způsobem se mi líbí všechno, čeho se lidé z Mnichova dotknou. X5 nechápu, ale to, jak je vyrobená, je úchvatné." Z toho mála, co jsem vyzkoušel, to mám úplně stejně. Vždycky k tomu přistupuji kriticky, s nedůvěrou. A pak po jednom dvou dnech přemýšlím, jak na to sehnat peníze, i když je to totálně mimo moji kategorii a potřeby... Chtělo by to srovnávák s hybridní XC90 T8 - to by byl takový Autičkářův ultrafight...

reagovat
beastar
03. srpna 2020, 01:31
0

Me se moderni Bmw od Bengla vejs nelibi. Jako obchodni artikl je to zlaty. Makovcu co to chtej je moc. A ok M5, M2, M4 make b m w great again. Tohle auto z testu je zrudnost, ale napsal o tom Jean pekne ja to cetl u jidla a kde jinde si prectes nazor punkace na stodolu za 3 milany.

Jakub Pospíšil
03. srpna 2020, 08:22
1

Ač mám Volvo rád, BMW je ve všem, snad až na bezpečnost, o kus dál.

riderhenry
03. srpna 2020, 10:42
0

Já bych volil určitě BMW, to bylo spíš jen k aktuální zdejší tématice co se koncentrace Volva týče :D

beaster: Hele to já vím, že BMW ti nevoní. Já to mám zase trochu naopak. Ano, vadí mi nastavený směr a raději vzpomínám na časy minulé, ale když si to pak postavím do reality a hodím vedle toho Audi, M-B atd., tak stejně vím, že bych šel do té vrtule. Samozřejmě to nemyslím jako objektivní hodnocení kvality aut/značky, ale moje preference. Přítelkyni s dětmi bych taky raději posadil do nějakého Volva, nebo něco na ten způsob...

Ha
Habakukk
03. srpna 2020, 11:12
1

Vždycky když se dívám na tak nabušené X5 nebo GLE tak mě v hlavně hlodá proč si v této ceně nedojít rovnou Range Rovera, ale v mém případě taková to skrytá preference značky nic jiného. Kdy považuje Range za šviháka v kategorii.

reagovat
esmo
03. srpna 2020, 14:02
2

A přitom ostatní si říkají, proč by si proboha v této cenové katagorii někdo kupoval Range :D

Peppan
03. srpna 2020, 14:20
0

to Habakukk: jestli ono v tom nebude hrat roli ta spolehlivost tedy spise nespolehlivosti RR a take to, ze ten vuz ma jine zamereni..tedy spise k vydrzi v terenu .. zatimco D3 spiseinklinuje k pohodli a luxusu, ale tam bych se porad priklanel spise k tomu Lexusu RX v plne, tedy pokud nepotrebujes mit 400+koni a vyhodit o dalsi milion navic.

Jan Machač
03. srpna 2020, 15:03
0

Lexus RX se výbavou na palubě od mapy až po asistenty s X5 nemůže ani rovnat. A to mi zrovna u luxusního auta které rozhodně není řidičské přijde jako deal breaker.

Ha
Habakukk
04. srpna 2020, 10:37
0

Peppan: On si RR dělá s tím terénním pojetím spíše takový marketing než reálnou schopnost jízdy ve středním terénu. Limitní jsou vždy gumy a ty stejné silniční gumy má nasazené i to BMW nebo Mercedes. Hodnotit spolehlivost bych si neodvažoval spíš je to taková to písnička Německá trojka super spolehlivost a Brit je krám.

Peppan
04. srpna 2020, 18:03
-2

to Habakukk : s RR nemam praktickou zkusenost a takze hodnotim, dle informaci, ktere nactu a ktere ziskam z okoli. S tim, ze gumy jsou limitni / nejvyznamejsi faktor a to u jakehokoliv pouziti kterehokoliv auta..s tim naprosty souhlas.

To Jan Machac..pro dokresleni jen rozvinu proc jsem napsal predesly komentar..abychom si vice rozumneli.
Pane redaktore, ja nic nesrovnavam, jen jsem napsal komentar o tom, ze RX splni to pohodli i luxus plus o tom milionu navic. Pro me osobne je zasadni jen to, jak pohodlne a bezpecne me dokaze vuz dostat z A do B bez jakychkoliv kompromisu a to RXko dokonale plni i za temer polovicni cenu teto testovane verze vozu od BMW. Tim nerikam, ze je BMW horsi ci naopak skvele..neb nemam prakticke zkusenosti a netroufnu si to nijak hodnotit. Ja napsal, ze RXko nabidne stejne pohodli a luxus dle mych meritek. Auta jako toto BMW s takovouto cenou/vybavou a motorizaci.. uz mi prijdou zcela nesmyslna a nepotrebna ve vsech smerech.

Jinak nejsem geek, takze me nezajima, jak vypada infotainment v danem voze ci co vse umi nabidnout. Jsem stara skola a tak
v RXku 450h (AL20) se kterym mam zkusenost mi vse plne vyhovuje (neb se vse potrebne da nastavit presne podle mych potreb) a navic me vuz pri jizde nijak nelimituje - nezasahuje mi do rizeni a nevytvari tak rizikove situace pro me i ostatni kolem ( tedy dela presne co chci a to co od neho v danou chvili ocekavam) coz je u dnesnich aut preplnenych vsemi moznymi asistenty uz skoro zazrak. Navic mi prijde, ze ve vetsine automobilkach zcela ztratili zdravi rozum, tim ze se musi rada funkci infotainmentu ovladat bez fyzickych tlacitek ( vse nove od VW) Takove auta by dle meho bud na silnice nesmela vyjet, ci by se mela ovladat jen kdyz vuz stoji ( coz vlastne nelze, treba u steracu za deste atd) . V Rxku navic po par dnech lze vse ovladat naprosto intuitivne bez toho abych musel odvracet oci od rizeni ( pres displej mezi budiky a head up displejem pred sebou ) a nastavim si vse co je ihned potreba. Vse pres fyzicke tlacitka.

Jinak obecne k 5metrovym SUV alias stodolam, jen dodam, ze ty rozhodne nemaji mit za cil byt ridicske ci dokonce sportovni, jak avizujete o tomto BMW Vy.. to uz se z principu fyziky popira..a me to nedava zadny smysl.

Dlouho jsem vahal jestli mam vzit auto spise pro sve poteseni tedy sedan GSf s V8 nebo dat prednost wellness stodole RX450h V6 kvuli rodinym pozadavkum a ve finale vubec nelituji te pohodlnejsi volby, neb kazda jizda je to naprosto uklidnujici a presun v nem Vas zcela odrizne od okolniho provozu/sveta a Vy si jen tak plujete krajinou a uzivate si to ticho nebo skvelou hudbu od ML.

O tom, ze je to vuz dostatecne spolehlivy, bezpecny, luxusni nenakladny na bezny servis jsem presvedcen, stejne tak o tom, ze vydrzi s beznou udrzbou 15 let spolehlive funkcni, coz je pro me to nejzasadnejsi a proc Lexus nakonec zvolil ( nerad totiz menim neco co funguje). Na dlouhovekost uz nyni verim jen JP znackam s benzinovymi motory ci hybridum s benzinem. Na sportovani mam jine vozy..asi vse co mi aktualne proslo hlavou. Vsem pekne odpoledne.

Jan Machač
04. srpna 2020, 18:37
1

Hele já to nebral jako kritiku, já jen řek, že to možná ospravedlňuje ten milion navíc ;-) Nehledě na to, že BMW se vrací k tomu, že na vše podstatné je čudlík a má pochvala jejich systému vychází zejména z toho, že jsem ze všech těch hipsterskejch kravin co se snaží být za každou cenu jíné už vyloženě otrávený.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat Ostatní Ducato 2,3 JTD 2016
Fiat Ostatní Ducato 2,3 JTD

2016 rok výroby
115 koní výkon
2 287 ccm objem

Mercury Marquis  1977
Mercury Marquis

1977 rok výroby
135 koní výkon
6 500 ccm objem

Ford Explorer  2006
Ford Explorer

2006 rok výroby
156 koní výkon
4 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1973
Chrysler Newport Custom

1973 rok výroby
180 koní výkon
6 551 ccm objem

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem