načítám data...

Auta, která zachránila svou značku

Automobilky jsou multimiliardový byznys, přesto jsou okamžiky, kdy všechno visí na jediném vlásku nebo lépe řečeno - na jediném modelu. Tohle je pět takových.

zobrazit celou galeriiTopX: Auta, která zachránila svou značku

Přestože se v automobilovém průmyslu točí obrovské peníze a každý jeden model se chystá řadu let, aby byl skutečně perfektní, úspěch a zisky nejsou tak jisté, jak by se mohlo zdát. Mnohé projekty jsou ztrátové cíleně s tím, že vytvoří dostatečnou publicitu a podpoří ostatní výrobky značky, jiné se dostanou do ztráty zcela neplánovaně prostě proto, že kalkul nevyšel, trh se zachoval jinak, zkrátka – něco se nepovedlo. 

Tohle ‘něco se nepovedlo’ často představuje obří částku peněz. Když se takto nepovede vícero projektů v řadě, je konec automobilky na spadnutí. Přitom oním posledním hřebíčkem do rakve vůbec nemusí být špatné auto. Takový Rover 75 byl například po všech směrech nesmírně povedené auto, jen okolnosti, za kterých vznikl, předurčily jeho neradostný osud.

Foto: Rover

Potom jsou ale na světě auta opačného ražení, takoví automobiloví hrdinové. Myslím tím modely, které přišly v hodině dvanácté, ve chvíli, kdy už vrátný hledal klíč, aby mohl jednou provždy uzamknout brány továrny a tím učinit z progresivního technologického závodu pouhou součást automobilové historie. Toto jsou někteří z oněch hrdinů.

 

Volkswagen Golf

Golf již dlouhá léta tvoří páteř nabídky značky Volkswagen a to ani nemluvím o modelech, které značka postavila na jeho základech. Golf je pro německého giganta skutečně důležitým modelem, snad dokonce tím nejdůležitějším. To je ale stále nesrovnatelné s tím úplně prvním Golfem.

Foto: Volkswagen

První generace Volkswagenu Golf se představila v roce 1974. Z dnešního pohledu to zní možná neuvěřitelně, ale situace Volkswagenu byla opravdu nedobrá. Výrobní program dnes největší automobilky čítal v zásadě dna modely – konstrukčně zastaralý Brouk doplňovala konstrukčně zastaralá dodávka. Teď nemluvím o nějakých drobnostech, jako je grafika přístrojů, která už vyšla z módy. Celá koncepce Volkswagenu byla špatně. Motor umístěný vzadu prostorově trochu překáží, moderní hatchback by zkrátka měl mít motor vpředu. Horší už by takové umístění pohonné jednotky bylo snad jen v dodávce – a to bylo vlastně to druhé auto, které VW vyráběl.

Foto: Volkswagen

Poptávka po Brouku se tenčila a protože si Němci uvědomovali svůj nedostatek invence (ostatně sousední továrna Porsche vyrábí modifikované Brouky dodnes), sáhli po kroku, jaký bychom si dnes také těžko představovali. Postavili si do atelieru Fiat 128, najali italské studio Ital Design Giorgetta Giugiara a zadali mu něco takového stvořit pro VW. A tak vznikl nový hatchback moderní koncepce. Když už byl Giugiaro v tom, rovnou postavil i kupé a větší rodinný model, tak vznikla modelová řada Golf, Scirocco a Passat. 

Foto: Volkswagen

Nebýt tohoto radikálního kroku, značka by dozajista zanikla, původní Brouk se sice ještě nějaký čas prodával v Jižní Americe, na tom ale budoucnost automobilky v srdci Evropy stavět nelze.

 

Lancia Y 

Záchrana automobilky Lancia je velmi aktuální téma. Není to tak dávno, co byla vzata na milost, když vedení koncernu Stellantis rozhodlo, že i v příštích letech se značkou Lancia počítá. Ještě pár let nazpět totiž tehdy ještě koncern FCA rozhodl úplně jinak.

Foto: Lancia

Značka Lancia má skutečně obdivuhodnou a dlouhou historii táhnoucí se až do úplných počátků automobilismu. Byly tu úspěchy, inovace i průšvihy, Lancia patřila mezi průkopníky nových technologií a občas ji hledání nových cest přivedlo i do slepé uličky. Přesto, nebo snad právě proto, tu ale vznikla celá řada fantastických aut. 

Foto: Lancia

Jenže potom se to celé nějak pokazilo, prodeje se tenčily, aura závodní legendy se ztrácela v propadlišti času, o inovativní italské vozy nebyl zájem. Ostatně ani Alfa Romeo na tom nebyla lépe. Vedení koncernu se tak rozhodlo pro krizové řízení, u Alfy Romeo byl naplánovaný úplný restart (v jeden okamžik byl v nabídce jediný model, Giulietta), Lancii potom vedení zrušilo úplně. Značka byla stažena ze všech trhů kromě domácího, kde zůstal v nabídce jediný model a to tak říkajíc do vyprodání zásob – s nástupcem se již nadále nepočítalo. Tím modelem byla maličká Lancia Y. 

Foto: Lancia

Potom se stalo něco, s čím nikdo nepočítal. Stárnoucí Lancia Y si na domácím trhu vedla stále dobře, čísla vůbec neklesala. A tak se její výroba prodlužovala a prodlužovala. Trochu tomu pomohl i sám koncern, když ukončil výrobu Fiatu Punto, takže Italové toužící po malém pětidveřovém hatchbacku neměli najednou mnoho možností. Je tu jednoduchá Panda a nebo právě Y. I tak ale Lancia překvapila, když prodeji v rámci EU (tedy vlastně jen v Itálii) překonala kompletní prodeje všech modelů Alfa Romeo v celé Evropě. To nečekal opravdu nikdo.

A povedlo se. Lancia přežila vlastní smrt a nyní se plánuje její návrat. V elektrifikované budoucnosti má hrát opět roli technologického průkopníka. Máme se tedy myslím na co těšit.

 

Škoda Octavia

Tenhle příběh asi všichni známe, ale bez Octavie by tento článek nemohl být kompletní. Přitom samotný zrod první škodovky z nové éry značky nebyl vůbec jednoduchý. Díky Škodě Favorit nebyla výchozí pozice automobilky v Mladé Boleslavi až tak špatná, i ‘západní’ svět viděl, že tu dokážeme vyrábět a především vyvíjet auta, která nejsou až tak odlišná od zavedených značek kapitalistického světa. A tedy že s patřičným kapitálem bychom patrně dokázali postavit i něco víc.

Foto: Škoda Auto

Původní plán byl velice smělý. Bylo potřeba stvořit nově zrozené značce novou identitu. Protože roli lidového vozu v rámci koncernu hrál Lidový vůz (německy Volkswagen) a naopak luxusní segment trhu obhospodařovalo Audi, měla Škoda vyplnit mezeru mezi nimi. Nová Škoda mělo být komfortní konzervativní prémiové auto, ne tak drahé, jako Audi, ale ani ne příliš lidové. Vzorem bylo švédské Volvo.

Foto: Škoda Auto

Tak se tedy začalo připravovat nové auto. Dostalo novou platformu, jako první z celého koncernu, i výbava byla štědrá. Jenže potom se to celé zamotalo. Přišla krize, kupní síla se náhle změnila, najednou se nezdálo úplně vhodné vstupovat na trh s novým prémiovým modelem, tím spíše, že značka Škoda si svou reputaci musela teprve vybudovat. Ale auto už bylo prakticky hotové, tak co teď?

Foto: Škoda Auto

Vedení Volkswagenu se tedy rozhodlo narychlo upravit strategii, namísto českého Volva měla nyní Škoda nabídnout za málo peněz hodně auta. Výhodou bylo, že Škoda postavila svou Octavii právě po vzoru Volva na pomezí segmentů. A to dokonale zapadá do plánu velkého auta za dobrou cenu. Z původního konceptu zůstala důstojná maska chladiče a prolisy kapoty, které Škodě zůstaly dodnes.

Foto: Škoda Auto

Octavia jako velké auto za peníze VW Golf (vlastně i za méně) měla úspěch a dnes je ze Škody světová značka. Kdyby se ale Octavia nepovedla, mohlo být všechno úplně jinak…

 

Tesla Model S 

Elektromobilita je dnes již realitou. To neznamená, že by to auta se spalovacím motorem již měla spočítané, to zdaleka ne, ale auto na elektřinu si dnes už můžete pořídit a nebudete vůbec za exota. A tohle všechno začalo Teslou Modelem S.

Foto: Tesla

Model S byl doopravdy klíčovým vozem a ač se dnes již impérium Elona Muska zdá neotřesitelné, tenkrát nebylo jisté vůbec nic. Model S nebyl prvním vozem značky, Tesla již existovala a dokonce jedno auto vyráběla, investovat do ní ale chtěl jen málokdo. Jak bych to co nejlépe popsal… Byla to firma, kterou provozovala parta ajťáků, co se potkali na srazu fanoušků UFO. A tihle se rozhodli, že budou mít automobilku a jali se vyrábět auto, což byl malý vlastně malý britský roadster přestavěný na autíčko na baterky a to vše v době, kdy byla elektromobilita čirou utopií. 

Foto: Tesla

A potom přišel Model S. Jeden z těch ajťáků měl tou dobou zrovna nevyužitý vagon dolarů, a tak se rozhodl, že posune celou věc o úroveň výš. Že postaví opravdové auto. Model S záměrně nebyl nějakou futuristickou kreací, nějkou šíleností ze vzdálené budoucnosti. Model S vypadal prostě jako auto. Normální osobní auto, takové rozplácnuté Mondeo. A v tom bylo jeho kouzlo. Najednou tu nebyl elektromobil, bylo tu normální auto na elektřinu. 

Foto: Tesla

To byl velký skok. Společně s poprvé i použitelným dojezdem a vidinou funkční infrastruktury tak Tesla nabídla elektrický vůz i těm, kdo o něm dosud ani neuvažovali. Můžeme si o elektromobilech a celé té elektrifikované budoucnosti myslet cokoli, ale Tesle nelze upřít, že tento nesmírně těžký krok dokázala udělat a uspěla.

 

Jaguar XF 

A ještě jeden hrdina. Milovaný i nenáviděný, obdivovaný i vysmívaný, takový byl Jaguar XF. Ale je téměř jisté, že bez něj by tu dnes nebyl vůbec žádný Jaguar. 

Foto: Jaguar

Značka Jaguar stavěla auta přesně tak, jak si to petrolheadská odborná veřejnost přeje. Hezky postaru, hlavně žádné velké novinky, raději ctít tradice. Správný Jaguar má mít čtveřici kulatých světel a kulisu řadící páky do tvaru ‘J’ a tyhlety nesmysly. A skutečně, když jste nasedli do nového Jaguaru, cítili jste tu tradici a vzpomínky na předky. 

Foto: Jaguar

Kéž by to tak dělaly všechny automobilky namísto praštěného znovuvymýšlení kola. Kéž by BMW stále mělo negativně skloněnou příď, kéž by Porsche zůstalo u vzduchem chlazeného motoru, kéž by se Ford stále startoval klikou…

Divné bylo, že zákazníci to cítili úplně jinak. Nádherné Jaguary, auta jako vytažená z muzea a přitom vonící novotou, nikdo nechtěl. A potom to přišlo. Psal se rok 2007 a Jaguar představil XF. Kulatá světla byla pryč, páka převodovky pryč, fošnu napříč interiérem nahradil moderní hliník. Pro fanoušky značky to byl šok, pro Jaguar záchrana. Značka se tím vrátila tam, kde měla být po celou dobu, na špičku vývoje. 

Foto: Jaguar

Milovníci Jaguaru dnes se slzou v oku vzpomínají na klasické tvary starých modelů, pravdou ale je, že ani oni by dnes už neměnili. Jaguar nesmí být skanzen, Jaguar musí žít!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
21. května 2021, 17:49
9

Čejen nic?

reagovat
Avex
21. května 2021, 18:32
-7

Se vším se dá souhlasit, snad kromě Lancie. Ypsilon se sice na jihu Evropy prodával slušně, ale vypadá to jako Fiat 500 s Downovým syndromem. Jediný co imo Lancii trochu zachránilo, bylo když FCA začal prodávat v Evropě Lancie jako přebrandovanej Chrysler 300 a Voyager, oboje pěkný auta. Do tý doby byla poslední dobrá Lancie Kappa.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
21. května 2021, 20:35
7

Ty nikdo nechtěl. Zákazníci Lancie nechtěli přebrandovaný Chrysler a zákazníci Chrysleru netoužili po Lancii. Vůbec se to neprodávalo. Výroba Lancie Y se měla postupně ukončit a s ní i celá historie značky. Jenže Y nějak ne a ne umřít.....

Avex
21. května 2021, 21:12
-3

Neříkám nic, prodejně to v Evrope byly katastrofy (to ostatně můžeme říct o jakýmkoliv Chrysleru), ale aspoň to byly celkem pěkný auta, i když ten design udělali Američani. Jestli ty jejich EVčka nebudou nějaký pochybný rebrandy, tak bych Lancii zase rád viděl , narozdíl od Ypsilonu.

krab
21. května 2021, 21:34
7

Kluci, s tím Ypsilonem jsem nedávno shodou okolností jezdil a ono to není zas tak špatný auto. Je pohodlnější a tišší než pětistovka a má docela zajímavej design. I když teda mě se zrovna nijak zvlášť nelíbí. Jestli to auto ale nějak překlenulo chmurnou epizodu Lancie, kdy skoro umřela a jen díky tomu, že se tohle auto furt nějak prodává neumřela totálně, tak si jí budou muset dát jednou do muzea na piedestál. Otázka spíš je, co bude představovat budoucí Lancia. Jaký druh aut bude Stellantis chtít pod názvem Lancia prodávat, na to jsem zvědavej a zatím netuším

Avex
21. května 2021, 22:20
3

To je dobře řečený, jestli to pomohlo Lancii překonat klinickou smrt, tak to možná mělo něco do sebe..

Jy
Jyrki
22. května 2021, 12:56
-4

Ypsilon je opravdu osklive auto a pomalu zacinam razit nazor, ze Fiat mel Lancii nechat vklidu spat.
U te skodovky, spis nez Ochcavku bych tam videl Favorita. Ten udelal ze skodovky atraktivni pro investory.

af
afro-r1
22. května 2021, 08:53
-2

Nestalo na pozadi restartu Volkswagenu jeho slouceni s Audiv roce ´65? A50,72 a tak podobne?

reagovat
af
afro-r1
22. května 2021, 08:54
-1

Jinak klinickou smrti si proslo i BMW a malem bylo soucasti Daimler-Benz

reagovat
Sc
Sch
22. května 2021, 09:46
0

Volkswagen v te době vyráběl ještě typ 4 (411/412) jako nástupce typu 3(1500/1600). To byl pokus o sedan střední třídy s motorem vzadu, který na plno ukázal kde Volkswagen byl. Jo a ještě větší bizár než dodávka s motorem vzadu bylo kombi střední třídy s motorem vzadu.

reagovat
eLzyx
22. května 2021, 15:57
4

tady je katalog z roku 1969, co VW v té době vyráběl. (btw - jsem zvědav, jestli si někdo všimne jedné zvláštnosti v tomto katalogu)
https://drive.google.com/file/d/18q-oLRXtdkrxBcK0RonhUcbBD8dSg3lr/view

krab
22. května 2021, 18:23
3

Dík za sdílení, to je moc zajímavej katalog, hlavně mě překvapuje, že existoval česky, když se u nás zrovna právě VW prodávat ofiko nemohlo..

Jinak já bych to s tím posměškem k technice VW nepřeháněl, Brouk byl nesmírně populární ještě daleko potom, co přišel Golf a Mexiko se díky němu prakticky motorizovalo. VW T1, T2, T3, to byla skvělá auta a ta koncepce boxeru pod podlahou vůbec ničemu nevadila. Ani u toho kombíku u Variantu typ 4 , tam byl konvenční kombíkovej kufr vzadu a ještě jeden menší vpředu.

Ale souhlas, že Fiat 128 , vlastně původně Autobianchi v 60. letech, 127 a 128, zkrátka vývoj italskýho auta se samonosnou kastlí, motorem vpředu napříč a pohonem předních kol byla cesta kupředu. A všichni to chtěli... Proto ten Golf, ale vlastně i první Audi 80 a Passat B1, tím najednou Volkswagen tu zastaralost koncepce rychle dohnal

eLzyx
22. května 2021, 18:41
1

trefa! Přesně to mne na tom katalogu upoutalo. Jak to že je česky, když je pro modely 8/1969? Ukořistil jsem ho v Británii, drahý jak čert a ještě riziko, že mi napaří DPH, celní poplatky atp. Ale nechat jsem ho tam nemohl, byť jsem se zařekl, že tyhle "serepetičky" jako katalogy, originální manuály, autíčka, trička atp. budu sbírat jen k těm autům co vlastním, nebo jsem vlastnil. I tak v tom mám utopeny desetitisíce.
Trošku jsem pátral a nejspíše byl připraven v předstihu na mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Ale ten už neproběhl buďto vůbec, nebo proběhl "jen" bez účasti západních firem, protože nás mezitím obsadili Rusáci.

krab
22. května 2021, 19:30
2

Tak to je teda vážně velká vzácnost... starý prospekty a katalogy mě taky nesmírně baví. Ale zatím jsem si nenašel čas na to cíleně vytvářet nějakou sbírku. Ale do garáže jsem si přesunul takovou skříň s poličkama a postupně to plním starými knížkami o autech a časopisy co jsem různě nasbíral a nevyhodil...

Ten příběh asi fakt mohl být jak píšeš, já si v souvislosti s tím pamatuju na první skautský příručky, knížky atd, co jsme jako malý děti po revoluci měli a to všechno bylo překopírovaný z toho co se stihlo vytisknout v roce 68/69... takže když použiju analogii, asi tehdy bylo připraveno leccos, jenže vývoj pak šel bohužel jinam :(

Kr
Krocan
22. května 2021, 20:00
0

eLzyx; ten katalog je podvrh. Jen jsem ho rychle proletěl bez čtení a hned jsem zaškobrtnul o chybku ve slově "liší". V textu je dvakrát za sebou napsáno "lyší" a takovou chybu by nikdo na konci šedesátých let nikdo neudělal. Tato chyba je typická pro období posledních necelých deseti let a její výskyt je občas k zachycení na internetových diskusích.

eLzyx
22. května 2021, 20:06
0

jo, dobová auto-literatura mne taky hodně baví.
Nedávno jsem sehnal set katalog+ceník k mojí VW T2 1973 v Němčině (tam to auto bylo dodáno), tak jsem si ten ceník přeložil. Strašně mne zajímalo, za co si tenkrát majitel připlácel a proč nezvolil další výbavu.
VW kombi 10465 DM
uzamykatelné víko nádrže 15 DM
podlahová gumová rohož v prostoru řidiče 79 DM
bezpečnostní čelní sklo 115 DM
uzamykatelné víko motorového prostoru 13 DM
vyhřívané zadní sklo 118 DM
bezdušové radiálky 150 DM
chromové kryty kol 22 DM
3 bodový bezp. pás řidiče + krajního spolujezdce 135 DM
2 bodový pás pro prostředního spolujezdce 40 DM
stmívatelné vnitřní zpětné zrcátko 10 DM
tažné zařízení 252 DM
přepážka mezi prostorem řidiče a nákladovým prostorem 131 DM
přívod čerstvého vzduchu do nákladového prostoru 93 DM
posilovač brzd 172 DM
obložení stropu PVC 107 DM
konzervace dutin 60 DM
3+2 lavice 650 DM
------------------
12627 DM, tehdejší kurz 15Kč/1DM = 189405 Kčs. A pokud k tomu připočteme inflaci do dnešních dní, tak to odpovídá cirka dnešním 1 894 050Kč. No, nedivím se, že si nepřiplatil třeba ještě za hlavové opěrky, nebo pásy dozadu.

tady je ten ceník, kdyby to někoho zajímalo:
https://drive.google.com/file/d/16A8Hho6Zs7vCs38K0jdaQeqFM5d1XWRm/view
https://drive.google.com/file/d/1GYKYpTKTTHaL3A2Y13Ar5Ad38q_Dqf7H/view

eLzyx
22. května 2021, 20:32
2

Krocan: myslíš, že nějaký čmoud v Británii vytvářel extra CZ katalog o starých VW pro blbce z ČR, aby na tom vydělal 300Kč/10GBP/kus? Jako možné je všechno, ale pak bych čekal, že bude existovat i nějaká cizojazyčná kopie, ze které to vychází. Neviděl jsem. A hlavně bych čekal, že se budou fejkovat hlavně DE, UK, US katalogy u kterých se bude očekávat slušný odbyt. Každopádně tenhle katalog vypadá staře, smrdí staře, kvalita tisku, papíru, jeho formát odpovídá ostatním VW katalogům, co tu mám. A ty mám z různých zdrojů. Že by to fejkovala jedna "dílna" a distribuovala to z různých zemí Evropy nepředpokládám.
Ale dobré oko na tu gramatickou anomálii, té jsem si nikdy nevšiml.

ro
rock
22. května 2021, 21:22
3

Netipoval bych na podvrh: je tam spousta výrazů, které se už dneska nepoužívají a člověk, co se s češtinou trápí do té míry, že napíše "lyší" nebo "strmně" by ten dobový jazyk a styl nenapodobil tak věrně. Slova jako odpérování, stabilisátor, laminární (záď), střední (tunel) se už minimálně 30 a možní i víc let v tomhle kontextu nepoužívají.

Ronoath
22. května 2021, 23:04
2

No, v poslední Světu Motorů je rozhovor s Andrejem Barčákem a tvrdí, že VW mělo zájem exportovat k nám, ale přišli Rusové a bylo hotovo.

Navíc existovaly katalogy zahraničních aut přeložené např. pro Tuzex. To by taky mohl být ten případ.

Kr
Krocan
23. května 2021, 00:49
0

Teď jsem si ten katalog přečetl celý. Tak už si nemyslím, že je to podvrh, zcela určitě je to originál. Ale ta čeština je tam zcela netypická pro konec šedesátých let v ČSSR. Jsou tam výrazy, které se tu nepoužívaly, někde je špatný slovosled, který neodpovídá ani češtině, ani němčině. Jsou tam i slova tvářící se jako anachronismy, přičemž jsem jejich formu viděl poprvé v životě. Jsou tam i chyby ve velkých i malých písmemech z pohledu obou jazyků a běžné praxe. Nejspíš šlo o otrocký překlad. A teď si vzpomínám, že existovala brožura "Automobil" nebo "Automobily" s letopočtem v názvu, myslím že 75 popř. 76 či 77. Byl to německý sešit čtvercového tvaru na křídovém papíru, kde na každé dvoustraně byl představen jeden model od každého německého výrobce. Za Porsche tam bylo 928, za Medvěda Piáno T. Ostatní automobilky si nepamatuji. Měl ho učitel, který byl s mamkou v kabinetu a věnoval mi ho. Možná bych ho někde našel. A vzpomínám si, že to bylo také psané nepřirozenou češtinou.

Kr
Krocan
23. května 2021, 04:11
0

Ještě dvě opravy: správně má být archaismus, nikoli anachronismus; cizí termity se mi vratily jako buzerant.
A brožura, o které píšu, musela být mladší kvůli tomu Porscháku. Já mám zřejmě zafixovaný špatný termín, kdy mamka skončila
s učením. Vždyť je to přes čtyřicet let.

ro
rock
23. května 2021, 08:24
0

Mercedes je ročník 76, 928 byla novinka r. 77. Možná tě paměť neklame, ta brožura nijak mladší být nemusela

Kr
Krocan
29. května 2021, 22:58
0

eLzyx: ještě jednou se vraátím k tomu katalogu. Nejdřív napíšu, že jsem si druhou noc po této diskusi pustil film "Nultý kilometr" a ve třicáté až třatřicáté minutě je scéna z ubytovny, kdy má Štěpnička nad svým bi/ydlem dvě stránky z "Tvého katalogu". Akorát jsem slepý a nepoznal jsem, v jaké jazykové mutaci. Ale byla to brněnská inscenace, tak předpokládám, že to bude česká z Veletrhů. A jak mne to zajímalo, tak jsem našel, že se jeden český katalog zobchodoval také přes Aukro.
A při hledání jsem narazil i na "Tvoje" fórum a něco jsem si i početl. Narazil jsem tam na to, že zřejmě není úplně neběžné, že praská lanko spojky. Já jsem kdysi jezdil Ávijí a tam praskalo lanko kvůli špatnému ukostření motoru. Když jsem nechal vyměnit zemnící pásek, praskání přestalo. Třeba to bude podobné s Brouky. Nejspíš to jako majitelé Brouků a jejich odrůd asi znáte, ale přesto Ti to sem píšu.

Kr
Krocan
29. května 2021, 23:01
0



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72 1972
Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72

1972 rok výroby
180 koní výkon
5 721 ccm objem

Mercury Marquis  1977
Mercury Marquis

1977 rok výroby
123 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Firebird  1978
Pontiac Firebird

1978 rok výroby
320 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem