načítám data...

Úvodník k Road tripům

09. listopadu 2021, 18:44 20 komentářů Frankie

O road tripech a o Z4 a nás na něm, úvodník

zobrazit celou galeriiRadim Labaj: Úvodník k Road tripům

Když jsem si v roce 2017 splnil sen a pořídil si roadster, tak jsem ještě netušil k čemu všemu jej budeme mít a co budeme zažívat. Prostě jsem chtěl hezký a zajímavý roadster, se zajímavým a alespoň trochu potentním motorem. Nějaký, co není na naších silnicích masový, ano to mám na mysli hlavně Miatu, je spolehlivý, zde mám na mysli hlavně MR2 a její pověstné problémy s olejem v motoru. Další vlastnosti jsem tak nějak neřešil, nepřemýšlel jsem nad nimi. Jak to bude pohodlné na delší cesty, jaký to bude mít kufr apod. mě v tu dobu vůbec nenapadalo.

Hledání nakonec skončilo koupi BMW Z4. Po pár projížďkách to pak přišlo. Myslím, že tomu značně pomohl i slavný díl Top Gear a nápad tu byl. Pojedeme na Road Trip, a jako první do Rumunska, na transky.

A před tímto tripem a následně i na něm, mi, nám došlo, že jsme si na toto využití pořídili ideální auto. Auto, které je přiměřeně pohodlné, ano Z4 z člověka nevytřese duši, jak to je občas slyšet u Z3. Auto, které je spolehlivé. Na tripech jsme už celkem strávili pře 15 000 km, a až na to, že si cestou na Passo Stelvio muselo dvakrát spočnout, nebyl ani jeden problém.

Auto, s kterým můžeš v zatáčkách šlapat alespoň trochu pilu a užiješ si srandy. Které je přiměřeně mrštné a ve městě s ním krásně proplouváš tou slavnou městskou džungli, ano myslím, že je na to lepší, jak kdejaký crossover. Auto, s kterým můžeš jen tak proplouvat krajinou, pobřežím, večerním městem. Auto, které má kola v rozích karoserie, a tak s ním můžeš i na nezpevněné cesty, písek, jo, jednou jsme i malinko zapadli v písku.

Auto, do kterého se toho neskutečně vleze, do kufru, za sedadla. Naše běžná bagáž obsahuje chladicí box, dvě kempové židle, nafukovací madrace, spacáky a polštářky, stan, vařič, bombu a nádobí, oblečení na všechny možné příležitosti, od pláže, přes město po hory. Vše na cca 14 dní. Letos jsme dokonce měli i nesmeky, péřovky, šnorchly a ploutve. Jak to vidím, tak říkám, letos už se nevlezem. A partnerka, že jo. No a taky že jsme se vždy vlezli. I na ten fén by bylo místo.

A v neposlední řadě i auto, co dokáže jet celkem střídmě, na tripech máme průměr kolem 8 l/100 km. No a taky sklízí občas obdivné pohledy. Až teda na některé vyjímky.

A hlavně je to kabriolet. A proč je kabrio dle mě na tripy to nej? Protože to kam a kudy jedeš vnímáš všemi smysly. Teplotu, vítr ve vlasech, vůně i smrady. Výhled máš do všech stran. Jsi toho všeho, té cesty a toho místa úplně přítomen. Slyšíš ulici, auta, vše. Je to úplně jiné, než být zavřený v celoplechové, uzavřené, klimatizované krabici. Jo my si teda taky pouštíme klimu, na nohy, i při stažené střeše. No já bych jezdil bez střechy skoro furt, i za mírného deště. Ale občas zavíráme. Na dálnici, za deště, za moc zimy, za moc slunka a horka.

Tolik o Z4 a jeho přednostech na tripech. A co už máme za sebou a o čem se chystám v budoucnu více rozepsat?

První trip byl v roce 2018 do Rumunska. Trochu jsme při tom byli i v Maďarsku, pak rumunská města a hory, slavné silnice TransAlpina a TransFagaras, Černé moře, delta Dunaje a zpět severem Rumunska přes Maďarsko a Slovensko domů. Celkem tuším 14 dní a 4 000 km.

Druhý trip, v roce 2019,  jsme původně zamýšleli zamířit do Bulharska a Řecka. Ale nakonec z toho vyšla Severní Makedonie, do které jsme profičeli přes Slovensko, Maďarsko a Srbsko, dál pak dali Albánii, Černou Horu, Bosnu a Hercegovinu, domu jsme frčeli zpět přes Chorvatsko. Času bylo míň, asi jen 9 dní, a ujeli jsme cca 3 000 km.

Třetí trip v roce 2020 byl ovlivněn tím … koronáčem a všemi dle mě debilními restrikcemi. A tak jsme nepřemýšleli nad zahraničím, ale nad tuzemskem. A bylo to dobře, spojili jsme to na startu se svatbou kamaráda v Česko Saském Švýcarsku. Tam jsme od nás ze severovýchodu jeli rovnou a z tama pak po hranicích kolem republiky až do Znojma a z něj pak zpět na sever. Cca 13 dní a přes 2 000 km.

A zatím poslední, čtvrtý, letošní (2021) byl přes Rakousko a Itálii, samo sebou přes Alpy, na Sardinií. Tu jsme projeli dokola i do vnitrozemí. A pak přes Itálii a Rakousko zpět. Celkem 16 dní a 5 500 km.

Tripy jezdíme sami dva. Zatím jsme nenašli kolem sebe podobné blázny jak jsme my. Jsme pořád v pohybu, od rána do večera. Co to znamená? Skoro nikdy nespíme dvě noci na jednom místě. Občas spíme na divoko, místo hledáme až po tmě. Jsme schopní během dne dát moře, město a podvečer ještě ze sedla vyjít na vrchol přes 2 000 mnm.  Plán cesty máme vždy takový zevrubný a vše řešíme až cestou, dle situace. Občas pro samou cestu nemáme ani čas jíst. Ale o tom všem a o další spoustě zážitků na jednotlivých tripech příště.

Toť vše na úvod k naším tripům.

A jak to máte vy? Jezdíte na road tripy? Jak je trávíte, kde jste už byli? A jaké auto považujete vy za ideální na road trip?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
09. listopadu 2021, 23:30
0

Tak tuto mě bude bavit. Cestopisi s autama mam rád.
My taky roadtripujeme. Teda tady po republice jenom.
Ale než kabrio to radši našim plechovym stanem. Mam rád postel do který neprší a nefouká. Jako dítko sem se ve stanu naspal až moc i v zimě takže děkuju už nee ;-)

reagovat
martin_100
09. listopadu 2021, 23:30
0

pardon cestopisy !

Frankie
10. listopadu 2021, 17:35
0

Jj, cestování je fajn. Tady jsme ten plechový stan jen tiše záviděli. Ale další podrobnosti až v blogu

BigBen
10. listopadu 2021, 09:08
0

Na Passo Stelvio jsi ho v kopci uvařil? Nebo to byly brzdy cestou dolů Nebo oboje? Co se přihodilo?

reagovat
Frankie
10. listopadu 2021, 10:01
0

Ono to tam je prudké, zatáčka za zatáčkou. A výška přes 2700 mnm. Teploměr přehřátí neukazoval. Spíše se nedostávalo paliva, nebo řídká směs, díky vzduchu. Pak už vše ok, o to následovala další sedla. Jen měly delší rovné úseky, auto nešlo tolik do otáček. A měly menší nadmořskou výšku. Na Passo Tonale mě funela na zadek Alfa Romeo Stelivo, paradoxně, a docela jsme si to užili, jeli nahoru naplno, vše přes 4000 otáček a vše v poho.

tomyks
10. listopadu 2021, 12:36
0

Taky si vzpomínám, že na Stelvio se mému autu nechtělo jet. Začaly se potom dokonce ozývat pazvuky od řízení, zřejmě od serva, jelikož to je pořád plný doleva, plný doprava. Je možné že se přehřívala servo kapalina? Po sjezdu dolů to přestalo.

Fižid
12. listopadu 2021, 13:10
0

Mně se zas na Stelviu zakuckávala motorka a uchcával jeden válec, ale to se dá pochopit když vytáhneš 30let starej karburátor do takový nadmořký výšky :D

jendaaa
10. listopadu 2021, 20:04
1

Podobný tripy mám rád (s roadstrem, jehož jméno se nesmí vyslovit), ale zatím nedávám zas takový dálky :) ale taky nikdy moc neřeším, kde daný den skončím :)

reagovat
Ondřej
10. listopadu 2021, 21:04
0

Super! Rád si počtu. Zcela rozumím části o nasávání světa bez střechy. Budu očekávat další blog. Já bych si uměl s autem bez střechy představit třeba Itálii,ale moje vize je střídat hotely a penziony. Nejsem proti přírodním krásám, ale města, vesnice a lidé mě táhnou víc. ????

reagovat
Frankie
10. listopadu 2021, 21:29
0

Ubytko střídáme, takže i penziony, hotely. Itálie je rozporuplná. Zajímavá a hezká. Ale dopravné dráha, hustý provoz, a furt tě štvou značky o elektronickém dozoru nad provozem. Zatím bez dopisu, ale uvidíme. Proto je mi milejší Balkán. A i města a pamětihodnosti dáváme. Prostě různé kombinace.
Co je pro nás vždy určitým dilematem je prostě čas. Zda se zaseknout na jednom místě a užívat, nebo valit dál a ochutnávat. Jo je to podobné jako s jídlem. Buď zůstat a podrobně poznat to dobré co potkáš, ale jen jednou za čas něco trefis, nebo stále ochutnávat, jít od jednoho k druhému, zazijes různorodost, ale víc povrchně.

Pe
Peťas
11. listopadu 2021, 09:05
1

Taky uz mame neco odjeto po Evrope. Dokonce stejnymi smery jako Vy krome Alp.

reagovat
Frankie
11. listopadu 2021, 11:20
0

Paráda, a koukám, že jezdíte větší skupinka.

Moctezuma
15. listopadu 2021, 05:17
1

Cabron na kapotě se dá ve španělštině přeložit stejně, jako v ostravštině slovíčko cyp :-) Může to být pozitivní: ten cyp to dal ! Nebo: ten cyp to zkurvil :-) V tvém případě předpokládám, že to bylo pozitivní :)

Pěkné fotky a především super koníček - je potřeba si užívat života :-)

reagovat
Vavris Vavrisovic
15. listopadu 2021, 11:05
1

To jakože ve Španělsku je zvykem k pozitivní konotaci onoho slova přimalovat i obrázek čuráka? :-)

Moctezuma
16. listopadu 2021, 02:24
0

Těžko říct :D

Frankie
18. listopadu 2021, 20:45
0

No taky si myslím, že smysl byl hanlivý. Třeba ty cype s kabrosem... Ale to je fuk, když to spraví jen umytí.

Opelfahrt
18. listopadu 2021, 22:44
0

Vozíte s sebou nějakou sadu na opravu plátěné střechy? Bál bych se, že mi to někdo prořízne.
-
Komentář upraven 18. 11. 2021, 22:44:42

Frankie
19. listopadu 2021, 05:22
0

Ne, a popravdě, tohle mě ani nenapadlo. Akorát ji před tím impregnují, jinak nic. Jediné co jsem přemýšlel bylo nějaké zajištění, jako páka na volant apod., ale i z toho sešlo. No a zatím jsme toto vše měli bez problémů.
Poslední dva roky mám jinou pojistku, kde je docela dobrá asistence a řeší i případnou krádež. Takové polohavarijko, které řeší vše krom havárie způsobené mou vinou.

liška
15. listopadu 2021, 08:45
0

O balkánu si rád počtu, já ho zatím projíždím stylem koupě letenky (jaro, podzim bejvaj zpátečky cca 500kč) a pak půjčení auta na místě. Vzhledem k tomu, že se snad ani jeden vejlet neobešel bez hodně rozbitejch, prašnejch cest, bylo by mi tam asi vlastního auta líto.

reagovat
Goldies
18. listopadu 2021, 11:45
4

Každé auto které máš rád je ideální na roadtripy :-) protože mu dokážeš spoustu věcí odpustit :-)

reagovat